Ik hoop wel voor je dat je nog wat achter de hand heb (lenstechnisch gesproken). Ik heb ook voor dat Inca opgedoekt werd een lens weggebracht en voordat ik hem terug had was ik 2 maanden verder.wil schreef:vandaag mijn 18-200 naar Beverwijk moeten brengen. Gelukkig aantal bekende Inca mensen gezien. Ze hebben het razend druk. Het lijkt wel of mensen reparatie's opgespaard hebben tijdens overgangsfase na sluiten Inca zeiden ze. Er is meer aanbod dan bij Inca viel hun op. Maar de sfeer en advies is goed. Helaas toch lens moeten achterlaten. Hij heeft een tik gehad en daar kan lens toch niet tegen.
Nu afwachten hoe lang het gaat duren.
meer dan 7 weken reparatie tijd, ik wor nie goed.
En dat zijn ze dus ook gewoon wettelijk verplicht heb ik me laten vertellen prof of niet.Wolf Zorrito schreef:Vincent,
Ik ben geen prof maar mijn locale dealer Combi foto in winkelcentrum Woensel, Eindhoven zorgde wel degelijk voor een leen D50.![]()
En zo hoort t ook.
Wolf
Zeker als ze vooraf al aangeven dat het meer dan 2 weken gaat duren.
Luc.
HeyMarten schreef:Vincent, wat was er mis met die D200?
m
Marten, met mijn D200 is het volgende aan de hand:
Vanaf het begin al vind ik de metalen flitsvoet van de SB800 een beetje wiebelig en volgens mij wordt dat steeds erger. Mijn vermoeden wordt bevestigd doordat bijn flitser nu soms spontaan afgaat en ook Het IR AF hulplicht in de flitser soms zomaar aangaat. Verder is de rubber bekleding aan het loslaten; Nikonkwaaltje, maar het was al wel erg snel en bovendien is het in de handgreep, waardoor mijn voorste keuzewieltje soms zó zwaar draait dat hij eigenlijk niet draait...
Nou, dat dus...
Gr. Vincent
Heren, volgens mij lopen er twee onderwerpen door elkaar: Ik heb aangegeven dat de service van Nikon wat mij betreft te wensen overlaat, maar dat je het van de meeste dealers wel kunt verwachten, zo'n leenkamera. Wat dat betreft spreek ik je dus niet tegen hoor Wolf.luc schreef:En dat zijn ze dus ook gewoon wettelijk verplicht heb ik me laten vertellen prof of niet.Wolf Zorrito schreef:Vincent,
Ik ben geen prof maar mijn locale dealer Combi foto in winkelcentrum Woensel, Eindhoven zorgde wel degelijk voor een leen D50.![]()
En zo hoort t ook.
Wolf
Luc.
En verder: Ik heb nooit gemerkt dat ze je iets verplicht zijn: zonder zo'n servicecontract heb je echt niets... Tenzij mijn info te beperkt is; Dan hoor ik graag reacties van mensen die wel een leenkamera van Nikon mee naar huis kregen. Volgens mij moet je je als prof namelijk gewoon verzekeren tegen dit soort ongemakken (en dat doe je feitelijk met zo'n servicecontract) en als amateur kun je niet hardmaken dat het je broodwinning betreft (want dat doet het dan ook niet!) en dan kun je het volgens mij schudden... Anyway, ik hoor graag andere berichten, dan kan ik me daarop beroepen!
Gr Vincent
Nou het zit eigenlijk zo in elkaar dat je alle schade op de verkoper kunt verhalen.v.alberts schreef:Heren, volgens mij lopen er twee onderwerpen door elkaar: Ik heb aangegeven dat de service van Nikon wat mij betreft te wensen overlaat, maar dat je het van de meeste dealers wel kunt verwachten, zo'n leenkamera. Wat dat betreft spreek ik je dus niet tegen hoor Wolf.luc schreef:En dat zijn ze dus ook gewoon wettelijk verplicht heb ik me laten vertellen prof of niet.Wolf Zorrito schreef:Vincent,
En zo hoort t ook.
Wolf
Luc.
En verder: Ik heb nooit gemerkt dat ze je iets verplicht zijn: zonder zo'n servicecontract heb je echt niets... Tenzij mijn info te beperkt is; Dan hoor ik graag reacties van mensen die wel een leenkamera van Nikon mee naar huis kregen. Volgens mij moet je je als prof namelijk gewoon verzekeren tegen dit soort ongemakken (en dat doe je feitelijk met zo'n servicecontract) en als amateur kun je niet hardmaken dat het je broodwinning betreft (want dat doet het dan ook niet!) en dan kun je het volgens mij schudden... Anyway, ik hoor graag andere berichten, dan kan ik me daarop beroepen!
Gr Vincent
Dus als je een defecte D200 hebt en ze geven je geen vervangend toestel. dan kun je bijv. de gemaakte kosten voor de huur van een vervangend toestel gedurende de periode dat je het toestel moet missen bij de verkoper in rekening brengen. Daar komt het grof gesteld wel op neer.
Een klein stukje text van de HCC website http://www.computerconsument.nl/pages/r ... dartID=279
Vervangend apparaat
Stel, je hebt een nieuw fototoestel gekocht en dat gaat tijdens de garantieperiode kapot net voordat je op vakantie gaat. Heb je dan recht op een vervangend toestel? Ja, in principe wel. Je hebt je goeie geld betaald voor een apparaat dat het behoort te doen en als dat niet het geval is (wat het natuurlijk wel moet zijn), is dat niet jouw schuld. Wil je nu toch vakantiefoto's maken, dan zul je dus bijvoorbeeld een ander toestel moeten huren. De kosten die je daarvoor maakt zijn schade en schades die worden veroorzaakt doordat een product niet doet wat er redelijkerwijze van mag worden verwacht, zijn verhaalbaar op de leverancier van dat product. Echt recht op een vervangend product heb je dus niet direct, maar wel recht op schadevergoeding. Voor een winkelier is het in zo'n geval natuurlijk veel praktischer zolang een ander fototoestel aan te gedupeerde klant mee te geven.
Volgens geen van de winkeliers die we daarnaar vroegen heeft de klant recht op deze vorm van schadeloosstelling. Een enkeling biedt in zo'n geval wel als service een vervangend toestel aan, maar dan gaat het om een uitzondering. ("Dan leent u toch gewoon een toestel van iemand anders?")
Recht op vergoeding kosten
Uit de tekst onder 'Vervangend apparaat' valt al op te maken dat alle schade die je lijdt als gevolg van het niet goed functioneren van het product dat je hebt gekocht in aanmerking komt voor vergoeding. Dus bijvoorbeeld ook de ritten die moesten worden gemaakt om het apparaat voor reparatie terug te brengen naar de winkelier of de telefoonkosten van een helpdesk. Kort samengevat: al die kosten die je niet had gehad als het gekochte product het gewoon goed had gedaan. Winkeliers ontkennen in alle toonaarden dat een consument recht op schadevergoeding heeft, maar inmiddels is er voldoende jurisprudentie over dit onderwerp bekend.
Luc.
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Alleen als alle winkeliers op deze manier de klant schadeloos gaan stellen moeten ze sluiten. Dit kunnen ze nooit betalen, de fabrikant vergoed de winkelier de kosten van vervangende apparatuur, reiskosten etc. ook niet.
Bij NPS klanten van Nikon krijg je alleen vervangende camera indien deze beschikbaar is en als reparatie langer dan 48 uur duurt en meer vergoeden ze niet. Amateur klanten krijgen niets. Stel je voor dat je als vakfotograaf gemiste opnamendagen gaat doorberekenen aan leverancier. Leveranciers ziet dan geen andere mogelijkheid dan verkoopprijs drastisch te verhogen om te overleven.
Helaas komen reparatie's aan digitale camera's veel voor. 30 jaar analoog met Nikon gefotografeerd en 1 keer Inca nodig gehad. In afgelopen 2 jaar al 3 keer reparatie gehad aan digitale camera. Als vakfotograaf moet je gewoon een backupcamera hebben tegenwoordig.
Gisteren zei Nikon Service Point nog tegen een klant met kapotte sluiter D1 "vroeger kocht je een camera voor je leven, nu moet je na 3 jaar vervangen als je digitaal werkt.
Bij NPS klanten van Nikon krijg je alleen vervangende camera indien deze beschikbaar is en als reparatie langer dan 48 uur duurt en meer vergoeden ze niet. Amateur klanten krijgen niets. Stel je voor dat je als vakfotograaf gemiste opnamendagen gaat doorberekenen aan leverancier. Leveranciers ziet dan geen andere mogelijkheid dan verkoopprijs drastisch te verhogen om te overleven.
Helaas komen reparatie's aan digitale camera's veel voor. 30 jaar analoog met Nikon gefotografeerd en 1 keer Inca nodig gehad. In afgelopen 2 jaar al 3 keer reparatie gehad aan digitale camera. Als vakfotograaf moet je gewoon een backupcamera hebben tegenwoordig.
Gisteren zei Nikon Service Point nog tegen een klant met kapotte sluiter D1 "vroeger kocht je een camera voor je leven, nu moet je na 3 jaar vervangen als je digitaal werkt.
Dat hebben die jongens dan goed gezien. De afgelopen drie jaar heb ik meer defecte digitale camera's gezien dan niet goed werkende 'film'camera's in de 10 jaar daar voorafgaand.wil schreef: Gisteren zei Nikon Service Point nog tegen een klant met kapotte sluiter D1 "vroeger kocht je een camera voor je leven, nu moet je na 3 jaar vervangen als je digitaal werkt.
Op zich is dat niet erg, als deze camera's ook 'wegwerpprijzen' zouden hebben.
Ik vind het niet zo raar maar betreur het wel dat de huidige camera's sneller kapot gaan. Als je ziet hoeveel electronica er in zo'n apparaat zit. Bij een analoog toestel is het eigenlijk de sluiter die het doorgaans begeeft. Kijk maar naar de auto industrie. Hoeveel klachten/defecten zijn er wel niet bij de huidige auto's die vol zitten met computers.wil schreef:Helaas komen reparatie's aan digitale camera's veel voor. 30 jaar analoog met Nikon gefotografeerd en 1 keer Inca nodig gehad. In afgelopen 2 jaar al 3 keer reparatie gehad aan digitale camera. Als vakfotograaf moet je gewoon een backupcamera hebben tegenwoordig.
Ik heb met veel interesse de reacties gelezen. Als nieuwkomer op dit forum ben ik niet belast met "hoe het gebruikelijk is' in de fotowereld. Ik kan dus puur onbevangen uit mijn hart reageren.
Nogmaals, ik vind het voor een camera met lens, van 900 euro, wel normaal dat een vervanger van gelijkwaardig nivo wordt aangeboden.
Als ik mijn auto, die minder waard is, naar de garage breng voor een apk met grote beurt wordt er ook iets geregeld als het langer duurt dan 2 dagen.
Daar komt bij dat de commerciele/technische levensduur van een digitale body heel beperkt is. Over een jaar koop je voor het zelfde geld een veel betere body. Dat 'betekent' dat als de afschrijfperiode van een digi-body pak em beet 2 jaar is:
2 maand over 2 jaar betekent 2 maand / 24 maand ~ 1/10 afschrijving. Op een body van 600 Euri dus 60 Euro waardevermindering.
Goed, in elke geval kon ik dank zij de replacement camera doorschieten en mijn werk doen.
Ik heb net mijn eigen gerapareerde camera opgehaald en ik zag dat ie ( de body ) ook nog eens 2 jaar is verzekerd tegen ongevallen en zo.
Voor de laatste keer dan:
Hulde Combi foto WC woensel Eindhoven ! Bravo Joost !
Ik ben dik tevreden.
Wolf
Nogmaals, ik vind het voor een camera met lens, van 900 euro, wel normaal dat een vervanger van gelijkwaardig nivo wordt aangeboden.
Als ik mijn auto, die minder waard is, naar de garage breng voor een apk met grote beurt wordt er ook iets geregeld als het langer duurt dan 2 dagen.
Daar komt bij dat de commerciele/technische levensduur van een digitale body heel beperkt is. Over een jaar koop je voor het zelfde geld een veel betere body. Dat 'betekent' dat als de afschrijfperiode van een digi-body pak em beet 2 jaar is:
2 maand over 2 jaar betekent 2 maand / 24 maand ~ 1/10 afschrijving. Op een body van 600 Euri dus 60 Euro waardevermindering.
Goed, in elke geval kon ik dank zij de replacement camera doorschieten en mijn werk doen.
Ik heb net mijn eigen gerapareerde camera opgehaald en ik zag dat ie ( de body ) ook nog eens 2 jaar is verzekerd tegen ongevallen en zo.

Voor de laatste keer dan:
Hulde Combi foto WC woensel Eindhoven ! Bravo Joost !

Ik ben dik tevreden.
Wolf
Laatst gewijzigd door Wolf Zorrito op do sep 28 2006 5:09 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Hey Luc,
Bedankt voor het artikel, interessant!
Ik hou mijn poot voortaan ook wat stijver.
Vroeger kocht ik hoofdzakelijk tweedehands analoge apparatuur, maar nu ik wat zelfstandigs probeer te ondernemen doorgaans nieuw spul, digitaal...
Hierdoor waren winkeliers vroeger nooit bekend bij mij en liep ik direct naar inca. Dit gaat nu voortaan anders... Dom eigenlijk van me!?
Bedankt!
Bedankt voor het artikel, interessant!
Ik hou mijn poot voortaan ook wat stijver.
Vroeger kocht ik hoofdzakelijk tweedehands analoge apparatuur, maar nu ik wat zelfstandigs probeer te ondernemen doorgaans nieuw spul, digitaal...
Hierdoor waren winkeliers vroeger nooit bekend bij mij en liep ik direct naar inca. Dit gaat nu voortaan anders... Dom eigenlijk van me!?
Bedankt!
nee das lekker .... :(
Op 11 juni 2005 een nikon d70s kit gekocht, deze is net voor het aflopen van de garantie al eens terug geweest vanwege het niet meer kunnen autofocussen. 7 weken mijn camera kwijt...
maar geen kosten.
Woendag 11 oktober ben sfeerfoto's aan het maken, stopt mijn lens er SPONTAAN mee. Heb hem niet gestoten, laten vallen of wat dan ook. Gewoon foto's aan het maken en hij stopt er gewoon mee, het scherpstellingsmechanisme waarschijnlijk. Ik naar de winkel, lens minimaal 4 weken kwijt
en dat is nog niet alles: Antwoord van de verkoper hou rekening met een bedrag van € 125 reparatiekosten. Ik: Ja dat is fijn, maar die lens is nog geen 4 maanden uit de garantie, ik mag toch verwachten dat een set van ongeveer €1100,-- langer meegaat dan anderhalf jaar
. Verkoper: Ja, maar volgens Nikon kan er na een jaar alles met het toestel gebeuren.
Heb zelf nog even contact gehad met het reparatiecentrum maar die wilden nog niks zeggen, alleen dat ik waarschijnlijk gewoon moet betalen. Nou bedankt Nikon voor het niet leveren van SERVICE!
Ze kunnen iets leren van het horlogemerk Fossil; mijn 3 jaar oude fossil / philip starck horloge gaat stuk <i>(ja alles komt in drieeën dus nog 1 ding te gaan)</i> Krijg mijn kapotte horloge terug en een tegoedbon van 65 euro, voor een horloge dat 3 jaar terug 125 euro heeft gekost. Dat is pas Service!! Helemaal vanuit hunzelf want ik dacht dat de batterij gewoon leeg was namelijk.

Woendag 11 oktober ben sfeerfoto's aan het maken, stopt mijn lens er SPONTAAN mee. Heb hem niet gestoten, laten vallen of wat dan ook. Gewoon foto's aan het maken en hij stopt er gewoon mee, het scherpstellingsmechanisme waarschijnlijk. Ik naar de winkel, lens minimaal 4 weken kwijt

Heb zelf nog even contact gehad met het reparatiecentrum maar die wilden nog niks zeggen, alleen dat ik waarschijnlijk gewoon moet betalen. Nou bedankt Nikon voor het niet leveren van SERVICE!

Ze kunnen iets leren van het horlogemerk Fossil; mijn 3 jaar oude fossil / philip starck horloge gaat stuk <i>(ja alles komt in drieeën dus nog 1 ding te gaan)</i> Krijg mijn kapotte horloge terug en een tegoedbon van 65 euro, voor een horloge dat 3 jaar terug 125 euro heeft gekost. Dat is pas Service!! Helemaal vanuit hunzelf want ik dacht dat de batterij gewoon leeg was namelijk.
Onlangs heb ik een reclamespotje gehoord van een consumentenorganisatie, waarbij juist dit soort dingen van toepssing waren. Ik weet alleen niet meer wat het precies was. Iets met consument en ....
Daar schijnt een site van te zijn waarop je kan lezen wat je rechten zijn.
Ik ga googlen en als ik het gevonden heb laat ik het weten.
Garoeten Irwan
Daar schijnt een site van te zijn waarop je kan lezen wat je rechten zijn.
Ik ga googlen en als ik het gevonden heb laat ik het weten.
Garoeten Irwan
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Garantie?!
Ik denk dat het niet aan Beverwijk ligt, maar aan Nikon zelf.
Zoals we weten zijn de reaparatieafdelingen geen eigendom van Nikon, maar zelfstandige organisaties.
Alles wat men in Beverwijk kan doen als garantie en wat vergoed wordt door Nikon, doet men dan ook.
Maar als Beverwijk de kosten niet kan verhalen op Nikon, dan gaat Beverwijk natuurlijk geen SinterKlaas spelen, dan zijn ze binnen de kortste keren uitgeboerd en hebben wij geen servicepunt meer.
Dus moet de consument zelf de kosten dragen.
Ik weet niet hoe het met garantie op reparaties zit, maar daar zal ook wel het een en ander voor vastgelegd zijn.
Maar dan moet die eerdere reparatie wel door Beverwijk of eerder door Inca zelf zijn uitgevoerd. Anders gaat Beverwijk garantie geven op reparaties van bakker Jansen, dan zou je naar bakker jansen terug moeten gaan.
Dus het lijkt mij niet juist om alles in de schoenen van Beverwijk te schuiven, ik weet uit eigen ervaring dat de mensen daar er alles aan doen om de klant tevreden te stellen, maar er zijn voor hen natuurlijk ook grenzen.
Dit wilde ik maar even kwijt.
Groetjes George
Zoals we weten zijn de reaparatieafdelingen geen eigendom van Nikon, maar zelfstandige organisaties.
Alles wat men in Beverwijk kan doen als garantie en wat vergoed wordt door Nikon, doet men dan ook.
Maar als Beverwijk de kosten niet kan verhalen op Nikon, dan gaat Beverwijk natuurlijk geen SinterKlaas spelen, dan zijn ze binnen de kortste keren uitgeboerd en hebben wij geen servicepunt meer.
Dus moet de consument zelf de kosten dragen.
Ik weet niet hoe het met garantie op reparaties zit, maar daar zal ook wel het een en ander voor vastgelegd zijn.
Maar dan moet die eerdere reparatie wel door Beverwijk of eerder door Inca zelf zijn uitgevoerd. Anders gaat Beverwijk garantie geven op reparaties van bakker Jansen, dan zou je naar bakker jansen terug moeten gaan.
Dus het lijkt mij niet juist om alles in de schoenen van Beverwijk te schuiven, ik weet uit eigen ervaring dat de mensen daar er alles aan doen om de klant tevreden te stellen, maar er zijn voor hen natuurlijk ook grenzen.
Dit wilde ik maar even kwijt.
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken