scan
Geplaatst: vr dec 22 2006 12:03 pm
Hoi Matthieu,
een opname met een goede digi-reflex zal meestal een beter beeld geven dan een gescande dia. De korrelstructuur van de film zal altijd een struikelblok blijven. Om schilderijen te fotograferen is uiteraard ook het gebruikte objectief belangrijk. De D80 hoeven we niet te bespreken, want die is gewoon goed. Kies een vast brandpunt objectief van ong. 85-105 mm. en neem behoorlijk wat afstand van het schilderij om vertekening aan de randen te voorkomen. Beter nog is het schilderij uit de lijst te nemen. Het volgende 'probleem' is de belichting. Ik wachtte meestal tot het droog bewolkt weer was en zette het schilderij op een schildersezel in de tuin op een schaduwplek. Dat geeft een zachte egale belichting. Binnen moet je indirect belichten om schitteringen (hoe klein ook) te voorkomen. Zorg dat de schilderijrand net iets binnen de afbeeldingsrand valt. Plaats op de camera in de flitsschoen een waterpas om de optische as van het objectief loodrecht op het schilderij te kunnen instellen. Dat schilderij moet uiteraard ook waterpas (verticaal) staan. Probeer eerst een paar opnamen uit met verschillende instellingen qua witbalans en belichting. Iets onderbelichten geeft vaak wat meer doortekening. Later kan je in een beeldbewerkingsprogramma de kleuren enz. nog wat aanpassen. Bij het fotograferen van een schilderij op diafilm fotografeerde ik altijd een kleurenkaart mee; dat hoeft nu niet meer.
Een leuke klus, dat fotograferen van een schilderij; vooral men nu een foto kan laten afdrukken op schilderslinnen, dat lijkt 'net echt'.
Veel plezier.
Nico
een opname met een goede digi-reflex zal meestal een beter beeld geven dan een gescande dia. De korrelstructuur van de film zal altijd een struikelblok blijven. Om schilderijen te fotograferen is uiteraard ook het gebruikte objectief belangrijk. De D80 hoeven we niet te bespreken, want die is gewoon goed. Kies een vast brandpunt objectief van ong. 85-105 mm. en neem behoorlijk wat afstand van het schilderij om vertekening aan de randen te voorkomen. Beter nog is het schilderij uit de lijst te nemen. Het volgende 'probleem' is de belichting. Ik wachtte meestal tot het droog bewolkt weer was en zette het schilderij op een schildersezel in de tuin op een schaduwplek. Dat geeft een zachte egale belichting. Binnen moet je indirect belichten om schitteringen (hoe klein ook) te voorkomen. Zorg dat de schilderijrand net iets binnen de afbeeldingsrand valt. Plaats op de camera in de flitsschoen een waterpas om de optische as van het objectief loodrecht op het schilderij te kunnen instellen. Dat schilderij moet uiteraard ook waterpas (verticaal) staan. Probeer eerst een paar opnamen uit met verschillende instellingen qua witbalans en belichting. Iets onderbelichten geeft vaak wat meer doortekening. Later kan je in een beeldbewerkingsprogramma de kleuren enz. nog wat aanpassen. Bij het fotograferen van een schilderij op diafilm fotografeerde ik altijd een kleurenkaart mee; dat hoeft nu niet meer.
Een leuke klus, dat fotograferen van een schilderij; vooral men nu een foto kan laten afdrukken op schilderslinnen, dat lijkt 'net echt'.
Veel plezier.
Nico