Toevallig heb ik vandaag nog het zonder lichtmeting moeten doen op mijn D70s. Ik heb een 2x MF teleconverter op de kop kunnen tikken. hier heb ik mijn 105mm f/2.8D op gezet, en daaraan een reverserring en de 50mm f/1.8 op de kop erop.Hans Braakhuis schreef:Dit is compleet nieuw voor mij. Nog nooit iets van snelheidsverschil gemerkt. Het enige verschil tussen D en oudere AF objectieven is de D (zone) informatie. D geeft géén afstand door, maar geeft de ZONE door waar is scherpgesteld. En met het licht in die ZONE houdt de licht meter meer rekening, dan met andere zones.ThunderNet schreef:Doordat de D versies afstand meesturen, focussen ze ook sneller.
Ik heb een wereld van verschil gemerkt toen ik mijn Micro Nikkor 105mm f/2.8, omruilde voor een Micro Nikkor 105mm f/2.8 D, focusde de D bijna 2x zo snel als de non-D
En nog steeds wacht ik op een Nikon camera met een knopje om die lichtmeting uit te kunnen zetten. En tot die tijd gebruik ik de oudere AF objectieven. Trouwens die zijn tegenwoordig best wel goedkoop.
Flitser op Commander/Manual modus (1/2) SB800 op remote schoentje ernaast. En ik kwam tot deze macro resultaten:
http://www.thundernet.nl/foto/balpen.jpg