Vooraf heb ik gebeld met de klacht over het objectief en gezegd dat ik naar hun toe zou komen.
Toen is gezegd dat ik het objectief kon omruilen. Ze hadden nog genoeg voorraad.
Het was rustig in de winkel; er waren slechts 2 'nummers' voor me.
Aan de verkoper heb ik het probleem beschreven, globaal m'n testen en de uitkomst.
Het objectief is eigenlijk zonder problemen en zonder verder bewijs te hoeven overleggen omgeruild.
Serienummer van het ingenomen objectief is vergeleken met die op de doos en het garantiebewijs, de factuur met kassabon zijn overlegd.
De verkoper had nog nooit gehoord van front-focus problemen met een D300 ...
Aanvullend zei hij dat het wel een full-frame objectief was ...
Ik: 'Op een D300 moet ie het ook gewoon goed doen.'

Ook dat ik in het menu de evt. afwijking kon corrigeren.

Ik gaf aan dat ik dat gedaan had en dat zelfs de maximale correctie (+20) niet genoeg was voor voldoende focus.
Het oude objectief op de camera en de factuur met kassabon is even (2 minuten) door de verkoper naar een kantoortje gebracht.
Geen idee wie daar waren en wat ze deden (misschien is second opinion/toestemming standaard procedure bij omruil (van dure objectieven)).
Het nieuwe objectief kon ik vervolgens wel even proberen

; heb een enkel portretje geschoten, gefocust op een oog.

Dat zie ik niet als een representatieve test. Uitgebreid testen doe ik thuis wel (letterlijk in alle rust) op statief.
Gevraagd wat ik kon doen als ook deze niet goed blijkt te zijn; dan zie ik u hier denk ik wel weer, maar dat hoop ik natuurlijk niet voor u.
Fijn dat het objectief zo omgeruild kon worden
3 jaar geleden had ik namelijk bij aankoop van een Tokina 12-24 de eigenaar tegenover me en van hem mocht ik het nieuwe objectief vóór koop niet even testen in de winkel.

Gelukkig was dat exemplaar goed en bevalt ie me nog steeds.
Nu hebben we het over een omruilsituatie. Dat het nu vooraf bij aankoop van een nieuw objectief gebeurt, is me inmiddels wel duidelijk, gezien de reakties.
In de winkel wil ik slechts testen op goede mechanische werking.
Het objectief uitgebreid testen, dat wil ik in alle rust kunnen doen, onder door mij gecontroleerde omstandigheden,
zonder een ongeduldige verkoper in m'n nek of geïnteresseerde klanten die per ongeluk deze AF test kunnen verstoren.
Moest vandaag (inmiddels gisteren) ook nog even werken. Heb woensdag pas weer wat tijd om het nieuwe objectief uitgebreid te testen.