Pagina 2 van 5

Geplaatst: di feb 06 2007 12:59 am
door Karel Giesen
Nee, geen discussies meer. Maar waarom zijn er dan geen discussies bij de analoge Hasselblads of de technische camera's? Een 45 mm objectief is op een Hasselblad een heel echt groothoekobjectief en op een technische camera een supergroothoek. Het is alleen maar omdat de body van een DSLR er hetzelfde uitziet als een analoge kleinbeeldspiegelreflex dat er zo spastisch gedaan wordt over opnameformaten en beeldhoeken. Bij een compactcamera is het blijkbaar ook normaal dat een 6 tot 8 mm brandpunt overeenkomt met een 35 mm brandpunt van een analoge kleinbeeldcamera, want daar is nooit discussie over. Maar bij een digitale spiegelreflex ligt dat blijkbaar anders!
De grootte van de beeldsensor en afstand van het object bepaalt de opnamebeeldhoek en afbeeldingsmaatstaf (en perspectiefvertekening) bij een gegeven brandpunt en niet het brandpunt zelf!

groet,

Karel

Geplaatst: di feb 06 2007 1:05 am
door GdP
walt001m schreef:Bedankt voor jullie reacties. Ik begrijp wel dat je met allerlei lenzen een foto kan maken van iemand.
Maar voor FF hebben ze het toch over een echte portretlens? Van de 85mm 1.8 bv wordt gezegd dat dit een echte portretlens is.
Mijn vraag is dus is er ook zo'n echte portret lens (1.2, 1.4 of 1.8 prime) voor de camera's met een crop factor? Zoals hierboven aangegeven is de 50 mm dus eigenlijk niet zo geschikt.

Walter je hebt zelf een 70-200 VR! Neem deze lens. Ga op twee meter afstand zitten van je model en kijk vervolgens naar de zoomstand die jouw het beste bevalt. En dat wordt het brandpunt dan van de lens die je verwacht.
Gerrit

Geplaatst: di feb 06 2007 8:46 am
door MvBoetzelaer
Karel Giesen schreef:De grootte van de beeldsensor en afstand van het object bepaalt de opnamebeeldhoek en afbeeldingsmaatstaf (en perspectiefvertekening) bij een gegeven brandpunt en niet het brandpunt zelf!
Bijna goed.
Het perspectief verandert juist NIET door de sensorgrootte. Je maakt met een kleiner dan 35mm sensor een uitsnede uit het beeld met hetzelfde perspectief. Dat is het verwarrende! 50mm op een DX geeft een *beeldhoek* van een 75mm op kleinbeeld, maar met het perspectief van 50mm. Perspectief wordt bepaald door werkafstand en brandpuntsafstand.

Groeten,
Marnix

Geplaatst: di feb 06 2007 10:11 am
door walt001m
GdePater schreef:
Walter je hebt zelf een 70-200 VR! Neem deze lens. Ga op twee meter afstand zitten van je model en kijk vervolgens naar de zoomstand die jouw het beste bevalt. En dat wordt het brandpunt dan van de lens die je verwacht.
Gerrit
Ik maak vaak portretfoto's met de 70-200 en dat gaat best goed, maar ik begrijp uit de reacties dat de 70 (wat dus eigenlijk 105 is) eigenlijk al te lang is. En het is ook geen prime van bv 1.2 of 1.4.
Ik begrijp niet veel van die discussie over brandpuntsafstanden en perspectief enz. Dat wordt er voor mij niet duidelijker op, maar natuurlijk wel bedankt voor jullie reacties.
Sorry want het is niet mijn bedoeling om lastig te zijn :oops:

FF en DX

Geplaatst: di feb 06 2007 11:32 am
door George Fennes
Wat ik begrijp, m.b.t. portretlenzen is:

Dat als je een portretlens heb van rond de 85 mm en je werkt op KB film formaat, hier een opname mee maakt.

Als je deze zelfde portretlens zet op een DX camera, en je hetzelfde standpunt en onderwerp fotografeer, je exact dezelfde afbeelding krijgt als met film, maar dat a.h.w. vanwege het kleinere opnamevlak (de sensor) je een uitsnede krijgt van je opname op KB film formaat.

Je zou dus de afbeelding gemaakt met een DX sensor, zo kunnen plakken in de afbeelding van een KB film camera.

Daar zou je in feite geen verschil in moeten kunnen waarnemen.

Dus de eigenschappen van een lens blijven behouden, qua vertekening enz.

Alleen lijkt het alsof je meer tele hebt, maar dat is niet waar omdat je a.h.w. een stukje uit het negatief van een KB film heb uitgeknipt en dit op normale grootte op je scherm zet.

Als ik het mis heb hoor ik het graag.

Groetjes George :D

Geplaatst: di feb 06 2007 12:15 pm
door Cees
Volgens mij klopt het wat je hier zegt, George.
Ik heb hetzelfde begrepen.

Groet, Cees :D

Hersenpijniging

Geplaatst: di feb 06 2007 12:27 pm
door George Fennes
Al die berekeningen, is wel aardig, maar door de bomen zie je soms het bos niet meer.

Dus probeer ik het maar zo simpel mogelijk te benaderen.

Ik hoop dat de geleerden het met ons eens zijn, dan hoef ik mijn hersenen over dit onderwerp niet meer te pijnigen.

Groetjes George :D

Geplaatst: di feb 06 2007 2:03 pm
door MvBoetzelaer
George,
Je hebt het helemaal bij het rechte eind!
En ook nog heel begrijpelijk.

Er kan alleen nog verwarring ontstaan over DX-objectieven, maar eigenlijk geldt daarvoor hetzelfde verhaal. Nikon heeft daar ook alvast het randje wat de sensor niet gebruikt uit het objectief weggelaten. De diameter van de lens is dus kleiner, maar brandpuntsafstand en vertekening blijven hetzelfde.

Groeten,
Marnix

portret

Geplaatst: di feb 06 2007 2:14 pm
door George Fennes
Bedankt Marnix voor je antwoord.

Dan kom ik toch nog even terug op de ideale portretlens.

Bij KB film is de ideale portretlens rond de 80-85mm.

Aangezien deze lens zijn eigenschappen behoud is dit dus ook de ideale portretlens bij DX sensor.

Dit wil niet zeggen dat je met een ander brandpunt geen mooie portretten kan maken.

Maar het gaat erom, met welke lens kan ik zo natuurlijk mogelijk en zonder vertekening een portret vastleggen.

Dan zou je vanuit dat oogpunt voor een 80-85mm moeten kiezen.

Maar met een ander brandpuntafstand, denk b.v. aan de veelbesproken 50mm, kan je ook hele mooie portretten maken, maar beeldvullend niet zonder de bekende vertekening die voor een 50mm eigen is.

Dit doet niets af aan de artistieke waarde, een portret met 50mm geschoten, kan fantastisch mooi zijn, maar schiet je datzelfde portret beeldvullend met een 85mm, dan zal je moeten zien dat die met 85mm minder vertekening geeft dan de 50mm.

Maar de vertekening met 50mm hoeft beslist niet storend te zijn en misschien juist erg mooi, net wat voor doel je voor ogen hebt.

Groetjes George :D

Geplaatst: di feb 06 2007 4:00 pm
door foto-ed
Eigenlijk mag ik dit niet zeggen maar ik heb foto's gezien gemaakt met de Canon EF 85 mm F/1.2 L II USM en de Canon EF 50mm 1.2 L USM.
Deze maakt echt monster mooie foto's! Ik weet dat de 85mm iets te veel is maar wat een lens....


En toch blijf ik bij Nikon!.... :wink:

Geplaatst: di feb 06 2007 6:56 pm
door Karel Giesen
Bijna goed.
Het perspectief verandert juist NIET door de sensorgrootte. Je maakt met een kleiner dan 35mm sensor een uitsnede uit het beeld met hetzelfde perspectief. Dat is het verwarrende! 50mm op een DX geeft een *beeldhoek* van een 75mm op kleinbeeld, maar met het perspectief van 50mm. Perspectief wordt bepaald door werkafstand en brandpuntsafstand.

Groeten,
Marnix

Nee ik heb het wel goed. Het perspectief wordt bepaald door het opnamestandpunt en de beeldhoek. Daarom werkt een lens met een 50 mm brandpunt op een kleinbeeldcamera als een normaal objectief (beeldformaat 24x36mm), op een middenformaatcamera (beeldformaat 60x60mm) als een groothoek en op een technische camera (100x125mm) als een extreemgroothoek. De andere kant op bij het DX-formaat sensor (beeldformaat 16x24mm) als een kleine telelens en bij een compactcamera als een supertele. Het perspectief wordt bepaald door het opnamestandpunt. Met een technische camera moet je voor een beeldvullende portretfoto met een 50 mm lens heel dicht op het model kruipen, daardoor krijg je het groothoekperspectief. Met een 50mm op een dslr moet je een stuk verder weg gaan staan om een beeldvullend portret te kunnen maken, het perspectief is dan van een kleine telelens (75 mm op een kleinbeeldcamera) etc. Als dit niet zo zou zijn dan zouden alle foto's gemaakt met compactcamera's er uit moeten zien als gemaakt door een vissenkom, want die hebben lensjes met extreem korte brandpunten (vanaf 5 mm). :roll:

Het klopt wel dat DX-lenzen een verkleinde BEELDCIRKEL hebben. Anders dan bij technische camera's kun je met de normale lenzen op een dslr geen (plan)parallele verschuivingen uitvoeren. Je hebt dus ook maar een beeldcirkel nodig die precies het formaat van de sensor dekt en niet die van een kleinbeeldfilm. Dat zegt echter niets over het perspectief!

...is het nog een beetje te snappen?? :? :?

groet,

Karel

Geplaatst: di feb 06 2007 7:40 pm
door MvBoetzelaer
Karel Giesen schreef: Het perspectief wordt bepaald door het opnamestandpunt
Juist!
en de beeldhoek.
Neen!
Met een 50mm op een dslr moet je een stuk verder weg gaan staan om een beeldvullend portret te kunnen maken,
Kijk!
Daar ontstaat nou de spraakverwarring! Inderdaad moet je voor dezelfde beeldvulling een ander camerastandpunt kiezen. Maar als je op hetzelfde standpunt blijft staan is het perspectief van een 50mm lens op kleinbeeld of FF-sensor identiek aan een DX-sensor en daar ging de vraag nou juist over. Zodra je de camera beweegt verschuift je perspectief. Dat is natuurlijk logisch. :lol:
...is het nog een beetje te snappen?? :? :?

Ja, hoor. Althans voor mij wel.

Groeten,
Marnix

makkelijk? nee ik doe moeilijk!

Geplaatst: di feb 06 2007 7:43 pm
door George Fennes
Waarom zouden we het makkelijk maken als het ook moeilijk kan?

Groetjes George :D

Geplaatst: di feb 06 2007 7:48 pm
door MvBoetzelaer
Omdat er dan niets meer over blijft om op dit forum over te muggeNziften. :lol: :lol:

portetlens

Geplaatst: di feb 06 2007 7:55 pm
door Edwin
Zou "onze' zilveren Camera winnaar al deze berekeningen hebben toegepast bij de keuze van zijn lens voor het maken van zijn fantastische foto :?:
Het was geen portretopname maar toch 8)