Goed groothoek zoomobjectief !

Discussies over groothoek zoomobjectieven zoals de 17-35 mm of 12-24 mm
D. Haaksma
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door D. Haaksma » za dec 23 2006 11:57 am

:(
Ik ben, of eigenlijk, ik moet het wel met tintin eens zijn.
Eerlijk gezegd gruuw ik er een beetje van om een merkvreemde lens op de D200 of welke Nikon dan ook te zetten. ( Dit is natuurlijk heel persoonlijk)
Anderzijds, ze maken het er naar. Ik heb ook de testen van de Tokina aandachti doorgenomen en hou daarbij ook rekening met de voorkeuren in het verleden van de testers.

Het zal de eerste merkvreemde lens worden. Maar ik ben bang niet de laatste. In gelijke resultaten kies ik zeker voor Nikon, ook al is de lens 25 - 30% duurder.

De groothoek is een lens die ik spaarzaam gebruik en dat weegt uiteraard ook zwaar mee in de beslissing.

De verschillen zijn echter te groot, ik kon nauwelijks een excuus voor mezelf aanvoeren om toch voor de Nikon te kiezen i.p.v. de Tokina.
Dit nauwelijks zou dan alleen de merknaam zijn.

Sorry Nikon.

Bladmos

martijn01

Bericht door martijn01 » za dec 23 2006 12:57 pm

Ja helemaal mee eens! weet gewoon niet waar nikon mee bezig is.
En dan is er nog de vraag of nikon alle lenzen wel zelf maakt...
Wie weet er nog meer dat nikon een deel van zijn lenzen laat maken door tamron.... Dit heb ik overgins horen zeggen zeker weten doe ik het niet. Ik zal laatst in een folder van calumet te kijken. en nou als je dan naar de objectieven prijs van canon kijkt. dan denk je wel van nou....
Heb ik er nou zo verstandig aan gedaan en nikon te kopen....
Bekijk de 17-55 2.8 bv maar is kost van canon zo'n 850 E
En iemand die dan zegt dat canon zijn lenzen minder zijn is niet goed wijs want die moet mij dan maar is vertellen waarom.

Met vriendelijke groet beetje gefrustreerde nikon gebruiker :)

Ed Post
Clublid
Clublid

Bericht door Ed Post » za dec 23 2006 1:08 pm

Ach Martijn, waar maak je je druk om.
Je hebt toch al twee grote tassen vol..... :wink:
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

D. Haaksma
Forumlid
Forumlid

Bericht door D. Haaksma » za dec 23 2006 1:30 pm

Ik ben en blijf een Nikon-fan.
Maar ik word me de laatste maanden steeds meer bewust van de kwaliteiten van andere merken.
Regelmatig kom ik bij reportage's uit die verbijsterend materiaal laten zien.
Verbijsterend omdat, nieuwsgierig als ik ben, blijkt dat de betreffende raportage is/zijn gemaakt met kamera's en merken van lenzen die vroeger (!?) als een simpel B-merk gekwalificeerd werden.
Zo bizar dat ik (onterecht bleek achteraf) sterk aan deze info ging twijfelen, en daarmee aan de veronderstelde superieure kwaliteit van MIJN NIKON(S).

Nikon kan door de kwaliteit van hun lenzen in het middensegment te verhogen of hun prijzen van deze groep lenzen te laten dalen, de massa kwaliteit verlangende serieuze amateurs aan zich blijven binden.
Met de echte toplenzen zit het wel goed schat ik zo. Die prijzen zijn voor een prof in de regel geen probleem, een deel is voor de afschrijving en deze lenzen blijven hun waarde voor een groot deel houden.
Ze zullen dus een keer een keus moeten maken.
Of zich concentreren op top/semitop materiaal en stoppen met dubieuze setjes (lenzen) aan te bieden, of mee te huilen met de grote massa.

Maar ik blijf Nikonfan, (2x :wink: ) dat hebben ze in het verleden dik verdiend.

Verder voel ik ruim met martijn01 mee.

Bladmos

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Nikon fan???????????????????????????

Bericht door George Fennes » za dec 23 2006 2:27 pm

Hallo Bladmos,

Ik ben zo'n 20 jaar geleden overgestapt van Canon (had een F1) naar Nikon.

Niet omdat Canon geen goede lenzen en/of camera's zou maken, in tegendeel zelfs.

Maar vanwege het feit dat Canon met de EOS plotseling van vatting ging veranderen en ik al mijn lenzen zo weg kon donderen.

Dat schoot bij mij in het verkeerde keelgat en heb inderdaad alles weggedonderd en ben overgestapt op Nikon.

Nu vraag ik mij wel eens af of die stap inderdaad goed is geweest, niet dat Nikon slecht is, absoluut niet (over het algemeen) maar als ik naar de prijzen kijkt van zowel de camera's als lenzen, heb ik heel sterk de indruk dat Canon toch wel zo'n 10 tot 30% goedkoper is met zijn producten, met gelijke kwaliteit.

Ik vraag me inderdaad af waar Nikon mee bezig is.

Wat de waardevastheid van Nikon betreft, ach laten we ons zelf niet bedotten.

Als ik een 70-200mm 2.8 VR bij de fotoboer op de hoek haal voor 2000 euro mag ik blij zijn als ik de volgende dag er nog 1200 euro voor krijg.

Zelfde met de 12-24mm van Nikon kost bij Konijn 1099 euro
De 12-24mm van Tokina (die volgens sommige experts nog beter moet zijn dan die van Nikon) kost bij Konijn 408 euro

Wat zal ik na een paar maanden voor de Nikon en voor de Tokina terugkrijgen?

Het prijsverschil is 691 euro in aanschafwaarde.

Voor de Tokina wordt op MP al 330 euro geboden, dat is een afschrijving van 78 euro.

Voor de Nikon heb ik helaas geen aanbieding kunnen vinden, maar ik denk dat 799 euro een hele mooie prijs is als je deze lens van de hand wil doen, dat is een afschrijving van 300 euro

Dus die waardevastheid is heel erg relatief en voorbehouden aan maar enkele objectieven.

Camera body's die donderen ook met een noodgang naar beneden als er een nieuw model uitkomt.

Ik had een van de eerste D70 gekocht voor ongeveer 1500 euro met kitlens.

Nu vang ik daar misschien ook maar 400 euro voor, een afschrijving van 1100 euro in een paar jaar tijd.

Dus waardevastheid is alleen je zelf maar wat wijs maken.

Daarom ik ben niet merkengeil, toevallig heb ik een Nikon maar ik weet zeker qua prijsstelling dat een Canon beter uit de bus komt en als ik nu opnieuw alles zou moeten aanschaffen, ik heel sterk over een Canon zou nadenken.

Dit klinkt misschien negatief over Nikon maar ik probeer niet de emoties de overhand te laten krijgen en het objectief te blijven bezien.

De resultaten die tellen en/of er nu een ander naampje of merkje op mijn lens of camera staat zal mij worst wezen.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Leeuwarden
Forumlid
Forumlid

Bericht door Leeuwarden » za dec 23 2006 2:46 pm

Ik heb indertijd voor een Nikon gekozen omdat ik het ding veel beter in de hand vond liggen als een Canon. Dat vindt ik nog steeds. Ik heb laatst een D20 in mijn handen gehad en vervolgens een D200. De Nikon voelt in mijn handen gewoon veel prettiger. Ook het gebruiksgemak van Nikon vind ik beter. Als ik het andersom had gedaan en eerst naar objectieven had gekeken dan had in absoluut voor Canon gekozen. Ze hebben gewoon een ruimer aanbod. Aan de andere kant is het aanbod van objectieven door Tokina, Tamron en sigma ook erg groot. En soms ook erg goed. Het zal mij eigenlijk worst wezen welk merk objectief ik ik op mijn D200 schroef. Als het objectief maar doet wat ik ervan verwacht!

George Fennes
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

NIKON TE DUUR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Bericht door George Fennes » za dec 23 2006 3:18 pm

Dat is waar Leeuwarden,
Persoonlijk vind ik een Nikon beter in de hand liggen dan een Canon, dan heb ik het over de D70 en hoger, van de D40 en D50 weet ik het niet.
Die moeten een stuk kleiner zijn.
En juist het robuuste dat spreekt mij wel aan.
Alleen de prijs, ja dat valt tegen.
Ik hoop dat ze bij Nikon meelezen op dit en andere fora, dan hoop ik dat ze er iets mee gaan doen, wat de prijzen betreft, dat is niet leuk meer.
Dan maar bij Hong Sien bestellen, dat scheelt in ieder geval tenminste nog iets.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

D. Haaksma
Forumlid
Forumlid

Bericht door D. Haaksma » za dec 23 2006 5:16 pm

:shock:

Bladmos

Leeuwarden
Forumlid
Forumlid

Bericht door Leeuwarden » za dec 23 2006 10:24 pm

D. Haaksma schreef::shock:

Bladmos
Wat bedoel je?

D. Haaksma
Forumlid
Forumlid

Bericht door D. Haaksma » zo dec 24 2006 7:44 pm

Ik bedoel dat het een beetje schokerend is dat we het op veel punten eens zijn. Ik was er niet op uit maar had wel een berg tegengas verwacht.
Dat zegt op deze site eigenlijk wel veel over de jongste ontwikkelingen over de verkoopstrategie van ons merk.

Bladmos

Leeuwarden
Forumlid
Forumlid

Bericht door Leeuwarden » zo dec 24 2006 7:50 pm

Dat zegt op deze site eigenlijk wel veel over de jongste ontwikkelingen over de verkoopstrategie van ons merk.

Inderdaad. Maar het zegt ook veel over andere merken. Dat als je even beter kijkt, ook zij goede producten bieden...

martijn01

Bericht door martijn01 » zo dec 24 2006 9:56 pm

Zo is het jongens ik ga 1 deze dagen nog wel een mail naar nikon sturen hoe het komt dat gelijkwaardige canon objectieven goedkopen zijn dan ons lievelings merk. Ik neem aan dat ze hier toch makkelijk een antwoord op kunnen geven als de prijs verschillen zo groot zijn!

Remco Jan

Bericht door Remco Jan » vr mar 23 2007 11:44 am

wil schreef:volgens testen die ik gelezen heb komt de 12-24 Tokina er juist beter uit dan 12-24 Nikon.
Ik heb de Tokina en ben zeer tevreden. Stond er geen test in Camera Magazine paar maanden geleden?
Absoluut gezien komt de Nikkor er altijd als beste uit. Qua prijs/kwaliteit wint de Tokina het altijd. Het kwaliteitsverschil is in het dagelijkse gebruik minimaal, terwijl je voor het prijsverschil op vakantie kan....

Brenzef
Forumlid
Forumlid

Bericht door Brenzef » vr mar 23 2007 12:44 pm

D. Haaksma schreef: Dat zegt op deze site eigenlijk wel veel over de jongste ontwikkelingen over de verkoopstrategie van ons merk.

Bladmos
Ik zie Nikon niet als "mijn" merk.
Als ik er niet langer tevreden over ben gaat alles het raam uit en komt er iets anders. Maar voorlopig doet het alles wat ik wil en geeft het mij de kwaliteit die ik zoek.
Mijn foto's worden echt niet beter als ik een super digiset van 40.000 euro koop.

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » vr apr 06 2007 12:15 pm

Ook ik heb de Tokina 12-24 mm en vind het een prachtobjectief. Aanschaf destijds n.a.v. de betere testresultaten t.o.v. de veel duurdere Nikon.
Vlijmscherp, contrastrijk en zo te zien aan de reacties ben ik niet de enige die daar zo over denkt.

Mijn andere objectieven zijn allemaal "eigen merk", de Tokina is de enige vreemde eend in de bijt, maar ik heb nog geen moment spijt gehad van de aanschaf.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

Plaats reactie

Terug naar “Groothoekzoom”