RAM disk voor Capture NX2 op Mac

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
wil
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: RAM disk voor Capture NX2 op Mac

Bericht door wil » wo jun 15 2011 10:44 am

Merkwaardig, net weer NX2 gebruikt met ramdisk en het werkt ineens weer net zo langzaam als zonder ramdisk. Dus alles maar weer standaard ingesteld en ramdisk niet meer automatisch laten aanmaken.
Beeldcache uitschakelen geeft bij mij geen verandering in snelheid. Misschien is daar een verschil in werking op Mac of Windows.

Ik gebruik de tips van John Kerver voortaan maar niet meer. De tip uit vorige nummer clubblad werkte ook al niet. :huh:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 52&t=31099

Ik hoop als NX3 komt, deze herschreven is en beter werkt.

Audion
Forumlid
Forumlid

Bericht door Audion » wo jun 15 2011 10:50 am

wil schreef:Merkwaardig, net weer NX2 gebruikt met ramdisk en het werkt ineens weer net zo langzaam als zonder ramdisk. Dus alles mar weer standaard ingesteld en ramdisk niet meer automatisch laten aanmaken.
Beeldcache uitschakelen geeft bij mij geen verandering in snelheid. Misschien is daar een verschil in werking op Mac of Windows.

Ik gebruik de tips van John Kerver voortaan maar niet meer. De tip uit vorige nummer clubblad werkte ook al niet. :huh:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 52&t=31099

Ik hoop dat NX3 herschreven is en beter werkt.
Ik heb steeds als ik CaptureNX2 (versie 2.2.7) weer ging gebruiken met de ramdisk van Johan, de ramdisk weggegooid (met CaptureNX2 dicht!) en daarna weer aangemaakt, dan ging het steeds goed, een duidelijk merkbare versnelling...

Beeldcache heeft alleen betrekking op de browser, die ik niet gebruik in CaptureNX2, ik gebruik daarvoor ViewNX2.1.1

Maar je hebt gelijk, laat NX3 maar komen, hopelijk met al NIK's fijne plugins standaard erin en de andere roddels en geruchten die de afgelopen maanden circuleerden!

Tom van Hell
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Tom van Hell » wo jun 15 2011 1:50 pm

@flitslicht
Wat ik nu gedaan heb is gewoon de cache van NX2 uitschakelen en dat geeft inderdaad een enorme versnelling met allerlei bewerkingen. Die cache op schijf (standaard 2GB) heb je helmaal niet nodig als je genoeg geheugen hebt.
Werkt super
Cache beperken wel aanvinken en dan op 0 zetten dan laad die alles in het RAM geheugen en heb je ramdisk niet nodig
Beter wissen dan missen

Kijk ook eens op www.tomvanhell.nl

flitslicht

Bericht door flitslicht » wo jun 15 2011 2:41 pm

Audion schreef: Beeldcache heeft alleen betrekking op de browser, die ik niet gebruik in CaptureNX2, ik gebruik daarvoor ViewNX2.1.1
Nou, dan zit ik waarschijnlijk in de browser van CNX2 te editen, die ik overigens ook nooit gebruik :huh:

Maar even zonder dollen, op mijn WIndows machine maakt de cache uitzetten een groot verschil in de snelheid waarmee edits worden uitgevoerd. Het is daarom nogal onwaarschijnlijk dat die cache alleen voor de browser bedoeld is, temeer daar hij standaard beperkt is tot 24 beelden. Dat lijkt me wat klein voor de cache van een browser.

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » wo jun 15 2011 3:02 pm

Audion schreef:(...)
Beeldcache heeft alleen betrekking op de browser, ...
(...)
:? Waar staat dat? Wie zegt dat?

EDIT: zie nu pas dat flitslicht dit ook al geschreven heeft, zij het in een iets andere bewoording.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

wil
Clublid
Clublid

Bericht door wil » do jun 16 2011 11:19 am

Ik had nog een vraag. Op mijn werk was NX2 nog ingesteld om met ramdisk te werken. Als ik beelden open krijg ik de melding dat de schijf bijna vol is en dat ik de map moet verplaatsen naar een schijf met meer ruimte.
Als ik op de ramdisk, kijk, staat er Capaciteit 1.76 GB, 1,74 GB beschikbaar. 12,9 MB gebruikt.

Dus de melding dat de ramdisk bijna vol is snap ik niet. Als iemand dat kan uitleggen?

ReneG
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » do jun 16 2011 11:28 am

Tom van Hell schreef:@flitslicht
Wat ik nu gedaan heb is gewoon de cache van NX2 uitschakelen en dat geeft inderdaad een enorme versnelling met allerlei bewerkingen. Die cache op schijf (standaard 2GB) heb je helmaal niet nodig als je genoeg geheugen hebt.
Werkt super
Cache beperken wel aanvinken en dan op 0 zetten dan laad die alles in het RAM geheugen en heb je ramdisk niet nodig
Bij mij staat de cache ook permanent uit, dat werkt veel sneller. En idd. vermoelijk gaat dan alles via de RAM, al heb je nog wel de kans dat zodra je RAM vol zit windows met het wisselbestand gaat werken en dan ben je weer terug bij af. Met een RAMdisk weet je zeker dat dat niet gebeurt (tenminste niet voor de cache), maar in de praktijk loopt mijn RAM nooit vol en wordt het wisselbestand ook nooit gebruikt. Dus netto idd. hetzelfde effect voor zover ik kan overzien.
Spul waarmee je foto's maakt...

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”