Wie van jullie fotografeert naast digitaal ook analoog

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Wie van jullie fotografeert naast digitaal ook analoog

Bericht door Patrick » za feb 21 2009 12:01 pm

Capivara schreef:Maar buiten dat zal het wel iets met leeftijd te maken hebben (kijkt naar zichzelf).
Ach, ik ben op zich oud genoeg om een flinke geschiedenis te hebben opgebouwd met analoog. Maar ik ben eigenlijk pas een beetje serieus gaan fotograferen toen ik een Canon G2 kocht. Toen die gestolen is (inbraak thuis) met al mijn analoge spul erbij, heb ik een van de eerst D70's in Nederland weten te bemachtigen. Toen heb ik mezelf beloofd dat als ik zo'n investering doe, ik het ook wel serieus op moet pakken. De rest is geschiedenis. :mryellow:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

gongon
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door gongon » za feb 21 2009 12:16 pm

Capivara schreef:
Patrick schreef:Mij zul je nooit meer met filmpjes in de weer zien... Ik heb er niets mee, en heb geen plannen mezelf te gaan straffen met die dingen. :frown:
Ik vind film nog steeds leuk. Het dwingt je om na te denken, om nauwkeurig te zijn. Veel 'digital only' fotografen komen lui en gemakzuchtig over. Zet 'm maar op 5-8 beelden per seconde, d'r zit dan vast wel eens een goeie bij. :huh:

Maar buiten dat zal het wel iets met leeftijd te maken hebben (kijkt naar zichzelf).
Een klein beetje kan ik me wel vinden in wat je zegt, inderdaad was ik nauwkeuriger toen ik nog analoog fotografeerde. Maar sinds ik een fotocursus heb gedaan ga ik toch beter kijken en let ik ook weer beter op bepaalde dingen. Al moet ik zeggen dat het ook een beetje afhangt hoe druk het in het bos is, als het druk is ben ik toch geneigd om weer wat gemakzuchtiger te worden, dat komt ook omdat ik altijd mijn honden bij me heb en dan toch wat meer moet opletten of ze zich wel gedragen. En het hangt er vanaf of ik alle tijd heb of niet.

Ik fotografeer alleen nog maar digitaal, heb mijn analoge camera`s weg gegeven.
Groetjes Gonnie.

Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.

Capivara

Bericht door Capivara » za feb 21 2009 12:28 pm

gongon schreef:
Capivara schreef:
Patrick schreef:Mij zul je nooit meer met filmpjes in de weer zien... Ik heb er niets mee, en heb geen plannen mezelf te gaan straffen met die dingen. :frown:
Ik vind film nog steeds leuk. Het dwingt je om na te denken, om nauwkeurig te zijn. Veel 'digital only' fotografen komen lui en gemakzuchtig over. Zet 'm maar op 5-8 beelden per seconde, d'r zit dan vast wel eens een goeie bij. :huh:

Maar buiten dat zal het wel iets met leeftijd te maken hebben (kijkt naar zichzelf).
Een klein beetje kan ik me wel vinden in wat je zegt, inderdaad was ik nauwkeuriger toen ik nog analoog fotografeerde. Maar sinds ik een fotocursus heb gedaan ga ik toch beter kijken en let ik ook weer beter op bepaalde dingen. Al moet ik zeggen dat het ook een beetje afhangt hoe druk het in het bos is, als het druk is ben ik toch geneigd om weer wat gemakzuchtiger te worden, dat komt ook omdat ik altijd mijn honden bij me heb en dan toch wat meer moet opletten of ze zich wel gedragen. En het hangt er vanaf of ik alle tijd heb of niet.

Ik fotografeer alleen nog maar digitaal, heb mijn analoge camera`s weg gegeven.
Ik ben helemaal met je eens dat digitaal voor sommige onderwerpen véél handiger is. Morgen loop ik mee met een Border Collie wandeling en dan pieker ik er niet over om een analoogje mee te nemen. Nee, D700, grip eronder, honden volgen met acht beelden per seconde en de mooie momenten eruit pikken.

Hans

Warner
Forumlid
Forumlid

Bericht door Warner » za feb 21 2009 12:46 pm

Ik fotografeer soms nog wel met een van mijn analoge SLR camera's. Ik heb ze allemaal nog. (Zenith, Practica, Revue, Pentax en 3x Nikon, 801s, F80s en F5).
De F5 gebruik ik nog regelmatig, de anderen zelden.
Het meest gebruik ik mijn Nikon of Leica digitale camera.
Groet, W@rner

NCN-lid NPS-lid
Alles heeft zijn reden.

Hansjepansje

Bericht door Hansjepansje » za feb 21 2009 1:09 pm

Nee, alles - behalve m'n liefdesleven - gaat hier in huis digitaal... :mryellow:

anita.v
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door anita.v » za feb 21 2009 1:24 pm

Heb vorig jaar nog eens analoog geprobeerd. Nostalgie!!!
En ik werd weer even zuinig met het filmmateriaal als vroeger (was duur en is nog duur).
Heb er wel van genoten en het was heel leuk, maar ik mistte digitaal wel...

Ik ben gewoon geworden om al te zien hoe het er ongeveer zal uitzien!!!
En onder andere het blijven proberen, met het zoeken naar de juiste hoek enz...enz...
D700 + objectieven tussen 14mm en 200mm + flitslicht

http://www.flickriver.com/photos/ajev/p ... teresting/" onclick="window.open(this.href);return false;

yoyo

Bericht door yoyo » za feb 21 2009 1:27 pm

Ik heb mijn oude meuk nog wel liggen, maar gebruik het niet meer.
Slecht voor het milieu...

Jos
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jos » za feb 21 2009 4:44 pm

Er zit weer film in mijn F70 icm met de Tokina 17mm. Voorts heb ik laatst op middenformaat gefotografeerd met een Mamiya c330. De dia's die hieruit kwamen kan ik op hoge kwaliteit scannen met mijn Canon 8400f. Ziet er supper uit, dus dat belooft wat. Ik ga eens kijken of ik zo'n middenformaat ergens kan scoren.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

Frederix

Bericht door Frederix » za feb 21 2009 5:48 pm

dick schreef:Goedemorgen.

Ik ben benieuwd wie er van jullie naast digitaal ook nog wel eens analoog fotografeert?
Zelf overweeg ik naast mijn D700, een F100 oid op marktplaats aan te schaffen.
Deze zijn voor een prikkie te koop, een leuk hebben dingetje voor erbij :)
Maar wie van jullie gaat er nog regelmatig met de analoge body op pad?

Fijn weekend.
Dick
Ik fotografeer naast digitaal geen analoog. :mrgreen:

Ik fotografeer alleen analoog. Digitaal is goed voor erbij, voor snapshots. :twisted:

Ik fotografeer met een Nikon F100 (kleinbeeld) en een Rolleicord Vb (rolfilm, 6x6 negatieven). Mijn kleinbeeldnegatieven scan ik met een Nikon Coolscan IV ED, mijn 6x6 negatieven scan ik met een Epson V500. Op één of andere manier moet ik film voelen en ruiken, anders is het "niet echt". Ik heb helemaal niets met digitaal. Analoog, en zeker op rolfilm, dwingt tot beter kijken. Fotograferen met mijn Rolleicord is voor mij een vorm van onthaasten, lichtmeten met een losse belichtingsmeter, camera instellen, scherpstellen met de hand op een lekker groot matglas van 6x6 cm, sluiter spannen en uiteindelijk de foto maken.

Afbeelding

Verder heb ik tot voor kort regelmatig mijn Agfa Click I en Agfa Isola I gebruikt (beide rolfilm, 6x6 negatieven). Deze camera's zijn ingehaald door mijn Rolleicord. Tot slot ben ik soms wat aan het spelen met een pinholecamera.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Weef

Bericht door Weef » za feb 21 2009 7:04 pm

Snapshots Hahahahaha! Leuk :mrgreen:

Bijna had ik een F80 gekocht. Heb me in kunnen houden.

Analoog is zeker nog niet voorbij....

Ciao,

Marcel

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » za feb 21 2009 7:16 pm

Zelf fotografeer ik 75% van de tijd analoog. Ik wissel de camera's af momenteel zit er een filmrolletje in zowel mijn Nikkormat FT3, Super A en FE2.
Gebruik regelmatig mijn F3HP en FM2n. Ik heb net ook nog een ME Super gekocht. Geen enkele Nikon camera heeft zo'n groot zoekerbeeld. En dat in zo'n klein kastje...

Capivara

Bericht door Capivara » za feb 21 2009 7:27 pm

Pruimpit schreef:Zelf fotografeer ik 75% van de tijd analoog. Ik wissel de camera's af momenteel zit er een filmrolletje in zowel mijn Nikkormat FT3, Super A en FE2.
Gebruik regelmatig mijn F3HP en FM2n. Ik heb net ook nog een ME Super gekocht. Geen enkele Nikon camera heeft zo'n groot zoekerbeeld. En dat in zo'n klein kastje...
Het zoekerbeeld van de ME Super is iets waar ik wel eens van droom om op een dSLR te zien.

Capivara

Bericht door Capivara » za feb 21 2009 7:29 pm

Frederix schreef: Afbeelding
Man, wat mooi. Was mijn Yashica Mat 124G daar geen kopie van? *denk*

Hans

Nermal

Bericht door Nermal » za feb 21 2009 11:43 pm

Ik fotografeer naast digitaal nog steeds met mijn F5. Vooral zwart/wit. Ik heb een grote een mooie doka met Colex doorloopmachine tot mijn beschikking en vind het nog steeds erg leuk om daar mijn foto's af te drukken.
Ik merk wel dat ik steeds vaker na het maken van een foto met de F5 in een reflex naar de achterkant van de camera kijk.

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Roelof » za feb 21 2009 11:52 pm

Ik fotografeer voornamelijk digitaal, maar incidenteel loop ik wel eens met een analoogje te spelen, dat is het dan ook: spelen.
Zo liep ik van de week nog met een F3 rond, rolletje is nog niet vol, dus het zal nog wel een keer moeten.
En vandaag schoot ik nog een diarolletje vol. Maar dat telt eigenlijk niet, was met de Minolta van mijn oom en hij wilde het rolletje graag vol hebben en dat doe je dan voor zo'n oude man. ;-)
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”