Pagina 2 van 2

Re: het einde van Kodak

Geplaatst: do mar 01 2012 9:33 pm
door polleke666
@George
Eigenlijk was dat Steven J. Sasson.
Ging bij Eastman Kodak werken na zijn studietijd en vond in 1975 de digitale camera uit.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Steven_Sasson" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: het einde van Kodak

Geplaatst: do mar 01 2012 9:46 pm
door george013
Bang om tamtam-verhalen te vertellen ga je ook zoeken. Kodak toonde de eerste digitale camera in 1975.
Ik weet ook niet wie de cd-speler heeft uitgevonden bij Philips, of de videorecorder.
Tekenend is dat Kodak waarschijnlijk geen geloof had in zijn uitvinding, noem het maar zo, en daarom verdere ontwikkeling en marketing heeft laten liggen. En met oud papier is blijven zitten, om het grof te stellen.
Philips heeft de fout gemaakt door zijn uitvindingen niet direkt te promoten als een massaconsumptie-arttikel. Daar hadden ze de Japanners voor nodig.
Achteraf is alles fout geweest.
George

Re: het einde van Kodak

Geplaatst: do mar 01 2012 10:43 pm
door polleke666
george013 schreef:Bang om tamtam-verhalen te vertellen ga je ook zoeken. Kodak toonde de eerste digitale camera in 1975.
Ik weet ook niet wie de cd-speler heeft uitgevonden bij Philips, of de videorecorder.
Tekenend is dat Kodak waarschijnlijk geen geloof had in zijn uitvinding, noem het maar zo, en daarom verdere ontwikkeling en marketing heeft laten liggen. En met oud papier is blijven zitten, om het grof te stellen.
Philips heeft de fout gemaakt door zijn uitvindingen niet direkt te promoten als een massaconsumptie-arttikel. Daar hadden ze de Japanners voor nodig.
Achteraf is alles fout geweest.
George
Iedreeen heeft z'n kennis ergens vandaan George.

Re: het einde van Kodak

Geplaatst: vr mar 02 2012 9:51 am
door Léon Obers
george013 schreef: Tekenend is dat Kodak waarschijnlijk geen geloof had in zijn uitvinding, noem het maar zo, en daarom verdere ontwikkeling en marketing heeft laten liggen. En met oud papier is blijven zitten, om het grof te stellen.
Kodak heeft anders jarenlang allerlei digitale sensoren gemaakt voor toepassing in digitale camera's (de sensor van een Leica M camera komt van Kodak), digitaal middenformaat achterwanden en bijv. het gebruik van scanners.

Mogelijk heeft men echter te weinig gespecialiseerde mankracht in huis gehaald en budgetten voor ontwikkeling ingezet om de ontwikkelingen van de concurrentie bij te kunnen houden. (Concurrentie in deze branche is "moordend"). Met mogelijk die "ondercapaciteit" heeft men onder druk van diezelfde concurrentie wel eens veel te snel digitale producten in de markt gezet die totaal nog niet uitontwikkeld waren. Die waren behept met allerlei kinderziektes, zodanig dat er niet mee te fotograferen viel. (Sommige problemen zijn zelfs nooit helemaal overwonnen). De onbetrouwbaarheid van sommige producten had het vertrouwen zodanig geschaad dat Kodak zich zelfs volledig heeft teruggetrokken in de ontwikkeling van een aantal fotografische producten.

Wie kent nog de 14 megapixel Kodak 14n en 14c camera, voor een bedrag dat Japanse bedrijven met zeker het dubbele bedrag niet eens aan die resolutie toekwamen? Alleen had men zich verkeken op problemen met een uniforme kleurweergave van de sensor afhankelijk van het gebruikte brandpunt en type lens, en de enorme moiré problemen, dat die camera een stille dood is gestorven. Verder had Kodak met de vormgeving van de omgebouwde Nikon camera geen rekening gehouden dat de Nikon tilt/shift objectieven niet op die Kodak camera gezet konden worden, terwijl men juist die camera bedacht voor gebruik in professionele fotostudio's.
http://www.dpreview.com/reviews/kodakdcs14n/" onclick="window.open(this.href);return false;

Die niet uniforme kleurweergave van de sensor is overigens nooit helemaal overwonnen. Leica moet zijn objectieven nog steeds coderen (met van die zwarte en witte streepjes in de lensvatting die door de camera worden uitgelezen), om via een interne database te worden gecorrigeerd, en dan nog is het niet altijd afdoende gecorrigeerd.
http://whimster-photography.com/leica_m ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

De professionele digitale achterwanden van Kodak (indertijd iets van 22.000 Euro per stuk) waren zodanig slecht, niet alleen wat betreft de niet uniforme kleurweergave, maar tevens de elektronische onbetrouwbaarheid, dat binnen no time niemand die achterwanden meer wilde hebben. (Binnen 2-3 maanden hadden fotografen in Nederland 15 van 22 verkochte wanden weer aan Kodak teruggegeven, de rest wellicht niet kort erna. ----> Een collega van mij had in 14 dagen tijd 3 achterwanden geruild, geen van de wanden voldeed). http://www.dpreview.com/news/2001/9/12/kodakprobackplus" onclick="window.open(this.href);return false;
george013 schreef: Philips heeft de fout gemaakt door zijn uitvindingen niet direct te promoten als een massaconsumptie-artikel. Daar hadden ze de Japanners voor nodig.
Achteraf is alles fout geweest.
George
Philips sneed zich in de vingers door van het superieure Video-2000 systeem, banden niet voor pornofilms te willen gebruiken. (Philips was met Phonogram ook uitgever van muziek en films). Andere uitgevers hadden geen problemen om pornobanden op VHS uit te geven. Daarmee werd VHS o.a. succesvol.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Video_2000" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: het einde van Kodak

Geplaatst: vr mar 02 2012 10:16 am
door Jaap_van_Ekris
george013 schreef:Philips heeft de fout gemaakt door zijn uitvindingen niet direkt te promoten als een massaconsumptie-arttikel. Daar hadden ze de Japanners voor nodig.
Dat is niet waar. Philips heeft heel vaak dingen aan de man proberen te brengen, maar ze zijn te technocratisch daarin geweest en hebben nooit de marketingkant echt gesnapt. Een sterk voorbeeld hiervan is de CDi, in alle opzichten hetzelfde als de DVD (op capaciteit na). Alleen toen was interactiviteit en internet nog niet hip genoeg om het aan de man te krijgen. 10 jaar later waren de DVD's niet aan te slepen en werd Philips stilletjes aan rijk van de patenten die ze via de CD en CDi verworven hadden en in DVD's gebruikt werden.

Jaap

Re: het einde van Kodak

Geplaatst: vr mar 02 2012 10:28 am
door george013
Philips sneed zich in de vingers door van het superieure Video-2000 systeem, banden niet voor pornofilms te willen gebruiken.
Het staat er iets anders. De leveranciers van de banden/recorders bepalen niet het gebruik daarvan.
Een andere veronderstelde reden voor het niet van de grond komen van Video 2000, die vaak door Philips-technici genoemd wordt, was het gebrek aan leverbare porno in dit formaat. Dit in tegenstelling tot het goedkopere en eenvoudigere VHS-systeem, waarvoor wel voldoende pornofilms geleverd werden.
Philips heeft veel te lang op een degelijke naam en kwaliteit gesteund, zich te laat op de massaconsumptie gericht. Is naderhand wel gebeurt in samenwerkingsverbanden met Japanse bedrijven
Ik weet niet hoelang de digitale consumentencamera.op de markt is. Ik heb mijn eerste, een HP Photosmart 618, op de valreep met guldens betaald. Eind 2002 dacht ik.
Straks komt er een rivival, worden de originele Kodak-produkten collectoritems.
George

Re: het einde van Kodak

Geplaatst: vr mar 02 2012 11:07 am
door Léon Obers
george013 schreef:
Léon Obers schreef:Philips sneed zich in de vingers door van het superieure Video-2000 systeem, banden niet voor pornofilms te willen gebruiken.
Het staat er iets anders. De leveranciers van de banden/recorders bepalen niet het gebruik daarvan.
Maar zoals aangegeven, Phonogram uitgever van muziek (en film), bepaalde dat wel. Phonogram was onderdeel van Philips.
Phonogram op haar beurt weer eigenaar van heel wat andere platenlabels.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Phonogram_Records" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: het einde van Kodak

Geplaatst: vr mar 02 2012 11:20 am
door george013
Jaap_van_Ekris schreef:
george013 schreef:Philips heeft de fout gemaakt door zijn uitvindingen niet direkt te promoten als een massaconsumptie-arttikel. Daar hadden ze de Japanners voor nodig.
Dat is niet waar. Philips heeft heel vaak dingen aan de man proberen te brengen, maar ze zijn te technocratisch daarin geweest en hebben nooit de marketingkant echt gesnapt. Een sterk voorbeeld hiervan is de CDi, in alle opzichten hetzelfde als de DVD (op capaciteit na). Alleen toen was interactiviteit en internet nog niet hip genoeg om het aan de man te krijgen. 10 jaar later waren de DVD's niet aan te slepen en werd Philips stilletjes aan rijk van de patenten die ze via de CD en CDi verworven hadden en in DVD's gebruikt werden.

Jaap
Uit mijn hoofd, ik denk dat dit juist 2 produkten zijn waarin ze een samenwerking zijn aangegaan met de Japanners.

Over dat porno-verhaal kwam ik volgende tegen.Klinkt heel acceptabel http://www.learn2burn.nl/video-recorder/
Met daaruit
De strijd was gestreden
Helaas hebben Betamax en Video 2000 het niet gewonnen van VHS ondanks dat de kwaliteit beduidend beter was. De strijd was voornamelijk gestreden op prijs en porno. Ik hoor u denken, porno?

Ja de porno industrie heeft een grote hand gehad in het winnen van de strijd, men stopte met het uitbrengen van films op betamax en v2000. Vergeet niet dat videotheken ook een belangrijke stem gehad hebben, niemand zat te wachten op 3 soorten banden. 3 banden betekend 3 maal kosten en meer ruimte nodig.
Het is niet mogelijk om alleen op basis van je eigen produktie een massa-produkt op de markt te brengen.
George