Re: Mooie test verschil (?) D800-D800e
Geplaatst: za okt 06 2012 10:57 pm
En hier zit exact je denkfout. Optisch en softwarematig dingen verbeteren zijn 2 totaal verschillende paden. Als je met de software achteraf gaat verscherpen ga je onherroepelijk dingen versterken waarvan dat niet moet. Je onscherpte vervormt en je ruis wordt sterker. Dit is een effect van elke vorm van verscherping.imarcus schreef:Dat is maar deels waar. Als je na verscherpen van een D800 foto op een nagenoeg zelfde resultaat komt als van een D800E, dan is op dat moment het start punt precies hetzelfde. Dan maakt het niet uit wat je originele start punt is geweest.Jaap_van_Ekris schreef:Ik denk dat dit tegenvalt. Bedenk dat elke bewerking die je op een D800-beeld ook op een D800e-beeld kan uitvoeren, en dat je dus met de D800e die stap altijd zult blijven voorlopen. Sharpening en andere activiteiten zijn niet "gratis". Het kost op andere vlakken weer kwaliteit, vaak in termen van prominentere ruis of artifacts. En die zul je dus niet hebben met de D800e.
Dus als ik 2 100% identieke foto's neem, een met de D800 en een met de D800e dan zal de D800e altijd het scherpere beeld opleveren. De D800 zal een zeer mooi beeld opleveren, wat met verscherping er nog beter uitziet. Maar het zal altijd beperkter zijn dan dat van de D800e omdat er informatie in ontbreekt (dat veroorzaakt de AA-filter). Zelfs als je dezelfde scherpte bereikt zal het kunstmatig versterken van het beeld ruis en artifacts veroorzaken die je in het onbewerkte beeld van de D800e niet hebt.
Dat doet verscherping ALTIJD. Het is misschien niet zichtbaar voor het blote oog, maar het beperkt wel hoe ver je met het beeld kan gaan.imarcus schreef:Er zijn uiteraard ook uitzonderingen. Wat er kan gebeuren is dat sharpening (in sommige gevallen!) artifacts (halo's, kleurshifts) oplevert. Dat levert dan een beperking met hoe ver je met je sharpening kan gaan.
Blurren kun je achteraf altijd nog (dat is informatie weggooien). Er zijn twee soorten effecten die je niet wegmoffelt met achteraf blurren: valse kleuren en moire effecten. Daar is software voor, maar ik vertrouw het voor geen pixel. Eerlijk gezegd kom ik beide in praktijk niet of nauwelijks tegen.imarcus schreef:Er is denk ik wel verwarring over wat een AA-filter doet. Het is een (low-pass) filter, dus in feite zorgt het voor een beetje (!!!!) blur. Het is niet zo dat er van 4 losse pixels één grote pixel blob gemaakt wordt. De sensor blijft in beide gevallen een resolutie van 36Mpix behouden. Bij de D800 wordt de info van de buren mee-gemixed om kleur fouten te vermijden ten koste van contrast overgangen, MITS nodig. Zo niet, dan zit de scherpte info altijd nog in je foto gecodeerd, en kan je deze met post processing eruit halen.
Het gaat niet om het feit dat je sharpening toepast. Het gaat er om dat je sharpening moet toapssen om het beeld van de D800 naar de D800e scherpte op te waarderen, wat onvermijdelijk side-effects heeft die ongewenst zijn.imarcus schreef:Dat is dus niet waar. Zowel de foto's uit een D800 en D800E hebben beiden een sharpening bewerking ondergaan tijdens het de-mosaicing van het bayer patroon. De kwaliteit van een D800E plaatje gaat daar ook van omhoog.Jaap_van_Ekris schreef: Het gaat mijn er niet om om de D800e tot heilig te verklaren (alhoewel ik als D800e eigenaar wel een mening heb die enigzins gekleurd is), maar wel om de gedachte dat je kwalitatief "mindere" beelden kosteloos naar hogere kwaliteit om te toveren. Dit werkt niet met "digitaal zoomen" en ook niet met sharpening, hoe subtiel ook....
Je denkfout zit er er in dat resolutie de enige metriek is die er toe doet. Dat is het niet. Scheidend/oplossend vermogen is nog een metriek,en misschien nog wel een belangrijke dan resolutie. Je kunt een hele hoge resolutie hebben, maar zolang je geen scheidend/oplossend vermogen heb kun je net zo goed een goedkopere sensor gebruiken. Daarom ligt de eis van optiek voor de D800 ook zo hoog. Een AA-filter beinvloed het scheidend vermogen negatief, zonder dat je dat ooit kunt terugdraaien. Je kunt het "wegmoffelen" door wat software-trucs achteraf toe te passen, maar het uitgangsbeeld heeft een slechter oplossend vermogen en dat ga je nooit inhalen. Je kunt niet uit een beeld halen wat er optisch nooit in heeft gezeten toenhet de sensor bereikte.imarcus schreef:De denkfout zit 'm in het veronderstellen dat de D800 een minder plaatje is. Lees het artikel van Falk, die laat zien dat de D800 en D800E na een USM exact dezelfde resolutie hebben. Dat betekent dat beide plaatjes even goed zijn, ze hebben hun info alleen anders ge-encodeerd in de 36 MPix, en daardoor kan je bij de ene sommige info er wel of niet uit halen. Als er Moire in de D800E versie zit, is er ook bepaalde (scherpte!) info verdwenen.
Hier moet je goed over nadenken: wanneer gaan kleurfouten en moire spelen? Kleurfouten gaan pas spelen als je dermate fijne patronen hebt dat op de chip het ene kleurdeel van de pixel welgraakt wordt, en het andere niet. Dan ga je echt over extreem fijne patronen praten. Hetzelfde geldt voor Moire.imarcus schreef:De resolutie van beide cameras is gelijk (nl. 36MPix). In een lijnentest per pixel om-en-om zal de D800E het "winnen" qua contrast, maar als het gekleurde lijnen zijn met tint verschillen zal het waarschijnlijk andersom uitpakken. Voor beiden cameras zijn gevallen te verzinnen waar bij een gegeven scherpte de een beter zal zijn dan de ander. Dat is ook de redenen waarom ze allebei bestaan.
Nu zeg ik niet dat mensen geen last kunnen hebben van deze problemen. Sommige soorten fotografie kunnen er heel erg veel last van hebben. Maar mijn praktische ervaring is dat dit enorm meevalt. Ik doen geen modefotografie, en ik kom eigenlijk nooit Moire of valse kleuren tegen. Zelf heb ik nu 4 of 5 keer Moire patronen gezien in mijn foto's (niet storend), op de kleine 10.000 opnamen die er mee gemaakt zijn. Ik zou ook eens op de Nikon uitleg over het verschil tussen de D800 en D800e kijken. Dan zie je wat het echt inhoudt.
Jaap