Pagina 2 van 6

Re: Reparatie D90 fout gegaan

Geplaatst: za okt 09 2010 12:27 pm
door bvbD90
Ik heb inmiddels het toestel maar weer terug gestuurd met een nieuw reparatieformulier (samen met garantiebewijs etc.). Nu maar hopen dat de repartie wel goed verloopt.
Heb tevens Nikon NL op de hoogte gesteld van mijn ervaring.

Re: Reparatie D90 fout gegaan

Geplaatst: ma okt 11 2010 6:29 pm
door bvbD90
Ik ben werkelijk stomverbaast :(

Ik krijg bericht van het Nikon Service Point of ik even € 261,- wil betalen voor reparatie (BINNEN DE GARANTIE)!

Ik zou namelijk zelf het apparaat kapot hebben gemaakt door middel van kortsluiting met de USB poort. Het frapante is, ik heb de D90 nog nooit, maar dan ook nog nooit USB aan mijn computer verbonden. Ik verwijder namelijk altijd de SD kaart een plaatst deze rechtstreeks in de computer/laptop.

Morgen neem ik contact op met Nikon NL en mijn rechtsbijstand, ben werkelijk met stomheid verslagen. Zal tevens de winkelier informeren over de situatie.

Lees hier de reactie van Nikon Service Point:

Zondermeer wil ik er volledig op vertrouwen dat u zich van geen kwaad bewust bent, echter wij gaan uit van de technische feiten en die laten in dit geval geen enkele twijfel over. Anders hadden wij u natuurlijk graag het voordeel van de twijfel gegeven, zoals dit bij de eerdere reparatie reeds gebeurd is. Toen konden wij geen duidelijke oorzaak van de kortsluiting die ook toen al aan de orde was vinden en hebben wij een en ander onder garantie hersteld.

Er is nu zonder enige twijfel geconstateerd dat er kortsluiting in het toestel is veroorzaakt via de USB ingang van het toestel. Dit is te constateren geweest aan de technische staat van diverse componenten die wij hebben aangetroffen. Dat het toestel pas 5 maanden oud is, is natuurlijk een vervelende bijkomstigheid echter bij schade door onheil van buitenaf is de aankoopdatum geen bepalende factor meer aangezien dit soort schades uitdrukkelijk van garantie zijn uitgesloten.

Hoe de schade ontstaan is kunnen wij u niet vertellen, maar dat er tussen 7 oktober 2010 en 11 oktober 2010 op enig moment iets met de USB poort van het toestel is gebeurd staat qua zekerheid als een paal boven water. De manier waarop bepaalde componenten defect zijn geraakt laat geen andere conclusie over dan dat er door onheil van buitenaf kortsluiting in de USB poort van het toestel is ontstaan. De kosten hiervoor worden niet door de garantie die Nikon geeft gedekt, en dus moeten wij u helaas confronteren met de kosten voor reparatie.
Overigens willen wij zonder een discussie te hoeven voeren of de kras op het bovenste LCD scherm tijdens transport of bij het uitpakken ontstaan is deze zondermeer uit coulance vervangen zonder u daarvoor kosten in rekening te brengen. Maar dit staat los van de kortsluiting zoals u hopelijk zult begrijpen.

Ik vertrouw er op u bij deze voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht u naar aanleiding van mijn e-mail nog vragen of opmerkingen hebben dan kunt u natuurlijk altijd contact met mij opnemen.

Re: Reparatie D90 fout gegaan

Geplaatst: ma okt 11 2010 6:55 pm
door emdeklerk
Wehkamp?
Misschien een camera die door een eerdere koper is geretourneerd naar Wehkamp en daarna door hen weer gewoon verkocht aan de volgende liefhebber?

In ieder geval zou Wehkamp het eerste aanspreekpunt geweest moeten zijn. Ik neem aan dat dit in hun voorwaarden staat. Je hebt in Nederland heel veel kopersbescherming, onder andere via de wet Verkoop op Afstand, maar dan moet je problemen wel bij de verkoper neerleggen.
Dat Nikon de reparatie aanvaardde wil niet zeggen dat zij het eerste aanspreekpunt zijn.
Het lijkt me moeilijk de reparatiekosten nu nog bij Wehkamp te claimen. Immers is hen nu de kans ontnomen een en ander te regelen via hun eigen kanalen.

emdeklerk

Re: Reparatie D90 fout gegaan

Geplaatst: ma okt 11 2010 7:05 pm
door Melliw
Inderdaad moet de Wehkamp dit regelen.
Ik snap nog steeds niet waarom je daar niet gelijk bij aangegaan bent.
Zij zijn verantwoordelijk voor een deugdelijk product, niet Nikon of een reparatie-centrum.

Re: Reparatie D90 fout gegaan

Geplaatst: ma okt 11 2010 7:09 pm
door bvbD90
Melliw schreef:Ik snap nog steeds niet waarom je daar niet gelijk bij aangegaan bent.
Zij zijn verantwoordelijk voor een deugdelijk product, niet Nikon of een reparatie-centrum.
Ik heb nadat ik problemen ondervond met de camera gewoon de Nikon helpdesk gebeld (het telefoonnummer op de site van Nikon.nl). Zij gaven toen aan, na wat testjes etc. dat het apparaat inderdaad defect was en voor reparatie moest worden opgestuurd. Ik heb toen van hun een email gehad waar het adres van het Nikon Service Point in stond.

Als ik vooraf had geweten dat ik bij Wehkamp had moeten zijn had ik dat zeker wel gedaan. Nikon NL heeft dit echter nooit aangegeven bij mij.

Re: Reparatie D90 fout gegaan

Geplaatst: ma okt 11 2010 7:26 pm
door emdeklerk
De vraag is dus of Nikon had moet aangeven dat je bij Wehkamp moet zijn. Ik vind van niet.
Een klant belt met een vraag over een reparatie en zij geven aan dat ze dit kunnen oplossen.
Het is de keus van de koper of hij dat laat doen of niet.
Maar ik denk dat de voorwaarden van Wehkamp hier duidelijk in zijn - ik ken ze verder niet.

emdeklerk

Re: Reparatie D90 fout gegaan

Geplaatst: ma okt 11 2010 7:26 pm
door Reest
Zo gaan we rond in cirkeltjes.
Schakel alsnog Wehkamp in. Zoals eerder gezegd: je hebt een overeenkomst met Wehkamp, niet met Nikon of het Service Punt.
In een soortgelijk geval werd mij door de fotozaak (geen postorderbedrijf!) aangeraden het object (objectief) naar Nikon te sturen. Dit heb ik geweigerd. Is alsnog door betreffende zaak gedaan.
Reparatie werd uiteindelijk binnen een drietal dagen onder garantie uitgevoerd.
Kostte me alleen 2 ritjes naar R'dam, waar betreffende fotozaak is.
Rinus

Re: Reparatie D90 fout gegaan

Geplaatst: ma okt 11 2010 7:38 pm
door bvbD90
Ik zal morgen zo ie zo met Wehkamp bellen maar ik ben echt verbijsterd over de 'bevinding' van Nikon Service Point.

Zit hier met tranen in m'n ogen vanwege het onrecht. Sta echt perplex... :(
Heb zoiets als dit echt nog nooit mee gemaakt.

Re: Reparatie D90 fout gegaan

Geplaatst: ma okt 11 2010 8:07 pm
door rbfoto.nl
Ga er maar vanuit dat NSP dit niet zomaar roept. Er is dus echt iets aan de hand geweest, vandaar dat je er zelf ook iets aan gemerkt hebt uiteraard.
Hoe dit nu ontstaan is, is daarin niet van belang, maar wel voor jezelf uiteraard. Niet iemand uit je omgeving die aan je camera gezeten heeft?

Re: Reparatie D90 fout gegaan

Geplaatst: ma okt 11 2010 8:23 pm
door bvbD90
100% zeker dat niemand aan mijn camera zit. Ik ben namelijk de enige die uberhaupt weet hoe het ding werkt. Mijn ouders hebben hier echt geen idee van namelijk, laat staan dat ze het ding gebruiken.
Derhalve ben ik zo verbaast want ik ben 100% overtuigd dat ik de USB poort nooit gebruik.

Voor mijn gevoel willen ze gewoon onder de garantie uitkomen.

Hetzelfde omdat ze schrijven de kras op het bovenste LCD scherm tijdens transport of bij het uitpakken ontstaan. Mogelijk, maar kan het ook niet zijn dat het tijdens de reparatie is ontstaan of bij het inpakken...?
Nu is het natuurlijk nogal mooi om het LCD scherm 'gratis' te vervangen en mij als klant aan de andere kant even 260 euro te laten betalen voor reparatie van het overige onderdeel, heb je de kosten van het LCD scherm er ook meteen uit...

Wellicht doe ik nu aan doemdenken, maar ben echt zo ontzettend boos en teleurgesteld.

Re: Reparatie D90 fout gegaan

Geplaatst: ma okt 11 2010 11:06 pm
door George Fennes
bvbD90 schreef:100% zeker dat niemand aan mijn camera zit. Ik ben namelijk de enige die uberhaupt weet hoe het ding werkt. Mijn ouders hebben hier echt geen idee van namelijk, laat staan dat ze het ding gebruiken.
Derhalve ben ik zo verbaast want ik ben 100% overtuigd dat ik de USB poort nooit gebruik.

Voor mijn gevoel willen ze gewoon onder de garantie uitkomen.

Hetzelfde omdat ze schrijven de kras op het bovenste LCD scherm tijdens transport of bij het uitpakken ontstaan. Mogelijk, maar kan het ook niet zijn dat het tijdens de reparatie is ontstaan of bij het inpakken...?
Nu is het natuurlijk nogal mooi om het LCD scherm 'gratis' te vervangen en mij als klant aan de andere kant even 260 euro te laten betalen voor reparatie van het overige onderdeel, heb je de kosten van het LCD scherm er ook meteen uit...

Wellicht doe ik nu aan doemdenken, maar ben echt zo ontzettend boos en teleurgesteld.
Beste bvbD90, er zijn zoveel mogelijkheden hoe de schade ontstaan zou kunnen zijn.
Er is al gesuggereerd dat het een camera kan zijn die door een klant retour aan Wehkamp gestuurd kan zijn.
Wie weet wat die klant er mee heeft uitgehaald?
Zou vocht een rede hebben kunnen zijn voor de kortsluiting?
Buiten in de regen gefotografeerd?
Vergeet niet dat NSP geen onderdeel is van de Nikon groep, maar zelfstandig opereert.
Alle garantieschades claimen zij bij Nikon, met uiteraard een uitvoerige beschrijving van de schade.
Als uit die schade blijkt dat het veroorzaakt is door invloeden van buitenaf en dus niet onder de garantie vallen zal NSP deze reparatie dus ook zelf niet vergoed krijgen.

Groetjes George :D

Re: Reparatie D90 fout gegaan

Geplaatst: ma okt 11 2010 11:32 pm
door bvbD90
Ik heb, toen ik de camera ontving, zeker niet de indruk gehad dat het om een gebruikt exemplaar ging. Of liever gezegd, aan de verpakking was niks opvallens te zien waaruit zou blijken dat het een gebruikt exemplaar was.

Ik heb niet in de regen gestaan nog in een dermate vochtige omgeving dat er sprake zou kunnen zijn van kortsluiting door vocht.

Wat ik vreemd vind is dat men, teminste dat maak ik op uit hun reactie, bij de eerste reparatie ook kortsluiting door de USB poort vermoede. Desondanks is toen de camere onder garantie gemaakt.
Als ze toen al het vermoede hadden dat onheil van buitenaf (lees kortsluiting door USB poort) de oorzaak was, lijkt het mij op zijn minst een kleine moeite om de klant dit mede te delen om verdere problemen te voorkomen. (Maar ter overvloede, de USB poort is nog nooit gebruikt). Buiten dat, mijn klacht was totaal niet gerelateerd aan de USB aansluiting maar aan het grote LCD scherm op de achterkant.

Het is makkelijk om te stellen dat ik de schade heb veroorzaakt maar ik kan niet anders concluderen dan dat ik de camera normaal gebruikt heb. Loop echt heel de avond al te denken 'wat heb ik er dan verkeerd mee gedaan', maar kan echt op niks komen.

Het is m'n eerste spiegelreflex camera, waar ik héél hard voor heb moeten werken, dus baal er echt enorm van :cry: .

Ik neem morgen in iedergeval contact op met Wehkamp en leg de situatie ook aan Nikon NL voor en hoop op een goede afloop. Nu proberen te slapen...

Re: Reparatie D90 fout gegaan

Geplaatst: di okt 12 2010 12:17 am
door Tien
heb je je eigen camera wel terug gehad na reparatie?

Re: Reparatie D90 fout gegaan

Geplaatst: di okt 12 2010 7:23 am
door bvbD90
Tien schreef:heb je je eigen camera wel terug gehad na reparatie?
Daar vraag je wat, ik heb het serienummer etc. verder niet gecontroleerd dus dat kan ik niet zeggen.

Ik ga er echter wel vanuit dat ze bij Nikon Service Point het juiste/zelfde apparaat terugsturen.

Re: Reparatie D90 fout gegaan

Geplaatst: di okt 12 2010 7:36 am
door Daniël
Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat je een andere terug krijgt.

Als je de doos nog hebt kan je de serie nummer controleren.

Gewoon Wehkamp raadplegen. Hun zijn jouw leverancier dus hun moeten de garantie aanspreken. Zeker met het feit dat er kortsluiting ontstaan is in de USB poort terwijl je zegt dat je deze nooit hebt gebruikt.
En wie zegt niet dat NSP dit zelf gedaan hebben???

Maar gewoon rustig aan en even raadplegen bij Wehkamp. Je hebt dan eventueel recht op een nieuwe. Lukt het niet moet je het gewoon proberen via rechtsbijstand.