D600, flitssynchronisatie-snelheid

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: D600, flitssynchronisatie-snelheid

Bericht door Léon Obers » di nov 12 2013 2:24 am

Ivonka schreef:Ik heb ook de D600 en wil mijn studioset gebruiken. Nu zie ik dat ik wel tot 1/250 kan gaan maar ik krijg een zwart gordijn... dus te snel?
Ik kan eigenlijk niet hoger dan 1/160 flitssynchronisatie wat ik eigenlijk best wel laag vind aangezien ik met (grote) dieren in de studio werk. Met mijn D300 kon ik dus wel tot 1/250 gaan.
Studioflitsers hebben een langere na-gloeitijd dan reporetageflitsers, zodat je mogelijk bij een korte sluitertijd inderdaad een lichtverloop ziet.
Maar echt afgekapt zwart door het sluitergordijn zou me verbazen. Alleen als je de synchronisatie op het tweede sluitergordijn zou hebben ingesteld, en de flitser pas aan het einde van de sluitertijd ontstoken wordt, zou ik het me nog wel kunnen voorstellen bij een relatief trage studioflitser. Dan zit de volle flits pas op een moment dat het tweede sluitergordijn weer aan het dichtgaan is.

Dus controleer of je de flits-synchronisatie niet op het 2e sluitergordijn hebt ingesteld.
Overigens voor een mooi egale uitlichting, zonder ook maar een minimaal lichtverloop, gebruik ik studioflitsers nooit boven 1/125 sec.
Wil je echt gebruik maken van korte flitstijden, bestaan er ook studioflitsers met een andere elektronische opbouw die standaard een erg korte flitsduur hebben. Er zijn zelfs modellen, waarbij je die flitstijd en bijv. kleurtemperatuur zelf kunt instellen. Maar daar betaal je navenant ook voor. http://www.cameratools.nl/studio/genera ... 600-rfs-2/" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » di nov 12 2013 10:19 am

Het kan ook nog zo zijn dat je een draadloze triggerset hebt die het net niet goed timed; Kleine vertraging tussen het moment van flitsen en de sluiterbeweging, vermoedelijk een vertraging in de zender. Dat heb ik met een goedkoop triggersetje meegemaakt (goedkoop is duurkoop). Met een paar cactus V5's was dat opgelost.
Spul waarmee je foto's maakt...

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di nov 12 2013 3:53 pm

Met betrekking tot vertraging van bepaalde type triggersetjes in combinatie met studioflitsers is de volgende praktijkevaring al eens aan de orde geweest:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 80#p528980" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

red95FB
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door red95FB » vr nov 18 2016 6:22 pm

Dat kan je door handmatig door de S mode op 250 te zetten, dan is het probleem op gelost, op de p mode werkt het niet, dan kan je niet hoger dan 60

Frans

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Bericht door gijs sandberg » vr nov 18 2016 7:22 pm

Ivonka,
re: zonde
Eens, maar was is nu helemaal het verschil tussen 1/200 en 1/160 ?
De noodzaak om 160 in te stellen kan oa komen door een kleine vertraging in de flitsers en/of gebruikte triggers.
Vele oude rotten stellen bij gebruik van studio-flitsers de sluitertijd meestal 1 stap langer in dan het minimum.
Het enig mogelijke probleem is valse belichting als het instel- of omgevingslicht doorkomt, ten opzichte van het flitslicht, een spuitje kan ook wel eens helpen :cry: .
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Vincent » vr nov 18 2016 7:28 pm

Een topic uit 2013 :cry:
Fin.

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Bericht door gijs sandberg » vr nov 18 2016 7:29 pm

Vincent, eens, alle 3-4 laatste items dam maar weg ?
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Gesloten

Terug naar “D600, D610, D750 en D780”