Hallo Bladmos,
Ik ben zo'n 20 jaar geleden overgestapt van Canon (had een F1) naar Nikon.
Niet omdat Canon geen goede lenzen en/of camera's zou maken, in tegendeel zelfs.
Maar vanwege het feit dat Canon met de EOS plotseling van vatting ging veranderen en ik al mijn lenzen zo weg kon donderen.
Dat schoot bij mij in het verkeerde keelgat en heb inderdaad alles weggedonderd en ben overgestapt op Nikon.
Nu vraag ik mij wel eens af of die stap inderdaad goed is geweest, niet dat Nikon slecht is, absoluut niet (over het algemeen) maar als ik naar de prijzen kijkt van zowel de camera's als lenzen, heb ik heel sterk de indruk dat Canon toch wel zo'n 10 tot 30% goedkoper is met zijn producten, met gelijke kwaliteit.
Ik vraag me inderdaad af waar Nikon mee bezig is.
Wat de waardevastheid van Nikon betreft, ach laten we ons zelf niet bedotten.
Als ik een 70-200mm 2.8 VR bij de fotoboer op de hoek haal voor 2000 euro mag ik blij zijn als ik de volgende dag er nog 1200 euro voor krijg.
Zelfde met de 12-24mm van Nikon kost bij Konijn 1099 euro
De 12-24mm van Tokina (die volgens sommige experts nog beter moet zijn dan die van Nikon) kost bij Konijn 408 euro
Wat zal ik na een paar maanden voor de Nikon en voor de Tokina terugkrijgen?
Het prijsverschil is 691 euro in aanschafwaarde.
Voor de Tokina wordt op MP al 330 euro geboden, dat is een afschrijving van 78 euro.
Voor de Nikon heb ik helaas geen aanbieding kunnen vinden, maar ik denk dat 799 euro een hele mooie prijs is als je deze lens van de hand wil doen, dat is een afschrijving van 300 euro
Dus die waardevastheid is heel erg relatief en voorbehouden aan maar enkele objectieven.
Camera body's die donderen ook met een noodgang naar beneden als er een nieuw model uitkomt.
Ik had een van de eerste D70 gekocht voor ongeveer 1500 euro met kitlens.
Nu vang ik daar misschien ook maar 400 euro voor, een afschrijving van 1100 euro in een paar jaar tijd.
Dus waardevastheid is alleen je zelf maar wat wijs maken.
Daarom ik ben niet merkengeil, toevallig heb ik een Nikon maar ik weet zeker qua prijsstelling dat een Canon beter uit de bus komt en als ik nu opnieuw alles zou moeten aanschaffen, ik heel sterk over een Canon zou nadenken.
Dit klinkt misschien negatief over Nikon maar ik probeer niet de emoties de overhand te laten krijgen en het objectief te blijven bezien.
De resultaten die tellen en/of er nu een ander naampje of merkje op mijn lens of camera staat zal mij worst wezen.
Groetjes George