Het verhaaltje bij die foto geeft aan:
Canon 1Dmk2N; Canon 580EX speedlight; Canon 24-70mm f2.8 L
Maar goed, hij gebruikt kennelijk ook Nikon, en beperkt zich wellicht tot situaties dat er "zicht is" van trigger en flitser.
Zelf gebruik ik nogal eens een opstelling van een flitser
achter het onderwerp naar de achtergrond toe gericht.
Dus er is geen zicht vanuit de camera op de flitser, dat wordt namelijk afgeschermd door het onderwerp zelf.
Bij het CLS systeem heb je rechtstreeks zicht nodig tussen camera en flitser, en dan?
35 jaar geleden gebruikte ik al kleine flitsertjes, niet groter dan een pakje sigaretten om ergens in de set ergens achter te leggen, of "in een doos" uit het zicht nabij het onderwerp om accenten in het licht te geven. Er is beslist geen rechtstreeks zicht op de camera, want de flitser zelf moet natuurlijk niet in beeld komen. Bij het CLS systeem heb je rechtstreeks zicht nodig tussen camera en flitser, en dan?
In de 35 jaar studiofotografie gebruik(te) ik nogal eens licht ergens van "achteren" vandaan, meer richting camera gericht. Dus feitelijk wat "schuin tegenlicht". Omdat het licht niet alleen op het onderwerp valt maar ook rechtstreeks in de lens zou schijnen als het licht niet afgeschermd zou worden richting camera, wordt het licht voor de camera afgeschermd met een donker schot. Bij het CLS systeem heb je rechtstreeks zicht nodig tussen camera en flitser, en dan?
In de 35 jaar studiofotografie gebruik(te) ik nogal eens licht van "achteren" door een trace of witte perspex heen als heldere achtergrond. De (dubbele) trace of perspex zit tussen camera en flitser in. Bij het CLS systeem heb je rechtstreeks zicht nodig tussen camera en flitser, en dan?
Het gebruik van softboxen, paraplu's, op een plek anders dan "naast" de fotograaf met het licht wat omgekeerd (feitelijk wat "schuin tegenlicht") heb je al gauw dat de accessoires zelf de flitser afschermen "vanuit de camera gezien". Bij het CLS systeem heb je rechtstreeks zicht nodig tussen camera en flitser, en dan?
Nu zullen in de bovengenoemde situaties er best gevallen bij zijn dat CLS misschien nog wel zal werken, maar de kans is erg groot dat er nogal wat situaties zijn dat het
niet werkt. In voornoemde situaties kwam ik namelijk al dikwijls genoeg zelf problemen tegen in de gevoeligheid van een infrarood flitsontsteking en moest flitsaggregaten waar de flitskoppen zijn aangekoppeld net even verplaatsen en goed in het zicht van de camera zetten. Andere flitsers worden dan mogelijk weer ontstoken op de flits van een grote hoofdflitser die boven het onderwerp hangt, en dan wel zicht geeft naar andere flitsers toe, die niet vanuit de camera benaderd kunnen worden. Daarbij geven die studioflitsers heel wat meer licht dan een speedlight, nog afgezien van de minimale stuur voorflitsjes die een Speedlight of SU-800 afgeeft.
Jaren geleden al een radiografische trigger aangeschaft om dit soort problemen uit de weg te gaan, en met mij denk ik vele collega fotografen.
In een eerder reactie schreef je
"Jouw creativiteit bepaald de grenzen".
Zoals ik het zie beperkt het CLS systeem die grenzen alleen maar in bovenstaande situaties.
Ik ben benieuwd of die fotograaf waar je naar verwijst niet alsnog ergens in zijn tas gewoon een Pocket Wizard heeft.