Pagina 2 van 2
Re: Edifice
Geplaatst: vr nov 18 2011 2:46 pm
door NIKON-187
Léon Obers schreef:
Verder vraag ik me af of verplaatsen van de hele camera wel zo ideaal zou zijn. Normaal heb je een beeld vanuit een vaste positie, daar hoort één perspectief bij vanuit dat punt. Met het veranderen van je camerastandpunt en het combineren van beelden verander je daarmee het perspectief in de diepte van een onderwerp. In de zin dat het overal "hetzelfde" perspectief is in de diepte van het onderwerp. Dat lijkt me geen natuurlijk beeld opleveren. Bij korte trajecten (macro) valt dat wellicht niet op, bij toenemende diepte (en verplaatsing van de camera) waarschijnlijk meer en meer.
Dat vroeg ik me dus ook af, vandaar dat ik om een voorbeeld vroeg.
greetz Sander
Re: Edifice
Geplaatst: vr nov 18 2011 3:25 pm
door flitslicht
Ik had het duidelijker moeten zeggen: Je moet de pupil op dezelfde plek houden, hetgeen inhoudt dat je de lens fixeert en scherpstelt door de camera onafhankelijk van de lens te bewegen. Lens en camera zitten dan met een balg aan elkaar verbonden.
Met de technische camera stel je in de regel ook scherp met de beugel waar de filmcasette op zit met dichtbijopnamen, want als je met het lensdeel gaat scherpstellen veranderd de grootte van het onderwerp in het geprojecteerde beeld en moet je de gehele camera gaan verschuiven. Ook met panoramaopnamen moet je zorgen dat de pupil precies boven het draaipunt zit omdat anders voor- en achtergrond verschuiven tov elkaar.
Lees bijvoorbeeld dit: (link is verwijderd, zie verderop)
Voorbeeld heb ik niet, heb alleen met de automatische focus gewerkt icm met Helicon. Met een pure macropname over een klein gebied zal je de fouten denkelijk niet zo snel zien, maar dat hangt ook af van het onderwerp. Merk op dat het effect met de Grolschflesjes vooral zichtbaar is waar de beugel een harde glimmer heeft.
Re: Edifice
Geplaatst: vr nov 18 2011 4:57 pm
door Léon Obers
OK, ik snap wat je bedoelt, alleen werkt het voorbeeld niet zonder dat je geregistreerd bent bij Heliconsoft, dus dat heb ik niet bekeken.
Re: Edifice
Geplaatst: vr nov 18 2011 5:17 pm
door flitslicht
Mijn fout, ik had op de naam van de poster geklikt ipv van de naam van de post. Opnieuw:
http://www.heliconsoft.com/forum/viewto ... 1141#p3560
Re: Edifice
Geplaatst: vr nov 18 2011 6:18 pm
door Léon Obers
Het interessante aan die opnamen is de redelijk sterke 28mm groothoek voor full frame formaat, en scherpte vanaf circa 1:1 tot meters ver weg.
Echter om met een "vaste" opstelling van de lens te komen, en alleen met de achterkant van de camera de scherpstelling te regelen, vergt het in dit geval wel een zeer specifieke keus welk objectief eraan kan voldoen en nogal wat knutselwerk, zie:
http://www.photomacrography.net/forum/v ... php?t=4879" onclick="window.open(this.href);return false;
Nikon oplossing:
http://www.naturfotograf.com/28pc.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Met wat langer brandpunt zijn dit soort "balg"-combinaties echter prima te bewerkstelligen als je geen camera-objectieven gebruikt, maar
vergrotingsobjectieven.
Met een brandpunt van circa 80-90mm is een scherpstelling mogelijk van cira 2:1 tot oneindig.
Maar ja, het vergt nogal wat opnamen om over dit lange traject een stack te maken.
Combinatie van tilt zou dan ook nog een mogelijkheid kunnen zijn, waardoor je het aantal opnamen kunt beperken.
(Voorbeeld van enkel tilt in één opname:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 56#p416456" onclick="window.open(this.href);return false; ).