cacevers schreef:Alle? Mijn windows draait iig 32bit, dus Lightroom ook iig

(raw bestanden zijn dan wel niet 32bit :mrgreen: )
LCD schermen werken heel slim met hun 6-8-10bit zodat het bijna niet te zien is dat je 26/24/22bit mist.
Daarbij het feit dat veel spellen, films, applicaties niet alle kleurschakeringen gebruiken. En het dus zoiezo niet opvalt.
Pas als je met foto's gaat werken kom je in de "problemen". Aangezien de natuur heel veel kleurgradaties heeft.
Mijn D3000 heeft een bitdepth van 12 als ik in raw schiet, dus mis ik 6bit op een goedkoop scherm.
Beste blijft nog steeds een CRT scherm, maarja. Die zijn er niet zoveel meer.

Ha ha… met je vorige post leek het of je er iets van af wist, maar met deze laat je dus weer blijken van niet.
Windows werkt met gewoon met 8 bits per RGB kanaal = 24 bits, (daarnaast is er nog een 8 bits Alpha kanaal voor transparantie, wat verder buiten beschouwing gelaten kan worden)
8 bits = 2^8 =256 nivo’s per kanaal.
256 * 256 * 256 = 16,7 miljoen kleuren.
Photoshop, Lightroom, NX, CX allemaal werken ze met waardes 0-255 per kanaal, dus 8 bits.
(Onder de motorkap kunnen deze programma’s wel met 16-bits per kanaal werken, maar dat is alleen voor rekendoeleinden.
Ook zijn er bestandsformaten waarin je 16-bits opslaat (bijvoorbeeld TIFF en PSD).)
De huidige generatie monitoren worden gewoon 8 bits per kanaal dus 24 bits aangestuurd.
Je mist dus helemaal geen 26/24/22 bits, zoals jij beweert.
Natuurlijk is er een uitzondering op bovenstaande.
Met de juiste videokaart, juiste software, en juiste monitor is het mogelijk om in 10 bits per kanaal te werken, aan te sturen en weer te geven.
Maar dan moet je niet denken aan een consumenten iMacje of pctje, maar moet je denken aan dure workstations.
RAW files is weer een heel ander verhaal, daar ga je appels met peren vergelijken.
Een RAW file bevat geen plaatje, maar ruwe sensor data deze bevat inderdaad een 12 of 14 bits schaal, maar deze is niet lineair.
Een RAW moet eerst nog dmv een converter omgezet worden in een “zichtbaar” formaat in lineaire RBG waarden, voordat jij hem kan zien.
Onder de motorkap kan dit in 16 bits, maar op het moment dat jij hem als JPG opslaat wordt het gewoon 8 bits.