Nikon D800 prijsval

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Pearldrop
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Nikon D800 prijsval

Bericht door Pearldrop » ma nov 26 2012 9:37 am

djunclesam schreef:Dit is trouwens ook altijd een goede reden om helemaal geen nieuwe Camera te kopen
Tweedehans heb je hetzelfde. Koop je nu een D700 tweedehans, zakt binnen een jaar de prijs van een nieuwe D600 tot de prijs waar je nu een D700 voor koopt :lol:

André
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door André » ma nov 26 2012 9:43 am

maar ben je overgeleverd aan Nikon in Beverwijk. M.a.w. de dure camera wordt niet even snel, klantvriendelijk, geswapped, maar gaat een tijdrovend en klantenirriterend herstelproces in... Dus tja...wat is dan service c.q. toegevoegde waarde van een duurdere toko?
Dat is wel een beetje kort door de bocht. De afhandeling zal inderdaad niet altijd de schoonheidsprijs verdienen, maar ik heb 3 keer wat problemen gehad en de spullen waar het om ging, netjes aangemeld bij NSP. . Het toegezonden RMA formulier (wat je binnen 5 minuten in je mailbox hebt) en het apparaat naar NSP gezonden. Alle 3 de keren binnen 1 week keurig gerepareerd en/of nagekeken retour. En volgens mij staat het forum bol van vergelijkbare ervaringen met NSP. (En inderdaad ook wel wat minder gelukkige ervaringen). Moet je voor de gein eens naar de afhandeling van Canon gaan kijken.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » ma nov 26 2012 9:53 am

André schreef: Dat is wel een beetje kort door de bocht...
Het ging om het commentaar waarom mensen de goedkoopste leverancier zoeken...
Of ik nu bij een goedkope winkel of een dure winkel m'n D800 haal. Als er een probleem mee is, moet 'ie toch naar Nikon toe... ergo, kost tijd en ergernis.
Ik ben nog geen winkel tegengekomen, die zegt "O, wat vervelend nou, hier heeft u een nieuwe, wij zorgen wel dat uw defecte exemplaar gerepareerd wordt"
Je krijgt op een stofzuiger bij de Hema nog een snellere omruilservice dan op een camera van bijna drieduizend piek(!) bij de zogenaamde vakhandel :lol:
En dat vind ik zo betreurenswaardig, die service(ver)houding is volkomen zoek.

Desalniettemin ben ik heel blij met de D800E. :mryellow:

Bob42
Forumlid
Forumlid

Bericht door Bob42 » ma nov 26 2012 10:08 am

djunclesam schreef:Ik het de naam D900 al langs zien komen namelijk dus daar kun je maar beter op wachten nu... :mryellow:
Dan betaal je te veel en tegen de tijd dat de prijs voldoende is gezakt, is er al weer een opvolger aangekondigd. :lol:

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » ma nov 26 2012 10:12 am

CaptainHook schreef:Je krijgt op een stofzuiger bij de Hema nog een snellere omruilservice dan op een camera van bijna drieduizend piek(!) bij de zogenaamde vakhandel :lol:
En dat vind ik zo betreurenswaardig, die service(ver)houding is volkomen zoek.
Dat effect hebben we (de consumenten) met z'n allen veroorzaakt. De vakhandel wordt geconfronteerd met mensen die de winkel bezoeken, de apparatuur willen zien/voelen/testen, uitgebreid voorgelicht wllen worden, met de internetprijs in de hand een gelijke (lage) prijs af willen dwingen én service achteraf willen. Tja, dat gaat met de huidige marges niet meer lukken. Er wordt zo een vicieuze cirkel in gang gezet van lagere prijzen die leiden tot noodzaak hogere aantallen die weer leiden tot meer concurrentie dus lagere prijzen en mindere marge voor fabrikant, importeur en handel. De klant heeft hier voordeel aan maar moet m.i. dan niet zeuren als dit leidt tot mindere service.

pjotrgj1943

Bericht door pjotrgj1943 » ma nov 26 2012 1:22 pm

Ik wist niet dat mijn draadje zoveel soms merkwaardige reacties zou uitlokken.

Ik heb gesteld te snappen dat er na introductie van een nieuwe DSLR een zekere prijserosie plaatsvindt. Dat is een logisch gegeven.
Meestal gaat dat veel geleidelijker en over een langere periode dan nu bij de D800 het geval is.
Zelf denk ik dat het deels komt door afzetproblemen die Nikon in China heeft t.g.v. Chinese boycot Japanse producten.
Dat Nikon allereerst denkt aan eigen omzet en niet zozeer aan de kopers van haar producten lijkt logisch maar is dit toch niet.
Ik kan me heel wel voorstellen dat mensen die een nieuw model DSLR willen aanschaffen nu iets langer wachten. Zij willen m.i. niet de hoofdprijs te betalen.
Immers je kunt je € maar éénmaal uitgeven. Een producent die met z'n prijsstelling daar geen, of onvoldoende rekening mee houdt verliest op den duur zeker kopers van zijn producten.
Het is dus de vraag of Nikon de gevolgen van deze forse en snelle prijsval voldoende heeft ingeschat.
De tijd zal het leren.

Overigens: ik heb enige tijd geleden een D800 aangeschaft, waarvan ik zeker plezier heb en nog geruime tijd hoop te hebben.

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » ma nov 26 2012 2:20 pm

Denk dat Nikon de gevolgen best grondig onderzocht heeft, tevoren. De 'moderne' tijd vraagt echter steeds sneller een vervanging, een kortere levenscyclus van een product, dus.
Gevolg is een snellere daling van de prijs. Dat, samen met de argumenten van Skippy, leidt tot prijserosie.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

JvdKooij
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door JvdKooij » ma nov 26 2012 2:28 pm

pjotrgj1943 schreef:Ik wist niet dat mijn draadje zoveel soms merkwaardige reacties zou uitlokken.

Ik heb gesteld te snappen dat er na introductie van een nieuwe DSLR een zekere prijserosie plaatsvindt. Dat is een logisch gegeven.
Meestal gaat dat veel geleidelijker en over een langere periode dan nu bij de D800 het geval is.
Zelf denk ik dat het deels komt door afzetproblemen die Nikon in China heeft t.g.v. Chinese boycot Japanse producten.
Dat Nikon allereerst denkt aan eigen omzet en niet zozeer aan de kopers van haar producten lijkt logisch maar is dit toch niet.
Ik kan me heel wel voorstellen dat mensen die een nieuw model DSLR willen aanschaffen nu iets langer wachten. Zij willen m.i. niet de hoofdprijs te betalen.
Immers je kunt je € maar éénmaal uitgeven. Een producent die met z'n prijsstelling daar geen, of onvoldoende rekening mee houdt verliest op den duur zeker kopers van zijn producten.
Het is dus de vraag of Nikon de gevolgen van deze forse en snelle prijsval voldoende heeft ingeschat.
De tijd zal het leren.

Overigens: ik heb enige tijd geleden een D800 aangeschaft, waarvan ik zeker plezier heb en nog geruime tijd hoop te hebben.
dus voor, pak em beet, 250 euro denk jij dat iemand zijn complete uitrusting van enkele (of meer) duizenden euro's gaat vervangen????
Groetjes,
Jaap

dick
Forumlid
Forumlid

Bericht door dick » ma nov 26 2012 2:36 pm

Ik ben een echte Hollander, en ga niet meer betalen dan nodig is.
Ene service, dat is een poos geleden. vandaag de dag tot de voordeur toch?

Gr Dick
Een nikon dslr met twee lenzen,

D. Haaksma
Forumlid
Forumlid

Bericht door D. Haaksma » ma nov 26 2012 2:39 pm

dick schreef:Ik ben een echte Hollander, en ga niet meer betalen dan nodig is.
Ene service, dat is een poos geleden. vandaag de dag tot de voordeur toch?

Gr Dick
+
En al wat meer is, is meegenomen.

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » ma nov 26 2012 3:42 pm

pjotrgj1943 schreef:Het is dus de vraag of Nikon de gevolgen van deze forse en snelle prijsval voldoende heeft ingeschat.
Dan nog kan en mag Nikon er niets aan doen. In Nederland (en in de EG) mag een leverancier geen verplichte verkoopprijs dicteren aan wederverkopers. De prijsval wordt m.i. voornamelijk veroorzaakt door wederverkopers die met steeds mindere marge genoegen nemen.

Ericb
Clublid
Clublid

Bericht door Ericb » ma nov 26 2012 7:49 pm

Even wat olie op het vuur. Bij de Saturn nu een actie voor iedere 100 euro die je besteed 15 euro korting. D800 voor 2159 euro.
Het is dat ik het nu even niet heb maar anders wist ik het wel.
Nikon Z8, Z6 en wat lenzen en een hoop andere zooi.

MauritsD
Clublid
Clublid

Bericht door MauritsD » ma nov 26 2012 8:15 pm

Ericb schreef:Even wat olie op het vuur. Bij de Saturn nu een actie voor iedere 100 euro die je besteed 15 euro korting. D800 voor 2159 euro.
Het is dat ik het nu even niet heb maar anders wist ik het wel.
Zal je niet helpen. De prijs is dan 2309,= (de 15 euro korting per 100 euro zijn in de webshop-prijzen al verwerkt) :(
Saturn is gewoon niet goedkoop en daar verandert die 15 euro niets aan
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

Pearldrop
Forumlid
Forumlid

Bericht door Pearldrop » ma nov 26 2012 8:18 pm

Amateurt schreef:
Ericb schreef: Saturn is gewoon niet goedkoop en daar verandert die 15 euro niets aan
Nou, voor 1209 euro een 24-70 2.8 daar krijg je hem volgens mij nergens anders voor.

Ericb
Clublid
Clublid

Bericht door Ericb » ma nov 26 2012 8:24 pm

Eergisteren stond de D800 er toch echt voor iets onder de 2160. Kan best dat de plaatselijke vestiging de body voor minder dan de webshop prijs heeft staan.
In dit geval is de Saturn toch echt goedkoop, ik weet ook wel dat de standaard prijzen meestal hoog zijn.
Nikon Z8, Z6 en wat lenzen en een hoop andere zooi.

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”