Woensdag 9 januari.
Het leven is goed hier. Na een nacht met veel kabaal op straat en een airco die voor Arabische begrippen bij 25 graden al cool aangeeft zat ik om 7:30 uur met kleine oogjes aan de ontbijttafel, we wilden op tijd op het circuit zijn. Normaal duurt de rit plm. 20 min. maar met een chauffeur die meer op de rem trapt dan het juiste pedaal, gaat het wat langzamer.
Maar we geraken toch veilig op het circuit en dat is het belangrijkste. Ondertussen zijn de laatste teams ook gearriveerd en is er ook een Arabische technicus die een internetverbinding heeft weten te leggen. Opvallend is dat er dit jaar meer fotografen en journalisten zijn dan voorgaande jaren. De rij is lang voor de mediadesk. Vandaag staan de verdere keuringen en eerste vrije trainingen op het programma. Tijdens mijn rondwandeling in het paddock heb ik nog mooi een klantje weten te strikken. Da’s weer mooi meegenomen. In de persruimte is de persconferentie aan de gang. Ik zit daar naar te luisteren en kom tot de conclusie dat ik dat Arabisch niet kan verstaan maar gelukkig wordt het vertaald naar het Engels, nouja Arabisch-Engels. Tsja, dat versta ik ook niet en denk dat de persconferentie zonder mij ook wel zal doorgaan.
Ondertussen worden er bij enkele teams al groepsfoto’s gemaakt. Ik schuif gezellig aan tussen de fotografen die allemaal iets willen regelen. Rustig wacht ik af en kijk de kat uit de boom. Na het veel heen en weer geduw met de auto’s en nadat iedereen een juiste positie heeft aangenomen sla ik toe. Mooi, heb niets hoeven te regelen en heb toch mijn fotootje. Ja, soms moet je gebruik maken van de inspanningen van anderen. Het is al zo warm.
5.
Ondertussen is bij één van mijn teams ook de voorbereiding gestart voor het maken van de groepsfoto. Dit spreek ik altijd een dag eerder met de teamchef af. Ondertussen is het al 12:45 uur en ik zal vlug moeten zijn omdat om 13:00 uur de vrije trainingen gaan beginnen. Alles is gereed en iedereen heeft zijn plaats ingenomen maar dan is het wachten. Op wie? Ja, je raad het al. De teamchef met wie ik de afspraak had gemaakt. Ondertussen verzamelen zich al diverse auto’s in de pitstraat om te beginnen met de trainingen….. maar nog steeds geen teamchef. Da’s dan heel erg jammer voor hem. Ik kan de coureurs ook niet langer laten wachten in hun raceoverall in de zon, die inmiddels al aardig op temperatuur is gekomen.
Nadat de foto is gemaakt blijf ik even in de pitstraat. Vaak komen de auto’s al na enkele ronden weer binnen om alles even na te laten kijken. Daarna gaat het echt los.
6.
Bijna alle deelnemers zijn op de baan en het duurt niet lang of er is al een rode vlag. Er schijnt een Mercedes SLS er erg hard te zijn af gegaan en de schade is enorm. Later bleek dat het de auto is waar de Nederlander Jeroen Bleekemolen op rijdt. De eigenaar van de auto, een sjeik bestuurde op dat moment de SLS. De auto is erg krom en kan niet meer deelnemen aan de race, die start op vrijdag 14:00 uur (NL tijd 11:00 uur).
http://www.24hdubai.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar… een Sjeik zou geen Sjeik zijn als hij niet een complete reserve Mercedes SLS bij zou hebben. Ja, het is crisis, ook in Dubai. De reserve auto zal ingezet worden voor de kwalificaties en race.
Na mijn tijd in de pitstraat besluit ik om langs de baan te gaan staan. Mijn nieuwe college help ik een beetje op weg, het is voor hem de eerste keer op dit circuit. Samen gaan we van punt naar punt en hebben een klein rondje gemaakt.
7.

8.
Omdat de trainingen tot 17:00 uur duren krijg je op het laatst een vrij lage stand van de zon. Dat betekent dat je, wanneer je op de juiste plaats staat, de rijders in het gezicht kan fotograferen. Dat hij dan vol tegen de zon inkijkt boeit me niet echt, het zijn mijn plaatjes.
9.
Langzaam gaat de zon steeds verder onder maar het mooie licht moet dan nog komen. Daar verheug ik me al op en we verhuizen naar een plaats waar we tegen het licht in kunnen fotograferen. Helaas, de trainingen zijn voorbij, net voordat het mooie licht opkomt. Toch weet ik nog één BMW Z4 te fotograferen zoals ik van plan was. Dat is jammer maar morgen rijden we op andere tijden waardoor we wel de fraaie plaatjes kunnen maken met het tegenlicht.
10.
Nadat de foto’s van de camera zijn weg gevonden hebben naar de laptop is het tijd voor een party in het paddock. Er wordt Arabische muziek gespeeld, zal zeker wel een bekende zanger zijn maar ik versta er helemaal niets van. Ach, het deuntje was wel leuk.
De rij voor het buffet is lang maar daar zijn plots vijf Arabieren die ik wél kan verstaan. Het zijn Nederlandse monteurs die zich hebben verkleed als Sjeik, of althans wat er op moest lijken. Met die mafkezen in de rij gaat de tijd snel en het duurt niet lang of mijn bord is volgeladen met lekkernijen. Wat zeg ik, tot over de rand volgeladen. Je kent het wel, soms zijn je ogen groter dan je maag.
Na het eten ga ik nog even langs bij enkele teams om te kijken hoe de trainingen zijn verlopen. Er zijn eigenlijk geen noemenswaardige problemen en de auto’s krijgen alleen een kleine controlebeurt. Morgen staat er nog een training op het programma en later een kwalificatie. In de avond is er nog een avondsessie van twee uur. Dan kan ik bij de zonsondergang fotograferen en in een mooi verlichte pitstraat. Vooral dat laatste maakt een 24 uursrace interessant om te doen.
Nu zit ik weer in mijn appartement op de achtste verdieping. Zometeen nog even naar de Mall of the Emirates en dan vroeg naar mijn bedje.
Ja, ik vermaak me wel.
Er zal overigens een live streaming van de race zijn
http://www.24hdubai.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Wordt vervolgd…
Groeten Roel.