noortje53 schreef:Hi allemaal,
Ik overweeg een Macro objectief te kopen n.a.v. een test, gezien in een fotoblad (ik meen FD) waarin 5 objectieven getest worden voor een Nikon camera.
Daar staat de Tokina bovenaan. Deze Tokina scheelt de helft van de prijs met de Nikon
Er wordt in het begeleidend schrijven wel vermeld dat de Nikon een beeldstabilisator heeft wat een deel van de prijs rechtvaardigd.
Nu zou ik graag willen weten:
Is die beeldstab. voor een 100% meerprijs gerechtvaardigd, en wat zijn de voordelen t.o.v. een objectief zonder die beeldstab.
Is er iemand die die Tokina 100 mm macrolenslens heeft?
Is er iemand die weet welke van de 2 de mooiste achtergrond-onscherpte levert.
Of is die test appels met peren vergelijken?
Groeten,
Mieke, en bedankt aan iedereen die de moeite neemt te reageren.
Het blad waarover je het hebt, lijkt het
vorige nummer van Foto Video Digitaal te zijn. Daarin staat een macro-objectieventest van 14 objectieven, waarvan 5 voor Nikon (blz. 70-76).
Ik heb geen ervaring met macro-objectieven. Ik heb in dat blad wel eens eerder een test gelezen van een objectief wat ik wel gehad heb, en wel de AF-S 17-55mm f/2.8G. (Dat was nr.
4/2007) Ik moet ervan zeggen, dat ik het wel een erg technisch verhaal vind, zo'n test zoals ze die in dat blad presenteren. Je ziet uitsluitend meetwaarden, maar geen enkele voorbeeldfoto. Over kleurweergave hebben ze het ook niet, terwijl ik dat toch wel erg belangrijk vind. Daarom vraag ik mij een beetje af in hoeverre ik die informatie nou echt doorslaggevend vind. Ik heb er het idee van, dat het voor mij niet alles zegt.
Mijn AF-S 17-55mm f/2.8G was volgens die test in vergelijking met de concurrentie ontzettend duur, en had geen betere optische prestaties dan de Sigma en Tamronconcurrenten, volgens de metingen. Hij was alleen veel degelijker van bouw, dat wel. Ik heb die Nikon gehad, en hij is mij uitstekend bevallen. Ik denk dat die meetwaarden misschien wel iets, maar zeker niet alles zeggen over hoe zo'n objectief in de praktijk zal bevallen. Ik zou aanraden om er wat meer testen bij te lezen.