Factuur

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
whoami
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Factuur

Bericht door whoami » wo feb 03 2010 11:05 pm

Patrick schreef:
whoami schreef:- je afvragen hoeveel je denkt te gaan bijverdienen. Ga je daarmee net over de grens (>54000) van 42% naar 52% dan verdien je bij maar hou je netto nog minder over dan zonder bijverdienen. Als je met bijverdienen in dezelfde tariefgroep blijft dan is er niets aan de hand
Dat lijkt me pertinent onjuist. Het is natuurlijk niet zo dat als je over de grens van 54000 heengaat je ineens over het geheel meer moet gaan betalen. Je gaat alleen over het bijverdiende 52% betalen, omdat dit extra inkomen in je hoogste belastingschaal komt. Je houdt uiteindelijk natuurlijk wel meer over!

je hebt gelijkt. Alleen over het deel wat over de grens is.

vulture
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door vulture » do feb 04 2010 7:53 am

Ik stuur ook facturen. Zonder BTW met daarin opgenomen de volgende regel. Als je er onder blijft hoef je niet naar Dde KvK en geen BTW nummer aan te vragen. Bedrag zal in 2010 wel zijn aangepast denk ik!

ik verklaar akkoord gegaan met de onderstaande algemene voorwaarden van het factuur.

Vrijgesteld van BTW, Artikel 56§2 WBTW: Kleine onderneming waarvan de jaaromzet 5580 euro niet overschrijdt, kunnen genieten van de vrijstellingsregeling van belasting.

Matthieu
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Matthieu » do feb 04 2010 8:05 am

Kees, niet te veel blind varen op alle goedbedoelde
adviezen . Worden veelal onjuiste visies gegeven of halve waarheden.

Orienteer je goed bij KVK en de beladtingdienst.

Het kan wel degelijk veel voordeel hebben om je wel als
ondernemer te kwalificeren. (of freelancer..... google bij belastingsienst hierover )
Zeker voor starters kun je aanspraak maken op vele regelingen.
( oa de btw )
Haal de starterskrant bij de KVK of google op internet.
En lees vooral veel over ondernemen ( zzp bijvoorbeeld)

Een klein tipje geef ik je al over de btw.....

http://www.belastingdienst.nl/download/511.html

Groet Matthieu
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer

Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » do feb 04 2010 1:12 pm

Matthieu schreef:Kees, niet te veel blind varen op alle goedbedoelde
adviezen . Worden veelal onjuiste visies gegeven of halve waarheden.

Orienteer je goed bij KVK en de beladtingdienst.

Het kan wel degelijk veel voordeel hebben om je wel als
ondernemer te kwalificeren. (of freelancer..... google bij belastingsienst hierover )
Zeker voor starters kun je aanspraak maken op vele regelingen.
( oa de btw )
Haal de starterskrant bij de KVK of google op internet.
En lees vooral veel over ondernemen ( zzp bijvoorbeeld)

Een klein tipje geef ik je al over de btw.....

http://www.belastingdienst.nl/download/511.html

Groet Matthieu
Helemaal eens met Matthieu. Veel ongetwijfeld goedbedoelde maar vooral onjuiste adviezen hier (klok/klepel verhaal).
Wij gebruiken met onze band een verloningsbureau (Raakvlak in Rotterdam). Fiscaal niet de meest aantrekkelijke optie, maar het scheelt ons een gigantische rompslomp. Dergelijke instanties bestaan wellicht ook voor andersoortige part-time free-lancers.

Arabia
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Arabia » do feb 04 2010 1:48 pm

Hoop teksten en goedbedoelde informatie hier maar in de eerste reactie staat nog steeds wat hier in een hoop tekst gemeld is.
Of werkt iedereen hier bij de KvK of hebben jullie aandelen..

Groeten
Lawrence
Woorden zeggen veel te vaak wat ik niet bedoel...

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » do feb 04 2010 2:03 pm

vulture schreef:Ik stuur ook facturen. Zonder BTW met daarin opgenomen de volgende regel. Als je er onder blijft hoef je niet naar Dde KvK en geen BTW nummer aan te vragen. Bedrag zal in 2010 wel zijn aangepast denk ik!

ik verklaar akkoord gegaan met de onderstaande algemene voorwaarden van het factuur.

Vrijgesteld van BTW, Artikel 56§2 WBTW: Kleine onderneming waarvan de jaaromzet 5580 euro niet overschrijdt, kunnen genieten van de vrijstellingsregeling van belasting.
Er is bij de belastingdienst idd een kleine ondernemingsregeling, maar de belastingdienst wil dit wel controleren. Deze regeling is niet gebaseerd op inkomen, maar op je omzet. Dus als jou jaarlijks te betalen BTW niet hoger is dan 1345,- val in deze regeling. Dit wil niet zeggen dat je helemaal geen BTW hoeft te rekenen op je facturen en ook niet dat je maar geen aangifte hoeft te doen. Je moet aangifte doen anders verdien je zwart en dat is in NL verboden. Per kwartaal doe je aangifte en als je bijv elke maand uitkomt op 200,- betalen dan kom je na 4 kwartalen op 800,- dit valt binnen 1345,- dan krijg je dit aan het einde van het jaar (of verrekend met je aangifte inkomstenbelasting) terug. Je kan ook van te voren voor jezelf bepalen of jij daar binnen gaat vallen in het aankomende jaar en per kwartaal zelf de te betalen belasting kwijtschelden. Risico is dan wel als je na dit jaar wel boven de 1345,- grens uitkomt je dit aan het einde van het jaar met terugwerkende kracht moet terugbetalen.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Matthieu
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Matthieu » do feb 04 2010 2:57 pm

M.Oorthuis schreef: Er is bij de belastingdienst idd een kleine ondernemingsregeling, maar de belastingdienst wil dit wel controleren. Deze regeling is niet gebaseerd op inkomen, maar op je omzet. Dus als jou jaarlijks te betalen BTW niet hoger is dan 1345,- val in deze regeling.
Niet helemaal juist.
Als jouw -per saldo - af te dragen BTW niet hoger is dan 1345,=
Dus de btw over je omzet MINUS de voorheffing (de btw die jij betaald hebt op inkoop )

(Het hoeft ook niet enkel over de 18% btw te gaan. Als je het handig speelt kun je zelfs in het 6% tarief vallen )
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer

Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » do feb 04 2010 3:46 pm

Matthieu schreef:
M.Oorthuis schreef: Er is bij de belastingdienst idd een kleine ondernemingsregeling, maar de belastingdienst wil dit wel controleren. Deze regeling is niet gebaseerd op inkomen, maar op je omzet. Dus als jou jaarlijks te betalen BTW niet hoger is dan 1345,- val in deze regeling.
Niet helemaal juist.
Als jouw -per saldo - af te dragen BTW niet hoger is dan 1345,=
Dus de btw over je omzet MINUS de voorheffing (de btw die jij betaald hebt op inkoop )

(Het hoeft ook niet enkel over de 18% btw te gaan. Als je het handig speelt kun je zelfs in het 6% tarief vallen )
Dit bedoelde ik ook alleen verwoorde ik het anders dan jij
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

JacTrum
Clublid
Clublid

Bericht door JacTrum » vr feb 05 2010 10:57 pm

Kees, ga om te beginnen eens op zoek op de website van de KvK, kvk.nl. Daar vind je al de meeste informatie die je nodig hebt. Je moet je daarna echt afvragen of je alle rompslomp wel over je heen wilt halen, wanneer het om een paar opdrachtgevers per jaar gaat. Dat kun je je gratis en eenvoudig voor laten rekenen bij de KvK. Een gesprek tot zo'n 20 minuten is gratis. Wanneer je wat dieper op de materie in wilt gaan kun je een afspraak van een uur maken, maar dat kost 30 euro. Als je specifieke vragen hebt wil ik die wel voor je navragen, want ik werk op de KvK (als beleidsadviseur regionale economie, dus niet op de afdeling voorlichting, die jij nodig hebt)
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”