Pagina 2 van 2

Re: 360 graden productfotografie

Geplaatst: do jan 29 2009 10:40 pm
door ElRonno
Teun schreef:Ziet er leuk uit, kun je ook het object op zijn kant leggen en dan weer 32 foto's maken en vervolgens een '3d' beeld van het object te maken? Of zou je dan nog meer foto's met meerdere verschillende hoeken nodig hebben?
Om van de onderkant naar de bovenkant te draaien zou je al 16 foto's nodig hebben als je dezelfde stapgrootte neemt. Maar dan blijven inderdaad ook nog alle schuine richtingen over. Worden dus enorm veel foto's! Volgens mij kun je dan beter filmen en de afzonderlijke filmframes automatisch exporteren.

Toch heb ik 360x180 graden productfoto's wel eens gezien op sites. En ik heb ook de stellages gezien waarmee je dat kan maken door de camera om het onderwerp heen te draaien. Megaduur ook.

Kortom, ik hou het bij draaien om maar 1 as.

Re: 360 graden productfotografie UPDATE 2e foto

Geplaatst: za jan 31 2009 10:50 pm
door ElRonno
UPDATE: een tweede foto toegevoegd, ditmaal wat netter uitgevoerd.

Re: 360 graden productfotografie UPDATE 2e foto

Geplaatst: zo feb 01 2009 11:47 am
door ElRonno
UPDATE: setupshot toegevoegd en documentatie bijgewerkt. Zie de startpostvan dit draadje.

Re: 360 graden productfotografie UPDATE 2: setup shot

Geplaatst: ma jul 12 2010 6:41 pm
door 360promotion
Heel leuk dit!! Ik ga ook eens kijken naar deze optie.

Re: 360 graden productfotografie UPDATE 2: setup shot

Geplaatst: ma jul 12 2010 7:25 pm
door Studio PLAAT
Teun schreef:Ziet er leuk uit, kun je ook het object op zijn kant leggen en dan weer 32 foto's maken en vervolgens een '3d' beeld van het object te maken? Of zou je dan nog meer foto's met meerdere verschillende hoeken nodig hebben?

Volledige 3D weergave is ook mogelijk..

Onderstaand voorbeeld bestaat uit 19 ´rows´ van 36 ´collums´
In totaal bestaat dit beeld dus uit 684 foto´s...

http://www.studioplaat.nl/cases/big/mul ... uence.html




http://www.studioplaat.nl

Re: 360 graden productfotografie UPDATE 2: setup shot

Geplaatst: ma jul 12 2010 7:53 pm
door gongon
GAAF. Zal wel een hoop werk zijn geweest.

Re: 360 graden productfotografie UPDATE 2: setup shot

Geplaatst: di jul 13 2010 4:14 pm
door ElRonno
Studio PLAAT schreef:In totaal bestaat dit beeld dus uit 684 foto´s...
Staan de kosten dan nog in verhouding tot 3D modelling in CAD/CAM? Ben benieuwd hoe je dit maakt. Heb je ook een setup shot en wat meer info?

Re: 360 graden productfotografie UPDATE 2: setup shot

Geplaatst: di jul 13 2010 5:18 pm
door Studio PLAAT
Commercieel gezien is deze vorm van fotografie nog weinig interessant. (erg veel werk! vooral de nabewerking)

Het grote voordeel t.o.v. 3D modellen is dat de kijker het 'echte' resultaat kan bekijken, een 3D model blijft altijd een 'getekende' impressie.

Het was een experimentele opstelling waar we helaas geen afbeelding van hebben.
Wel werken we momenteel aan een geautomatiseerde oplossing, hierover binnen kort meer...

Hartelijke Groet

http://www.studioplaat.nl

Re: 360 graden productfotografie UPDATE 2: setup shot

Geplaatst: di jul 13 2010 5:40 pm
door Ed Post
Zal wel aan mij liggen, maar ik zie maar 1 foto als ik hem aanklik....

Re: 360 graden productfotografie UPDATE 2: setup shot

Geplaatst: di jul 13 2010 6:00 pm
door Léon Obers
Studio PLAAT schreef:Commercieel gezien is deze vorm van fotografie nog weinig interessant. (erg veel werk! vooral de nabewerking)
Als dat commercieel gezien weinig interessant is, verbaast het me dat je je als bedrijf dan met zoiets bezig gaat houden. Kosten moeten toch tegen de baten opwegen, anders kun je er beter niet aan beginnen. Dat staat verder los van het feit dat het fotografisch interessant is en het leuk is om met nieuwe invalshoeken enthousiast met fotografie bezig te zijn.

Toch zou je je als bedrijf moeten afvragen of het werkelijk de moeite waard is hiermee commercieel bezig te gaan zijn.
Je spreekt over het voordeel dat de kijker "het echte resultaat" kan bekijken. Die voordelen zullen in veel gevallen een schijnvoordeel zijn. Industriële producten worden meer en meer in een geïntegreerde CAD-CAM omgeving ontworpen. Vanuit die ontwerpfase kan men zo een gelijkende 3-D rendering maken, die nauwelijks van de werkelijkheid is te onderscheiden. Het is slechts een kleine stap verder, en er komt geen fotograaf meer aan te pas bij dit soort visuals.

Dat heb ik bij een collega fotograaf gezien. Een erg grote meubel-klant is afgevallen omdat de complete kantoor- of woon-omgeving inclusief aankleding en een digitale bibliotheek aan materialen, stoffen en gebruiksvoorwerpen vanuit die ontwerpfase voortaan wordt gerenderd, en het niet meer nodig is de hele setting in een studio op te bouwen en te fotograferen. De hele "fotografische" plaat wordt "gerenderd".

Besef daarbij tevens dat de wijze waarop je nu zo'n fraaie 3-D visual maakt van die schoen (het is gewoon zondermeer knap gedaan hoor, daar niet van), zodanig mooi en gelikt eruit ziet, dat het juist erg "onwerkelijk" strak eruit gaat zien, op een wijze die precies aansluit met hetgeen via volledige computer rendering zonder fotografie ook mogelijk is.
Fotografie voegt in dat geval dan niks toe. Het is dan hooguit een technisch andere benadering of hulpmiddel om tot een dergelijke visual te komen dan via een volledige rendering op PC waarbij de input van data vanuit de ontwerpen zelf komen.
Je zou je dan ook beter kunnen gaan afvragen wat de extra impact is wat je aan visuals kunt toevoegen wat niet in rendering mogelijk is, wat voor een klant dan zodanig interessant blijft dat het de moeite waard is om dit als zodanig te laten fotograferen inplaats van het volledig te laten renderen op PC.

Het is niet om je te ontmoedigen, maar om je met de feiten op de praktijk te wijzen waar je beslist mee geconfronteerd zult gaan worden in deze fotografietak.

Re: 360 graden productfotografie UPDATE 2: setup shot

Geplaatst: di jul 13 2010 6:27 pm
door Jan en Yuul
Ed Post schreef:Zal wel aan mij liggen, maar ik zie maar 1 foto als ik hem aanklik....
Hier hetzelfde Ed, terwijl de link van studioplaat wel werkt.

Wat kan dat zijn??

Groet,

Jan (van Yuul :D )