Ik ga verder met de uitleg van het bericht hierboven. Het zijn geen bewerkingen waar je weken op moet werken hoor.
Na de RAW-conversie krijg je dus een beeld met nogal wat achtergrond, die je liever niet hebt.
Trek met de lasso een selectie om de turnster heen,
en keer de selectie om (inverse) zodat de omgeving is geselecteerd, behalve de turnster met nog wat donkere achtergrond erbij.
Ga naar het layers gereedschappen-venster en kies onderaan met het zwart/wit rondje een extra correctie laag
"Levels".
De selectie is nu een masker geworden met bescherming van de turnster
Schuif het linker driehoekje van levels naar rechts, totdat de omgeving helemaal zwart is.
Nu moeten we nog wat overblijfselen van de achtergrond wegwerken net rondom de turnster.
Omdat de turnster mooi afsteekt tegenover de achtergrond kunnen we mooi met het toverstafje te werk gaan.
Tolerantie (threshold) van het toverstafje op bijv. 32 (eventueel tussendoor verfijnen naar een kleinere waarde).
Klik het beeld daarvoor helemaal op 100% grootte en klik een keer met het toverstafje op een been.
Met de shift-toets ingedrukt kunnen we telkens meer gebieden bij de selectie trekken. Doe dat zo veel mogelijk bij de rand van het been, vingers, voeten etc.
Mocht je net iets te ver gaan en je hebt wat van de achtergrond meegenomen, kun je altijd weer in de history weer een stap (of meerdere stappen) terug.
We kunnen niet alles met het toverstafje aanklikken want er zijn ook nog erg donkere delen waar het niet goed gaat.
Bewerkte versie met het toverstafje:
Dan kiezen we een
"Polygonaal" lasso, en tekenen
met de hand (met de shift toets 1 keer ingedrukt) nog wat van die donkere delen bij de selectie.
Heel grof achter de haren, want dat deel is al donker, en bij de kleding met donkere stukken.
Deze selectie vergroten we met 3 pixels. (Kijk boven in de balk onder het selectiemenu).
Op die wijze loopt zo direct het zwart niet strak pal tegen de turnster aan, maar er is nog "plaats" voor een overgang.
Nadat de selectie is vergroot zou je nog een afronding van de selectie kunnen doen, zodat er geen harde punten zitten.
De selectie doezelen we (feather) nu met 2 pixels. De overgang wordt dan als het ware zo direct verzacht.
Keer de selectie om (inverse) zodat alles actief wordt buiten de turnster. (De turnster wordt afgeschermd).
Nu is het een kwestie van met een hele grove penseel (130 pixels groot), opaciteit op 100% even langs de contouren van de turnster kwasten. Je mag over de lijntjes, want daar zit toch het masker.
Je moet zelfs over de lijntjes heen om het zwart tegen de turnster aan te krijgen, op die verlopende 2 pixels na.
Bij het wat "lichtgevende buikje" blijf je er echter iets vanaf zodat het "gloei-effect" net voor het buikje gehandhaafd blijft.
Selectie deleten(Control D), en je hebt het "kale" resultaat op zwart (zonder verscherping):
Van daaruit mag het been wat naar achteren steekt nog iets opgehelderd worden.
Van de onderlaag een kopie-laag maken. Tussen de twee lagen in een correctie-laag van "Levels" aanbrengen, en de middenslider ietsje omhoog naar bijv. gammawaarde 1,25
Breng op de bovenste laag een layer-mask aan (in het layers tool-window, dat vierkantje met een gestippeld cirkeltje erin).
Maak een kleiner penseel met opaciteit van iets van 20% en poets nu heel voorzichtig de onderste lichtere laag ter hoogte van het been naar boven toe.
Lagen samenvoegen. Bleek de huidstint daarmee iets te sterk te zijn. Heb ik dezelfde lagen-techniek toegepast maar dan met een "Kleur-saturatie" correctielaag ertussen. Saturatie iets omlaag. Lagen samenvoegen.
Nog een tegengestelde S-curve over de foto heen om het contrast van de hele foto iets te verzachten.
Dan is dit dus het resultaat (voor het web verkleint, omgezet naar sRGB en USM toegepast):
