remoss schreef:Breek nu pas in, maar kan me helemaal vinden in je stelling. Vooral omdat ik me realiseer dat is mijn D3s voor een groot deel heb om "de heb". Maar dat vind ik dan wel weer lekker, hou van mooie spullen. Natuurlijk draagt het deels bij aan een bepaald resultaat, maar noodzakelijk, mwah.
't Is in ieder geval zeker niet zo dat mensen met bijv. een D3s erop afgerekend mogen worden dat je alles maar moet weten en kunnen.
Daar kan ik me helemaal in vinden. Ik fotografeer al 50 jaar, maar er zijn bepaalde vormen van fotografie die mij minder liggen dan andere en mijn 300S heb ik ook nooit helemaal leren doorgronden.
Aan de andere kant lees ik heel af en toe de meest elementaire vragen van mensen die de duurste camera's en objectieven hebben gekocht en meedelen dat ze niets van fotografie weten, absoluut niet van plan zijn een gebruiksaanwijzing in te zien en met een verongelijkte ondertoon willen weten waarom dat dure spul niet vanzelf topfoto's maakt. En als je over diafragma's en sluitertijden begint, worden ze kwaad, want daar hebben ze immers geen verstand van. Nou dan!
Tja, denk je dan.
Misschien had-ie beter een point-en-shoot kunnen kopen. Of een camera met groene knop en pretstanden. Maar dat zeg je niet, natuurlijk, want dat is onbeleefd. Iedereen heeft het recht een D3x te kopen. Of een Leica, of wat dan ook.
Zeggen dat je eerst eens in een gebruiksaanwijzing zou kunnen kijken, is grof.
Laat staan dat je voorzichtig aanbeveelt dat je eens een boek zou kunnen kopen over de beginselen van fotografie! Dat is helemaal schandalig.
Kortom: je moet heel voorzichtig zijn met toch eigenlijk heel gedegen adviezen. Want als je een D3s/x het gekocht om er ook daadwerkelijk foto's mee te maken, is het toch wel handig als je daar wat energie in stopt. Je hebt tenslotte geen groene knop en moet dus alles zelf instellen. Maar dat mag dus niet gezegd worden.
Dus reageer ik niet meer op dat soort postings.
Ten eerste heb ik geen ervaring met die dure spullen, dus daar kan ik al weinig zinnigs over zeggen.
En in de tweede plaats zou ik niet weten waar ik moest beginnen! Hoe kun je iemand in een enkele posting op een forum uitleggen wat hij moet doen? Commentaar op een foto, ja, maar zou hij daar echt iets aan hebben, als hij niet weet waarom hij wat moet doen? En dat ook eigenlijk helemaal niet WIL weten?
Ik kan me sommige reacties dus wel een beetje voorstellen. Al is het dan wat mij betreft beter om dan maar niet te reageren.