Pagina 2 van 4
Re: NEF Koppelen aan ViewNX
Geplaatst: zo jan 08 2012 6:31 pm
door henkk
Blacksheep schreef:
Regsweeper is volgens mij een onderdeel van Norton.
Het is iets van Nikon.
Zie:
http://support.nikonusa.com/app/answers ... ication%3f" onclick="window.open(this.href);return false;
Gevonden via Google op nikon regsweeper. Misschien gaat dit helpen omdat ook CNX2 op het lijstje staat.
Groet, Henk
Edit: jammer dat VNX2 niet op het lijstje staat. Misschien is er via Nikon NL een nieuwere versie te verkrijgen.
Edit 2: zie hier:
https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app ... regsweeper" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: NEF Koppelen aan ViewNX
Geplaatst: ma jan 09 2012 1:18 am
door JaapV
"Regsweeper" is typisch een bestandsnaam die door meer software bedrijven aan hun toepassingen kan worden gegeven. De bestandsnaam zegt dus op zich niets.
Waar ik het over heb is een specifiek Nikon progje dat ik een jaar of twee geleden van Nikon NL heb gekregen toen ik een probleem had met opnieuw installeren van VNX1, toen dat volgens Nikon een keer nodig was. Het doet wat het zegt: het register schonen, maar dan wel alleen van de aanwezigheid van Nikon. Het wordt dus niet met VNX of CNX meegeleverd.
Of dit progje nog steeds ongewijzigd is weet ik natuurlijk niet: ik heb het al twee jaar en ik heb het sindsdien nooit meer nodig gehad.
(
Edit: als ik zo handig was geweest om de koppeling van
henkk naar de regsweeper site van Nikon NL meteen te volgen had had ik de vorige alinea's natuurlijk niet hoeven schrijven...

)
Afgelopen nacht heb ik het verhaal al meteen aan Nikon verteld, via de klantenservice site:
Ik gebruik W7 Home Premium 64bits. Een week of zo geleden heb ik de updates van zowel ViewNX2 als CaptureNX2 geïnstalleerd. Sinds die tijd is het niet meer mogelijk om een NEF bestand rechtstreeks (dwz door dubbelklikken OF door rechtsklikken en "Openen met") te openen in ViewNX2. Om een NEF-bestand in ViewNX2 te zien moet ik dus ViewNX2 eerst openen en het bestand dáárin opzoeken!
Ik weet op welke manieren ik dat kan oplossen. Bijvoorbeeld, in het configuratiescherm klik ik op "Programma's". Vervolgens op "Een bestandstype altijd met een specifiek programma openen". Het venster dat vervolgens geopend wordt heet dan "een bestandstype of protocol aan een specifiek programma koppelen".
MAAR: als ik daarin "nef" selecteer en dan zorgvuldig de vereiste stappen zet om View NX2 eraan te koppelen (bladeren en viewNX2.exe selecteren in de map C:\program files (x86)\Nikon\ViewNX 2\) is het resultaat nihil. Alles blijft hetzelfde als toen ik ermee begon. Mijn handelingen worden genegeerd. NEF blijft gekoppeld aan Capture NX2 (en tegenwoordig ook Windows Photo Viewer) maar niet aan View NX2. Hetzelfde kan ik ook bereiken via rechtsklikken op een nef-bestand en dan "openen met". Met hetzelfde gebrek aan resultaat.
Opmerkelijk is inderdaad dat ik in al deze pogingen telkens naar de map "Program Files" wordt gestuurd, waar Capture NX2 sinds de laatste update gehuisvest is, terwijl ik dan om ViewNX2.exe aan te wijzen weer in de map "Program Files (x86)" moet spitten. (Kan dit ermee te maken hebben??)
Hoe het ook zij, het is een bug en het moet toch kunnen worden opgelost?
Ik kom erop terug zodra ik antwoord heb.
Re: NEF Koppelen aan ViewNX
Geplaatst: ma jan 09 2012 5:19 pm
door JanR
Jaap ik heb al antwoord gekregen.
Ze hebben geen idee.
Re: NEF Koppelen aan ViewNX
Geplaatst: ma jan 09 2012 6:47 pm
door JaapV
JanR schreef:Jaap ik heb al antwoord gekregen.
Ze hebben geen idee.
Sjonge, dat is snel! Als iemand mij dit probleem op een maandagmorgen zou voorleggen dan zou ik hetzelfde antwoord geven.
Ik bedoel, het zou kunnen, maar dan dringt de vraag zich op
wie zich ermee bezig heeft gehouden. De persoon die de weekendmailtjes opent, de dienst doende ict-er, of de software-ontwikkelaar in Japan?
Wanneer heb jij je vraag verzonden?
Re: NEF Koppelen aan ViewNX
Geplaatst: ma jan 09 2012 7:04 pm
door JanR
Jaap,
Gisterenmiddag en vanmiddag was het antwoord er, met een mooie uitleg hoe een extensie te koppelen.
Maar ik had in mijn vraag al uitgelegd hoe ik dat geprobeerd heb te doen.
En jawel krijg ik in andere bewoordingen dezelfde handeling.
Kortom geen idee, en waarom het bij de vorige versie wel werkte ook niet.
ViewNX laat zich domweg niet koppelen, het lijkt wel of de software ergens iets niet goed wegschrijft in de registry.
Waardoor koppelen onmogelijk wordt.
Re: NEF Koppelen aan ViewNX
Geplaatst: ma jan 09 2012 8:34 pm
door JaapV
Lijkt me een aannemelijke mogelijkheid.
Benieuwd of men uit mijn bewoording wél begrijpt dat een paternalistisch antwoord niet op z'n plaats is.
Mogelijk realiseert men zich na de tweede klacht dat het om meer gaat dan hulp aan een Windows newbie.
Re: NEF Koppelen aan ViewNX
Geplaatst: di jan 10 2012 10:39 pm
door JaapV
JaapV schreef:
(...)
Mogelijk realiseert men zich na de tweede klacht dat het om meer gaat dan hulp aan een Windows newbie.
Zou best eens het geval kunnen zijn: ik heb nog niets gehoord...
Re: NEF Koppelen aan ViewNX
Geplaatst: di jan 10 2012 10:54 pm
door henkk
Probeer nou eens alles van Nikon te deleten, eerst uit de program files en daarna uit het register, tenminste als je echt wil dat dit gaat werken. Er zijn m.i. ook wel manieren om via een workout te bereiken wat je wil. Dan maar niet direct vanuit VNX CNX openen of zo.
Re: NEF Koppelen aan ViewNX
Geplaatst: di jan 10 2012 11:12 pm
door JanR
Henk ik ben terug gegaan naar de oude versies en dan werkt het weer.
Het zit echt in de nieuwe software
Re: NEF Koppelen aan ViewNX
Geplaatst: di jan 10 2012 11:25 pm
door JaapV
henkk schreef:Probeer nou eens (...)
Ik denk dat ik maar even wacht op het antwoord van Nikon...

Zóveel haast heb ik er niet mee.
Trouwens, je bedoelt waarschijnlijk "workaround". Een workout doe je op de sportschool (in Engels sprekende landen dan...).
Re: NEF Koppelen aan ViewNX
Geplaatst: di jan 10 2012 11:27 pm
door henkk
JanR schreef:Henk ik ben terug gegaan naar de oude versies en dan werkt het weer.
Het zit echt in de nieuwe software
Ja want die oude zitten nog ingebed in je register.
Re: NEF Koppelen aan ViewNX
Geplaatst: wo jan 11 2012 1:23 pm
door JanR
Eh nee dat is niet zo ik heb alles van Nikon verwijderd en met regsweep alles van Nikon verwijderd.
Daarna het registry doorgeakkerd en niets meer van Nikon gevonden
Re: NEF Koppelen aan ViewNX
Geplaatst: wo jan 11 2012 6:54 pm
door JaapV
@JanR: vandaag antwoord ontvangen:
In antwoord op uw vraag kunnen wij u meedelen dat dit meer met de voorkeurinstelling in Windows 7 te maken heeft dan met View NX2.
(Zooo, straatje weer schoon...

)
De manier die u heeft gebruikt om de NEF-bestanden standaard te openen met View NX2 zou voldoende moeten zijn om de NEF-bestanden te koppelen aan View NX2. Om er zeker van te zijn dat u de NEF-bestanden in View NX2 kunt openen, willen wij u verzoeken om onderstaande stappen uit te voeren:
- Zorg ervoor dat u bent ingelogd op een account met administrator rechten op uw computer
- Ga in Windows verkenner naar een map waar NEF-bestanden in staan.
- selecteer een van de NEF-bestanden en klik erop met uw rechter muisknop.
- Ga naar Eigenschappen
- in Algemeen kunt u zien Openen met, met vervolgens het standaard programma.
- Als View NX2 niet geselecteerd is, klik op wijzigen.
- Selecteer View NX in de lijst met aanbevolen programma's
- Als View NX2 niet in deze lijst staat, klik dan op bladeren en ga naar de locatie waar View NX2 geïnstalleerd staat.
Dit is normaal gesproken de volgende locatie: C:\Program Files\Nikon\ViewNX2\ViewNX2
en selecteer hier viewnx2.exe (de applicatie) met uw rechtermuisknop en klik op 'Openen'.
- ViewNX2 zou nu in de lijst met 'Aanbevolen programma's' moeten verschijnen.
- Zorg dat ViewNX2 geselecteerd is hier en dat de optie "Dit type bestand altijd met dit programma openen" is aangevinkt en bevestig deze selectie.
ViewNX2 is nu ingesteld als de standaard toepassing voor NEF-bestanden wanneer een NEF-bestand geopend wordt.
Indien deze oplossing niet werkt, willen wij u verzoeken om de software te verwijderen en opnieuw te installeren met behulp van de Regsweeper. Meer informatie vindt u in onderstaande links.
Titel van antwoord: Nikon-software verwijderen - Windows
Antwoordkoppeling: https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app ... /a_id/9173" onclick="window.open(this.href);return false;
Titel van antwoord: Regsweeper - Software voor het verwijderen van registersleutels - Windows
Antwoordkoppeling: https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app ... a_id/49885" onclick="window.open(this.href);return false;
Start nu uw computer opnieuw op en installeer ViewNX2 vanaf onderstaande link.
Titel van antwoord: ViewNX 2.2.5 volledige versie
Antwoordkoppeling: https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app ... a_id/50993" onclick="window.open(this.href);return false;
Vertrouwende u voldoende geïnformeerd te hebben.
Met vriendelijke groeten,
Frits Smit
Nikon Europa Support
Dus toch min of meer het zelfde verhaal als jij kreeg, denk ik.
Wanneer de omweg me te erg gaat vervelen zal ik de her-installatie en Nikon Regsweeper actie eens gaan overwegen. Maar eerst heb ik nog een tegenvraagje toegevoegd:
Geachte heer Smit,
Alvorens uw suggestie te volgen zou ik graag vernemen wat u precies bedoelt met uw eerste zin. Daarmee suggereert u namelijk (enigszins badinerend) dat de fout bij mijn Windows-instellingen ligt.
In dat verband merk ik nog op dat het euvel pas begon op te treden meteen nadat ik de laatste VNX2 én CNX2 versies had geïnstalleerd. NIET eerder. Hebt u daar een verklaring voor?
Met vriendelijke groet,
Re: NEF Koppelen aan ViewNX
Geplaatst: wo jan 11 2012 7:31 pm
door JanR
Way to go Jaap
Dat van die Administrator account is gewoon pure onzin dat heb je niet nodig.
Zou al te gek worden.
Ik heb even contact gehad met onze MS jongens en het ligt aan de applicatie, die moet wat sleutels in de registry zetten waardoor hij als standaard apps te kiezen valt.
Ja het is dus een Windows probleem, maar wel veroorzaakt door ViewNX
Re: NEF Koppelen aan ViewNX
Geplaatst: do jan 12 2012 2:57 pm
door JaapV
@JanR:
Vandaag een antwoord ontvangen van Nikon:
Geachte meneer Verbeek,
Dank u voor uw reactie.
Doordat mijn collega Frits Smit niet beschikbaar is neem ik deze zaak waar voor hem.
In antwoord op uw vraag willen wij u verzoeken, indien u onze suggestie niet wil opvolgen, om ons een systeemoverzicht te sturen van uw computer zodat wij hier voor eventuele fouten bij View NX2 kunnen kijken. Onderstaand vindt u instructies hoe u een systeemoverzicht aanmaakt.
Titel van antwoord: Een systeemoverzicht genereren voor de technische ondersteuning
Antwoordkoppeling: https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app ... /a_id/7291" onclick="window.open(this.href);return false;
In afwachting van uw antwoord.
Met vriendelijke groeten,
Sander
Nikon Europa Support
http://www.europe-nikon.com/support" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn antwoord:
Dank voor uw reactie. Het systeemoverzicht is hier bijgevoegd.
Ik heb overigens niet geschreven dat ik de suggestie "niet wil opvolgen". Wel dat ik vóórdat ik dat doe graag iets meer verneem over de op het eerste gezicht wat snelle conclusie dat het aan mijn Windows instellingen zou liggen, temeer omdat de fout meteen begon op te treden na installatie van CNX2 en VNX2.
Tenminste één andere gebruiker van deze software (EN eveneens van Windows 7 - 64bits!) ondervindt exact hetzelfde probleem. Ook hij heeft dit bij jullie gemeld, afgelopen zondagmiddag, maar kreeg alleen de raad om de bekende Windows methodes voor bestandskoppeling toe te passen (waarvan hij - net als ik - al gemeld had dat die niet werken).
(Zie http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 52&t=37312" onclick="window.open(this.href);return false; )
Wordt vervolgd.