Vragen over een flitsmeter

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Gevraagd Flitsmeter.

Bericht door Léon Obers » vr aug 02 2013 8:13 pm

Sharkey schreef: Je camera instellen op basis van het histogram zal twee totaal verschillende belichte foto's opleveren.

Tenzij je je kennis erbij gebruikt, dus "kwestie van leren hoe je beeld beoordeelt".

Daar komt dus vakkennis bij kijken en veel trail & error. Met een simpele lichtmeter heb je deze subjectiviteit niet, en kan je objectief leren je beeld en licht te beoordelen. Misschien komt dan zelfs de dag dat je dan op je histogram kan 'vertrouwen".
Het is natuurlijk niet enkel "een histogram"..
Vroeger gebruikte collega's en ik vooral Polaroid. Daar zit helemaal geen histogram in, maar je beoordeelde zuiver op de "sfeer" en de helderheden in licht die je wilt bereiken. Dus puur op het beeld. Daar gaat het tenslotte om. :wink:
Dat is nu weinig anders met beoordelen van digitaal beeld. Je spaart alleen de kosten van Polaroid uit, vandaar dat het zo'n goed alternatief is. :D
Vriendelijke groet, Léon Obers

oud0001

Bericht door oud0001 » vr aug 02 2013 9:01 pm

Rinaldo Wolvers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Rinaldo Wolvers » vr aug 02 2013 9:54 pm

Tuihanti schreef:Ik vraag me af wat je budget is.

http://link.marktplaats.nl/694155925
http://link.marktplaats.nl/693663859
TNX... Hier heb ik wat aan. Mailtje verstuurd en dan maar eens kijken wat het opleverd :D

Heren, vind trouwens de discussie "lichtmeter, of niet" enorm interessant, maar met alle respect, Is het handig om hier zelf eens een topic over te openen?Het gaat hier om het gegeven "gevraagd". Niet om het waarom en hoe...Toch?.... :wink2: Dank U.
Laatst gewijzigd door Rinaldo Wolvers op za aug 03 2013 1:04 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Het perfecte plaatje zit in m'n hoofd. Nu nog zien te verwezelijken.

Frank Roelofs
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Frank Roelofs » za aug 03 2013 12:27 am

Wolfman schreef:
Tuihanti schreef:Ik vraag me af wat je budget is.

http://link.marktplaats.nl/694155925
http://link.marktplaats.nl/693663859
TNX... Hier heb ik wat aan. Mailtje verstuurd en dan maar eens kijken wat het opleverd :D

Heren, vind trouwens de discussie "lichtmeter, of niet" enorm interessant, maar met alle respect, Is het handig om hier zelf eens een topic over te openen?Het gaat hier om het gegeveb "gevraagd". Niet om het waarom en hoe...Toch?.... :wink2: Dank U.
Hoezo,interessant? Het is beide licht. Het ene flitslicht, kort dus. Het andere continu licht, lang dus. In beide gevallen dus lichtmeter!

Succes met het vinden van de juiste.
Wat leuk Fuji spul (X-T1 | X-T3, 14, 23, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Nikon D700 en een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.

Rinaldo Wolvers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Rinaldo Wolvers » za aug 03 2013 1:09 am

Wolfman schreef:Gevraagd! Flitsmeter t.b.v. studio fotografie. Het hoeft geen topmodel te zijn, als er voor een beginner maar goed mee te werken is. Dus flits testen, Diafragma aflezen,stops toepassen en vervolgens creatief wezen..

Voor tips staan we overigens ook open... Wie weet ken jij iemand die stopt met de hobby, of verder wil met hogere klasse flitsmeter?

Reactie's graag via pb :)
Kan er een slotje op dit topic?

Ik heb een vraag gesteld welke diverse malen met respect behandeld is. Helaas verzand dit topic in andere discussie's. En dat doet mijn vraag en dit forum geen goed :roll:

Voor iedereen die mijn vraag met on-topic suggestie's of raad heeft voorzien mijn dank...
Het perfecte plaatje zit in m'n hoofd. Nu nog zien te verwezelijken.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » za aug 03 2013 1:17 am

Draadje verhuisd uit de gevraagd sectie; dit is eigenlijk helemaal geen draadje voor daar. En op slot gedaan op verzoek van de TS.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Gesloten

Terug naar “Overige fotoapparatuur”