Digiscoping pro's en con's en natuurlijk gewoon tips

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
H.Keuning

Re: Digiscoping pro's en con's en natuurlijk gewoon tips

Bericht door H.Keuning » ma mei 31 2010 7:01 am

Hoi Patrick welkom
De knuppel is opgepakt :-) ik geloof je op je woord maar ben dan natuurlijk wel vreselijk nieuwsgierig naar voorbeelden. En hoe groot is die telescoop waar je over spreekt. De leica, Nikon,Swarovski, Zeiss, ... zijn ontworpen voor in het veld en "makkelijk" mee te nemen.

Groeten

Han

Patrick_V

Bericht door Patrick_V » ma mei 31 2010 7:27 am

kijk eens hier en hier.

Die Skywatcher 80/600 ED is trouwens ook wel heeeeel veel waar voor je geld. De optiek is erg goed. Ik spreek uit eigen ervaring, in de astronomie dan.
Beter zijn de meade 80 ED triplet, en alle ander 80-102mm opening glaze op deze op pagina (behalve de Bosma's)

Patrick_V

Bericht door Patrick_V » ma mei 31 2010 8:33 am

En als aanvulling op bovenstaande voorbeelden de foto's van mijn collega ex-astronoom Arend op birdpix.nl , klik hier

Hij gebruikt bij een aantal foto's een astronomische telescoop.

H.Keuning

Bericht door H.Keuning » ma mei 31 2010 12:39 pm

Dat zijn inderdaad mooie foto's
maar als ik ik op digiscooppix.nl kijk zie ik ook hele mooie foto's van swarovski en Leica. plus dat de swarovski dan ook nog eens regendicht is (je kunt hem zelfs onder water houden zij het niet al te lang) dit kom ik niet tegen bij de telescopen van meade en het weer in nederland laat toch vaak te wensen over. Vereder heeft swarovski ook een enorm goede service en kan ik de scope op diverse dagen per jaar gratis laten servicen voor mij redenen genoeg om het toch bij swarovski te houden en de prijs valt wel mee als je hem niet bij de vogelbescherming haalt
De foto's die hier worden getoond zijn gemaakt (in mijn geval ) door iemand die nog niet zo heel veel heeft gedigiscoped en ik vind mijn resultaten zelf niet slecht.(alhoewel natuurlijk altijd te verbeteren).

LOKA
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door LOKA » ma mei 31 2010 1:52 pm

Tja het is denk ik net wat je wilt, en de prijs valt best mee, zeker als je het weer gaat vergelijken met een Nikon objectief.
Maar de foto's zijn mooi, maar zal toch echt niet mijn combinatie snel wegdoen.
Ook ik ben nog een relatieve beginner hiermee, maar zie ook regelmatig welke resultaten je kunt behalen met de combinatie die ik heb.
Het jammere van Digiscooppix is, is dat je daar dus alleen maar vogels kunt plaatsen en geen andere dieren.
Tevens was het ook zo, dat er minder bevestigingsmogelijkheden waren om je camera op de telescoop te kunnen zetten. Dat was ook al een van de redenen waarom ik de Leica heb gekozen.
En ook de waterdichtheid van de combinatie, ook dat is wel makkelijk.
Maar niettemin wel nieuwsgierig wie zich hiermee nog meer bezighoud.

Groetjes Karin

H.Keuning

Bericht door H.Keuning » vr jun 04 2010 2:39 pm

De resultaten die je eerder hebt geplaatst Karin zijn ook niet verkeerd.
Dit kun je allemaal tegen komen met een "rondje" oostvaardersplassen ?
Moet ik er toch weer eens naar toe :-)

jtimmer
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jtimmer » vr jun 04 2010 3:59 pm

Vraagje, kun je hiermee alleen het centrum scherpstellen? Ik zie bij elke foto het onderwerp steeds in het midden van het beeld.

Jeroen
http://www.jpix.me" onclick="window.open(this.href);return false;

H.Keuning

Bericht door H.Keuning » vr jun 04 2010 4:30 pm

Nee hoor je kunt in het hele beeld scherp stellen. alleen als je een lange afstand hebt tot je onderwerp dan vind ik het makkelijk deze te centreren omdat het moeilijk is op zo'n afstand om het onderwerp ergens anders te krijgen (de minste beweging van je scoop zorgt er dan al voor dat je voorwerp uit het zicht verdwijnt. 1mm bewegingop je scoop betekent een fikse uitslag in de regio van je onderwerp.Ook geeft het je de mogelijkheid je onderwerp te volgen welke kant deze ook uit schiet(met de maan is dit vrij voorspelbaar maar levende objecten houden zich niet aan regels)
Maar als het je gerust stelt :-) kan ik ook wel een foto plaatsen die uit het centrum is.

H.Keuning

Bericht door H.Keuning » vr jun 04 2010 4:36 pm

Rechts van het midden :-)

Afbeelding

Nogmaals,

Bovenstaand zijn mijn redenen waarom de anderen dit doen weet ik niet

LOKA
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door LOKA » za jun 05 2010 9:28 am

De OVP is met name een heel mooi gebied hiervoor, en is ook dan voor ons een heel geliefd gebied.
De foto's die ik heb geplaatst, zijn nog van vorig jaar, want hierna heb ik even niets met de scoop gedaan.

Dan nog even over het scherpstelpunt, vaak neem ik de middelste, dit om reden van nog een eventuele crop van de foto te kunnen maken.

Groetjes Karin

H.Keuning

Bericht door H.Keuning » di jun 08 2010 11:30 pm

Weinig digiscopers op het forum lijkt me gezien het aantal reacties

LOKA
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door LOKA » wo jun 09 2010 11:54 pm

Jammer hoor, want ook dit is een hele leuke hobby.
Maar tevens ook leerzaam want je moet dan echt alles zelf doen.

Groetjes karin

jpdejong
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jpdejong » do jun 10 2010 7:05 am

hoi,

ik volg dit veel belangstelling dit draadje, heb zelf sinds de winter 2 scopes. Een nikon 50ed met 13-40x, pas lekker in je fototas. ik heb ook nog een swarovski 80 AT met een 30x vergroting. Het verschil tussen de nkon en swarovski is vooral in de scherpte te merken. Objecten die ver weg zijn lijken veel ene veel scherpen in de swarovski. jammer genoeg is het geen HD. Zit er wel een over te denken om te gaan digiscopen.

Ik ben op zoek(nog niet echt heel serieus) naar een verloop stuk zodat ik mijn D300 er rechtstreeks erop kan zetten of een verloopstuk voor de 50mm 1.8. Wacht eigenlijk nog op een koopje.

zit er ook aan te denken om de 2 scopes te vervangen voor een swarovski 65HD. De 80 blijft toch vaak in de kast liggen. Maar voor de vakantie is de zeer kleine nikon toch wel lekker.

Groeten jan-peter
coolpix 950
V1 met 6.7-13mm + 18.5mm 1.8 + 10-100mm
D40 + 18-70mm + 70-300mm vr + sb-600
D300 met MB-D10+ sigma 50-500 OS+ 10.5mm f2.8

LOKA
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door LOKA » do jun 10 2010 10:14 am

Hallo Jan-Peter,

Welkom in de wereld van digiscoping, het is een erg leuke hobby, en je zal merken als je hier eenmaal mee begint dat je echt verslaafd raakt.
Voor wat de aanschaf van een verloop betreft, neem eens kontakt op met deze winkel: http://www.fotorooijmans.nl/spectorweb/info/" onclick="window.open(this.href)return false;
Daar komt mijn verloop voor de Leica ook vandaan, die hebben ze toen gemaakt. Kostenplaatje 60 euro.
Ik heb gewoon een ring die ik vastklem op de spottingsscoop met aan de andere kant schroefdraad, waar zowel mijn Fujicamera op vast geschroeft kan worden als de 50mm van Nikon.

Wat het vervangen betreft van je scoop dat zou ik zelf niet doen, want met die 80 heb je wel meer licht. En licht heb je wel nodig met deze hobby.
Maar voor gedegen advies kan je bij die winkel heel goed terecht.

Groetjes Karin

H.Keuning

Bericht door H.Keuning » do jun 10 2010 7:18 pm

Digiscoping is inderdaad erg leuk om te doen vooral het enorme bereik wat je hebt is fantastisch. De uitdagingen waar je tegen aan loopt zijn daardoor des te leuker om op te pakken. Zelf heb ik een swarovski ATM 80 HD met voor de nikon een 1.8 nikor e series lens en een swarovski adapter.
Wat Karin aanraad met de adapter die zij heeft is misschien wel een goede tip ik heb de swarovski adapter nu een tijdje en ik vind hem niet erg handig.
Mocht je willen kijken voor een andere swarovski zou ik eens gaan kijken bij de verrekijkershop in Beilen (verrekijkershop.nl) daar heb ik mijn spullen gehaald (zij ruilen ook in). Misschien zijn ze niet zo goedkoop als fotorooijmans maar in ieder geval veel goedkoper dan de vogelbescherming. Ik heb voor het ophalen van mijn swarovski een weekendje drenthe geboekt (B&B en diner) en ik was bij elkaar minder geld kwijt voor het weekendje en de swarovski. Zelfs met de 10% korting die ik krijg omdat ik lid ben van de vogelbescherming.

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”