Re: SP AF 90mm F/2,8 Di MACRO 1:1 - 272ENII (update!! 30-03)
Geplaatst: ma mar 30 2009 11:14 pm
De eerste en derde opname zijn daarin het sterkst "voor op het puntje" scherp.
Die eerste opname met al die bloemknoppen is die rechter grote knop net op het meest nabije punt scherp. De rest van de knop loopt de scherpte meer en meer naar achteren weg. Idem bij 2 andere knoppen. De rest van de knoppen zitten alleen in een onscherpte.
Die derde opname is ook erg duidelijk daarin. Het meest uiterste puntje is scherp.
De rest van de opname loopt weg in onscherpte.
Met scherptediepte en ook naar het geheel van de opname kijkend maak je geen gebruik van de scherptediepte vóór het scherpstelpunt. Door de scherpstelpunt iets naar achteren te leggen komen andere delen ook meer in een scherptezone te liggen, zonder dat het puntje van bloemknoppen zodanig onscherp worden dat je dat als storend ervaart, omdat het dan nog steeds binnen de grenzen van een scherptedieptezone ligt.
Vergelijk het met een portretopname. Je stelt niet scherp op het puntje van de neus maar op de ogen. OK, het is ook omdat die ogen het meest belangrijke zijn. Maar de neus loopt nog steeds niet zodanig weg uit de scherpte naar onscherpte dat je dat als storend gaat ervaren. De onscherpte loopt feitelijk op richting neus, en naar achteren richting oren. Een mooie balans tussen neus en oren. (Dat wordt ook wel eens gezegd, scherp tussen neus en oren).
Het is ook zoiets als de hyperfocale afstand waar mensen het wel eens over hebben bij landschapsopnamen. Als ze iets redelijk dichtbij scherp willen hebben, en tevens onderwerpen op oneindig. De optimale scherpstelling ligt dan niet op het voorste punt wat je scherp wilt hebben, ook niet op het oneindig-punt maar ergens er tussenin, de hyperfocale afstand.
Bij macro ook, je legt dat scherptegebied zodanig dat zowel delen meer naar achteren nog aan een redelijke scherpte komen als delen die het dichtste bij liggen met de "grenzen" van nog steeds redelijk scherp van de scherptediepte-zone.
Het scherptelpunt ligt er ergens tussenin. Van daaruit de veel gebruikte manuele scherpstelling bij macro en niet de AF.
Die eerste opname met al die bloemknoppen is die rechter grote knop net op het meest nabije punt scherp. De rest van de knop loopt de scherpte meer en meer naar achteren weg. Idem bij 2 andere knoppen. De rest van de knoppen zitten alleen in een onscherpte.
Die derde opname is ook erg duidelijk daarin. Het meest uiterste puntje is scherp.
De rest van de opname loopt weg in onscherpte.
Met scherptediepte en ook naar het geheel van de opname kijkend maak je geen gebruik van de scherptediepte vóór het scherpstelpunt. Door de scherpstelpunt iets naar achteren te leggen komen andere delen ook meer in een scherptezone te liggen, zonder dat het puntje van bloemknoppen zodanig onscherp worden dat je dat als storend ervaart, omdat het dan nog steeds binnen de grenzen van een scherptedieptezone ligt.
Vergelijk het met een portretopname. Je stelt niet scherp op het puntje van de neus maar op de ogen. OK, het is ook omdat die ogen het meest belangrijke zijn. Maar de neus loopt nog steeds niet zodanig weg uit de scherpte naar onscherpte dat je dat als storend gaat ervaren. De onscherpte loopt feitelijk op richting neus, en naar achteren richting oren. Een mooie balans tussen neus en oren. (Dat wordt ook wel eens gezegd, scherp tussen neus en oren).
Het is ook zoiets als de hyperfocale afstand waar mensen het wel eens over hebben bij landschapsopnamen. Als ze iets redelijk dichtbij scherp willen hebben, en tevens onderwerpen op oneindig. De optimale scherpstelling ligt dan niet op het voorste punt wat je scherp wilt hebben, ook niet op het oneindig-punt maar ergens er tussenin, de hyperfocale afstand.
Bij macro ook, je legt dat scherptegebied zodanig dat zowel delen meer naar achteren nog aan een redelijke scherpte komen als delen die het dichtste bij liggen met de "grenzen" van nog steeds redelijk scherp van de scherptediepte-zone.
Het scherptelpunt ligt er ergens tussenin. Van daaruit de veel gebruikte manuele scherpstelling bij macro en niet de AF.