Foto's vaak niet scherp

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
paparazzi

Bericht door paparazzi » wo mei 09 2007 7:16 pm

door 'n zo hoog mogelijk diafragmagetal in te stellen krijg je 'n grotere scherpte-diepte

Marvin Doreleijers

Bericht door Marvin Doreleijers » wo mei 09 2007 7:21 pm

paparazzi schreef:door 'n zo hoog mogelijk diafragmagetal in te stellen krijg je 'n grotere scherpte-diepte
Hoe stel je dat in op de NIKON D50 onder welke menu optie

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

scherptediepte

Bericht door George Fennes » wo mei 09 2007 7:35 pm

J e kan de feestknop links boven op je camera op A zetten diafragmavoorkeuze, dan zal de sluitertijd zich daar aan aanpassen.

Je hele foto scherp zal niet lukken, omdat het inherent is aan je brandpuntafstand.

Een compactcamera zal vaak wel scherp zijn van voor tot achter, komt door de lens.

Werkt vaak met een 6mm lens en deze lens heeft een gigantische scherptediepte.

Maar met een 18mm zal dat nooit lukken.

Kijk ook nog even op een ander draadje op deze site over scherpte diepte.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Hauer

Bericht door Hauer » wo mei 09 2007 7:38 pm

Hallo Marvin - ter info, ik maak ook gebruik van een D50. In het begin was ik ook niet tevreden met de scherpte van de foto's dus heb ik mijn camera standaard ingesteld op +2 in-camera scherpte. Ik meen dat indien het hele plaatje scherp wil hebben je, je camera met een diafragma moet instellen van minimaal f/8 (mensen, corrigeer mij svp indien dit niet juist is). Dit laatste is echter wel mijn eigen ervaring. De sluitertijd (indien benodigd) kan je tevens beinvloeden door de ISO-waarde aan te passen.

Succes!

Mvgr. Herman

Marvin Doreleijers

Bericht door Marvin Doreleijers » wo mei 09 2007 8:07 pm

Heb nu mijn Autofocus staan op AF-S stond eerst op AF-A. Nu met de AF-S stand is die veel beter???????? Hoe kan dat.

hjanssen

Bericht door hjanssen » wo mei 09 2007 8:31 pm

Marvin Doreleijers schreef:Heb nu mijn Autofocus staan op AF-S stond eerst op AF-A. Nu met de AF-S stand is die veel beter???????? Hoe kan dat.
Bij AF-A bedenkt de camera voor jouw de scherpstelmodus en maakt waarschijnlijk dan een verkeerde keus. Alles met auto op zo'n camera moet je eigenlijk niet gebruiken.

Marvin Doreleijers

Bericht door Marvin Doreleijers » wo mei 09 2007 8:35 pm

De foto's zijn wel beter???????

Marvin Doreleijers

Bericht door Marvin Doreleijers » wo mei 09 2007 8:35 pm

AF-A is niks hoger wel.

pabusk

Bericht door pabusk » wo mei 09 2007 8:49 pm

Marvin Doreleijers schreef:Heb nu mijn Autofocus staan op AF-S stond eerst op AF-A. Nu met de AF-S stand is die veel beter???????? Hoe kan dat.
Precies wat George je eerder uit probeerde te leggen. Kijk eens in de handleiding en zoek de termen op die hier worden genoemd. Het is mijn ervaring dat dingen langer blijven hangen en je het beter begrijpt als je het zelf opzoekt.

Dus hier gewoon vragen en dan even de suggestie opzoeken in de handleiding om te zien hoe je dat op jouw camera instelt.

Leuk trouwens dat je weer een stap verder bent.

Paul

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » do mei 10 2007 8:42 am

Marvin, zoveel vragen waarvan je 90% gewoon in je handleiding van je camera had kunnen vinden.

Als je wat verder in fotografie wilt komen qua kennis en techniek kan ik je adviseren om eens een boek te lezen over de basisbegrippen, want ik vermoed door het hier te vragen dat je het over een maand vergeten bent. Het beste is een boek erover te lezen of eens op internet gaan spitten er staat genoeg.

Die laatste foto is onscherp vanwege een aantal aspecten:
- Door de beperkte scherptediepte
- Door ontbreken van het verscherpen in de nabewerking
- Door het objectief die nu niet bepaald top of the bill is.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

wil
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door wil » do mei 10 2007 10:14 am

Marvin Doreleijers schreef:Hoe krijg je de hele foto scherp eingelijk, heel het plaatje.
Dat lukt niet in de stand automatisch. Je moet dan een klein diafragma kiezen. Scherptediepte wordt dan veel groter. Diafragma voorkeuze stel je in met stand A. Neem aan dat dit op D50 zo is. Ken de camera niet. Sluitertijden worden dan wel langer. Dus oppassen voor bewegingsonscherpte. Verder merk ik aan je vragen dat je een beginner bent. Raad je aan boeken aan te schaffen of een cursus te volgen. Steek je veel van op en je krijgt veel meer plezier in het fotograferen.

De Put

Bericht door De Put » do mei 10 2007 2:49 pm

Beste Marvin,

Je hebt een goede camera, een redelijke tot matige lens en een absolute topflitser.
Al zou je de aller beste Camera kopen en een toplens dan nog blijven jouw foto's zoals ze nu zijn omdat je alles op de automaat schiet. Daarvoor zijn deze camera's niet bedoeld.
Ik ben zelf ook nog niet zo lang bezig en het is een lange maar bevredigende leerweg om je in je apparatuur en de materie te verdiepen en je resultaten vooruit te zien schieten. Het eerste wat je jezelf eigen zult moeten maken zijn vier basisbegrippen en hun onderlinge verhouding:

- focus / brandpuntsafstand
- diafragma
- sluitertijd
- iso

Deze vier zaken bepalen je scherpte, belichting en scherptediepte en daarmee je plaatje. Als je weet wat hoe deze principes werken en elkaar beïnvloeden kun je je gaan richten op zaken als belichtingscompensatie, scherpstelvelden, witbalans, en alle mogelijke presets en settings van je camera.

Ik ga volledig met Opgezetfan mee. Probeer je eerst te verdiepen in de basis, lees eens een boek en probeer eens wat uit, maar ga van die automaat af.

Succes!
Groeten,
Remco

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » do mei 10 2007 2:58 pm

De Put schreef:... maar ga van die automaat af.
Ik kan het niet beter zeggen :)
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

de eerste

Bericht door George Fennes » do mei 10 2007 3:07 pm

Marvin, is dit je eerste digitale camera of heb je hiervoor al een compactje gehad?

En zo ja welke?

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Marvin Doreleijers

Bericht door Marvin Doreleijers » zo mei 13 2007 3:12 pm

Ik denk dat ik met mijn Sigma 28-300 ook niet te ver moet zoomen uit de hand, dat de foto daarom helemaal niet scherp is. Moet dan volgens mij een statief gaan gebruiken. Of anders niet te ver zoomen.

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”