Wat de geheugenkaart mist aan benodigd geheugen gebruikt hij van het werkgeheugen en dat gaat daar dus vanaf. Wat het verschil tijdens gebruik is tussen die videokaarten weet ik eigenlijk niet, vaak gaat het om het aantal pixels dat zo'n kaart kan aansturen (schermgrootte) en de verversingssnelheid bij spelletjes. Voor fotowerkzaamheden zal het niets uitmaken. Je kan overigens met dat geheugen dat ik in mijn lijstje vermeldde (controleer!) voor €79 je geheugen intern op 8 GB brengen.flippie17 schreef: Het prijsverschil is ruim 300 euro. Vraag is of de quad en de 512 kaart nu echt een toegevoegde waarde heeft of kan ik die 300,-- beter besteden aan Capture NX2
wat mij direct op de volgende vraag brengt. De nieuwe mac is voorzien van os 10.6
Nieuwe i-mac 27"
Re: Nieuwe i-mac 27"
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Dat lijkt me 79 heel verstandig geïnvesteerde Euro's. Valt me trouwens enorm mee dat bedrag.flitslicht schreef:Je kan overigens met dat geheugen dat ik in mijn lijstje vermeldde (controleer!) voor €79 je geheugen intern op 8 GB brengen.
Uit je overzichtje van een samengestelde PC is trouwens mijn op gevoel genoemde 600 Euro niet eens zo gek te zijn.

Het OS en zo van Apple is absoluut superieur aan Windows. Ik gebruik zelf meestal Ubuntu Linux. Als ik weer eens wat anders zou moeten installeren probeer ik denk ik Mint Linux.
Even een ander punt: hoe goed zijn die schermen die Apple gebruikt eigenlijk? Ik vind het in ieder geval een nadeel dat ze zo glimmen. Ik heb bewust voor een niet glimmend scherm gekozen (Samsung SyncMaster 226BW), en zelfs mijn netbook heeft gewoon een mat scherm.
De schermen zijn ontzettend goed, althans ik zit hier werkelijk te genieten. Ik heb mijn scherm gekalibreerd, maar anders dan bij alle andere schermen die ik tot nu heb gekalibreerd, was er nauwelijks verschil te zien. Daar is dus bij de productie serieus aandacht aan besteed. Verder kun je kiezen uit ik weet niet hoeveel kleurprofielen. Ik heb nu een simpel srgb profiel (spyder2express ondersteunt dat alleen maar) dus haal waarschijnlijk nog niet eens het onderste uit de kan. Een scherm van vergelijkbare grootte en kwaliteit kost denk ik zo 500 euro. Het Apple Cinema Display dat vergelijkbaar is (nog iets groter) kost 800 euro!
Off topic:
Flitslicht, zo'n pietje precies als je op andere vlakken bent, zo makkelijk gier je hier uit de bocht:
Bij de prijs inbegrepen zit ook een MagicMouse die nieuw 70 euro moet kosten en een draadloos toetsenbord (kost vast ook zo iets). De ingebouwde speakertjes lijken nog best ergens op. Een hoop aanlsluitingen (firewire, mini Display-port en natuurlijk USB), Apple Airport (wifi), bluetooth, IR. DVD-brander). Nou ja, behoorlijk compleet dus.
En laten we het arbeidsloon niet vergeten. Zelf een computer in elkaar zetten, windows installeren, alle drivers installeren. Ben je weer heel wat uurtjes verder. Vind je het leuk, OK, maar als je daar niet op zit te wachten... iMac: steek de stekker in het stopcontact en klaar is kees.
Al met al kom ik met Flitslicht's berekening met een knap scherm a 500 euro zonder arbeidsuren al op ca 1100 euro uit. Volgens mij heeft de computer van flitslicht dan nog geen wifi, bluetooth, IR en geen DVD-brander en over toetsenborden, speakers en muizen hebben we het ook nog niet gehad. Laten we daar nog 100 euro voor rekenen (lijkt me aan de lage kant, maar OK). Dan wordt het verschil tussen mijn versie van 1499 en die van Flitslicht 300 euro. Wat mijn dual-core chip zou kosten in Flitslicht's setup weet ik niet.
Tja, dan gaan dingen als gemak (niet zelf in elkaar hoeven zetten) en uiterlijk (oog wil ook wat) én de nieuwsgierigheid naar een nieuw systeem (OS X) ook meetellen...
Ik moet zeggen dat ik de meeste standaardsoftware (mail, internet, foto-viewer etc.) die ik nu ben tegengekomen in de mac niet signifcant vind verschillen van die van windows. Mail blijft toch mail en vooralsnog alleen maar rete-irritant dat men kennelijk niet in staat is om met een gebruikersvriendelijke oplossing te komen om mail te importeren van een windows computer.
Enfin, ik ben blij als een kind, weet dat ik een kostbare computer heb...
:mrgreen:
Off topic:
Flitslicht, zo'n pietje precies als je op andere vlakken bent, zo makkelijk gier je hier uit de bocht:
Bij de prijs inbegrepen zit ook een MagicMouse die nieuw 70 euro moet kosten en een draadloos toetsenbord (kost vast ook zo iets). De ingebouwde speakertjes lijken nog best ergens op. Een hoop aanlsluitingen (firewire, mini Display-port en natuurlijk USB), Apple Airport (wifi), bluetooth, IR. DVD-brander). Nou ja, behoorlijk compleet dus.
En laten we het arbeidsloon niet vergeten. Zelf een computer in elkaar zetten, windows installeren, alle drivers installeren. Ben je weer heel wat uurtjes verder. Vind je het leuk, OK, maar als je daar niet op zit te wachten... iMac: steek de stekker in het stopcontact en klaar is kees.
Al met al kom ik met Flitslicht's berekening met een knap scherm a 500 euro zonder arbeidsuren al op ca 1100 euro uit. Volgens mij heeft de computer van flitslicht dan nog geen wifi, bluetooth, IR en geen DVD-brander en over toetsenborden, speakers en muizen hebben we het ook nog niet gehad. Laten we daar nog 100 euro voor rekenen (lijkt me aan de lage kant, maar OK). Dan wordt het verschil tussen mijn versie van 1499 en die van Flitslicht 300 euro. Wat mijn dual-core chip zou kosten in Flitslicht's setup weet ik niet.
Tja, dan gaan dingen als gemak (niet zelf in elkaar hoeven zetten) en uiterlijk (oog wil ook wat) én de nieuwsgierigheid naar een nieuw systeem (OS X) ook meetellen...
Ik moet zeggen dat ik de meeste standaardsoftware (mail, internet, foto-viewer etc.) die ik nu ben tegengekomen in de mac niet signifcant vind verschillen van die van windows. Mail blijft toch mail en vooralsnog alleen maar rete-irritant dat men kennelijk niet in staat is om met een gebruikersvriendelijke oplossing te komen om mail te importeren van een windows computer.
Laatst gewijzigd door joepert op do nov 05 2009 10:26 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
@ PatricK: Ik weet niets van die nieuwe Apple schermen, maar ze gebruiken meestal goede middle-of-the-road panelen. Op zich niets mis mee, maar als je een echt goed scherm wilt kan je deze 26" NEC overwegen:
review: http://www.prad.de/en/monitore/review/2 ... i2-bk.html
een paar winkels: http://tweakers.net/pricewatch/unsorted ... -whit.html
Met een computer zoals ik eerder samenstelde is dan je hardware hetzelfde of vergelijkbaar met die van de Apple maar het scherm is veel beter, dit is een prima scherm voor serieuze fotobewerking. Totaalprijs is dan zo'n €1700.
Die OS-en maakt allemaal niks uit, het gaat erom wat je prettiger vindt.
review: http://www.prad.de/en/monitore/review/2 ... i2-bk.html
een paar winkels: http://tweakers.net/pricewatch/unsorted ... -whit.html
Met een computer zoals ik eerder samenstelde is dan je hardware hetzelfde of vergelijkbaar met die van de Apple maar het scherm is veel beter, dit is een prima scherm voor serieuze fotobewerking. Totaalprijs is dan zo'n €1700.
Hier klopt iets niet....flitslicht schreef:Ik weet niets van die nieuwe Apple schermen, ...
... computer zoals ik eerder samenstelde is dan je hardware hetzelfde of vergelijkbaar met die van de Apple maar het scherm is veel beter,

En de iMAc dan niet? Ik ken tenminste een pro die het met een (oudere) iMac heel goed doet hoor.prima scherm voor serieuze fotobewerking.
Sorry Flitslicht, ik ben niet uit op een mac vs windows verhaal, maar je lult nu wel heel erg naar je eigen parochie toe.
Een Apple systeem is een paar honderd euro duurder, dat ontkent niemand.
Net zo iets als het verschil als tussen een canon en een nikon objectief.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
flitslicht schreef:

(wat een statement!!!)
Ja er zullen vast wat toeters en bellen aan die Macs zitten en als je dat leuk vind is het mooi meegenomen. Het systeempje dat ik in elkaar heb geklikt is inderdaad nogal basic, maar voor die €100 van jou heb je makkelijk een DVD brander (€20) etc. Ik heb zelf een verlicht toetsenbord waar ik erg blij mee ben en een Wacom tablet met muis. Dat kost natuurlijk weer meer. En WiFi? Ik heb liever een Gigabit verbinding met m'n servertje. Bluetooth dongeltje in een USB poort is €10. Het voordeel van zoiets zelf in elkaar zetten is dat je als er iets kapot is het ook zelf kan maken en niet vast zit aan langdurige en mogelijk dure reparaties. Van de week was mijn 'top kwaliteit' voeding kapot, na een uur was het geregeld.joepert schreef: Off topic:
Het is allemaal net zo lang als het breed is, het gaat om voorkeuren. Uiteindelijk kan je er hetzelfde mee. Zo'n Mac ziet er gelikt uit en het systeem werkt altijd goed samen omdat ze alles in de hand hebben. Zelf vind ik het inderdaad leuk om mijn eigen computers in elkaar te zetten en alles zelf in de hand te houden.
Je kan ook op een noteboekje wel foto's bewerken, maar wat je ziet is niet wat er uiteindelijk uit een printer/drukkerij komt. Daar heb je gewoon een heel goed scherm voor nodig zoals die NEC. Apple stopt dat soort schermen echt niet in die iMacs, daar zijn ze veel te duur voor.joepert schreef: Hier klopt iets niet....
En de iMAc dan niet? Ik ken tenminste een pro die het met een (oudere) iMac heel goed doet hoor.prima scherm voor serieuze fotobewerking.
Sorry Flitslicht, ik ben niet uit op een mac vs windows verhaal, maar je lult nu wel heel erg naar je eigen parochie toe.
FvM schreef:flitslicht schreef:
Die OS-en maakt allemaal niks uit, het gaat erom wat je prettiger vindt.![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
(wat een statement!!!)
Wat is er dan zoveel beter aan het Mac OS?
- Onno
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Een hele dure NEC of Eizo is uiteraard beter maar het is de vraag of dat nodig is voor de gemiddelde hobby en semi-pro (en zelfs pro) fotograaf.flitslicht schreef:Je kan ook op een noteboekje wel foto's bewerken, maar wat je ziet is niet wat er uiteindelijk uit een printer/drukkerij komt. Daar heb je gewoon een heel goed scherm voor nodig zoals die NEC. Apple stopt dat soort schermen echt niet in die iMacs, daar zijn ze veel te duur voor.
Ik durf te stellen dat het scherm in de 27" iMac beter is dan een 'pro' beeldscherm van enkele jaren geleden dat vele duizenden Euro's kostte.
Het scherm in de nieuwe iMac is zonder meer van een geweldige kwaliteit. Ga maar 's kijken in een Apple winkel in de buurt. De LED verlichting is een stuk beter dan het door de tijd sterk in intensiteit afnemende FL licht van de conventionele LCD schermen. Als je calibreert is er zonder meer betrouwbare kleurweergave mogelijk met dit scherm. Prima geschikt voor fotobewerking en voorbereiding van drukwerk.
Hebben we het wel over hetzelfde? Een iMac is toch geen notebook? Als ik zeg een pro dan bedoel ik toch niet Truus uit de Takkestraat die in Picasa foto's zit te bewerken?flitslicht schreef:Je kan ook op een noteboekje wel foto's bewerken, maar wat je ziet is niet wat er uiteindelijk uit een printer/drukkerij komt. Daar heb je gewoon een heel goed scherm voor nodig zoals die NEC. Apple stopt dat soort schermen echt niet in die iMacs, daar zijn ze veel te duur voor.joepert schreef: Hier klopt iets niet....
Nou ja, het zal wel.
De laatste tijd worden de schermen inderdaad snel beter. Een paar jaar geleden zaten we in de situatie dat er geen CRT monitoren meer gemaakt werden maar de platte schermen nog niet op niveau waren. Die tijd is nu wel over denk ik. Laatst een 24" scherm gekocht voor mijn dochter van €110 en daar kan ze prima mee uit de voeten, al doet ze geen serieuze fotobewerking. Dat scherm is lang niet zo goed als wat ik me van een Apple cinema display herinner die ik laatst nog in een winkel zag. Maar een NEC of Eizo is dan toch weer beter. Ik zal eens opletten als ik langs een MacShop kom.Onno schreef:Een hele dure NEC of Eizo is uiteraard beter maar het is de vraag of dat nodig is voor de gemiddelde hobby en semi-pro (en zelfs pro) fotograaf.flitslicht schreef:Je kan ook op een noteboekje wel foto's bewerken, maar wat je ziet is niet wat er uiteindelijk uit een printer/drukkerij komt. Daar heb je gewoon een heel goed scherm voor nodig zoals die NEC. Apple stopt dat soort schermen echt niet in die iMacs, daar zijn ze veel te duur voor.
Ik durf te stellen dat het scherm in de 27" iMac beter is dan een 'pro' beeldscherm van enkele jaren geleden dat vele duizenden Euro's kostte.
Het scherm in de nieuwe iMac is zonder meer van een geweldige kwaliteit. Ga maar 's kijken in een Apple winkel in de buurt. De LED verlichting is een stuk beter dan het door de tijd sterk in intensiteit afnemende FL licht van de conventionele LCD schermen. Als je calibreert is er zonder meer betrouwbare kleurweergave mogelijk met dit scherm. Prima geschikt voor fotobewerking en voorbereiding van drukwerk.
Hé joepert, je wordt toch niet boosjoepert schreef: Hebben we het wel over hetzelfde? Een iMac is toch geen notebook? Als ik zeg een pro dan bedoel ik toch niet Truus uit de Takkestraat die in Picasa foto's zit te bewerken?
Nou ja, het zal wel.

- André
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Ik zou het toch echt heeeeeeeeeel erg prettig vinden om terug te gaan naar de kern van MIJN topic want ik wil graag weten welke software nu goed werkt op OS 10.6. Het gebekvecht over pc versus mac ben ik nu wel een beetje beu, althans in dit topic.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip
Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Heb je hier iets aan?flippie17 schreef:Ik zou het toch echt heeeeeeeeeel erg prettig vinden om terug te gaan naar de kern van MIJN topic want ik wil graag weten welke software nu goed werkt op OS 10.6. Het gebekvecht over pc versus mac ben ik nu wel een beetje beu, althans in dit topic.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 52&t=20811
http://blogs.adobe.com/jnack/2009/09/a_ ... ps_sl.html
http://forums.dpreview.com/forums/read. ... opard&qf=m