Nikon 80-200 AF-S

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Nikon 80-200 AF-S

Bericht door Patrick » zo feb 26 2012 7:29 pm

Dat moet je ook niet willen.

Kan je wat foto's ergens ter download plaatsen waarvan jij niet snapt waarom ze niet scherper zijn?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » zo feb 26 2012 8:15 pm

Eens met "dat moet je niet willen", en verder is het inderdaad zinnig dat je wat foto's plaatst, maar als je het eerst eens op de AF-S(ingle) stand probeert en als het dan nog niet werkt wat foto's plaatst, zou ik dat ook geen gek idee vinden. ;)

drnjstj
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door drnjstj » zo feb 26 2012 8:29 pm

Ten eerste iedereen bedankt voor de hulp en tijd, ik waardeer dit echt heel erg!

Met dat moet je ook niet willen, bedoel je dat ik een lens met AF moet nemen toch?

Ik zal voor snel bewegende objecten eerst AF-S(ingle) instellen, is het nu wat donker voor. ;-)

Dit is een voorbeeld van een foto op het statief met ontspanstand op 2sec(om te voorkomen dat dit trillingen geeft), f/2.8, 200mm en 1/125sec met ISO800.
Focus op de knuffel on het water.
Ziet er op het 1ste gezicht wel aardig uit, maar als ik inzoom vind ik het niet scherp.
Verder heb ik geen bewerking gedaan, alleen RAW omgezet in JPEG in lightroom 3.
https://skydrive.live.com/redir.aspx?ci ... 386&parid=" onclick="window.open(this.href);return false;

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » zo feb 26 2012 9:09 pm

Dit is bewegingsonscherpte. Sluitertijd van 1/125e bij een brandpuntsafstand van 200mm is lastig.

Ga in jouw geval uit van een sluitertijd van 1/(brandpuntsafstand*1,5), dan zit je in de meeste gevallen veilig. Voorbeeld van een oplossing: ISO opschroeven.

drnjstj
Clublid
Clublid

Bericht door drnjstj » zo feb 26 2012 9:23 pm

Tom schreef:Dit is bewegingsonscherpte. Sluitertijd van 1/125e bij een brandpuntsafstand van 200mm is lastig.

Ga in jouw geval uit van een sluitertijd van 1/(brandpuntsafstand*1,5), dan zit je in de meeste gevallen veilig. Voorbeeld van een oplossing: ISO opschroeven.
Maar dat geld toch voor foto's die je vanuit de hand neemt?

henkk
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door henkk » zo feb 26 2012 11:09 pm

drnjstj schreef: Ik zal voor snel bewegende objecten eerst AF-S(ingle) instellen, is het nu wat donker voor. ;-)
Snel bewegende objecten scherp fotograferen met AF-S gaat waarschijnlijk fout. Als het object scherp is gelocked gaat de sluiter af maar tegen die tijd is het object al weer uit het scherptevlak verdwenen. AF-S is voor stilstaande objecten; probeer eerst eens langzaam bewegende objecten met AF-C. Stand dynamisch veld die je gebruikt is prima.
drnjstj schreef:Dit is een voorbeeld van een foto op het statief met ontspanstand op 2sec(om te voorkomen dat dit trillingen geeft), f/2.8, 200mm en 1/125sec met ISO800.
Ziet er op het 1ste gezicht wel aardig uit, maar als ik inzoom vind ik het niet scherp.
https://skydrive.live.com/redir.aspx?ci ... 386&parid=" onclick="window.open(this.href);return false;
Eens dat het beeld niet scherp is. Geweldig dat ik een groot formaat kan downloaden. Daaraan is goed te zien dat er bewegingsonscherpte is (ondanks het statief). Over de verdere scherpte van de lens valt dan niets te zeggen.

Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

drnjstj
Clublid
Clublid

Bericht door drnjstj » ma feb 27 2012 7:18 am

henkk schreef:
drnjstj schreef: Ik zal voor snel bewegende objecten eerst AF-S(ingle) instellen, is het nu wat donker voor. ;-)
Snel bewegende objecten scherp fotograferen met AF-S gaat waarschijnlijk fout. Als het object scherp is gelocked gaat de sluiter af maar tegen die tijd is het object al weer uit het scherptevlak verdwenen. AF-S is voor stilstaande objecten; probeer eerst eens langzaam bewegende objecten met AF-C. Stand dynamisch veld die je gebruikt is prima.
Ga ik proberen.
henkk schreef:
drnjstj schreef:Dit is een voorbeeld van een foto op het statief met ontspanstand op 2sec(om te voorkomen dat dit trillingen geeft), f/2.8, 200mm en 1/125sec met ISO800.
Eens dat het beeld niet scherp is. Geweldig dat ik een groot formaat kan downloaden. Daaraan is goed te zien dat er bewegingsonscherpte is (ondanks het statief). Over de verdere scherpte van de lens valt dan niets te zeggen.

Groet, Henk
Ok, dan ga ik vanmiddag wel even een nieuwe foto maken.

Is het dan niet zo, dat je met dit type lens eigenlijk IS nodig hebt?

drnjstj
Clublid
Clublid

Bericht door drnjstj » ma feb 27 2012 8:36 am

Ik heb hier op het werk ook nog even overlegd met iemand die (nu nog af en toe) bij een van de betere fotozaken van NL werkt.
Wist ik helemaal niet, dus goed om te weten. Ik heb een nieuwe beste vriend. :-)

Hij gaf aan, dat om te testen of de lens scherp is, ik het op een muur moet scherp stellen en dan minimaal 1/500 en iso op 200.
Moet dus overdag met zonlicht.

Hij gaf ook aan dat normaal 1/125sec op een statief geen probleem moet zijn, maar nu bij deze test wil je uitsluiten dat het aan je statief ligt.

Giso
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Giso » ma feb 27 2012 10:57 am

henkk schreef:

Groet, Henk
Dit geldt natuurlijk alleen als de objecten ook bewegen in de diepte en dus de afstand tussen object en sensor verandert. Als objecten alleen in de opzij of omhoog en omlaag bewegen heb je hier geen last van.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jur » ma feb 27 2012 11:03 am

Tom schreef: Zet maar op AF-S. AF-C kan je ook afdrukken als het object NIET in focus is.
Niet helemaal waar; hangt af van Instelling AF-C prioriteit. Op een D5100 is dat persoonlijke instelling a1, waarbij je de keuze hebt tussen Ontspannen en Scherpstelling.
Jur

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » ma feb 27 2012 11:35 am

henkk schreef:
Dan moet je wel snelle sluitertijden hanteren, want de ontspanvertraging is slechts enkele milliseconden.

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » ma feb 27 2012 11:36 am

Jur schreef:
Tom schreef: Zet maar op AF-S. AF-C kan je ook afdrukken als het object NIET in focus is.
Niet helemaal waar; hangt af van Instelling AF-C prioriteit. Op een D5100 is dat persoonlijke instelling a1, waarbij je de keuze hebt tussen Ontspannen en Scherpstelling.
Ik ben op de hoogte van die instelling (al wist ik niet dat het A1 was ;) ), maar overschakelen naar AF-S leek me gezien de vraagstelling een eenvoudiger oplossing.

geerttt

Bericht door geerttt » ma feb 27 2012 12:43 pm

Ik heb deze sigma ook op mijn D5000 en ik ben er tevreden over. Op 200mm op f/2,8 is de lens inderdaad wat minder scherp, maar ook niet echt onscherp te noemen. Ik gebruik bijna altijd AF-S, ik vind AF-C niet zo lekker werken, maar dat is persoonlijk. Een sluitertijd van 1/125 is te lang en vooral als je bewegende objecten fotografeert. Ook al maak je een foto vanaf statief, als jij foto's maakt van meeuwen, dan bewegen deze meeuwen evengoed. Of je dat nou vanaf statief fotografeert of niet... Ik zou eerder naar een sluitertijd van ongeveer 1/400 of sneller gaan.

drnjstj
Clublid
Clublid

Bericht door drnjstj » ma feb 27 2012 3:22 pm

geerttt schreef:Ik heb deze sigma ook op mijn D5000 en ik ben er tevreden over. Op 200mm op f/2,8 is de lens inderdaad wat minder scherp, maar ook niet echt onscherp te noemen. Ik gebruik bijna altijd AF-S, ik vind AF-C niet zo lekker werken, maar dat is persoonlijk. Een sluitertijd van 1/125 is te lang en vooral als je bewegende objecten fotografeert. Ook al maak je een foto vanaf statief, als jij foto's maakt van meeuwen, dan bewegen deze meeuwen evengoed. Of je dat nou vanaf statief fotografeert of niet... Ik zou eerder naar een sluitertijd van ongeveer 1/400 of sneller gaan.
Hoi Geert,

Je hebt inderdaad mooie fotos op je flickr met de lens.
De 1/125 sec was wel van een stilstaand object. Kijk maar naar de foto.

geerttt

Bericht door geerttt » ma feb 27 2012 3:37 pm

Foto ziet er inderdaad niet scherp uit. Natuurlijk moet je er altijd nog meer contrast in doen en moet je zelf nog verscherpen als je in RAW fotografeert, maar dan nog zal de foto niet geweldig scherp worden. Probeer nog wat meer foto's te maken. Ook met lagere ISO's en snellere sluitertijden (dus met beter licht..).
Anders ff terug naar de winkel, misschien heb je een slecht exemplaar...

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”