peiling interesse in samenaankoop NIKKOR f/1,8 85mm AF-S

Discussies over ons favoriete merk
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: peiling interesse in samenaankoop NIKKOR f/1,8 85mm AF-S

Bericht door Léon Obers » zo jan 29 2012 2:32 pm

Skippy schreef:Ik ben meer gefocust op de positieve eigenschappen van een objectief dan op de negatieve. In de trant van "het glas is half vol, niet half leeg" :wink:
Tja, het is maar net hoe zwaar een negatieve eigenschap je maar "door de vingers" ziet.

Ik zie als "halfvol glas" qua kleurweergave liever het onderstaande beeld (LoCa van de Voigtländer Macro Apo-Lanthar 125mm f/2.5 SL bij volle opening):
Bron: http://www.photozone.de/Reviews/267-voi ... ew?start=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Dan bijvoorbeeld zoiets (LoCa van de Zeiss 135mm/1.8 bij f1.8 en f2.8 ):
Bron: http://www.photozone.de/sonyalphaff/500 ... ff?start=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding - Afbeelding
Vriendelijke groet, Léon Obers

flitslicht

Bericht door flitslicht » zo jan 29 2012 2:52 pm

Ik denk niet dat je in algemene zin kan stellen dat LoCa meer voorkomt bij AF-S dan bij AF-D lenzen. Hier een voorbeeld van de 35-70 f/2.8D, bij de 24-70 f/2.8 AF-S heb ik nog nooit LoCa gezien. Foto's zijn in dezelfde burst genomen:

Afbeelding

Afbeelding

patrick91

Bericht door patrick91 » zo jan 29 2012 5:04 pm

Die 125mm heb ik gehad (c/y met canon adapter) dan praat je natuurlijk ook wel over een ander caliber objectief, tegenwoordig een 1200 euro volgens mij.

De negatieve kanten aansnijden ben ik ook altijd voorstander van, liever vooraf weten dan achteraf ontdekken, of iets erg is kun je altijd nog beslissen bij aanschaf.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo jan 29 2012 6:32 pm

flitslicht schreef:Ik denk niet dat je in algemene zin kan stellen dat LoCa meer voorkomt bij AF-S dan bij AF-D lenzen. Hier een voorbeeld van de 35-70 f/2.8D, bij de 24-70 f/2.8 AF-S heb ik nog nooit LoCa gezien.
Heb je met die 24-70 f/2.8 AF-S wel eens vergelijkbare opnamen gemaakt met lichtschittering in het water?
(Typisch een onderwerp waarbij het snel kan opvallen, eveneens bij fijne details tegen een clippend lichte achtergrond zoals een lucht).
Bij algemene onderwerpen kan het minder, nauwelijks of niet naar voren te komen.

Nu hebben we het hier in dit draadje wel specifiek over redelijk tot hoge lichtsterke primes en niet over zooms, met de nieuw 85mm/1.8 AF-S in het bijzonder. Bij die nieuwere AF-S primes hebben de Nikon objectieven door de bank genomen net een wat grotere mate van LoCa dan de oudere types. Dat beeld lijkt bij de 85mm/1.8 nu niet anders te zijn. (Een side by side vergelijking met de oude 85mm/1.8 heb ik echter nog niet gezien).

Uitzonderingen zijn er ook, zoals de eerder door mij genoemde Nikkor AF-S 200mm/2.0 VR (II), die bekend staat als erg goed op dit punt. Dus het hoeft niet perse zo te zijn dat AF-S "automatisch" een hogere LoCa zou moeten inhouden. Daarom verbaast het me des te meer dat bepaalde lensfabrikanten of ontwerpers zo'n lage prioriteit stellen in het corrigeren van LoCa, terwijl het met de huidige technieken niet nodig hoeft te zijn. Het heeft nogal consequenties in het algemene kleurbeeld van een opname voor en achter een scherptegebied. Grofweg te zien in die kleuromslag, maar zoiets komt ook terug in de zuiverheid en separatie van fijne kleurtinten.

Overigens Zeiss lenzen staan ook bekend om hun vrij hoge mate van LoCa bij grote openingen.
patrick91 schreef:Die 125mm heb ik gehad (c/y met canon adapter) dan praat je natuurlijk ook wel over een ander caliber objectief, tegenwoordig een 1200 euro volgens mij.
Met Nikon bajonet tegenwoordig eerder in de grootte van het dubbele bedrag wat er 2e hands voor betaald moet worden (als je ze überhaupt vindt).
En dan te bedenken dat een aantal jaren terug toen het lensje nog onbekend was, de nieuwprijs iets van $ 650,- tot $ 740,- was.
Vriendelijke groet, Léon Obers

patrick91

Bericht door patrick91 » zo jan 29 2012 8:13 pm

Klopt, er zijn wat mensen die erg leuk hebben verdient toen ze de 125 opruimden omdat ze hem niet gebruikten.. rond 500-750 zou ik er nog voor willen geven, tis maar hopen dat voigtlander ze opnieuw gaat uitbrengen!

Ben wel aan het twijfelen gegaan, die 1.8D is misschien zo gek niet, alleen nergens te krijgen. Prijsverschil is toch ook weer 100 euro.

patrick91

Bericht door patrick91 » vr feb 03 2012 7:56 pm

Ik heb een 1.8D gekocht en ga de AFs dus niet nemen, zal het draadje op slot doen, animo was er toch al niet :)

Gesloten

Terug naar “Nikon”