Oke, dus als je je scherpte-diepte-controleert, maar anders dus niet...yoyo schreef:Dat is een optie die je 55 dollar kost. Merk je vooral als het diafragma kleiner wordt.MrUfip schreef:En als ik het goed begrijp wordt de zoeker ook nog helderder, dus dat is ook top!
Katz Eye focus screen ervaringen
Of een niet lichtsterk objectief...MrUfip schreef:Oke, dus als je je scherpte-diepte-controleert, maar anders dus niet...
== qoute ==
At f1.4, for example, the OptiBrite treatment provides only a moderate improvement — perhaps ½ f–stop equivalent or less. But, as the aperture gets smaller, the improvement gets greater. By f6.3, it's good for about 1 full stop. By f16, it might be equivalent to 2 stops or more, depending on the conditions.
== == ==
http://www.katzeyeoptics.com/page--Opti ... brite.html
- a90
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
De Katzeye is vanmiddag binnen gekomen.
Eerst wilde ik even langsrijden bij het serive centrum in Beverwijk maar aangezien ik de aankomende dagen tot weken erg druk zal zijn zal het er niet van komen.
Ik heb daarom besloten het zelf even te doen wat goed is gelukt.
Het matglas was goed verpakt en is bezorgd door fedexx.

In de verpakking zat het matglas goed beschermd en geleverd met een knijpertje om de matglazen te wisselen.

Hier is het oude matglas eruit en liggen ze even naast elkaar

Een detailopname van de Katzeye. Je kunt hier de cirkel zien

En daar moet ie dan in (sorry voor de beperkte scherpte diepte)

En dan... hoe is dat. Ik moet zeggen erg goed (nee ik heb geen aandelen) Door het matglas kun je exact zien of het focus punt op de juiste plek ligt. MF focussen is een eitje geworden en er is geen verschil tussen wat de AF van de camera aangeeft als scherp en het matglas.
Het is overigens niet alleen de werking van de 2 halve maandjes maar ook nog eens in de cirkel er omheen waarbij je heel duidelijk kunt zien of iet in of uit focus is. Ik weet niet zo goed wat de juiste naam daarvoor is
Ik ben er erg happy mee en voorzie zelf dat ik ook naar 2e hands MF lenzen zal uitkijken. Hoewel ik het matglas primair heb gekocht om met lage diafragma's te kunnen werken (F1.4, F1.6, F1.8 etc) is handmatig focussen nu erg goed mogelijk.

Eerst wilde ik even langsrijden bij het serive centrum in Beverwijk maar aangezien ik de aankomende dagen tot weken erg druk zal zijn zal het er niet van komen.
Ik heb daarom besloten het zelf even te doen wat goed is gelukt.
Het matglas was goed verpakt en is bezorgd door fedexx.

In de verpakking zat het matglas goed beschermd en geleverd met een knijpertje om de matglazen te wisselen.

Hier is het oude matglas eruit en liggen ze even naast elkaar

Een detailopname van de Katzeye. Je kunt hier de cirkel zien

En daar moet ie dan in (sorry voor de beperkte scherpte diepte)

En dan... hoe is dat. Ik moet zeggen erg goed (nee ik heb geen aandelen) Door het matglas kun je exact zien of het focus punt op de juiste plek ligt. MF focussen is een eitje geworden en er is geen verschil tussen wat de AF van de camera aangeeft als scherp en het matglas.
Het is overigens niet alleen de werking van de 2 halve maandjes maar ook nog eens in de cirkel er omheen waarbij je heel duidelijk kunt zien of iet in of uit focus is. Ik weet niet zo goed wat de juiste naam daarvoor is
Ik ben er erg happy mee en voorzie zelf dat ik ook naar 2e hands MF lenzen zal uitkijken. Hoewel ik het matglas primair heb gekocht om met lage diafragma's te kunnen werken (F1.4, F1.6, F1.8 etc) is handmatig focussen nu erg goed mogelijk.

D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Prisma's...a90 schreef:Het is overigens niet alleen de werking van de 2 halve maandjes maar ook nog eens in de cirkel er omheen waarbij je heel duidelijk kunt zien of iet in of uit focus is. Ik weet niet zo goed wat de juiste naam daarvoor is
Alleen zie je aan de prisma's niet welke kant je moet opdraaien om scherp te stellen. De wigjes vertellen je dat wel.
Gelukkig.a90 schreef:Ik ben er erg happy mee

Ik was zelf ook direct verkocht...
http://www.katzeyeoptics.com/item--Katz ... _D200.htmlMrUfip schreef:Super ziet dat er uit!
Is het matglas verwisselen ook bij de D2 standaard? Of niet zoals een D200, waarbij Nikon zegt dat het niet kan.
- alfredo
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Help jonens en meisjes..ik probeer al uren een nieuw topic te openen over portretflisfotografie, maar ik krijg steeds een error..hebben jullie daar ook last van gehad?
D4, D2h,,AFS 70-200vr 2.8 80-200 ED f2.8, Nikkor 300mm F4 ED, ,sigma 24-70 2.8, nikon 50mm 1.8, Kenko TC Teleplus MC7 2X DG,, polarisatiefilter 77mm een tas en een manfrotto eenbeenstatief..
- alfredo
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Help jongens en meisjes..ik probeer al uren een nieuw topic te openen over portretflitsfotografie, maar ik krijg steeds een error..hebben jullie daar ook last van gehad?
D4, D2h,,AFS 70-200vr 2.8 80-200 ED f2.8, Nikkor 300mm F4 ED, ,sigma 24-70 2.8, nikon 50mm 1.8, Kenko TC Teleplus MC7 2X DG,, polarisatiefilter 77mm een tas en een manfrotto eenbeenstatief..
- a90
- Forumlid
Ik vrees dat die nog gaat volgen. Tot op heden heb ik nog niets gezien. De vorige keer had ik van bij Cameta gekocht (ook VS) en toen kwam de rekening 2 maanden later alsnog.Brenzef schreef:Ook voor macro werk lijkt mij dit reuze handig.
Zo te zien is hij er ook voor de D70....
Nog import maffiabelasting moeten betalen?

En al wat gezien?a90 schreef:Ik vrees dat die nog gaat volgen. Tot op heden heb ik nog niets gezien. De vorige keer had ik van bij Cameta gekocht (ook VS) en toen kwam de rekening 2 maanden later alsnog.Brenzef schreef:Ook voor macro werk lijkt mij dit reuze handig.
Zo te zien is hij er ook voor de D70....
Nog import maffiabelasting moeten betalen?

En bevalt het het nieuwe matglas?
Mnn da's een sigaar uit eigen doos zeg! Hoeveel was je totaal nu kwijt?a90 schreef:Yup, nog even € 40,00 nabetalen aan BTW en kosten. Het matglas bevalt zo goed dat het me die extra 40 euro ook nog wel waard is
Had je ook nog de opti-brite treatment gedaan?
Wat ik me afvroeg, staan de Af scherpstel punten nog op hun juiste plek? Had eens gehoord dat dat nog wel eens kon verschuiven.
- a90
- Forumlid
€ 220,79 totaal voor het matglas. Daarbij heb ik het zelf gemonteerd. Anders ben je nog eens 12,50 en verzendkosten / haal - breng kwijt om te laten monteren.
Het matglas heeft de Opti treatment en de gridlines "Rule of three". Ik heb geen enkel nadelig effect kunnen ontdekken. Het matglas werkt erg goed.
Het matglas heeft de Opti treatment en de gridlines "Rule of three". Ik heb geen enkel nadelig effect kunnen ontdekken. Het matglas werkt erg goed.