fotograferen donkere personen

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: fotograferen donkere personen

Bericht door Léon Obers » di okt 01 2013 9:32 pm

Tuihanti schreef: Als je buiten het licht met het bolletje meet heb je de exacte hoeveelheid aanwezig licht gemeten.
Alles wat zich in dat licht bevind wordt dan correct belicht. Of dat nu een blanke is of een negroïde persoon maakt dan niet uit.
Als de persoon dan erg donker op de foto staat dan komt dat omdat die persoon dermate donker is.
Een correcte weergave dus.
Dat maakt wat uit als je reflectie meet en niet als je incident meet. Dat is het voordeel van incident meten.
Dat bolletje of een grijskaart gaat uit van een 18% grijswaarde bij een contrast van 1:32 (ISO standaard waarbij die waarden als zodanig zijn opgenomen). Dat contrast is bij een "effen" (zachte) verlichting "zonder schaduw", zeg maar "een reproductie-verlichting". NIET een contrast wat je tegenkomt tussen zonkant en schaduwkant in een zonovergoten Afrika (met de zon hoog aan de hemel), waarbij grote delen van de donkere huidtint dus ook nog eens in de donkere schaduw zitten. Daar moet je dus rekening mee houden.
Meten is weten, maar als je niet weet wat de achterliggende problematiek van dat meten is, heb je er nog niks aan en kom je daarmee gegarandeerd nog steeds tot verkeerde resultaten.

Ik vind de platen van Frank Doorhof ook mooi. Het verschil met het meten wat hij uitvoert zal wellicht zijn dat hij wel heel goed weet wat de achterliggende problematiek is van lichtmeten. Die gaat beslist niet klakkeloos uit van enkel alleen de aangegeven waarde van een wit bolletje "en dat is het". Hij streeft daarbij zeker niet naar een correcte weergave, maar juist veel meer een sfeer om een boeiende plaat te leveren.
Vriendelijke groet, Léon Obers

oud0001

Bericht door oud0001 » di okt 01 2013 10:21 pm

Alles wat zich in dat licht bevind wordt dan correct belicht.
Alles in de schaduw bevindt zich niet in dat licht. Lijkt me duidelijk.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di okt 01 2013 10:24 pm

Nee, dat is niet duidelijk.
Waar houdt jij bij omstandigheden met zon- en schaduwkant (of studiolicht met licht en wat schaduw) dat bolletje?

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ArjanL » di okt 01 2013 10:40 pm

Léon Obers schreef:
ArjanL schreef:Léon, soms wordt ik een beetje moe van je!
Je opmerkingen zijn af en toe behoorlijk denigrerend. Bah!
Noblesse oblige zegt dat je iets?

Met licht meten in je handpalm als vervanger van grijskaarten of belichtingsmeter meet je de hoeveelheid opvallend licht.
Met een beetje ervaring of inzicht of histogram kan je dat goed compenseren.

Maar dit hoef je natuurlijk nooit toe te passen, want het werkt kennelijk niet.
Goed lezen is ook een kunst...<
Dat is dus precies wat ik bedoel. Zou je eens moeten doen.
Lichtmeten in handpalm bij gebrek aan belichtingsmeter of de onmogelijkheid van inflitsen en dan compenseren voor de handpalm èn contrasten.
Daarbij ben je niet de enige die veel ervaring of inzicht heeft. Van dat soort opmerkingen, die mij persoonlijk aangaan omdat mijn naam daarmee in verband wordt gebracht wordt ik dus moe.

Ik zal niet meer reageren in dit draadje.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » di okt 01 2013 11:41 pm

Tuihanti schreef:.....Sommige afrikanen zijn heel erg donker. Die zul je nooit lichter krijgen zonder de omgeving over te belichten.....
Absoluut waar.
Het dynamisch bereik is bij de moderne digitale camera's dan weliswaar groot, maar de contrastverschillen zijn in Afrika waar de zon hoog staat en het licht intens is met mensen met een donkere of zwarte huidskleur, vaak nog groter.
Je kan een zwarte huidtint nog zo goed belichten met een losse meter of met je camera met spotmeting, maar de omgeving wordt geheid overbelicht als je het zwarte gezicht correct belicht. Je moet dus corrigeren in de nabewerking. Of inflitsen, maar dan is alle spontaniteit er snel van af m.i.

In Senegal en Zimbabwe heb ik veel zwarte mensen gefotografeerd.
Ik liet de lichtmeter van de camera (matrix) gewoon zijn werk doen. Dat gaf te zwarte gezichten, maar maar wel een doortekende omgeving. In de nabewerking trok ik de donkere partijen dan wat op.
Resultaat: goed doortekende lichte partijen en juiste weergave van de donkere/ zwarte gezichten.
Een voorbeeld: Senegal/ Sahel. De huidskleur is juist weergegeven: mensen zijn daar tamelijk donker, zeg maar zwart.

Afbeelding

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di okt 01 2013 11:55 pm

Sprekende foto's. (EDIT, ineens een opname minder).
En dat nog wel met aan deze foto's te zien een bedekte lucht met "vriendelijk" licht, geen fel zonlicht met harde schaduwen.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo okt 02 2013 12:09 am

ArjanL schreef: Lichtmeten in handpalm bij gebrek aan belichtingsmeter.....
Hoe in godsnaam licht te meten zonder lichtmeter??
Overigens elke tegenwoordige Nikon DSLR heeft een ingebouwde lichtmeter. Een erg goede nog wel.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » wo okt 02 2013 1:11 am

Léon Obers schreef:Sprekende foto's. (EDIT, ineens een opname minder).
En dat nog wel met aan deze foto's te zien een bedekte lucht met "vriendelijk" licht, geen fel zonlicht met harde schaduwen.
Hierbij de andere foto:
Licht was inderdaad nog "vriendelijk". Desondanks deed het "belichtingsprobleem" zich hier al voor en moest ik corrigeren in de nabewerking.
Afbeelding

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo okt 02 2013 4:51 am

Marten schreef: Licht was inderdaad nog "vriendelijk". Desondanks deed het "belichtingsprobleem" zich hier al voor en moest ik corrigeren in de nabewerking.
Met agressiever licht (felle zon en schaduw) kom je er niet meer onderuit om verdergaande aanpassingen in te zetten, door aanvullende kleinere of grotere correcties in belichting zelf (sterker belichten "op rechts" van het histogram) en/of alsnog inflitsen. Met name als de zon hoog staat en niet "recht achter de fotograaf" krijg je al gauw dat oogkassen nog donkerder worden dan in jouw voorbeelden, en ogen nauwelijks of geen licht meer vangen. Inflitsen geeft daar extra opheldering, en een sprankeling en "leven" in de ogen terug door dat flitslicht.

Of inflitsen de spontaniteit zou schaden betwijfel ik. Het moment van een opname is er niet anders mee, als zonder inflitsen. Het fotografeert met een reflex wel "onhandiger" met een relatief grote flitser erop. In die zin schaadt het misschien inderdaad de spontaniteit omdat je meer opvallend bezig bent. Je krijgt er onder die lichtomstandigheden (zon en schaduw) echter opnamen met minder "doodse holle ogen" voor terug.
Een compact- of mirrorless camera zonder restricties in flits-synchrtonisatietijd waarbij je om die reden dan nog met een kleine flitser uit de voeten kunt, is met dat soort onderwerpen in die omstandigheden dan mogelijk een beter alternatief om in te zetten.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op wo okt 02 2013 5:02 am, 1 keer totaal gewijzigd.

oud0001

Bericht door oud0001 » wo okt 02 2013 4:56 am

Léon Obers schreef:Nee, dat is niet duidelijk.
Waar houdt jij bij omstandigheden met zon- en schaduwkant (of studiolicht met licht en wat schaduw) dat bolletje?
Lijkt mij wel duidelijk maar goed.

Dat bolletje richt ik naar de lichtbron. Buiten omhoog naar de zon toe en in de studio naar de softbox(en) die ik wil meten.

Vanaf 4.05min. http://youtu.be/P9NNoEhrfG8 zo dus. En dat hoeft niet persé onder de kin.

Eventueel nog meten aan de schaduwzijde in de studio. Daar staat vaak ook nog een lampje wat minder hard te bakken.
Als je buiten een reflector gebruikt meet je richting reflector. Dat is dan de lichtbron.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo okt 02 2013 7:14 am

Zoals eerder gesteld is die meetmethode afgestemd op een 18% grijs bij een contrast van 1:32.
Met het voorbeeld in dat filmpje met dat blanke meisje met bleke huid in de zon gaat die meetmethode inderdaad nog wel op, omdat je niet wilt dat die bleke huid ook nog eens schraler in licht en toonwaarden wordt weergegeven door nog eens ruimer te belichten.
Hoewel in die situatie de schaduw bij dat blanke meisje beeldend gezien ook al niet optimaal is en je voor een invulling van de schaduw bij "modellenfotografie" daar in volle zon met dat blanke meisje daar dan ook al beter een reflectiescherm voor in zou kunnen zetten voor een beeldend fraaiere nuancering van de blanke toonwaarden in de schaduw.

Maar die opvallende meetmethode werkt simpelweg niet meer bij donkere mensen vanuit centraal Afrika in de volle zon waar je te maken hebt met niet alleen zon maar ook zeer dominant de schaduw. De toonwaarden van de huidskleur in het bereik van die meting zit daarbij niet aan de lichte bleke kant, maar juist aan de andere kant van de toonschaal, de donkere tot diep donkere kant, reeds in de zonkant. Bij een zachte egale belichting zonder harde schaduwen gaat die meetmethode dan nog wel op. Zie de voorbeelden van Marten, waarbij Marten dan nog aangeeft dat hij ondanks die "vriendelijke verlichting" dan reeds moet bijsturen in nabewerking.

Maar bij felle zon die donkere toonwaarden in de schaduw gaan die toonwaarden nog verder naar beneden en kom je simpelweg tekort om daar een mooie toonschaal in op te bouwen, want dat zit zonder correctie "onder" de 1:32 contrast toonschaal waar de meetmethode met dat bolletje op afgestemd is. De gevolgde meetmethode schiet daarbij dan ook tekort als je enkel uitgaat van de meting van dat bolletje in de volle zon. Nu hebben digitale camera's zeker wel enige rek, maar niet zover, en dat in alle toonwaarden gelijkelijk verdeeld dat je daar goed mee uitkomt.

Daar komt dan het inzicht van werkelijke lichtmeettechniek aan te pas als je dat bolletje wilt gebruiken.
De gevolgde methode is daarbij om niet alleen het opvallende licht in de zonkant te meten, maar ook in de schaduw. Die twee metingen bij elkaar geven je inzicht in het benodigde totale dynamische bereik van je fotografische onderwerp.
Wat je feitelijk dan nog moet weten zijn de eigenschappen en het dynamisch bereik van je camera en hoe dat in een bepaalde tooncurve wordt opgebouwd. De rek die je hebt om van gegeven belichtingsinstellingen af te wijken, erop te anticiperen en te corrigeren. Dat laatste in combinatie met de mogelijkheden van post-processing op de PC en de mogelijkheden die de ene software je biedt tegenover een ander. Het kost de nodige ervaring en inzicht, om die drie variabelen (dynamische bereik onderwerp - eigenschappen sensor/camera - processing) met elkaar te verenigen, zodanig dat er een betere balans uitkomt aan beeld, dan dat je met een onvolkomen lichtmeettechniek bent gestart.

Je zou eens het zone-systeem van Ansel Adams kunnen bestuderen. Dat geeft je inzicht enerzijds hoe licht wordt gemeten gerelateerd aan het benodigde dynamische bereik van je onderwerp middels grijstrappen (zones). Anderzijds hoe dat wordt vertaald naar toonwaarden (zones) bij de analoge fotografie gebruikte film en ontwikkeling van film om tot de meest optimale afdruk te komen behorend bij een bepaald onderwerp. Het is dan wel uit de tijd van analoge film, maar het gaat in wat aangepaste vorm nog steeds op voor digitale fotografie. Ook Ansel Adams gebruikte drie variabelen (dynamische bereik onderwerp - eigenschappen film - processing).

Korte beschrijving zone-systeem NL Wiki: http://nl.wikipedia.org/wiki/Zone-systeem" onclick="window.open(this.href);return false;
Engelse Wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/Zone_System" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier een meer uitgebreide PDF die op de digitale versie van het zone-systeem in de fotografie inspeelt:
http://paulturounetblog.files.wordpress ... system.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
(Ik heb het nog niet zelf doorgenomen, heb dan ook nog geen mening of het goed naar die digitale versie is geïnterpreteerd).

Andere digitale versie (zeer uitgebreid) deel I - http://www.varis.com/PDFs/DigitalZoneSystem-Part-1.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Deel II - http://www.varis.com/PDFs/DigitalZoneSystem-Part-2.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Er zijn nog wel meer varianten te vinden: https://www.google.nl/#newwindow=1&q=an ... afe=active" onclick="window.open(this.href);return false;

Nu wil ik niet propageren dat mensen die naar het Afrikaanse continent gaan helemaal volgens dat zonesysteem te werk zouden moeten gaan, maar met de inzichten daarin kom je wellicht tot betere keuzes hoe te meten, te belichten, en te corrigeren in post-processing.
Overigens de RAW-converter van Phase One ---> CaptureOne heeft een aardige tool die is afgestemd op het zonesysteem om je beeld makkelijk in die zones te analyseren:
http://www.phaseone.com/en/Imaging-Software.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » wo okt 02 2013 9:01 am

Léon Obers schreef:Met agressiever licht (felle zon en schaduw) kom je er niet meer onderuit om verdergaande aanpassingen in te zetten, door aanvullende kleinere of grotere correcties in belichting zelf (sterker belichten "op rechts" van het histogram) en/of alsnog inflitsen.....
Bij onderstaande foto met veel harder licht en grote contrastverschillen heb ik "sterker belicht op rechts", door één stop over te belichten. Doel: het goed belichten van de zwarte gezichten van de vrouwen die in de schaduw stonden. Zie histogram en cameragegevens.
Resultaat: de achtergrond (gedeelte met zon) is totaal overbelicht. Die achtergrond bevat nauwelijks nog informatie.

Afbeelding

Met het weer terugzetten van de belichting in de nabewerking en wat sturingspunten kwam ik toch nog tot het volgende resultaat:

Afbeelding
foto is gemaakt in het zuiden van Senegal.

Mijn conclusie: Overbelichten zal ik niet zo snel meer doen. Het optrekken van donkere partijen bevalt mij beter. Zeker bij de D800E .(opname is gemaakt met een D3)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo okt 02 2013 12:36 pm

Marten schreef: Mijn conclusie: Overbelichten zal ik niet zo snel meer doen. Het optrekken van donkere partijen bevalt mij beter. Zeker bij de D800E .(opname is gemaakt met een D3)
Je kunt rekening houden met de opties van beide mogelijkheden, zowel "iets" overbelichten om daarmee de donkere toonwaarden belichtingstechnisch wat meer omhoog te halen die je in post-processing dan makkelijker met minder bijwerkingen nog verder kunt optrekken, tegenover de mogelijkheden om overbelichte clippende hoge lichten alsnog verder naar beneden terug te trekken.

Het ligt erg aan het model camera hoe en welke mogelijkheden je ter beschikking staan tegenover een gecorrigeerde belichting, tezamen met de software die je gebruikt wat de grenzen zijn die je kunt benutten. Een D3 (D700) heeft misschien minder mogelijkheden om donkere partijen ongestraft softwarematig in dezelfde mate naar boven op te trekken, dan wat de D800E je biedt?
Dat moet je afwegen tegenover de mate van het nog terug kunnen halen van hoge lichten.
In jouw geval met de D3 heb je waarschijnlijk optimaal binnen de grenzen van de mogelijkheden je belichting afgestemd.

Verder denk ikzelf dat de mogelijkheden van dat D3 bestand wat je toont nog steeds meer mogelijkheden biedt dan je wellicht nog voor mogelijk houdt met het terughalen van clippende hoge lichten. Dat kan mogelijk door gebruik van andere software die betere opties biedt om hoge lichten terug te halen dan wat Nikon Capture je biedt of Adobe Camera RAW. Met name "Photo Ninja" heeft daar erg goede algoritmes voor. http://www.picturecode.com/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Dat sluit aan met een stukje tekst In mijn vorige reactie, waar ik o.a. schrijf.
Léon Obers schreef: Wat je feitelijk dan nog moet weten zijn de eigenschappen en het dynamisch bereik van je camera en hoe dat in een bepaalde tooncurve wordt opgebouwd. De rek die je hebt om van gegeven belichtingsinstellingen af te wijken, erop te anticiperen en te corrigeren. Dat laatste in combinatie met de mogelijkheden van post-processing op de PC en de mogelijkheden die de ene software je biedt tegenover een ander.....
Dus het biedt denk ik nog steeds extra kansen om dat beeld alsnog fraaier te krijgen met een mooie toonschaal, ook in de hoge lichten. :wink:

oud0001

Bericht door oud0001 » wo okt 02 2013 3:39 pm

Dus als iemand donker is en niet blank dan klopt het niet en met een blank meisje klopt het wel. Hmmm.
Dus als ik op een blank meisje 1000 lux aan licht zet en op een negroïde meisje ook 1000 lux aan licht zet klopt het bij het blanke meisje wel maar bij de het negroïde meisje niet. Hmm, de waarden zijn het zelfde. Beide 1000 lux.
Mijn incident meter meet dan ook 1000 lux in EV waarden.
Vreemde redenering. De hoeveelheid licht veranderd niet met de huidskleur.
Enkel de reflectie en die meet ik dus niet.
Dat geld ook voor de schaduwzijde.

Omzet tabelletje Lux naar EV naar FootCandle.
http://www.sekonic.com/support/evluxfoo ... chart.aspx
http://www.999-wed.com/pg/pg9-infrared- ... tables.htm

Nu kun je iedereen murw gooien met weetjes, kennis en pixelpeepen tot op de photon maar, er veranderd nog steeds niets aan het feit dat opvallend licht niet in hoeveelheid/intensiteit veranderd bij verschil van huidskleur. Dat is een natuurlijk verschijnsel waar je geen controle over hebt. :wink:
Als ik met het blanke meisje 12EV meet en er meteen een donker meisje neer zet meet ik weer 12EV.
Het donkere meisje is donkerder en zal dan ook donkerder in de plaat te zien zijn.
Dat klopt dan met wat de werkelijke situatie was. Meer hoeft dat niet te zijn.
Accepteer dat de sensor beperkingen heeft en minder dynamiek. Als de huidtint maar klopt.
En als die huid dan in de schaduw zit wordt het nog donkerder. Dus moet dat ook donkerder op de plaat.
Allemaal heel logisch ook.

Je kunt de foto ook vanuit een andere hoek nemen zodat de huid niet in de schaduw zit maar in de zon. Dan wordt het weer lichter weer gegeven. Tja, en soms kan dat niet. Het zij zo.

Ik wil een correcte huidtint en niet het maximale er uit halen ten koste van de huidtint.
Daarvoor moet je dan soms een compromis maken. Het zij zo.
De sensor kan nog niet beter dan dat.

Back to africa,

Het meten van licht en schaduw geeft je meetwaarden in EV, bij mijn Gossen meters dan.
Ga op het strand staan en meet het licht in de zon. Laat het 16 EV zijn.
Meet dan in de schaduw op dat strand door je hand uitgestrekt omhoog te houden zodat de meter in de schaduw komt van je hand. Dan meet je de schaduw op het strand op dat moment.
Laat het 10 EV zijn. Dan heb je een verschil van 6 stops.
Als je weet dat je sensor een dynamisch bereik heeft van 4 stops dan weet je dat je of iets gaat overbelichten dan wel iets gaat onder belichten Je moet een keuze maken. Ga je voor de huid in de schaduw dan zul je delen in de achtergrond laten clippen.
Ga je voor een correcte belichting heb je geen clipping maar zal het gezicht in de schaduw zitten en zul je iets minder detail zien.
In het laatste geval is de belichting wel het meest correct. De situatie was zo op dat moment.
Wat je zou kunnen doen is je positie dermate kiezen dat je de gezichten niet in de schaduw hebt.
Je hebt toch een mobiel statief onder je torso. Gebruik em.

Als je er portretten gaat schieten kun je toch een diffusor tussen de zon en je subject houden. Doen we in de studio ook. Noemen we softbox. Daar heb je van die hele mooie opvouwbare van. Kies je achtergrond dan ook zorgvuldig. Meet dan onder de diffusor.
Hoe simpel kan het zijn. Je kunt je onderwerp ook in de schaduw zetten op een plek met een muurtje als achtergrond die ook in de schaduw staat.

Binnen kun je 2 speedlights met plu neerplakken. Of je subject voor een raam aan schaduwzijde neer zetten. Dan ben je er ook al weer. Misschien juist die contrasten opzoeken en stroken binnenvallend licht op het gezicht laten vallen. Kan ook een mooi beeld opleveren. Jouw creativiteit bepaald de grenzen.
Houdt het simpel. De oplossing ligt in de eenvoud.

De zon is op de evenaar enkel om 12.00 uur exact recht boven je. Op andere tijden is dat niet zo. De aarde staat niet stil maar draait. De tijd speelt dus ook een rol in het kiezen van je positie t.o.v. je subject. Doe dat zo dat je subject door de zon wordt belicht. Dat er dan her en der in de achtergrond een schaduw dichtloopt is niet erg. Accepteer dat nu eens. De wereld is nu eenmaal niet ideaal en zeker geen studio.
Vooral bij sportevenementen heb je niet de mogelijkheid om allerhande studio technieken te gebruiken. Je moet je aanpassen naar de omstandigheden i.p.v. de omstandigheden aan je wensen aan te passen. Dat wordt em gewoon weg niet.

Laat het idee van volledige controle eens los. Dan krijgt je creativiteit weer de kans los te komen. :wink:
En anders is er altijd nog HDR. :wink:

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo okt 02 2013 6:51 pm

Tuihanti schreef:Dus als iemand donker is en niet blank dan klopt het niet en met een blank meisje klopt het wel. Hmmm.
......
Vreemde redenering. De hoeveelheid licht veranderd niet met de huidskleur.
Nee, maar het onderwerpscontrast is wel verschillend, daar houdt je geen rekening mee.
Het onderwerpscontrast bij dat blanke meisje ligt voornamelijk binnen de contrastomvang waarbinnen een opvallende lichtmeting op is afgestemd (1:32). Het onderwerpscontrast bij donkere mensen met zon en schaduw en mogelijk ook nog lichte kleding is een heel stuk groter dan die 1:32
Verder houdt je geen rekening in welk gebied de toonwaarden van het onderwerp corresponderen binnen de mogelijkheden van het dynamisch bereik van de camera, en hoe het zich naar toonwaarden in de camera vertaalt. Daar komt meer bij kijken dan strikt uitgaan van die gemiddelde lichtmeting met dat bolletje, zoals inmiddels in diverse voorbeelden naar voren komt.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”