Ik kijk tegen de door jou bedoelde "mode" meer aan als aanprijzen van goedkope internet-aankopen.djunclesam schreef:maar het wordt tegenwoordig een beetje mode om anderen een schuldgevoel aan te praten als ze hun lokale fotoboer niet ondersteunen en daar ben ik tegen
Door de Europese regels bestaat het fenomeen "grijsimport" niet meer (misschien ook wel goed).
Als ik door de "Dorpsstraat" rijdt in het plaatsje waar ik woon kijk ik met plezier naar de kleine winkels, het idee dat dat allemaal gaat verdwijnen omdat we dat op internet kopen stemt me wat droevig.
En JA, ik koop ook veel op internet, maar niet alles: Fotoboer is niet meer, dus internet. Laatst een speciale nageltang: internet. Groente, vlees en andere hebbelijkheden in die winkels. Witgoed ((af)wasmachine, droger ed) bij de lokale witgoedboer. Duurder, maar 's middags bellen is 's avonds bezorgen en betalen "doe maar ergens van de week of zo". Auto: 100 m van huis: duur, maar ik kan er bijna dag en nacht een beroep op doen: andere auto: IK ga hem niet nakijken, ik koop hem en als er problemen komen heeft de (mij zeer goed bekende verkoper) een probleem, dat ie niet graag hier verspreid wil zien, dus ben ik nagenoeg zeker van een goede auto. 't Is een redelijk kleine (8000) gemeenschap.
Ik zie geen redenen waarom dit elders niet zou kunnen werken. Geen enkele fotoboer (oh nee, dan heet het fotoheer) bestrijkt heel Amsterdam.