iefie schreef:beeldscherm profiel en printerprofiel moeten toch op elkaar afgestemd zijn?
Zo zit dat niet in elkaar. Het zijn twee verschillende dingen die op zichzelf niks met elkaar te maken hebben.
Je hebt laten we zeggen een kleurstandaard. Die moet binnen de mogelijkheden van het uitvoerapparaat zo goed mogelijk gereproduceerd worden. Maar onderling kun je best verschillen krijgen tussen een scherm en een printer omdat het ene uitvoerapparaat niet de kleuromvang heeft van het andere uitvoerapparaat. (Je kunt nog zo'n goed bestand aanleveren, maar bijv. de druk op krantenpapier is beperkt, en zal er altijd wat fletser met vermindert contrast en niet 100% "zuiver" op kleur uitzien).
iefie schreef:
Eigenlijk zou profotonet dus ook een schermprofiel moeten geven toch?
Nee, helemaal niet. Die weten toch helemaal niet wat voor scherm dat jij hebt? Dat is je eigen verantwoordelijkheid en zou bovendien onbegonnen werk zijn voor Profotonet. 500.000 verschillende schermen, dan ook 500.000 verschillende beeldschermprofielen.
iefie schreef:
En ik kan mij niet voorstellen dat bij de meeste mensen dit verschil er niet is.
In zijn algemeenheid ervaar ik meestal ook wel enige mate van verschil in de weergave bij het resultaat van fotocentrales, met name dus in de helderheid. Nu ja, ga je het precies analyseren gaat het daarbij niet echt om "helderheid" maar om de "gamma" van een afdruk.
Ik weet niet hoe het bij kleinere afdrukken gaat bij Profotonet, maar bij grote afdrukken (70x100 cm) moet ik mijn bestanden met de middenslider van levels een gamma-correctie doorvoeren van 0,07 tot 0,1
De middenslider zet ik dan dus op 1,07 of 1,1
Bij andere centrales heb ik wel eens verschillen gezien in de correctie van de gamma tot pakweg 1,15 - 1,2
Een en ander is ook afhankelijk hoe je eigen situatie thuis is afgestemd. Bekijk je beeld op een computer in een donkere ruimte of met nogal wat omgevingslicht erbij? In het eerste geval zou je de beelden mogelijk iets donkerder maken omdat het beeld er in een donkere ruimte meer helder uitziet. In het laatste geval juist ietsje lichter, omdat met het behoorlijke omgevingslicht een schermbeeld donkerder overkomt.
Test ik een nieuwe centrale, maak ik altijd eerst een proefserie van afdrukken van een (Fuji) testbestand in stapjes van 0,1 gamma verschil. Zie mijn screencheck webpagina:
http://www.fotograaf.cc/ScreenCheck.htm
Aan de hand van het resultaat, bepaal ik of ik bij nieuw aan te leveren foto's dan nog een gamma correctie (middenslider van de levelstool) moet doorvoeren.
Afgezien van de kleine verschillen in gamma die ik in mijn situatie
altijd al ben tegengekomen, moeten de kleuren van kleur testvlakken wel overeenkomen met die van het testbestand en neutraliteit van grijstrappen moet echt goed zijn, zonder kleurzwemen. Die grijstrappen en grijsvlakken zijn echt de beste referenties hoe nauwkeurig een centrale werkt. Grijs moet grijs zijn en niet een vleugje magenta, geel of groen.....
En dan nog kun je kleine verschillen tegenkomen, in de weergave die je niet verwacht.
"Zwart-wit" bestanden, tint ik altijd wat naar een enigszins warm-zwarte beeldtoon (als RGB-bestand). Dat zie ik in het resultaat bij Profotonet minder tot in het geheel niet terug dan verwacht, maar het is wel constant. Ik kan afdrukken van vorig jaar naast die van afdrukken van nu leggen zonder dat mensen onderling verschil zien in het kleurkarakter van de afdrukken. Dat vind ik "acceptabel".
Voor kleurafdrukken op een kleiner formaat en mijn workflow ten aanzien van bijv. schoolfoto portretten vind ik het resultaat van Profotonet
NIET goed genoeg. Maak je testfoto's, kloppen wel de grijswaarden, die netjes neutraal zijn, maar in huidtinten heb ik de indruk dat er in één van de kleurkanalen "clipping" zit. (Dan krijg je net een andere "verkeerde" kleurtint in de hoogste helderheden van een huidtint). Ik heb de indruk dat Profotonet 2 kalibraties doorvoert. Een algemene deler waarvan je het profiel dan kunt downloaden van hun website, en dan nog een specifiek gebonden apparaat kalibratie van de printer als verschil tussen hun algemene profiel en de dagelijkse verschillen van een apparaat en fotopapier. Dan kan het voorkomen als een kanaal er in een kleur uitloopt, dat niet meer teruggehaald kan worden met het 2e profiel.
Feitelijk moet een centrale één kalibratie-profiel gebruiken wat dagelijks wordt ververst afhankelijk van de fotochemie en gebruikt fotopapier (elke nieuwe papierrol moet opnieuw ingeregeld worden). Maar ik snap dat dat niet haalbaar is om dat dagelijks op de website te zetten. Helaas pakt dat voor mijn workflow niet goed genoeg uit.
Ik wil daar met Profotonet nog eens een keer een afspraak over maken hoe dat laatste "puntje" goed te krijgen. Bij een printshop hier in de stad heb ik er geen probleem mee. Lever ik daar zelfs een zwart-wit bestand aan (zonder die warme beeldtoon), is het prachtig mooi neutraal als "kleurenfoto".