george013 schreef:
Tekenend is dat Kodak waarschijnlijk geen geloof had in zijn uitvinding, noem het maar zo, en daarom verdere ontwikkeling en marketing heeft laten liggen. En met oud papier is blijven zitten, om het grof te stellen.
Kodak heeft anders jarenlang allerlei digitale sensoren gemaakt voor toepassing in digitale camera's (
de sensor van een Leica M camera komt van Kodak), digitaal middenformaat achterwanden en bijv. het gebruik van scanners.
Mogelijk heeft men echter te weinig gespecialiseerde mankracht in huis gehaald en budgetten voor ontwikkeling ingezet om de ontwikkelingen van de concurrentie bij te kunnen houden. (Concurrentie in deze branche is "moordend"). Met mogelijk die "ondercapaciteit" heeft men onder druk van diezelfde concurrentie wel eens veel te snel digitale producten in de markt gezet die totaal nog niet uitontwikkeld waren. Die waren behept met allerlei kinderziektes, zodanig dat er niet mee te fotograferen viel. (Sommige problemen zijn zelfs nooit helemaal overwonnen). De onbetrouwbaarheid van sommige producten had het vertrouwen zodanig geschaad dat Kodak zich zelfs volledig heeft teruggetrokken in de ontwikkeling van een aantal fotografische producten.
Wie kent nog de 14 megapixel Kodak 14n en 14c camera, voor een bedrag dat Japanse bedrijven met zeker het dubbele bedrag niet eens aan die resolutie toekwamen? Alleen had men zich verkeken op problemen met een uniforme kleurweergave van de sensor afhankelijk van het gebruikte brandpunt en type lens, en de enorme moiré problemen, dat die camera een stille dood is gestorven. Verder had Kodak met de vormgeving van de omgebouwde Nikon camera geen rekening gehouden dat de Nikon tilt/shift objectieven niet op die Kodak camera gezet konden worden, terwijl men juist die camera bedacht voor gebruik in professionele fotostudio's.
http://www.dpreview.com/reviews/kodakdcs14n/" onclick="window.open(this.href);return false;
Die niet uniforme kleurweergave van de sensor is overigens nooit helemaal overwonnen. Leica moet zijn objectieven nog steeds coderen (met van die zwarte en witte streepjes in de lensvatting die door de camera worden uitgelezen), om via een interne database te worden gecorrigeerd, en dan nog is het niet altijd afdoende gecorrigeerd.
http://whimster-photography.com/leica_m ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
De professionele digitale achterwanden van Kodak (indertijd iets van 22.000 Euro per stuk) waren zodanig slecht, niet alleen wat betreft de niet uniforme kleurweergave, maar tevens de elektronische onbetrouwbaarheid, dat binnen no time niemand die achterwanden meer wilde hebben. (Binnen 2-3 maanden hadden fotografen in Nederland 15 van 22 verkochte wanden weer aan Kodak teruggegeven, de rest wellicht niet kort erna. ----> Een collega van mij had in 14 dagen tijd 3 achterwanden geruild, geen van de wanden voldeed).
http://www.dpreview.com/news/2001/9/12/kodakprobackplus" onclick="window.open(this.href);return false;
george013 schreef:
Philips heeft de fout gemaakt door zijn uitvindingen niet direct te promoten als een massaconsumptie-artikel. Daar hadden ze de Japanners voor nodig.
Achteraf is alles fout geweest.
George
Philips sneed zich in de vingers door van het superieure Video-2000 systeem, banden niet voor pornofilms te willen gebruiken. (Philips was met Phonogram ook uitgever van muziek en films). Andere uitgevers hadden geen problemen om pornobanden op VHS uit te geven. Daarmee werd VHS o.a. succesvol.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Video_2000" onclick="window.open(this.href);return false;