Dus als iemand donker is en niet blank dan klopt het niet en met een blank meisje klopt het wel. Hmmm.
Dus als ik op een blank meisje 1000 lux aan licht zet en op een negroïde meisje ook 1000 lux aan licht zet klopt het bij het blanke meisje wel maar bij de het negroïde meisje niet. Hmm, de waarden zijn het zelfde. Beide 1000 lux.
Mijn incident meter meet dan ook 1000 lux in EV waarden.
Vreemde redenering. De hoeveelheid licht veranderd niet met de huidskleur.
Enkel de reflectie en die meet ik dus niet.
Dat geld ook voor de schaduwzijde.
Omzet tabelletje Lux naar EV naar FootCandle.
http://www.sekonic.com/support/evluxfoo ... chart.aspx
http://www.999-wed.com/pg/pg9-infrared- ... tables.htm
Nu kun je iedereen murw gooien met weetjes, kennis en pixelpeepen tot op de photon maar, er veranderd nog steeds niets aan het feit dat opvallend licht niet in hoeveelheid/intensiteit veranderd bij verschil van huidskleur. Dat is een natuurlijk verschijnsel waar je geen controle over hebt.
Als ik met het blanke meisje 12EV meet en er meteen een donker meisje neer zet meet ik weer 12EV.
Het donkere meisje is donkerder en zal dan ook donkerder in de plaat te zien zijn.
Dat klopt dan met wat de werkelijke situatie was. Meer hoeft dat niet te zijn.
Accepteer dat de sensor beperkingen heeft en minder dynamiek. Als de huidtint maar klopt.
En als die huid dan in de schaduw zit wordt het nog donkerder. Dus moet dat ook donkerder op de plaat.
Allemaal heel logisch ook.
Je kunt de foto ook vanuit een andere hoek nemen zodat de huid niet in de schaduw zit maar in de zon. Dan wordt het weer lichter weer gegeven. Tja, en soms kan dat niet. Het zij zo.
Ik wil een correcte huidtint en niet het maximale er uit halen ten koste van de huidtint.
Daarvoor moet je dan soms een compromis maken. Het zij zo.
De sensor kan nog niet beter dan dat.
Back to africa,
Het meten van licht en schaduw geeft je meetwaarden in EV, bij mijn Gossen meters dan.
Ga op het strand staan en meet het licht in de zon. Laat het 16 EV zijn.
Meet dan in de schaduw op dat strand door je hand uitgestrekt omhoog te houden zodat de meter in de schaduw komt van je hand. Dan meet je de schaduw op het strand op dat moment.
Laat het 10 EV zijn. Dan heb je een verschil van 6 stops.
Als je weet dat je sensor een dynamisch bereik heeft van 4 stops dan weet je dat je of iets gaat overbelichten dan wel iets gaat onder belichten Je moet een keuze maken. Ga je voor de huid in de schaduw dan zul je delen in de achtergrond laten clippen.
Ga je voor een correcte belichting heb je geen clipping maar zal het gezicht in de schaduw zitten en zul je iets minder detail zien.
In het laatste geval is de belichting wel het meest correct. De situatie was zo op dat moment.
Wat je zou kunnen doen is je positie dermate kiezen dat je de gezichten niet in de schaduw hebt.
Je hebt toch een mobiel statief onder je torso. Gebruik em.
Als je er portretten gaat schieten kun je toch een diffusor tussen de zon en je subject houden. Doen we in de studio ook. Noemen we softbox. Daar heb je van die hele mooie opvouwbare van. Kies je achtergrond dan ook zorgvuldig. Meet dan onder de diffusor.
Hoe simpel kan het zijn. Je kunt je onderwerp ook in de schaduw zetten op een plek met een muurtje als achtergrond die ook in de schaduw staat.
Binnen kun je 2 speedlights met plu neerplakken. Of je subject voor een raam aan schaduwzijde neer zetten. Dan ben je er ook al weer. Misschien juist die contrasten opzoeken en stroken binnenvallend licht op het gezicht laten vallen. Kan ook een mooi beeld opleveren. Jouw creativiteit bepaald de grenzen.
Houdt het simpel. De oplossing ligt in de eenvoud.
De zon is op de evenaar enkel om 12.00 uur exact recht boven je. Op andere tijden is dat niet zo. De aarde staat niet stil maar draait. De tijd speelt dus ook een rol in het kiezen van je positie t.o.v. je subject. Doe dat zo dat je subject door de zon wordt belicht. Dat er dan her en der in de achtergrond een schaduw dichtloopt is niet erg. Accepteer dat nu eens. De wereld is nu eenmaal niet ideaal en zeker geen studio.
Vooral bij sportevenementen heb je niet de mogelijkheid om allerhande studio technieken te gebruiken. Je moet je aanpassen naar de omstandigheden i.p.v. de omstandigheden aan je wensen aan te passen. Dat wordt em gewoon weg niet.
Laat het idee van volledige controle eens los. Dan krijgt je creativiteit weer de kans los te komen.
En anders is er altijd nog HDR.