Studioflitsers hebben een langere na-gloeitijd dan reporetageflitsers, zodat je mogelijk bij een korte sluitertijd inderdaad een lichtverloop ziet.Ivonka schreef:Ik heb ook de D600 en wil mijn studioset gebruiken. Nu zie ik dat ik wel tot 1/250 kan gaan maar ik krijg een zwart gordijn... dus te snel?
Ik kan eigenlijk niet hoger dan 1/160 flitssynchronisatie wat ik eigenlijk best wel laag vind aangezien ik met (grote) dieren in de studio werk. Met mijn D300 kon ik dus wel tot 1/250 gaan.
Maar echt afgekapt zwart door het sluitergordijn zou me verbazen. Alleen als je de synchronisatie op het tweede sluitergordijn zou hebben ingesteld, en de flitser pas aan het einde van de sluitertijd ontstoken wordt, zou ik het me nog wel kunnen voorstellen bij een relatief trage studioflitser. Dan zit de volle flits pas op een moment dat het tweede sluitergordijn weer aan het dichtgaan is.
Dus controleer of je de flits-synchronisatie niet op het 2e sluitergordijn hebt ingesteld.
Overigens voor een mooi egale uitlichting, zonder ook maar een minimaal lichtverloop, gebruik ik studioflitsers nooit boven 1/125 sec.
Wil je echt gebruik maken van korte flitstijden, bestaan er ook studioflitsers met een andere elektronische opbouw die standaard een erg korte flitsduur hebben. Er zijn zelfs modellen, waarbij je die flitstijd en bijv. kleurtemperatuur zelf kunt instellen. Maar daar betaal je navenant ook voor. http://www.cameratools.nl/studio/genera ... 600-rfs-2/" onclick="window.open(this.href);return false;