Je hebt eigenlijk niets aan een P7000 (of G12)

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
flitslicht

Re: Je hebt eigenlijk niets aan een P7000 (of G12)

Bericht door flitslicht » zo mar 20 2011 10:07 pm

wblink schreef: Aanvulling:
Dus als je veel en goed met scherptediepte wilt kunnen spelen is een midden- of zelfs groot formaat sensor (Ha$$elblad) beter.
Het hangt ook af van de beschikbare objectieven, die gaan bij MF meestal maar tot f/2.8 en dan heb je meer scherptediepte dan bij FX met f/1.4, zeker daar MF tegenwoordig (sensor) kleiner is dan vroeger (film). De kleinste scherptediepte haal je op dit moment met FX en f/1.4, misschien een enkele bijzondere lens voor MF uitgezonderd.
wblink schreef: Overigens is deze draad mi ook een overweging om voor DX of FX te kiezen, of zijn de verschillen daarvoor te klein?
Als je met dezelfde beeldhoek fotografeert dan moet je met FX een stop meer diafragmeren om dezelfde scherptediepte te behalen als met DX. Met weinig licht moet je dan de ISO met een stop verhogen om dezelfde sluitertijd te behouden waardoor je het ISO voordeel van FX weer teniet doet. Met FX tov DX ruil je dus eigenlijk scherptediepte in voor ISO prestatie, hetgeen dan vooral geld als je een lens op FX helemaal open gebruikt (anders kan je de lens op DX een stop meer open zetten dan op FX en dus dezelfde ruisprestatie halen).

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » zo mar 20 2011 10:57 pm

flitslicht schreef: Het hangt ook af van de beschikbare objectieven, die gaan bij MF ...
Je bedoelt toch "DX"??
... meestal maar tot f/2.8 en dan heb je meer scherptediepte dan bij FX met f/1.4, zeker daar MF ...
nogmaals: "DX" toch??
...tegenwoordig (sensor) kleiner is dan vroeger (film). De kleinste scherptediepte haal je op dit moment met FX en f/1.4, misschien een enkele bijzondere lens voor MF uitgezonderd.
En nóg een keertje: "DX" toch??
Als je met dezelfde beeldhoek fotografeert dan moet je met FX een stop meer diafragmeren om dezelfde scherptediepte te behalen als met DX. Met weinig licht moet je dan de ISO met een stop verhogen om dezelfde sluitertijd te behouden waardoor je het ISO voordeel van FX weer teniet doet. Met FX tov DX ruil je dus eigenlijk scherptediepte in voor ISO prestatie, hetgeen dan vooral geld als je een lens op FX helemaal open gebruikt (anders kan je de lens op DX een stop meer open zetten dan op FX en dus dezelfde ruisprestatie halen).
Hier heb je 'm wel getroffen! :mrgreen:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo mar 20 2011 11:16 pm

"midden- of zelfs groot formaat sensor (Ha$$elblad)" is MF en geen DX.
Daar heeft Flip het in het eerste gedeelte over.
Vriendelijke groet, Léon Obers

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » zo mar 20 2011 11:32 pm

Léon Obers schreef:"midden- of zelfs groot formaat sensor (Ha$$elblad)" is MF en geen DX.
Daar heeft Flip het in het eerste gedeelte over.
:oops:
Zal het gevolg zijn van Nikon oogklepjes...
:oops:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo mar 20 2011 11:41 pm

flitslicht schreef: Het hangt ook af van de beschikbare objectieven, die gaan bij MF meestal maar tot f/2.8 en dan heb je meer scherptediepte dan bij FX met f/1.4, zeker daar MF tegenwoordig (sensor) kleiner is dan vroeger (film). De kleinste scherptediepte haal je op dit moment met FX en f/1.4, misschien een enkele bijzondere lens voor MF uitgezonderd.
Uitgerekend met een DOF calculator, en ervan uitgaande dat je overeenkomstige beeldhoeken gebruikt, komt de DOF bij FX op f1.4 nagenoeg overeen met 6x6 rolfilm bij f2.8 (Ga ik uit van het specifieke beeldgedeelte van rolfim, en dat is circa 56x56mm).
Alleen kun je bij rolfilm meestal de brandpunten minder variabel kiezen omdat het meestal vaste brandpunten betreft. Dus een exacte match qua beeldhoek kun je niet maken.
De grootste chips voor middenformaat met 40 x 54mm is voor de langste zijde niet veel kleiner dan vroeger 6x6 rolfim met 56mm als beeldmaat. Alleen geen vierkant formaat meer maar rechthoekig.

flitslicht

Bericht door flitslicht » ma mar 21 2011 12:22 am

Als ik de calculator op http://www.cambridgeincolour.com/tutori ... ulator.htm gebruik kom ik voor het 6x4,5cm formaat met een 80mm lens, f/2.8 op 5 meter afstand uit op 1,2 meter scherptediepte en voor het 35mm formaat met een 50mm lens, f/1.4 op 5 meter afstand op 0,8 meter scherptediepte.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma mar 21 2011 11:11 am

80mm is wel een "normale" brandpunt van 6x6 rolfilm, maar geen equivalent van de 50mm bij kleinbeeld.

Met de calculator van Paul van Walree << HIER >> uitgerekend.
Specifiek dus een "custom" formaat filmbeeld ingesteld van 56x56mm omdat het beeld geen 6x6cm is, maar er randen afvallen.
(Het beeld loopt niet door tot de rand waar de film ophoudt).
Verder een brandpunt gekozen die dezelfde diagonale beeldhoek geeft als bij kleinbeeld.

Kleinbeeld --- 50mm - f 1.4 --- afstand 5 meter --- DOF is 83,7 cm
56x56mm --- 91mm - f 2.8 --- afstand 5 meter --- DOF is 91,9 cm

Indien je voor die laatste een diafragma zou kiezen van f 2.5 is de scherptediepte al korter als van kleinbeeld.
Een waarde net onder de f 2.8 geeft een vergelijkbare scherptediepte in vergelijking met kleinbeeld.
Praktisch gezien dus maar erg weinig verschil ofwel "nagenoeg hetzelfde".
Laatst gewijzigd door Léon Obers op ma mar 21 2011 11:15 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » ma mar 21 2011 11:15 am

Ik vind dit allemaal reuze interessant. Alleen heeft het niets meer met de P7000 te maken naar mijn mening....
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

flitslicht

Bericht door flitslicht » ma mar 21 2011 11:21 am

Het heeft wel, zijdelings, te maken met of het zinvol is om je diafragma te kunnen instellen bij kleine sensoren.

@Léon: Op die manier uitgerekend wordt het verschil kleiner, al is de beelddiagonaal van 56x56mm natuurlijk groter dan het meer met kleinbeeld overeenkomende formaat 40x54mm. Met dat formaat wordt de scherptediepte weer groter :wink:

Het gaat er echter om dat voor de kleinste scherptediepte het door de bank genomen geen zin heeft op MF te gaan werken.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma mar 21 2011 11:35 am

Cees Laarman schreef:Ik vind dit allemaal reuze interessant. Alleen heeft het niets meer met de P7000 te maken naar mijn mening....
Het gaat om de stelling dat de verkoper van Konijn aangeeft dat je met dit soort compactcamera's geen profijt hebt om met diafragmavoorkeuze te spelen, omdat praktisch gezien je daar nauwelijks in kunt variëren voor wat betreft scherptediepte. Lopende het draadje worden er ter verduidelijking meer formaten bijgehaald "naar de andere kant toe" welk effect het daarop heeft met betrekking tot scherptediepte.
Daar is de voorgaande berekening het uitvloeisel van. Het verduidelijkt wellicht nog wel meer waar de beperkingen liggen van camera's als een P7000 of G12

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma mar 21 2011 11:39 am

flitslicht schreef: @Léon: Op die manier uitgerekend wordt het verschil kleiner, al is de beelddiagonaal van 56x56mm natuurlijk groter dan het meer met kleinbeeld overeenkomende formaat 40x54mm. Met dat formaat wordt de scherptediepte weer groter :wink:
Maar ik geef ik in mijn opmerking onder mijn eerdere bericht toch ook aan dat het niet meer matched met vast beschikbare brandpunten en een niet meer vierkant formaat..

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » ma mar 21 2011 4:06 pm

Cees Laarman schreef:Ik vind dit allemaal reuze interessant. Alleen heeft het niets meer met de P7000 te maken naar mijn mening....
Ben ik niet met je eens Cees.
Of niet helemaal eigenlijk.

Draadje maakt duidelijk dat er wel degelijk een "beperking" vwb scherptediepte-regeling (== diafragma&brandpunt&sensor-grootte (weet ik nu dus ook)) bestaat en als dat een argument is (voor mij wel) voor het wel/niet aanschaffen van een camera/objectief-combinatie kan het doorslaggevend zijn (zou kunnen zijn, ik ben voorzien).
Maw (zoals Léon al in zijn eerste reactie aangaf) was die verkoper (adviseur??? :-)) bij de konijnenheuvel zo gek nog niet.
Willem.

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » ma mar 21 2011 4:14 pm

Ben het ook wel weer met je eens, Willem, maar vind wel dat het draadje aan het doorschieten was en niet meer ging over de P7000.
Dat had ik overigens ook al gezegd.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

flitslicht

Bericht door flitslicht » ma mar 21 2011 4:44 pm

wblink schreef: Draadje maakt duidelijk dat er wel degelijk een "beperking" vwb scherptediepte-regeling (== diafragma&brandpunt&sensor-grootte (weet ik nu dus ook)) bestaat en als dat een argument is (voor mij wel) voor het wel/niet aanschaffen van een camera/objectief-combinatie kan het doorslaggevend zijn
Het hangt er ook van af hoe groot je afdrukt en van welke afstand je ernaar kijkt. Mogelijk is de huidige populariteit van f/1.4 objectieven te verklaren uit het feit dat de meeste foto's tegenwoordig klein op Internet worden getoond. Wil je dan nog pronken met een erg kleine scherptediepte dan kan je het best met een grote sensor werken en f/1.4. Druk je het groot af (en kijk je van dezelfde afstand) dan wil je vaak graag wat meer scherptediepte en is het sensorformaat minder relevant omdat je toch behoorlijk moet diafragmeren.

Sharkey
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Sharkey » ma mar 21 2011 8:52 pm

Daar en tegen is het hebben van een compactje met kleine sensor juist weer een voordeel in het grovere macro werk. Een DOF waar menig DSLR bezitter alles voor zou geven :mryellow:
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”