Bericht
door Vriend » za okt 01 2011 2:28 pm
Als is zou moeten kiezen, dan viel de D300s direct af. Dijk van een camera (heb zelf de D300), maar inmiddels qua sensor en beeldprocessor ingehaald door de nieuwere modellen, zoals de D7000 en D5100. De D700 kan ik je van harte aanbevelen, die heb ik ook in bezit met o.a. de 24-70 2.8 en dat is geweldig vooral bij weinig licht. Let wel dat bij een D700 (full frame) er nog een aardig bedrag voor de lens bijkomt (al eerder genoemd hier). Bezuinigen op glas wordt bij full frame extra hard afgestraft in de vorm van lensfouten.
Daarnaast is die D300s niet/amper beter qua ruis dan de D90. De D7000 is dat wel en de D700 is nog beter. Voordeel van de D700 vind ik het behoud van details bij hoge ISO, om de eenvoudige reden dat de ruisonderdrukking er later in komt. Ook de beperkter scherptediepte kan een voordeel zijn. Ik zeg kan, want wanneer je scherptediepte nodig hebt bij weinig licht, ben je het voordeel van full frame weer kwijt omdat je het diafragma moet verkleinen (en dus de ISO omhoog moet). Klein voordeel van de D7000 t.o.v. de D700 kan het aantal pixels zijn. Als je vaak beelden uitsnijdt dan houd je toch iets meer over. Is dat niet het geval, vergeet dan het aantal megapixels.
Ik lees dat je betere foto's wilt qua kleur en dat je nog een leek bent op het gebied van fotografie. Daarom wil ik afsluiten met de mededeling om bovenstaande te vergeten. Lekker je huidige set houden en eens beginnen om in RAW te schieten en je te verdiepen in de nabewerking ervan. Je zult zien dat er veel meer kan dan je denkt, met de spullen die je nu hebt. Ik zie regelmatig mensen met eenvoudige apparatuur verbluffende resultaten behalen.
Tot zover mijn bescheiden mening......