Ervaring cq cameratype

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
Daniël

Re: Ervaring cq cameratype

Bericht door Daniël » za jan 22 2011 7:25 pm

Deavit schreef:
Daniël schreef:Want sommige commentaren sloeg echt werkelijk nergens op.
Vind jij

Ieder mag toch z'n mening hebben? Ik was gewoon verbaasd, dat iemand begon met een D3s, en het is toch zo, dat je kan verwachten ,wanneer iemand een D3s in z'n bezit heeft, er ook redelijke kennis van heeft?
David, het slaat niet op jou. En net als het antwoord daar mag je natuurlijk je eigen mening geven.
Jij hebt liever eerst goed glas. Dat is prima.
Andere doen het anders. Waarom niet.

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door George Fennes » za jan 22 2011 8:08 pm

Als iemand een foto plaatst gemaakt met een compact of een D3s maakt niets uit het gaat om de foto.
Als iemand een beginner is en een D3s koopt is dat zijn zaak en moeten we niet over gaan lopen zeiken.
Als ik het geld zou hebben zou ik ook de duurste camera en duurste objectieven erbij kopen.
Sommigen denken dat men de kwaliteit van een fotograaf kan afleiden aan de zooi die hij/zij heeft.
Niets is minder waar, Frederix maakt foto's met de meest simpele camera's maar is hij daarom een mindere fotograaf?
Absoluut niet, voor mij zit Frederix in de top op dit forum, hij weet tenminste wat hij doet en van tevoren weet hij de resultaten al van de plaatjes die hij schiet.
Maar we moeten eens ophouden met al die vooroordelen en gewoon kijken naar de resultaten en daar advies over geven.
Blijf het objectief bekijken

Werner
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Werner » za jan 22 2011 8:34 pm

George Fennes schreef:Als iemand een foto plaatst gemaakt met een compact of een D3s maakt niets uit het gaat om de foto.
Als iemand een beginner is en een D3s koopt is dat zijn zaak en moeten we niet over gaan lopen zeiken.
Als ik het geld zou hebben zou ik ook de duurste camera en duurste objectieven erbij kopen.
Sommigen denken dat men de kwaliteit van een fotograaf kan afleiden aan de zooi die hij/zij heeft.
Niets is minder waar, Frederix maakt foto's met de meest simpele camera's maar is hij daarom een mindere fotograaf?
Absoluut niet, voor mij zit Frederix in de top op dit forum, hij weet tenminste wat hij doet en van tevoren weet hij de resultaten al van de plaatjes die hij schiet.
Maar we moeten eens ophouden met al die vooroordelen en gewoon kijken naar de resultaten en daar advies over geven.
Erg goed verwoord George, daarvoor mijn dank :!:
Frederix maakt topplaten met dat geweldige toestel....

Er werd om advies gevraagd in het goede aangehaalde topic, ga dan niet in op de kwaliteiten van iemand vergeleken met de kwaliteiten van de camera.
Zoals eerder vermeld, als men daar graag een reactie op wil geven, doe dit in een PB! Kun je je mening duidelijk maken als het een negatieve is. Dat soort mening/uitingen moet ook kunnen, maar wil je zelf ook niet als je een serieuze vraag stelt. Een mening mag, commentaar in negatieve zin ook. En dit doe ik dus nu ook, in een eigen draadje om nergens ook die flauwe off-topic opmerkingen te krijgen.
Het gebeurd de laatste tijd maar al te vaak. Eerst eigen meningen uiten, en dan pas half op de vraag in gaan.....
http://www.urban-avp.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Werner
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Werner » za jan 22 2011 8:43 pm

Deavit schreef: Vind jij

Ieder mag toch z'n mening hebben? Ik was gewoon verbaasd, dat iemand begon met een D3s, en het is toch zo, dat je kan verwachten ,wanneer iemand een D3s in z'n bezit heeft, er ook redelijke kennis van heeft?
Wat een flauwekul.....als jij 4000€ ter beschikking kreeg voor een camera en een camera alleen deed je het ook. Beginner of niet. Ik heb ook een D3s en wist in dat bewuste draadje ook niet wat 'clipping' was. En schaam me daar absoluut niet voor. Maar ik zal dan wel een persoon moeten zijn die net een camera vast heeft. Jij mag je mening hebben. Maar vindt je het leuk als mensen dit bij jou zouden doen als je een serieuze vraag stelt en je wordt benaderd met negatieve meningen?
Een mening is dat je wat meer naar links zou gaan staan. Of wat andere belichting, diafragma of wat dan ook. Daar heb je inhoudelijk wat aan. Maar meningen uiten over iemand zijn capaciteiten zoals die, in jou ogen, te verwachten zijn.....nee.

Werner
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Werner » za jan 22 2011 8:50 pm

Waarom lees ik nu nooit eens iets in de zin van:

So, jij hebt dus een D3s, ingewikkeld om meteen mee van start te gaan, maar daar gaan we je eens mee helpen. Komt even wat anders over.

En dan ingaan op de vraag..... Dit gebeurde een aantal jaren geleden wel, en nu helaas niet zoveel meer.
Zo heb ik het wel ooit ervaren. Heb zo veel geleerd. Vraag stellen en je kreeg van alle kanten antwoord.
Werd het verhaal erg lang, persoonlijk en gedetailleerd ging je via de mail effe wat verder.

Johan1025
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Johan1025 » za jan 22 2011 8:54 pm

Ik ben nu al nieuwsgierig naar het mogelijk gestegen PB getal :mryellow: :mryellow:
Misschien op de nieuwe server te herleiden in een leuk statistiekje ???
Fuji X Pro - 3 en divers glas :)

M.vr.gr.Johan1025

Werner
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Werner » za jan 22 2011 8:59 pm

Johan1025 schreef:Ik ben nu al nieuwsgierig naar het mogelijk gestegen PB getal :mryellow: :mryellow:
Misschien op de nieuwe server te herleiden in een leuk statistiekje ???
Kijk, off-topic, maar in positieve zin..... :D

Vincent
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Vincent » za jan 22 2011 9:00 pm

Werner schreef:Waarom lees ik nu nooit eens iets in de zin van:

So, jij hebt dus een D3s, ingewikkeld om meteen mee van start te gaan, maar daar gaan we je eens mee helpen. Komt even wat anders over.
aan de andere kant, als je een d3s kunt betalen dan kan er ook nog wel een boekje vanaf...

Een beetje eigen initiatief mbt informatievoorziening was er vroeger ook meer bij dan nu... terwijl met het internet het allemaal een stuk eenvoudiger is geworden om de basis zelf onder de knie te krijgen. Als je er dan niet uitkomt dan zit het hele forum vol met personen die graag willen helpen en voorzien van tips en adviezen. Maar om nu een totaal mislukte foto op een forum te gooien in de hoop dat iedereen dan even gaat vertellen hoe het dan wel moet dan kan IK me dan weer aan ergeren. En ja dat is MIJN mening, net zoals andere hier vinden dat dat wel normaal is. :roll:

En het is tenslotte een discussieforum dus je hoeft het in die zin ook niet altijd met elkaar eens te zijn :wink: Want ondanks de opmerkingen zijn er ook voldoende constructieve tips en adviezen gegeven! :mryellow:
Fin.

Deavit

Bericht door Deavit » za jan 22 2011 9:06 pm

Werner schreef:
Deavit schreef: Vind jij

Wat een flauwekul.....als jij 4000€ ter beschikking kreeg voor een camera en een camera alleen deed je het ook. Beginner of niet. Ik heb ook een D3s en wist in dat bewuste draadje ook niet wat 'clipping' was. En schaam me daar absoluut niet voor. Maar ik zal dan wel een persoon moeten zijn die net een camera vast heeft. Jij mag je mening hebben. Maar vindt je het leuk als mensen dit bij jou zouden doen als je een serieuze vraag stelt en je wordt benaderd met negatieve meningen?
Een mening is dat je wat meer naar links zou gaan staan. Of wat andere belichting, diafragma of wat dan ook. Daar heb je inhoudelijk wat aan. Maar meningen uiten over iemand zijn capaciteiten zoals die, in jou ogen, te verwachten zijn.....nee.
Ik zeg ook , je kan verwachten dat ik verbaasd ben, wanneer iemand met een D3s zulke foto's post, Want in 3/4 van de gevallen heeft een D3s bezitter er wel degelijk kennis en inzicht over.

Werner
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Werner » za jan 22 2011 9:11 pm

Deavit schreef:
Ik zeg ook , je kan verwachten dat ik verbaasd ben, wanneer iemand met een D3s zulke foto's post, Want in 3/4 van de gevallen heeft een D3s bezitter er wel degelijk kennis en inzicht over.
Heb het even terug gelezen, je hebt helemaal gelijk...excuus.

George Fennes
Clublid
Clublid

Bericht door George Fennes » za jan 22 2011 10:30 pm

djunclesam schreef:
Werner schreef:Waarom lees ik nu nooit eens iets in de zin van:

aan de andere kant, als je een d3s kunt betalen dan kan er ook nog wel een boekje vanaf...

Een beetje eigen initiatief mbt informatievoorziening was er vroeger ook meer bij dan nu... terwijl met het internet het allemaal een stuk eenvoudiger is geworden om de basis zelf onder de knie te krijgen. Als je er dan niet uitkomt dan zit het hele forum vol met personen die graag willen helpen en voorzien van tips en adviezen. Maar om nu een totaal mislukte foto op een forum te gooien in de hoop dat iedereen dan even gaat vertellen hoe het dan wel moet dan kan IK me dan weer aan ergeren. En ja dat is MIJN mening, net zoals andere hier vinden dat dat wel normaal is. :roll:

En het is tenslotte een discussieforum dus je hoeft het in die zin ook niet altijd met elkaar eens te zijn :wink: Want ondanks de opmerkingen zijn er ook voldoende constructieve tips en adviezen gegeven! :mryellow:
Hallo unclesam, vergeet niet dat er mensen zijn die een heel slecht concentratie vermogen hebben.
Onder wie ondergetekende, lezen uit een boekje lukt vaak niet.
Als ik 3 regels verder ben weet ik vaak niet meer wat er in de eerste regel staat, laat staan dat ik een heel ingewikkeld stuk handleiding uit m'n hoofd kan leren.
Vaak door gerichte vragen te stellen kom je er beter uit.
Blijf het objectief bekijken

LOKA
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door LOKA » za jan 22 2011 10:36 pm

Soms verbaas ik mij hier hevig op het forum over aan- of opmerkingen van mensen. Heel veel schijnen dan toch te vergeten dat ook zij ooit voor het eerst een camera in handen kregen.
En wat maakt het nu uit wat voor camera die persoon heeft, of het nu een hele dure is of van de supermarkt van de hoek.
De basis blijft wel hetzelfde.
Vaak als je ook kijkt naar de Exif zou er al een belletje moeten gaan rinkelen, ook al heeft iemand dan een hele dure camera.
Je ziet dan vaak dat er iets niet goed is.
Tja en dan ontstaan er vaak hele vervelende discussies.
Hoe vaak kom je dan de term koop een boek tegen.
Heel leuk hoor, maar dat boek verteld je alleen hoe je het moet doen, maar niet wat je fout hebt gedaan.
En dan heb ik het nog maar niet over de mensen die problemen hebben met een boek te lezen.
Zoals hierboven dus ook al aangehaald wordt.
Laten we alsjeblieft ophouden met op de man te spelen maar gewoon objectief naar de foto kijken. Of iemand van echt goed advies te voorzien.
Volgens mij is daar dit forum ook voorbedoeld, zodat je van elkaar kan leren en niet elkaar in de grond te boren.
Zoals zo vaak bij een beginner helemaal gebeurt.

Leef en laat leven, en heb eens wat meer respect voor elkaar.

Groetjes Karin

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » za jan 22 2011 11:29 pm

Breek nu pas in, maar kan me helemaal vinden in je stelling. Vooral omdat ik me realiseer dat is mijn D3s voor een groot deel heb om "de heb". Maar dat vind ik dan wel weer lekker, hou van mooie spullen. Natuurlijk draagt het deels bij aan een bepaald resultaat, maar noodzakelijk, mwah.
't Is in ieder geval zeker niet zo dat mensen met bijv. een D3s erop afgerekend mogen worden dat je alles maar moet weten en kunnen.

Bob42
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Bob42 » zo jan 23 2011 12:18 am

remoss schreef:Breek nu pas in, maar kan me helemaal vinden in je stelling. Vooral omdat ik me realiseer dat is mijn D3s voor een groot deel heb om "de heb". Maar dat vind ik dan wel weer lekker, hou van mooie spullen. Natuurlijk draagt het deels bij aan een bepaald resultaat, maar noodzakelijk, mwah.
't Is in ieder geval zeker niet zo dat mensen met bijv. een D3s erop afgerekend mogen worden dat je alles maar moet weten en kunnen.
Daar kan ik me helemaal in vinden. Ik fotografeer al 50 jaar, maar er zijn bepaalde vormen van fotografie die mij minder liggen dan andere en mijn 300S heb ik ook nooit helemaal leren doorgronden.
Aan de andere kant lees ik heel af en toe de meest elementaire vragen van mensen die de duurste camera's en objectieven hebben gekocht en meedelen dat ze niets van fotografie weten, absoluut niet van plan zijn een gebruiksaanwijzing in te zien en met een verongelijkte ondertoon willen weten waarom dat dure spul niet vanzelf topfoto's maakt. En als je over diafragma's en sluitertijden begint, worden ze kwaad, want daar hebben ze immers geen verstand van. Nou dan!
Tja, denk je dan.
Misschien had-ie beter een point-en-shoot kunnen kopen. Of een camera met groene knop en pretstanden. Maar dat zeg je niet, natuurlijk, want dat is onbeleefd. Iedereen heeft het recht een D3x te kopen. Of een Leica, of wat dan ook.
Zeggen dat je eerst eens in een gebruiksaanwijzing zou kunnen kijken, is grof.
Laat staan dat je voorzichtig aanbeveelt dat je eens een boek zou kunnen kopen over de beginselen van fotografie! Dat is helemaal schandalig. :oops:
Kortom: je moet heel voorzichtig zijn met toch eigenlijk heel gedegen adviezen. Want als je een D3s/x het gekocht om er ook daadwerkelijk foto's mee te maken, is het toch wel handig als je daar wat energie in stopt. Je hebt tenslotte geen groene knop en moet dus alles zelf instellen. Maar dat mag dus niet gezegd worden.

Dus reageer ik niet meer op dat soort postings.
Ten eerste heb ik geen ervaring met die dure spullen, dus daar kan ik al weinig zinnigs over zeggen.
En in de tweede plaats zou ik niet weten waar ik moest beginnen! Hoe kun je iemand in een enkele posting op een forum uitleggen wat hij moet doen? Commentaar op een foto, ja, maar zou hij daar echt iets aan hebben, als hij niet weet waarom hij wat moet doen? En dat ook eigenlijk helemaal niet WIL weten?
Ik kan me sommige reacties dus wel een beetje voorstellen. Al is het dan wat mij betreft beter om dan maar niet te reageren.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo jan 23 2011 2:40 am

Bob42 schreef: Zeggen dat je eerst eens in een gebruiksaanwijzing zou kunnen kijken, is grof.
Laat staan dat je voorzichtig aanbeveelt dat je eens een boek zou kunnen kopen over de beginselen van fotografie! Dat is helemaal schandalig. :oops:
Wat een onzin.
Aanbevelen in een boek te kijken of in de gebruiksaanwijzing kan met de beste bedoelingen als advies gegeven worden.
Waarom het wiel opnieuw uitvinden, tijd en moeite moeten nemen om iets fundamenteels uit te moeten leggen, het neer moeten pennen, terwijl het al lang en breed prima uitgelegd diepgaand is beschreven en onder handbereik is in te zien?
Is feitelijk een belediging tegenover de schrijvers van die boeken en gebruiksaanwijzingen als men daar niet naar zou kunnen verwijzen. :shock:

Van de week ben ik benaderd of ik twee fotografen tegen betaling op locatie (in Den Haag) uitleg wil geven in de materie van kleurmanagement. Met wederzijds respect heb ik hen het advies gegeven eerst maar eens een bepaald boek te kopen en te bestuderen. Met die eerste kennismaking en basiskennis die men daaruit opdoet ben ik gaarne bereid daarna dieper op de zaken in te gaan als ze dan nog vragen hebben. Dat leek ons voor ieder de meest praktische weg om te volgen.
Is voor hen financieel het voordeligste, hoef ik al die fundamentele basisvragen niet meer door te nemen, kom je aan de meer interessante materie toe hoe dat praktisch in te vullen. Werkt op die manier het meest efficiënt. Iedereen blij.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”