Pagina 2 van 2
Re: Workshop compositie, febr. '10 (Verzamel)
Geplaatst: ma feb 08 2010 7:52 am
door george013
"De originele"is een fout woordgebruik van mij. Bedoeld is: de foto zoals hij geplubiceerd is. Maar je hebt gelijk, op de door jou getoonde versie heeft minder aan 1 kant dan de geplubiceerde.
George
Re: Workshop compositie, febr. '10 (Verzamel)
Geplaatst: ma feb 08 2010 10:56 am
door Hans Braakhuis
Een impressie tijdens het inleveren van de opnamen±
nog een keer. de bal die het koud had±

Re: Workshop compositie, febr. '10 (Verzamel)
Geplaatst: ma feb 08 2010 5:10 pm
door Tony D
Op zoek naar de kou en ook nog uitbeelden de lol in de Nikon CLub
Zo krijg je de fotograaf die de fotograaf fotografeert die het laatste restje sneeuw fotografeert.
Het kader van het doel is niet juist compo-technisch gezien, maar het moest snel.
Tony D
Re: Workshop compositie, febr. '10 (Verzamel)
Geplaatst: ma feb 08 2010 5:44 pm
door KvP
Heldere uitleg Myriad.
Het lijkt wel of die hele foto in scene is gezet als ik die link van je bekijk, staat gewoon een complete filmploeg bij
Fake??
Re: Workshop compositie, febr. '10 (Verzamel)
Geplaatst: ma feb 08 2010 8:28 pm
door Myriad
Ik denk niet dat de Pullitzer prize winnende foto in scene is gezet. Althans, daar ga ik niet vanuit. Zo ver wil ik niet gaan en daarvoor weet ik er te weinig van.
Ik meen me de video te herinneren waar ze naar de filmploeg toe rent (als op DE foto) en daarna met water overgoten wordt (als op de foto met de filmploeg etc.).
Zulke erge dingen doen mensen elkaar met enige regelmaat helaas aan tijdens oorlogen en hier was de filmploeg toevallig bij?
Wat me stoort is dat er kennelijk een grotere foto is, waar ze om (vermoed ik) compositorische redenen in ieder geval rechts een flink stuk af hebben gehaald.
Zeker in de discipline van oorlogsfotografie vind IK dat niet kunnen. Je doet daarmee ook de waarheid geweld aan. Als het uitkomt, heb je de schijn van propaganda tegen.
Er was maar één Cartier-Bresson (voor hét moment én compositie) en dan ook nog eens niet op de motor stand ...
Neemt niet weg dat die foto (ook in gecropte versie) een belangrijke foto was en is (en z'n effect heeft (gehad)).
Goed dat er nu een beeldauthenticatie instelling en -software is.
Re: Workshop compositie, febr. '10 (Verzamel)
Geplaatst: ma feb 08 2010 9:05 pm
door Skippy
Re: Workshop compositie, febr. '10 (Verzamel)
Geplaatst: ma feb 08 2010 10:07 pm
door george013
@Myriad
Wat me stoort is dat er kennelijk een grotere foto is, waar ze om (vermoed ik) compositorische redenen in ieder geval rechts een flink stuk af hebben gehaald.
Zeker in de discipline van oorlogsfotografie vind IK dat niet kunnen. Je doet daarmee ook de waarheid geweld aan. Als het uitkomt, heb je de schijn van propaganda tegen.
Een fotograaf in de studio heeft legio tijd om zijn foto samen te stellen, schieten, en tig keer opnieuw totdat hij de juiste compositie heeft . Een landschapsfotograaf heeft alle tijd, ga zo door.
Een oorlogsfotograaf, of zelfs een sportfotograaf schiet op dat ene moment dat hij krijgt of ziet en moet de compositie achteraf aanpassen. Ik zie hier niets fouts in.
Zelfs als dat verhaal dat de foto een "uittreksel" zou zijn geweest van een film, vind ik in dit geval ook niet zo belangrijk. Het zou wel de verschillende beelden kunnen verklaren. Of er is sprake van beide, foto en film.
@Skippy
Dit is niet het verhaal achter de Vietnamfoto. Dit is een verhaal over de fotograaf.
Het blijft een foto die heel wat heeft losgemaakt, toen en zelfs nu nog.
George
Re: Workshop compositie, febr. '10 (Verzamel)
Geplaatst: ma feb 08 2010 10:48 pm
door Myriad
george013 schreef:Zelfs als dat verhaal dat de foto een "uittreksel" zou zijn geweest van een film, vind ik in dit geval ook niet zo belangrijk. Het zou wel de verschillende beelden kunnen verklaren. Of er is sprake van beide, foto en film.
Het kán geen verschillende beelden verklaren: het
perspectief is namelijk exact hetzelfde en er is tijdverloop. Daarom is er sprake van 1 opnamepositie op 1 moment (en in dit geval ook van 1 bron; foto of film). M.a.w.: er zijn verschillende versies van hetzelfde ene origineel, omdat er crops zijn gemaakt ...
Re: Workshop compositie, febr. '10 (Verzamel)
Geplaatst: di feb 09 2010 9:00 am
door george013
Het kán geen verschillende beelden verklaren: het perspectief is namelijk exact hetzelfde en er is tijdverloop. Daarom is er sprake van 1 opnamepositie op 1 moment (en in dit geval ook van 1 bron; foto of film). M.a.w.: er zijn verschillende versies van hetzelfde ene origineel, omdat er crops zijn gemaakt ...
Ik neem aan dat je
geen tijdverloop bedoelt.
Ik vind het niet storend of fout dat er meerdere versies zijn met zo'n minimaal verschil. De essentie van de foto verandert niet.
Denk ook dat het te maken heeft met het analoge tijdperk. Het volle negatief blijft het moedermateriaal. Elke deelafdruk die je maakt, moet met de hand worden ingesteld, je kunt dan ook geen exacte copieen krijgen. Digitaal maak je een uitsnede, bewaart hem en elke keer heb je een exact gelijke afdruk, kleurprofielen ed erbuiten gelaten.
George
Re: Workshop compositie, febr. '10 (Verzamel)
Geplaatst: di feb 09 2010 11:08 pm
door Myriad
ArendV schreef:...(hoewel bij discussie in de zaal ook terecht werd opgemerkt dat er zeer interessante diagonalen in zitten)...
Even wat theorie; dit is wat er bedoeld werd (de Diagonaal Methode toegepast):
Er zitten relatief veel sterke aandachtspunten akelig (bijna) exact op de diagonalen (van 2 vierkanten uit de hoeken die elkaar overlappen, maar voor de zichtbaarheid hier iets uit de hoeken gehaald). En dat maakt de foto sterk/sprekend.
Let op de gele cirkels. Veel ogen, een hoofd op de achtergrond, een hand en zelfs het vogelpoepje op de zijkant van de auto.
Het schijnt dat mensen diagonaal foto's 'lezen', in een vierkant vlak, vanuit de hoeken. En dat met name bij foto's met mensen erop deze compositie methode sterk werkt.
Wellicht interessant om eens achteraf toe te passen (bij het croppen) en kijken wat het met de kracht van het ontstane beeld doet. Lightroom heeft deze mogelijkheid.
Re: Workshop compositie, febr. '10 (Verzamel)
Geplaatst: wo feb 10 2010 7:51 am
door Matthieu
Myriad schreef:
Er zitten relatief veel sterke aandachtspunten akelig (bijna) exact op de diagonalen (van 2 vierkanten uit de hoeken die elkaar overlappen, maar voor de zichtbaarheid hier iets uit de hoeken gehaald). En dat maakt de foto sterk/sprekend.
Let op de gele cirkels. Veel ogen, een hoofd op de achtergrond, een hand en zelfs het vogelpoepje op de zijkant van de auto.
Het schijnt dat mensen diagonaal foto's 'lezen', in een vierkant vlak, vanuit de hoeken. En dat met name bij foto's met mensen erop deze compositie methode sterk werkt.
Wellicht interessant om eens achteraf toe te passen (bij het croppen) en kijken wat het met de kracht van het ontstane beeld doet. Lightroom heeft deze mogelijkheid.
Voor hen die over de diagonaal methode wat meer wil weten :
http://fotografiecursussen.e.westhoff.g ... aalmethode
Edwin geeft ook een zeer goede masterclass over compositie....
ik heb hem in 2009 gevolgd.
http://www.edwinwesthoff.nl/?page=cursus_compositie