Polarisatie filter, Welke?

Discussies over filters
paparazzi

Bericht door paparazzi » do jul 05 2007 11:40 am

Skippy schreef:
paparazzi schreef:De slimline is tevens een miskoop wegens het feit dat je lensdop dan niet meer past.
Voor jou misschien een miskoop omdat je dat niet van tevoren wist voor anderen een bewuste keuze t.o.v. de niet-slimline juist omdat je dan minder last hebt van vignettering.
misschien dat andere merken en andere slimlines minder last hebben van vignettering, maar deze B&W vond ik bar slecht!
en dan te bedenken dat ik op mijn vorige lenzen gewoon de goedkoopste pola had zitten (kaiser geloof ik) en die kwalitatief veel beter waren dan deze overprijsde miskleun

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do jul 05 2007 1:05 pm

Er passeren nu allerlei namen, ook van B-merken tot uit China toe, de revue.
Mijn eerste keus zou zijn Nikon wegens de nog immer overtuigende kwaliteit, en daarna, wegens het gemak en de keuze, Cokin.
Ook al omdat Cokin te allen tijde goed te verkrijgen is.

Voor het wisselen van de adapterringen van Cokin hoef je niet bang te zijn, die klik je zo uit en in de houder.
Het kan nog gemakkelijker: ik heb twee houders, die ik voorzie van de adapterringen die ik voor een expeditietje nodig heb, en ik kan zo wisselen. Ik heb de adapterringen 52, 62, 67 en 72. Komt er een objectief bij met 77mm schroefdraad, dan is een adapterringetje zo besteld.

Groet, E.M. de Klerk

R-Know

Bericht door R-Know » do jul 05 2007 11:43 pm

MarcoB schreef:Maar wil je dan een polafilter op al je objectieven? Je kunt er toch ook eerst een kopen voor je groothoek (die lijkt me het meest voor de hand liggen), en evt de rest later.
Maar ik wil er ook een op mijn std objectief.
Wanneer ik de kans krijg op alles is dat alleen maar meegenomen maar zeker geen must.

Binnekort koop ik een mooie Tokina 12-24 en daar moet er inderdaad echt een op.

R-Know

Bericht door R-Know » vr jul 06 2007 12:01 am

In Cokin en Lee ga ik mezelf zeker meer verdiepen.
Dat paparazi slechte ervaringen heeft met B&W verbaast me. Ik ging ervan uit dat dat ongeveer de top zou zijn.

Groet, Arno

yoyo

Bericht door yoyo » vr jul 06 2007 12:29 am

NIKON

paparazzi

Bericht door paparazzi » vr jul 06 2007 12:40 am

R-Know schreef:Dat paparazi slechte ervaringen heeft met B&W verbaast me. Ik ging ervan uit dat dat ongeveer de top zou zijn.
ik ook, door de exorbitant hoge verkoopprijs, misschien dat ie daarom wel extra hard tegenvalt omdat ik voor 'n glaasje van 135 euro ook navenant hoge verwachtingen had

yoyo

Bericht door yoyo » vr jul 06 2007 1:26 am

NIKON C-PL II :

Pol op de lucht... (en nee, ik ga hem niet perspectivisch verbouwen... foto viel bij het maken al door de mand. Echter voor het laten zien van de werking van de polar wel een goed voorbeeld.)
Afbeelding

Pol op het water...
Afbeelding

paparazzi

Bericht door paparazzi » vr jul 06 2007 6:30 am

ziet er niet verkeerd uit!!

SwederD70
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door SwederD70 » vr jul 06 2007 8:25 am

Ik snap alleen niet waarom een polafilter ‘extra’ noise(ruis) zou veroorzaken?
Noise wordt veroorzaakt door je ISO waarde en de mate van compressie tijdens het opslaan van je bestand. Of een afdrukcentrale die niet kan afdrukken...

Vignettering, komt bij mij alleen voor als ik hem bovenop mijn UV-filter schroef. Vindt ik niet zo gek om dat ie dan nog verder van de frontlens zit/
Haal ik de uv eraf en schroef ik hem direct erop dan heb ik op 18mm niks geen vignettering.
Niet Ziet Jij Wat Zie Zie, Ik Ik

https://www.flickr.com/photos/roder16078/

R-Know

Bericht door R-Know » vr jul 06 2007 4:23 pm

paparazzi schreef:
R-Know schreef:Dat paparazi slechte ervaringen heeft met B&W verbaast me. Ik ging ervan uit dat dat ongeveer de top zou zijn.
ik ook, door de exorbitant hoge verkoopprijs, misschien dat ie daarom wel extra hard tegenvalt omdat ik voor 'n glaasje van 135 euro ook navenant hoge verwachtingen had
Zeg Paparazzi heb jij er ook slechter ervaringen mee?

R-Know

Bericht door R-Know » vr jul 06 2007 4:40 pm

Yoyo,

Dit ziet er dan weer heel overtuigend uit!

Paul Demo

Bericht door Paul Demo » vr jul 06 2007 5:39 pm

Heb hier twee B & W circulaire polarisatie filters bij de 50mm en de 70-300VR. Gebruik ze echter alleen wanneer er geen blauwe maar lichtgrijze cq witte luchten zijn. Vind de Nikon filters t.o.v. B&W verregaand te prijzig. Misschien dat ik nog eens een betaalbaar tweedehands exemplaar tegenkom, dan zal ik het uitproberen. :wink:

R-Know

Bericht door R-Know » vr jul 06 2007 5:55 pm

@ Paul,
Bij Hong Sien waren de prijzen zeer acceptabel.
60 en 75 euroos.

yoyo

Bericht door yoyo » vr jul 06 2007 7:18 pm

paparazzi schreef:ziet er niet verkeerd uit!!
Zo zie je maar. Digitale camera's geven uitgebleekte luchten... :mrgreen:

PS
Een pol is effectief in een hele kleine hoek. Soms hooguit 3 tot 5 graden. Het effect is het grootst haaks op de invallende lichtbron. Bij een groothoek zie je daardoor al snel een verloop optreden.

De C-PL II is te krijgen vanaf 145 euro voor een 77mm versie. De resultaten hangen af van de fotograaf.

GdP

Bericht door GdP » vr jul 06 2007 7:26 pm

yoyo schreef:
paparazzi schreef:ziet er niet verkeerd uit!!
Zo zie je maar. Digitale camera's geven uitgebleekte luchten... :mrgreen:

PS
Een pol is effectief in een hele kleine hoek. Soms hooguit 3 tot 5 graden. Het effect is het grootst haaks op de invallende lichtbron. Bij een groothoek zie je daardoor al snel een verloop optreden.

De C-PL II is te krijgen vanaf 145 euro voor een 77mm versie.
Ik gebruik hiervoor de spotmeting op de camera. Kies een blauw punt in de lucht, en draai aan het filter tot de meter de laagste waarde aangeeft. En inderdaad een paar graden verschil is dan al waar te nemen.

Hierna stel ik de camera weer in op matrixmeting.

Gerrit

Plaats reactie

Terug naar “Filters”