Hoe van standaard to tele?

Discussies over superzoom objectieven zoals de 18-200 mm of 28-300 mm
Jop
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Hoe van standaard to tele?

Bericht door Jop » di jun 23 2009 5:30 pm

Léon Obers schreef: Optie 3 is voldoende overlap (15mm). Waar heb je anders een spiegelreflex voor?
Die laatste opmerking is nog veel meer van toepassing op de vraag van Job, die het een probleem vind om lenzen te wisselen.
Hallo Léon,

Het lijkt mij geen probleem om van lenzen te wisselen. Sterker nog, ik vraag me af of dit wel een goede reden is om voor alleen de 18-200 (dit hoor ik namelijk steeds als een van de redenen waarom mensen een 18-200 nemen) te kiezen. Ikzelf denk dat het (met enige voorzichtigheid) geen probleem is om van lens te wisselen, alleen heb ik hier geen ervaring mee (ik heb nu 1 lens) dus vraag ik mij af of dit door anderen als probleem wordt ervaren.
Het gaat mij hoe dan ook om de beste kwaliteit van de lenzen (combinatie) die betaalbaar zijn en voor mij relevant (ik ben geen beroepsfotograaf dus goede lenzen zijn prima, de betere professionele (en dus ook duurder) zijn niet nodig).
| It all started with the Nikon D5000 18-55 |
|
www.jopsmeulders.nl |

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di jun 23 2009 5:40 pm

Jop schreef: Het gaat mij hoe dan ook om de beste kwaliteit van de lenzen (combinatie) die betaalbaar zijn en voor mij relevant (ik ben geen beroepsfotograaf dus goede lenzen zijn prima, de betere professionele (en dus ook duurder) zijn niet nodig).
Voor kwaliteit moet je nooit extreme zoombereiken kiezen. Bovendien erg vervelend als je doorgaans bijv. met een vrij grote hoek werkt om dan met een lang vervelend "zwaar" objectief te lopen. Vanuit je kitlens zou je kunnen kijken of je niet iets meer hebt aan een meer hogere vaste lichtsterkte in hetzelfde bereik, met daarnaast een aanvullende lens.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Melliw
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Melliw » di jun 23 2009 5:55 pm

Het wisselen van objectieven is absoluut geen probleem. Wees wel een beetje voorzichtig: de opening van de camera naar beneden en schakel hem ook even uit. Wanneer je in de woestijn ben of op het stand bijvoorbeeld zoek je een beschutte plek. Een beetje stof kun je er zo weer vanaf krijgen.

Groeten van Willem
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

BUG322

Bericht door BUG322 » di jun 23 2009 6:01 pm

Als je een luxe probleem hebt koop je gewoon de 17-55 F2,8 nikkor de 80-200 en een mooie 300MM f4
Van al het andere wat hier genoemd word wil je uiteindelijk toch weer vervangen.

Koop het gerust 2e hand en het zakt nauwelijks nog in waarde.

Jop
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jop » di jun 23 2009 6:38 pm

Léon Obers schreef: Voor kwaliteit moet je nooit extreme zoombereiken kiezen. Bovendien erg vervelend als je doorgaans bijv. met een vrij grote hoek werkt om dan met een lang vervelend "zwaar" objectief te lopen. Vanuit je kitlens zou je kunnen kijken of je niet iets meer hebt aan een meer hogere vaste lichtsterkte in hetzelfde bereik, met daarnaast een aanvullende lens.
Hallo Léon en anderen,

De lichtsterke objectieven heb ik ook bekeken. Ik vraag me alleen af wat hier de voordelen van zijn (t.o.v. de minder lichtsterke) en of deze niet juist kwalitatief net een stap hoger zijn (misschien wel echt professioneel?)? Met de kitlens die ik nu heb, ben ik al erg tevreden over de kwaliteit van de foto's (al moet ik nog het nodige leren :wink: ) en ik vraag me dan ook af of ik niet voldoende heb aan de objectieven zoals ik die noemde.

Of zijn de voordelen van lichsterke objectieven zo groot dat je er beter even voor kunt sparen?
|
www.jopsmeulders.nl |

Melliw
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Melliw » di jun 23 2009 6:56 pm

Of zijn de voordelen van lichsterke objectieven zo groot dat je er beter even voor kunt sparen?
Persoonlijk ga ik nooit meer een objectief kopen dat niet lichtsterk is. Het levert voordeel voor de snelheid en de nauwkeurigheid van het focussen, maken van opnamen met een wazige achtergrond, maken van foto's in het donker/schemer uit de hand, behoud van redelijke lichtsterkte i.c.m. een converter. Ook de kwaliteit licht vaak een stukje hoger. Vaak gaan deze objectieven ook erg lang mee.
Wel moet ik eerlijk zeggen dat lichtsterke objectieven vaak zwaarder en duurder zijn.

Groeten van Willem
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

BUG322

Bericht door BUG322 » di jun 23 2009 7:57 pm

Ik fotografeer het liefst alleen nog maar met de 50mm en mijn 300mm Ik mis de groothoek enorm.
Maar heb telkens spijt als ik weer mijn standaard lensje erop zet.

Toch heb ik er veel plezier mee gehad ik zou zeggen overhaast jezelf niet en spaar je tijd en geld voor de goeie spullen.
Die lensen gaan de rest van je leven mee.

noogle
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door noogle » di jun 23 2009 9:45 pm

Jop schreef: Hallo Léon,

Het lijkt mij geen probleem om van lenzen te wisselen. Sterker nog, ik vraag me af of dit wel een goede reden is om voor alleen de 18-200 (dit hoor ik namelijk steeds als een van de redenen waarom mensen een 18-200 nemen) te kiezen.
De reden waarom je dit objectief kiest is om te allen tijde het juiste brandpunt te hebben op het moment dat je het nodig hebt. Vaak genoeg heb ik mijn vriendin hemel en aarde horen lopen te vervloeken omdat ze niet het juiste objectief had. Dat lijkt mij reden genoeg, want je mist soms net HET moment....

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com

Jop
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jop » di jun 23 2009 10:19 pm

Bedankt voor de uitleg over lichtsterke objectieven. Hoewel ik de voordelen nu inzie van lichtsterke objectieven, vind ik het prijskaartje voor deze fase van mijn nieuwe hobby (dit is mijn eerste spiegelreflex camera) te hoog. Ik denk dat ik dit soort lenzen zal kopen als ik over een jaar of ?? toe ben aan een volgende stap.
Nu wil ik een mooi rijtje objectieven waarmee ik alle kanten op kan. En over de kwaliteit van de kleuren e.d. van mijn kitlens ben ik al tevreden. Ik heb op verschillende sites reviews gelezen en foto's die met de objectieven worden genomen waartussen ik twijfel zijn erg mooi (uiteraard kan het beter, maar dat is dan de volgende stap).
Aangezien ik dus een nieuweling ben met het fotograferen met DSLR's, wat is dan de juiste keuze qua kwaliteit?
#1 10-24, 16-85 en 70-300 (later wellicht nog een macro objectief)
#2 10-24 en 18-200 (later wellicht nog een macro objectief)

Mijn voorkeur gaat naar aanleiding van de verschillende reacties op deze vraag naar optie 1. Wellicht iemand die hier ervaring mee heeft?
|
www.jopsmeulders.nl |

noogle
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door noogle » di jun 23 2009 10:38 pm

De 10-24 kost € 800 :shock: :shock:

De D5000 is behoorlijk goed in zijn ISO prestaties, daardoor denk ik dat je met een 18-70 al aardig uit de voeten kunt.
Omdat je een nieuweling bent in de DSLR fotografie (dat geef je tenminste aan) zou ik voorlopig rustig aan doen met de objectieven en gewoon een Tokina 12-24, een 18-70 en een 70-300 aanschaffen. Zoveel mogelijk 2e hands, dan schrijf je ook niet teveel af. En ga dan lekker een jaar (of 2) fotograferen en kijk wat (voor jou) de beperkingen zijn van de objectieven die je hebt. Zijn die er niet niet dan feliciteer ik je, zijn die er wel weet je i.i.g. tegen welke beperkingen je aanloopt en kunt je wat gerichter zoeken naar objectieven die die beperkingen weghalen of i.i.g. aanzienlijk verminderen.

Groet,

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo jun 24 2009 12:38 am

Jop schreef: De lichtsterke objectieven heb ik ook bekeken. Ik vraag me alleen af wat hier de voordelen van zijn (t.o.v. de minder lichtsterke) en of deze niet juist kwalitatief net een stap hoger zijn (misschien wel echt professioneel?)? Met de kitlens die ik nu heb, ben ik al erg tevreden over de kwaliteit van de foto's
Jop schreef:Bedankt voor de uitleg over lichtsterke objectieven. Hoewel ik de voordelen nu inzie van lichtsterke objectieven, vind ik het prijskaartje voor deze fase van mijn nieuwe hobby (dit is mijn eerste spiegelreflex camera) te hoog. Ik denk dat ik dit soort lenzen zal kopen als ik over een jaar of ?? toe ben aan een volgende stap.
Nu wil ik een mooi rijtje objectieven waarmee ik alle kanten op kan. En over de kwaliteit van de kleuren e.d. van mijn kitlens ben ik al tevreden.
Met het voorgaande in gedachte denk ik dat je met een aanvullende 55-200mm tele kitlens voorlopig dan prima vooruit kunt. Zeer betaalbaar en kwalitatief zelfs nog heel aardig ook nog. Wel de laatste versie van die lens nemen met VR.
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... ed_vr.html

Tests:
http://www.photozone.de/nikon--nikkor-a ... rt?start=1
http://www.slrgear.com/reviews/showprod ... 088/cat/13
Vriendelijke groet, Léon Obers

Jop
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jop » ma jul 06 2009 4:02 pm

Hallo Léon en anderen,
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb inmiddels gekozen voor de combinatie 16-85 en 70-300 (zoals ook hieronder te zien is 8)). Een erg leuke combinatie en ik ben erg blij met deze twee nieuwe aanwinsten. Nu ga ik ze de komende tijd eens goed uitproberen.
Nogmaals dank voor jullie reacties en advies!
|
www.jopsmeulders.nl |

Plaats reactie

Terug naar “Superzoom”