Objectieven van oude 801s op D80. Wil dat wel?

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
Dynaco_wjw

Re: Objectieven van oude 801s op D80. Wil dat wel?

Bericht door Dynaco_wjw » ma jul 01 2013 5:34 pm

Dit zijn de objectieven:

AF Nikkor 50mm 1 : 1.8
AF Nikkor 70 - 210mm 1 : 4 - 5.6
Sigma AF 28 - 70mm 1 : 3.5 - 4.5
Cosina 19 - 35mm 1 : 3.5 - 4.5

Ik heb opnamen gemaakt tijdens bewolkt weer. Scherpgesteld op de bloemen op de achtergrond.
Sluitertijd handmatig op 1/100s
NEF en JPG formaat.

Hoe kan ik foto's uploaden zonder verlies?

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » ma jul 01 2013 5:47 pm

In principe heb je daar een uitstekende set objectieven, alleen de Sigma ken ik niet zelf.

De andere drie heb ik ook zelf.
De topper is de 1,8/50mm, die is gewoon legendarisch.
De Nikkor zoom is echt prima, die Cosina 19-35mm ook. De laatste zul je wat moeten diafragmeren voor het optimale resultaat, ik ga meestal niet onder de 5,6, veiligheidshalve.
Over die Nikkor 70-210mm AF: ik heb nog steeds een weddenschap lopen met een kennis die de huidige Nikkor 70-200mm AF-S VR etc. heeft, om te kijken of hij bij een blinde test het verschil zou zien. Helaas is de handschoen nog niet opgepakt...
Die Cosina werd ook onder de naam Vivitar geleverd, in de Serie 1 - en dat was het beste wat Vivitar kon bieden. Ook een aanrader voor DX-camera's, een uitermate goedkoop maar prima alternatief voor een zgn. "k*tlens"...

Als het je met de 50mm niet lukt scherpe opnamen te maken is er iets aan de hand. Die zou ik als ijkpunt nemen.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » ma jul 01 2013 5:51 pm

Ik lees dat je bij bewolkt weer hebt gewerkt met 1/100 sec.
Dat lijkt me voor de 70-210mm aan de lange kant.
Als je echt zeker wilt weten of de objectieven goed werken met je D80: goed statief, geen wind, stiltaand onderwerp. Een huis met veel details bijvoorbeeld. En dan pas kritisch gaan kijken.

Nagekomen: gecorrigeerd naar aanleiding van... zie onder...
Laatst gewijzigd door emdeklerk op ma jul 01 2013 6:35 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma jul 01 2013 6:23 pm

emdeklerk schreef:met 1/100 sec. Dat lijkt me voor de 70-210mm aan de korte kant.
Ik houd het in de begripsvorming toch maar op "aan de lange kant". :wink:
Vriendelijke groet, Léon Obers

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » ma jul 01 2013 6:35 pm

...en daar heeft Léon dan weer geheel gelijk in... Gecorrigeerd.
1/100 sec. is te lang, stel dat je het ding op 135mm hebt staan, maal de cropfactor van 1,5 = 202,5. Dan zou je niet onder de 1/250 sec moeten gaan zitten.

Dynaco_wjw

Bericht door Dynaco_wjw » ma jul 01 2013 7:22 pm

Voel me vereerd met al de reacties.

De foto's zijn gemaakt met statief. Ik had 1/100 gekozen omdat ik een optimale scherptediepte wou halen.
Binnenshuis is nu wat te donker neem ik aan?

Voor de volgende tests zal ik me bij de Nikkor lenzen houden.

Ik heb de camera dus ingesteld op raw + jpg.

De éérste foto is handmatig scherp gesteld, de 2e met autofocus.

Wat ik ontdek is dat autofocus donkerder is, en meer scherptediepte zo te zien. Door overschakeling naar autofocus lijken de instellingen te veranderen?!?!

Handmatig zie ik: 50mm - F/6,3 - 1/100 - ISO100 - gewogen gemiddelde - bel.comp 0-stap
Autofocus zie ik: 50mm - F/9 - 1/100 - ISO100 - gewogen gemiddelde - bel.comp -1-stap

Dit verklaart donkerder doch meer scherptediepte...alleen...hoe kan dit veranderen door alleen overschakelen naar AF?

Hoe kan ik foto's uploaden of ergens plaatsen waar toegankelijk is voor jullie?

Wijziging / aanvulling bericht:
Probleem nog eens voorgelegd aan winkel waar ik D80 heb gekocht. Dit is het antwoord:

Analoge lenzen kunnen op digitale body's gebruikt worden. Echter komt dan de kwaliteit (of juist de gebreken) van de analoge lenzen naar voren. Deze kunnen inderdaad een stuk minder scherp zijn.

Snijdt dit hout? :?:

jantom
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door jantom » ma jul 01 2013 8:54 pm

@Dynaco

Foto's kan je plaatsen op Photobucket. Je zal een account moeten aanmaken op de betreffende website maar het kost niets. Daarna kan je foto's uploaden en bij de foto's komt dan een link te staan (iets met IMG). Die link kan je copieeren en plaatsen in een bericht op dit forum.

Je fotohandelaar probeert je wat te vertellen dat niet of niet geheel waar is. Toen ik begon in de jaren 60 was het niet anders. Sommige zaken veranderen nooit maar de kwaliteit van sommige lenzen is nu beter maar het is geen wet van Meden en Perzen dat alles nu beter is. Zou bijna het tegendeel beweren...

En dan die 1 waarde verschil...bij autofocus. Ik snap er niets van maar er zijn velen die daar wel een mogelijk goed antwoord op kunnen geven. Ik geef een voorzet: kijk eens in het menu...

Ed Post
Clublid
Clublid

Bericht door Ed Post » ma jul 01 2013 8:56 pm

Ik heb een hele berg oude(re) Nikkors en die doen het prima op een D80.
Je zou dus gewoon scherpe foto's moeten krijgen, los van bewegingsonscherpte.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

Dynaco_wjw

Bericht door Dynaco_wjw » ma jul 01 2013 9:18 pm

jantom schreef:@Dynaco

Foto's kan je plaatsen op Photobucket. Daarna kan je foto's uploaden en bij de foto's komt dan een link te staan (iets met IMG).
Dit ken ik, doe dat wel via tynipic.com, maar ik wil graag een foto plaatsen met de maximale (jpeg) resolutie zodat jullie beter de foto kunnen beoordelen?. Misschien via wetransfer?

Misschien moet ik met de 50mm lens eens een referentie foto maken? Instellen op bepaalde waarden? ISO van 100, sluitertijd van 1/500? vlak voorwerp ivm scherptediepte?

jantom
Clublid
Clublid

Bericht door jantom » ma jul 01 2013 10:11 pm

@Dynaco

Op sommige vragen heb ik geen (afdoend) antwoord maar wat dacht je van dit: als je de foto (houdt het eens bij één representatieve foto met de 50mm gemaakt) in stukjes verdeeld (een foto -uitsnede- van het centrumgebied en één van de zijkanten en desnoods één van de hoeken) en die dan afzonderlijk op de website zet heb je kans dat het lukt om die delen van de foto in volle resolutie te laten zien.
Andere methoden ken ik niet.

Gebruik dus het objectief dat de beste weergave zal hebben - dus die 50mm.
En gebruik ISO 100 en een sluitertijd van 1/250sec en dan moet het raar gaan als het niet lukt.
Onderwerp: stenen muur of gaaswerk .. kijk maar om je heen wat er allemaal beschikbaar is.
Het beste is een vlak waar je dan recht voor kan staan. Het gaat om het testen..Nu even niet om de schoonheid van het onderwerp.

Ik hoop dat je zo verder kan.

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » di jul 02 2013 12:25 am

Je kan foto's rechtstreeks plaatsen tot een formaat van 1280x1024. Anders kan je enkel een link naar het bestand plaatsen. De enige eis is feitelijk dat het een publiek toegankelijke plek op het internet is.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di jul 02 2013 8:39 am

jantom schreef: Onderwerp: stenen muur of gaaswerk .. kijk maar om je heen wat er allemaal beschikbaar is.
Het beste is een vlak waar je dan recht voor kan staan.
Om een test daarmee te beginnen zijn dat juist de slechtste onderwerpen.
Je kunt daarin namelijk niet bepalen of een lens front- of backfocus heeft. Is een objectief daarmee behept (of je camera), is het beeld gewoonweg niet scherp. Verder kun je er ook geen beeldveldwelving van aflezen.

Ik zou om te starten juist een ruimtelijk onderwerp nemen buiten, met nogal wat diepteverschillen en structuur in de onder- en achtergrond. De foto ook niet opdelen in stukjes, maar de foto als "link" op het web plaatsen. Alleen in een foto als geheel is te zien hoe het scherptevlak loopt. Er wel- of geen front- of backfocus is, beeldveldwelving en of een scherptevlak "scheef" zit.

Pas als daar geen onvolkomenheden inzitten, kan het fotograferen van een vlakke muur of gaaswerk zinvol zijn om te zien hoe het scherpteverloop naar randen en hoeken toe is.
Vriendelijke groet, Léon Obers

jantom
Clublid
Clublid

Bericht door jantom » di jul 02 2013 9:00 am

De onderwerpen zijn misschien slecht gekozen maar slecht zijn ze niet :)

Ik ga niet meteen uit van front- of backfocus... Dat kan beter met een lineaal of zo op aanwezigheid worden beoordeeld.

De objectieven zijn al bekend (er is al ervaring mee): het gaat er alleen om waarom de opnamen nu minder goed lijken te zijn.

En hoe een groot bestand (foto) op de website kan worden geplaatst weet ik niet. Ik publiceer nauwelijks. Gaf ook aan dat er hopelijk betere tips (zoals die van jou, Léon...) zullen komen. En dat geschiedde.

Maak er een mooie dag van (geldt voor iedereen). Misschien is het wel de laatste mooie dag van het jaar.. :o

Dynaco_wjw

Bericht door Dynaco_wjw » di jul 02 2013 5:42 pm

Allereerst even 2 foto's, gewoon van een wilgenschutting.

Eerste foto handmatige scherpstelling en tweede foto autofocus. Vreemd genoeg wéér -1 stapbelichting compensatie.
Sluitervoorkeuze 1/250s

handmatig: f2.5 1/250
autofocus: f3.5 1/250

Link naar wetransfer bestanden https://www.wetransfer.com/downloads/4f ... 055/8c493c

Tinypic link naar handmatige scherpstelling. 1024 x 768
Afbeelding

Tinypic link naar autofocus 1024 x 768
Afbeelding

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » di jul 02 2013 6:24 pm

Dat doet het toch?

Je kan trouwens goed zien dat de randen/hoeken niet zo goed zijn als het midden...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”