Het gebruik van selectiestuurpunten kan alleen met de normale D-Lighting. Active D-Lighting maakt deel uit van de Camera instellingen (zie betreffende rubriek in NX2). Hierop kun je geen gebruik maken van selectiestuurpunten.ReneG schreef:Ik gebruik het incidenteel achteraf in de nabewerking met Capture NX2, meestal m.b.v. een selectiestuurpunt. In de camera staat het standaard uit. Het kan overigens ook nadelige gevolgen hebben voor je max. FPS, nog een reden om het uit te schakelen.
Active-D-Lightning
- Jur
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Active-D-Lightning
Jur
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Apart. Het feit dat het serieus je foto's kan verkl*ten lijkt mij een groter probleem.Roelof schreef:Voor mij de belangrijkste reden om het uitgeschakleld te houdenReneG schreef:Het kan overigens ook nadelige gevolgen hebben voor je max. FPS, nog een reden om het uit te schakelen.
Het achteraf toepassen van niet-actief D-Lighting in Capture NX is natuurlijk een heel ander verhaal. Dan kan ik bepalen of ik het een verbetering vind, kan ik het precies instellen en zelfs lokaal toepassen zoals hierboven al gemeld. Dan is het in feite gewoon een slim filtertje.
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Ja, maar dat heb ik nooit zo ervaren, ik heb het in het verleden wel ingesteld gehad, maar in een van de minder nadrukkelijke stappen. En soms liep ik op tegen teleurstellende fps-rates, nadien zag ik eigenlijk geen verschil tussen mijn foto's....Patrick schreef:Apart. Het feit dat het serieus je foto's kan verkl*ten lijkt mij een groter probleem.Roelof schreef:Voor mij de belangrijkste reden om het uitgeschakleld te houdenReneG schreef:Het kan overigens ook nadelige gevolgen hebben voor je max. FPS, nog een reden om het uit te schakelen.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Doe dat. Als Active D-Lightning een functie op de camera is, kan ik je volgen omdat het dan mogelijk verwarring geeft. Helaas moet ik concluderen dat je 4 postings zonder enige inhoudelijk bijdrage levert, behalve een correctieve toon richting de spelling die je in je eerste reactie al duidelijk had kunnen maken als je die gewoon even meteen had benoemd.emdeklerk schreef:Dank je. Over de ontsporende factor in een draadje als dit heb ik kennelijk een andere mening.
Maar ik sta de inhoudelijke discussie over Active D-Lighting niet in de weg hoor, dat laat ik netjes aan de gebruikers over.
---
De 'genoemde functie' heb ik uiteindelijk ook uitgezet. Het lijkt heel wat maar als je in de omstandigheden komt dat je er denkt iets aan te hebben, verpest hij de boel wat mij betreft.
Overigens vraag ik me wel af wat het verschil is tussen de Active en alleen de D (Retoucheermenu in mijn camera) is. Kon het in de praktijk niet ontdekken bij het bekijken van wat voorbeelden.
D90 | Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX | Nikkor 70-300 VR | Nikkor AF-D 50/1.4 | Nikkor AF-S DX 35/1,8G
Hoi, als je precies wil weten wat Active D-Lighting doet met jouw eindresultaat, dan kun je ook gebruik maken van ADL-bracketing.
De eerste foto bij ADL bracketing is met Active D-lighting UIT en de tweede met de huidige instellingen van de camera.
Zelf nog niet geprobeerd, maar ga ik zeker doen!
Groeten,
Jos
De eerste foto bij ADL bracketing is met Active D-lighting UIT en de tweede met de huidige instellingen van de camera.
Zelf nog niet geprobeerd, maar ga ik zeker doen!
Groeten,
Jos
Laatst gewijzigd door jag op do sep 22 2011 2:15 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Jur
- Forumlid
- Contacteer:
ADL-bracketing kan slechts met een beperkt aantal camera's, zoals de D3s, D300s, D7000 en heel rudimentair met de D5100. Niet beschikbaar op camera's als de D90, D300, D700, D3, D3x etc.jag schreef:Hoi, als je precies wil weten wat Active D-Lighting doet met jouw eindresultaat, dan kun ook jgebruik maken van ADL-bracketing.
Jur
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Sorry dat bedoelde ik ook.Jur schreef:Het gebruik van selectiestuurpunten kan alleen met de normale D-Lighting. Active D-Lighting maakt deel uit van de Camera instellingen (zie betreffende rubriek in NX2). Hierop kun je geen gebruik maken van selectiestuurpunten.ReneG schreef:Ik gebruik het incidenteel achteraf in de nabewerking met Capture NX2, meestal m.b.v. een selectiestuurpunt. In de camera staat het standaard uit. Het kan overigens ook nadelige gevolgen hebben voor je max. FPS, nog een reden om het uit te schakelen.

Het was handiger geweest als ze het gewoon een andere naam hadden gegeven.

Spul waarmee je foto's maakt...
- Cookie1397
- Clublid
Dan heb je de postings van emdeklerk toch niet goed gelezen, geef toe of het iets bijdraagt is een ander verhaal; hij vraagt zich nl af wat Active D-Lightning is hetgeen geen enkele nikon camera kent en of het niet Active D-Lighting zou moeten zijn. Het ene zou een actieve lichtflits kunnen zijn het ander..... Een klein maar significant detail in hoe je iets intikt.Tien schreef:Doe dat. Als Active D-Lightning een functie op de camera is, kan ik je volgen omdat het dan mogelijk verwarring geeft. Helaas moet ik concluderen dat je 4 postings zonder enige inhoudelijk bijdrage levert, behalve een correctieve toon richting de spelling die je in je eerste reactie al duidelijk had kunnen maken als je die gewoon even meteen had benoemd.emdeklerk schreef:Dank je. Over de ontsporende factor in een draadje als dit heb ik kennelijk een andere mening.
Maar ik sta de inhoudelijke discussie over Active D-Lighting niet in de weg hoor, dat laat ik netjes aan de gebruikers over.
---
De 'genoemde functie' heb ik uiteindelijk ook uitgezet. Het lijkt heel wat maar als je in de omstandigheden komt dat je er denkt iets aan te hebben, verpest hij de boel wat mij betreft.
Overigens vraag ik me wel af wat het verschil is tussen de Active en alleen de D (Retoucheermenu in mijn camera) is. Kon het in de praktijk niet ontdekken bij het bekijken van wat voorbeelden.
Nikon Z Z & de maskers
- JaapV
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Waarvoor onze nederige dankemdeklerk schreef:(...)

Groet, Jaap
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
-
- Forumlid
sinds het lezen van de Thom Hogan guide van de D90 heb ik bijna alles uit staan in mijn camera en dus ook active D-lightning. Daar komt bij dat ik foto's alleen in NEF maak en bewerk ze daarna, het is dan onzinnig om de camera een wijziging door te laten voeren en die later softwarematig weer terug te draaien.
- Jur
- Forumlid
- Contacteer:
Je hebt gelijk; de D90 beschikt inderdaad over een (overigens erg beperkte vorm van-) ADL bracketing; nl. Uit + Vooraf ingestelde ADL waarde. Excuses daarvoor.Zelfontspanner schreef:Dan heb jij een andere D90.Jur schreef:......ADL-bracketing kan slechts met een beperkt aantal camera's, zoals de D3s, D300s, D7000 en heel rudimentair met de D5100. Niet beschikbaar op camera's als de D90, D300, D700, D3, D3x etc.
Die ik heb kan het namelijk wel.
Overigens heb ik zelf geen D90 (mijn zoon wel), maar een D300 en D700. Los daarvan ben ik geen voorstander van het gebruik van ADL; zeker niet indien met NEF's gewerkt wordt.
Jur
Re: Active-D-Lighting
Active D-Lighting (A-DL) is eigenlijk afkomstig uit Nikons scanning software waar ze het DEE (Dynamic Exposure Expansion) noemen. Ik bespaar je hier alle technische details maar ik ben er niet van onder de indruk.
Je moet een paar zaken goed in de gaten houden wanneer je A-DL gebruikt:
Meer info kun je HIER lezen. Tekst is wel in het Engels.
Hope this helps,
ALE
Je moet een paar zaken goed in de gaten houden wanneer je A-DL gebruikt:
- A-DL is feitelijk ontworpen om enkel en alleen gebruikt te worden i.c.m. matrix licht meting. Indien je centrum gericht of spot meting gebruikt krijg je wisselende resultaten
- Je weet nooit of auto A-DL actief was of niet tenzij je achteraf in het shooting menu kijkt
- Indien je fotografeert op de manuele stand werkt A-DL niet. Het verandert enkel en alleen je belichtingsmeter (het nul-punt)
- Sommige instellingen zoals Brightness & Contrast die je mogelijk in de camera hebt aangepast worden geannuleerd (!)
- Opslag op je geheugenkaart verloopt iets langzamer dan normaal. Is soms niet wenselijk
- A-DL is ontworpen voor het fotograferen bij hoge contrast scenes. Indien je in lage contrast fotografeert werkt A-DL nog steeds en gaat zoals het ontworpen is, onderbelichten...
- Indien je in NEF fotografeert kan je alleen met Capture-NX je opnamen bewerken. Alleen CNX is instaat A-DL goed uit te lezen. Gebruikt je andere NEF converters zoals bijv. CameraRAW van PS, gebruik dan A-DL niet. Je eindigt altijd met onderbelichte foto's en die moet je corrigeren
Meer info kun je HIER lezen. Tekst is wel in het Engels.
Hope this helps,
ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
-
- Forumlid
Ik weet niet of Thom Hogan zo blij is met de opsomming hierboven :mrgreen:ALE schreef:Active D-Lighting (A-DL) is eigenlijk afkomstig uit Nikons scanning software waar ze het DEE (Dynamic Exposure Expansion) noemen. Ik bespaar je hier alle technische details maar ik ben er niet van onder de indruk.
Je moet een paar zaken goed in de gaten houden wanneer je A-DL gebruikt:Mijn advies is om A-DL zeer sporadisch te gebruiken, eigenlijk helemaal niet. In sommige gevallen kunnen er goede foto's uit de camera komen rollen in geval van hoge contrast opnames echter je kan het niet altijd als standaard aanzetten. Tevens kan je dan beter JPEG of TIFF als standaard selecteren, bij NEF ben je aangewezen op CNX. 9 van de 10 keer kan je beter in je nabewerking een en ander aanpassen dan dit over te laten aan A-DL.
- A-DL is feitelijk ontworpen om enkel en alleen gebruikt te worden i.c.m. matrix licht meting. Indien je centrum gericht of spot meting gebruikt krijg je wisselende resultaten
- Je weet nooit of auto A-DL actief was of niet tenzij je achteraf in het shooting menu kijkt
- Indien je fotografeert op de manuele stand werkt A-DL niet. Het verandert enkel en alleen je belichtingsmeter (het nul-punt)
- Sommige instellingen zoals Brightness & Contrast die je mogelijk in de camera hebt aangepast worden geannuleerd (!)
- Opslag op je geheugenkaart verloopt iets langzamer dan normaal. Is soms niet wenselijk
- A-DL is ontworpen voor het fotograferen bij hoge contrast scenes. Indien je in lage contrast fotografeert werkt A-DL nog steeds en gaat zoals het ontworpen is, onderbelichten...
- Indien je in NEF fotografeert kan je alleen met Capture-NX je opnamen bewerken. Alleen CNX is instaat A-DL goed uit te lezen. Gebruikt je andere NEF converters zoals bijv. CameraRAW van PS, gebruik dan A-DL niet. Je eindigt altijd met onderbelichte foto's en die moet je corrigeren
ALE
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Hij is van harte welkom om te komen klagen als hij er een probleem mee heeft. Kan ik gelijk eens kennis met hem maken.M@rcel schreef:Ik weet niet of Thom Hogan zo blij is met de opsomming hierboven :mrgreen:

Meer serieus. Met een link erbij zou hij er wel eens blij mee kunnen zijn. Het kan de site weer extra bezoekers opleveren. Zo werkt het internet gewoon. Vaak zonder bronvermelding, hier dus met. Dus dit is juist netjes gedaan.
Bliksem..het is inderdaad D-Lighting..sorry hoor.emdeklerk schreef:Eindelijk iemand die kan lezen!
Honderd punten voor dhr. P. Veenstra die niet blind alle mannekes naschrijft die het werkelijk doorlopend hebben over LightNing in plaats van Lighting!
Nog even over capture NX2.
Ik krijg m'n NEF bestanden niet geopend in Capture NX2.
Moet ik iets configureren ?