Overstap naar een Mac

Discussies over fotobewerking en archivering
Maud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Overstap naar een Mac

Bericht door Maud » do jul 18 2013 11:21 am

Niels schreef:Hoi Maud,

Kijk anders eens in je omgeving naar mensen waarvan je een Macbook kan lenen voor een tijdje?
Dan kun je het systeem wat beter leren kennen en misschien je wensen beter specificeren.

Gebruik je zoals Marco al aangaf ook andere dingen van Apple, Iphone, Ipad oid?

Glanzend scherm is ook afhankelijk van je omgeving, op mijn werkplek heb ik niet zo'n last ervan, maar kan me voorstellen dat het irritant is, dan is een Mac mini wellicht fijner.

Succes met alle keuzes, die zijn er genoeg!
Dat lenen gaat niet zo gemakkelijk, afstand en met hun dagelijks gebruik mag ik die niet even meenemen :)
Ja Iphone en Ipad huis hier hihihi
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » do jul 18 2013 11:27 am

Maud schreef:Er kan geen extra geheugen meer in, is al een keer gedaan en niet meer verkrijgbaar en hij is nu enorm traag dat ik zelfs mijn laptop heb in moeten zetten om mijn bewerkingen nu te doen. Gaat hier niet om geen interesse want ik heb windows kennis genoeg hier in huis maar apple nog helemaal niet
Nou dan ben ik wel benieuwd naar je spec's van je pc.???... ik eb hier meer dan genoeg werksnelheid voor zelfs mijn D800 bewerkingen.... dus denk dat er toch iets niet goed gaat bij je.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do jul 18 2013 11:47 am

Nou ja, afhankelijk van hoe oud het systeem is, houdt het toch een keer op en ben je gewoon toe aan een nieuw systeem wat up-to-date in technologie is, qua bussnelheid, CPU, en alle componenten die er mee te maken hebben. Dus laten we er gewoon van uitgaan dat Maud nu aan een nieuw systeem toe is en het geen zin meer heeft aan een verouderd systeem te blijven sleutelen.

Dat heeft ze ook aangegeven. Het is alleen de vraag of ze bij Windows blijft of bij deze een mooie gelegenheid om over te stappen naar Mac?
Zelf heb ik een half jaar terug een nieuw PC-systeem samengesteld. Mijn dochter (van 11) is helemaal verkikkerd op Mac (ja, smaak heeft ze wel). Toen we eens een keer bij Mediamarkt waren en ze me langs de Apple computers leidde en ik simpel de specificaties van de daar opgestelde Mac computers vergeleek met die van mij samengestelde PC, werd het weer direct duidelijk waarom ik die PC zelf had gebouwd.
Wat een enorm prijsverschil. Voor een beetje vergelijkbare power, betaal je vlot het dubbele en meer voor een Mac.
Dat is ook hetgeen direct als eerste in de draad wordt aangegeven. Wat is het budget?
Het is dan de vraag of je die meerprijs er voor over hebt.

Mac is kant en klaar op een wijze die Mac voor je heeft uitgedacht, met nauwelijks uitbreidingsmogelijkheden. Bij Windows stel je alles samen naar je persoonlijke wensen. Kost meer tijd om de elementen bij elkaar te zoeken, maar dan heb je ook wat.
Vriendelijke groet, Léon Obers

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » do jul 18 2013 1:12 pm

Léon Obers schreef:Nou ja, afhankelijk van hoe oud het systeem is, houdt het toch een keer op en ben je gewoon toe aan een nieuw systeem wat up-to-date in technologie is, qua bussnelheid, CPU, en alle componenten die er mee te maken hebben. Dus laten we er gewoon van uitgaan dat Maud nu aan een nieuw systeem toe is en het geen zin meer heeft aan een verouderd systeem te blijven sleutelen.
Mac is kant en klaar op een wijze die Mac voor je heeft uitgedacht, met nauwelijks uitbreidingsmogelijkheden. Bij Windows stel je alles samen naar je persoonlijke wensen. Kost meer tijd om de elementen bij elkaar te zoeken, maar dan heb je ook wat.
En toch vraag ik me af wat de specificaties zijn juist omdat TS zegt dat het een hele dure pc was. Mijn pc is denk ik ouder..... na hardware update nog steeds meer dan de meeste nodig hebben vandaag de dag. Mijn systeem is sneller dan de meeste Mac's op mijn werk die net 1a2 jaar oud zijn. En ja ik werk ook op Mac op mijn werk voor mijn fotografie dus weet er "iets" van. En de IMac's zijn echt trager. (behalve de 12-Core pro mac dan :mryellow: )
Ik heb maar even een filmpje gemaakt hoe mijn pc opstart en werkt met opstarten van CS6 (ik open een 30mb jpeg vanuit bridge) . Kan me niet gaan vertellen dat dit niet snel genoeg is voor de meeste toch? :huh: Dus voor de snelheid hoef je het niet te doen.

Maar wat mij altijd opvalt (en ook meteen irriteert) is dat mensen vaak van alles doen op de pc zonder te weten wat ze doen. De pc word traag omdat er allemaal "shit" op staat die nooit gebruikt word, maar wel bij elk programma installatie zonder dat de gebruiker kijkt wat ze doen mee geïnstalleerd word. Ja gek hé dat hij traag word.......
Dan kopen ze een nieuwe Mac (waar ze al die dingen niet op kunnen doen) en dan maar zeggen dat hij sneller is.... :huh: Nee, je zet er geen "shit" op.

Wil niet zeggen dat dit voor TS geld hoor! en wil zeker geen Mac vs Win discussie ervan maken laat dat even duidelijk zijn!

Mac ziet er gelikt uit en heeft een mooi design en werkt voor de meeste mensen prima en handiger door de beperkingen. Ik zou het ook iedereen aanraden die niet echt iets weet van Windows.
Maar denk dat als je echt wat jaar met je pc/mac wilt doen dan denk ik dar her handig is om wel de hoogste serie nemen...

Tien
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **

Bericht door Tien » do jul 18 2013 1:39 pm

Laat ik als verstokt Windows gebruiker, en zelf pc-samensteller, eens een duit in het zakje doen. Sinds een paar maanden heb ik namelijk een macbook pro retina met ssd en veel geheugen. Ik weet dat het hier over desktops gaat (is dat trouwens zo??) maar ik wil toch mijn ervaring met je delen.
Als je overstapt van een ouder systeem, is dit nieuwe mac-systeem natuurlijk razend snel. Dat kan nog sneller als je zin hebt iets zelf te bouwen of veel onderzoek te doen naar bestaande dos systemen (er zijn best genoeg aanbieders die voor niet al te veel iets heel snels in elkaar zetten).

Enkele vragen die ik je mee wil geven (met hier en daar de antwoorden die voor mij gelden nu)
Is snelheid, het snelste, bepalend voor je keuze?
- zo ja, koop geen mac of een hele dure mac

Is levensduur belangrijk?
- Ik had laatst een mac uit 2007 te leen; die kwam goed mee. Mijn desktop van 2005 update ik regelmatig hardwarematig voor een paar tientjes en die doet het nog uitstekend op Windows XP

Is een lage prijs belangrijk?
- zo nee, koop een mac

Is vormgeving belangrijk, en kan je genieten van details die het gemak verhogen?
- koop een mac

Ga je meerdere schermen gebruiken?
- koop een mac (jaja het kan in windows maar het werkt gewoon veel relaxter op de mac)

Heb je tijd en zin om zelf onderhoud te doen?
- mijn vrouw werkt ook met de mac en laat ik dit zeggen: ik ben verlost van al die irritante vragen over beheer, updates, rare meldingen, pop-ups tijdens het werken, etc etc. Ik geef regelmatig presentaties bij klanten en mag toch nu wel zeggen dat het met de mac een stuk minder gezeur is. Het werkt gewoon zonder vragen. Wifi doet het gewoon altijd en je hoeft nooit diep het systeem in om het voor een leek (of iemand die haast heeft!!) te laten werken.

Vind je bouwkwaliteit belangrijk?
- Dat was er eentje voornamelijk voor de laptop: de macbook pro til je op aan een hoek en hij geeft geen krimp. Diverser andere laptops kraken, piepen en vervormen. Desktop is natuurlijk een ander verhaal, daarbij kon ik heerlijk uit de voeten met een Windowsding omdat je zo makkelijk hardware bijplaatst etc.

Bedieningsgemak:
- you love or you hate it, hoor ik wel eens zeggen. Ik moest er wel een beetje aan wennen maar het besturingssysteem en de bediening (zeker trackpath) is toch wel erg relaxt hoor. Ook hier weer: je verbaast je over het feit dat dingen zo vaak gewoon in 1 keer werken.
D90 | Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX | Nikkor 70-300 VR | Nikkor AF-D 50/1.4 | Nikkor AF-S DX 35/1,8G

justme
Forumlid
Forumlid

Bericht door justme » do jul 18 2013 1:46 pm

dat is ook het mooie contrast tussen de founders van windows en Apple, de ene was een techneut, de ander meer ontwerper. Dit zie je bijna overal terug!

Leuk om te zien dat elk topic over desktops hetzelfde uitpakt... :)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do jul 18 2013 2:31 pm

Tien schreef: Ga je meerdere schermen gebruiken?
- koop een mac (jaja het kan in windows maar het werkt gewoon veel relaxter op de mac)
Bij elk tegenwoordig Windows systeem kun je standaard meerdere schermen gebruiken, reeds met de ingebouwde GPU van de Intel processor. De aansluitingen ervoor zitten standaard op de PC. Met een extra grafisch kaartje nog meer (bovendien sneller voor de gamers). Wat is dan het verschil tussen Mac en Windows? Tenslotte een NVIDIA grafisch kaartje in een Mac is wezenlijk niet anders dan eentje die in een Windows systeem wordt gezet? Alleen kost het je minder voor een Windows systeem.
Tien schreef: - mijn vrouw werkt ook met de mac en laat ik dit zeggen: ik ben verlost van al die irritante vragen over beheer, updates, rare meldingen, pop-ups tijdens het werken, etc etc.
Kwestie van al die automatische updates, en pop-up schermen uitschakelen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Maud
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Maud » do jul 18 2013 2:45 pm

Tien,

Dank voor je uiteenzetting :)
En ja het gaat om een desktop..

Ik schrijf alles op en dit weekend ga ik met een expert praten hierover dus ben benieuwd wat daar weer uitkomt.

Dank voor zover in ieder geval!
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » do jul 18 2013 2:56 pm

Ik heb zowel een zware pc als een Mac (mini i7, 8gb) maar prefereer de pc voor het zwaardere werk. Het Macje heb ik erbij gekocht om te bepalen of een zwaardere Mac mij wellicht zou bevallen.

Zeker de Mac heeft zo zijn voordelen maar soms zijn zaken erg omslachtig of werkt het gewoon niet goed. Mooi voorbeeld is een dual monitor installatie (2 Eizo's) die met dezelfde schermen vanaf de pc prima werkt en het bij de Mac afhangt hoe zijn bui is.

Soms gaat het goed maar vaak gaat het mis. Iedere keer weer een verassing waar dan de menu's en iconen weer verschijnen als ik hem aanzet. Het is allemaal zo gebruikersvriendelijk gemaakt dat je er beperkt zaken aan kunt configureren met een compleet onvoorspelbaar en vaak ongewenst gedrag tot gevolg.

De pc geeft mij veel meer grip op het systeem, wat er gebeurt waarom.

Nog een leuke is het voorlezen van de tijd bij de Mac. Een super irritante feature waarbij in onverstaanbaar Engels de tijd wordt voorgelezen bij de hele uren. Hoewel ik werkelijk alle voorlees- en ondersteuningsassistentie heb uitgeschakeld blijft het ding ieder uur voortbabbelen, het zal wel weer een van de ondoorgrondelijke snelkeuzes zijn vanaf het toetsenbord. Ook onhandig is het gemis van de delete knop op het kleine draadloze toetsenbord, vast ook op te lossen dmv. een shortkey maar maak gewoon een knop met Delete, dat is wel zo makkelijk

Soms krijg ik de neiging er met de auto overeen te rijden (een paar keer heen en weer nog wel met veel gas het liefst). Aan de andere kant is het een mooi stil en redelijk snel machientje die ik nu eigenlijk uitsluitend gebruik om te surfen. De touchpad muis is briljant overigens.

Voor mij geen Mac pro maar liever weer een zware pc met Windows 8 met het Macje ernaast om stil te browsen.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do jul 18 2013 6:02 pm

Chapeau voor Tien.
De meerprijs van een Mac is peanuts wanneer afgezet tegen alle voordelen.
Niet iedereen heeft de behoefte zelf een pc te gaan zitten bouwen en constant onderhoud te moeten plegen.
Als ik het geld had wist ik het wel: ik ging voor het stabielste, gebruikersvriendelijkste en prettigste systeem - Mac.
Ik heb er professioneel mee gewerkt in een redactie-omgeving: wat een verademing, wat een rust.
Dus Maud: als je het je enigszins kunt veroorloven neem een Mac.
Je fotografeert toch ook niet met een camera van de Aldi?

Tien
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **

Bericht door Tien » do jul 18 2013 6:03 pm

Léon Obers schreef:
Tien schreef: Ga je meerdere schermen gebruiken?
Bij elk tegenwoordig Windows systeem kun je standaard meerdere schermen gebruiken, reeds met de ingebouwde GPU van de Intel processor. De aansluitingen ervoor zitten standaard op de PC. Met een extra grafisch kaartje nog meer (bovendien sneller voor de gamers). Wat is dan het verschil tussen Mac en Windows? Tenslotte een NVIDIA grafisch kaartje in een Mac is wezenlijk niet anders dan eentje die in een Windows systeem wordt gezet? Alleen kost het je minder voor een Windows systeem.
Tien schreef: - mijn vrouw werkt ook met de mac en laat ik dit zeggen: ik ben verlost van al die irritante vragen over beheer, updates, rare meldingen, pop-ups tijdens het werken, etc etc.
Kwestie van al die automatische updates, en pop-up schermen uitschakelen.
het is niet de bedoeling een discussie Windows/Mac te starten naar ik vernomen heb - dat was dan ook zeker niet mijn bedoeling. Ervaringen delen was wel mijn bedoeling, en ik ken beide systemen goed. En ik had het overigens over gebruikersgemak mbt meerdere schermen (had ik airplay al genoemd?) niet over overeenkomstige NVIDIA techniek en andere technische hoogstandjes (of het tegenovergestelde daarvan, zoals moeten rebooten na een update)
D90 | Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX | Nikkor 70-300 VR | Nikkor AF-D 50/1.4 | Nikkor AF-S DX 35/1,8G

Remco v/d Sanden
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Remco v/d Sanden » do jul 18 2013 6:18 pm

Wat me hier opvalt is het enorm hoge "gevoel" wat er schijnbaar bij een mac zit. Dit is beter, dat is mooier, dat is zus, dat is zo. Het enigste wat ik nooit zie zijn echte cijfers. Want iedereen roept telkens, eens een mac, en je wil nooit meer iets anders ( hoewel ik mijn werk mac-pro nooit zou ruilen tegen mijn windows machine )

Hier eens wat teste waaruit je kan opmaken welke machine nou werkelijk sneller is, of beter gezegd, wel OS, want intern zijn de machines qua hardware gewoon gelijk. Want zoals iedereen weet is Mac de onbetwiste koploper in het grafisch gebied, toch?...of niet.....

http://polygonspixelsandpaint.tumblr.co ... 3353016788" onclick="window.open(this.href);return false;

http://tweakers.net/reviews/2238/3/os-x ... marks.html" onclick="window.open(this.href);return false;

En zo zijn er nog meer gefundeerde onafhankelijke testen te vinden natuurlijk.

Dus in mijn ogen resteert de vraag, ben je bereid om meer geld uit te geven aan een mac, welke een ander/mooier/lelijker design heeft dan menig Windows machine, en het gebruiken van een OS wat "gebruiksvriendelijker" is als je weinig met computeren te maken will hebben. Is dan de meerprijs die je betaald voor dit alles, en de prestaties die je er voor krijgt voor jou te rechtvaardigen?

Zo ja, lekker doen
Zo nee, koop je een Windows machine.

Ik hoop dat deze resultaten de fervente mac gebruikers niet negatief beïnvloeden over hun systeem. Maar ik blijf het persoonlijk veel te veel geld vinden voor het geen wat je krijgt. En mensen die roepen ja het werkt zo veel fijner... Ehh, ik zet een systeem aan, open het programma wat ik moet hebben en dat is het, of dat dit nou een fijnere handeling is op m'n mac dan op m'n pc... mmhh, niet echt. Want eenmaal in Lightroom, Photoshop oid merk je niets meer van je OS eigenlijk..
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden

de_Jezus
Forumlid
Forumlid

Bericht door de_Jezus » do jul 18 2013 6:59 pm

Blijf me erover verbazen dat mensen zeggen dat een Mac erg duur is.

Wat is duur?

Als je het geld er voor over hebt om een Mac te kopen moet je het doen en niet meer over nadenken.

@Maud
Bedenk alleen wel als je een Mac aanschaft dat enkele programma's waarschijnlijk niet meer werken. Je zal dan nieuwe/andere software aan moeten schaffen.

Suc6 met je keuze!!
"You miss 100% of the shots you don't take." By Wayne Gretzky

iJoost

Bericht door iJoost » do jul 18 2013 7:02 pm

Al kreeg ik er geld op toe, dan wilde ik nog thuis geen Windows... Dus die zijn in elk geval te duur, wat mij betreft. Maakt niet uit hoe goedkoop ze zijn. ;-)

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » do jul 18 2013 7:09 pm

Yizu schreef:Wat is duur? .....
Duur is als je meer dan het dubbele betaalt voor meetbaar mindere prestaties. :D

Gesloten

Terug naar “Fotobewerking en archivering”