SD-Kaart

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
iJoost

Bericht door iJoost » di sep 11 2007 6:30 pm

Een geheugenkaartje is net als een harde schijf, qua structuur. En net als een harde schijf kan die structuur corrupt raken. Bijvoorbeeld als je een computer of een camera onverwacht uitzet terwijl ie aan het schrijven is op het kaartje (ja, ik weet dat er voorzieningen zijn om dat te voorkomen ;-).

Het risico daarvan is vooral dat je het misschien te laat merkt. Namelijk pas op het moment dat blijkt dat je net die ene belangrijke foto helaas niet meer eraf kunt halen.

Je kunt natuurlijk ook best zo af en toe de structuur met een programma controleren en zonodig weer herstellen. Maar als je kaartje toch even leeg is als alle foto's er weer af zijn gehaald, dan is het wel zo gemakkelijk om er domweg een "verse" lege structuur overheen te zetten (formatteren dus).

Vandaar het advies om er een gewoonte van te maken om dat te doen.

(En, wat betreft in de camera formatteren, wie weet er nu beter hoe die structuur er uit moet zien om je camera tevreden te stellen dan je camera zelf?)

P.S. Nee, ik formatteer mij geheugenkaart eigenlijk nooit. Omdat ik 'm eerlijk gezegd eigenlijk zelden helemaal leeg heb. Ik laat wel zo af en toe het Schijfhulpprogramma erop los...

MEMENTO

Bericht door MEMENTO » di sep 11 2007 11:29 pm

Je bent me net voor. Dit probleem komt veel voor... recoveren is dan niet altijd meer mogelijk, helaas! Dus of het nut heeft of niet, maakt niet uit, pas op dat je het kalf niet eerst hoeft te verdrinken.

mikemix

Bericht door mikemix » wo sep 12 2007 1:18 am

Altijd formatteren vanuit camera, houdt je kaartje fris.
Heb ook nog nooit problemen met kaartjes gehad.

koenkuipers

Bericht door koenkuipers » wo sep 12 2007 7:41 am

Oké bedankt!
Ik zal ook eens zo'n progje op m'n kaartjes loslaten, toch eens even checken :)

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » wo sep 12 2007 11:01 am

Dat geldt omgekeerd niet voor een D2Hs en wellicht ook niet voor andere camera's :

Vandaar in de camera formatteren voor vertrek. zeker als je met verschillende camera's kaarten door elkaar werkt. je weet dan zeker dat het werkt. Als je het nut er niet van inziet moet je het gewoon niet doen.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » wo sep 12 2007 5:17 pm

Het werd in de handleiding van mijn eerste digitale camera's afgeraden om met de computer te schrijven op het kaartje en het kaartje daarna weer te gebruiken in de camera zonder het eerst te formatteren.
Purist als ik ben, vind ik wissen ook schrijven naar het kaartje, vandaar dat ik mij aangewend heb om een kaartje als het leeg terugkwam in de camera eerst te formatteren.
Ik heb wel eens gezien dat een kaartje corrupt raakt als het in een andere camera gebruikt werd zonder het eerst te formatteren. Als het kaartje eerst in de andere camera geformatteerd werd, traden die problemen nooit op.
Vandaar dat ik kaartjes als ze leeg in de camera komen altijd eerst formatteer.
Ik ben zelf (stom geluk misschien) nog nooit foto's kwijt geraakt door een corrupt kaartje, maar dat is een claim die waarschijnlijk door meer mensen gemaakt kan worden, al hebben ze dan een ander formatteer gedrag.
Ik leen ook nog wel eens een kaartje uit, maar ik zeg daar altijd bij dat het eerst in de eigen camera geformatteerd moet worden en zodra ik het terugkrijg doe ik hetzelfde.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Slewey

Bericht door Slewey » wo sep 12 2007 9:44 pm

Ik formateer ook elke keer m'n kaartje weer (via de camera).
Kopieer alles via de computer naar m'n hardeschijf en formateer dan m'n kaartje.

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”