Pagina 2 van 2

Re: D800(E) tips en trucs

Geplaatst: zo nov 24 2013 4:13 pm
door philippe
Marten schreef:Met dank aan / tekst van Léon Obers:

Vergelijking digitaal in de vorm van een Nikon D800E versus 6x9 cm rolfilm:
http://kbesios.com/blog/2012/07/06/niko ... rmat-film/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kbesios.com/blog/2012/07/06/niko ... m-part-ii/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kbesios.com/blog/2012/10/18/niko ... -part-iii/" onclick="window.open(this.href);return false;

Vergelijking Nikon D800(E) versus digitaal middenformaat:
Met Leica S2: http://blog.mingthein.com/2012/05/05/an ... eica-s2-p/" onclick="window.open(this.href);return false;
Met Phase One IQ160: http://www.cameralabs.com/reviews/Nikon ... lity.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Op het gevaar af het oorspronkelijke doel van deze thread geweld aan te doen, heb ik wel enkele vragen omtrent deze vergelijking, tussen de D800E met 6x9 rolfilm waarvan hier sprake, en digitaal <—> analoog in het algemeen.

- Vooreerst de kwaliteiten van de digitalisering van film: scanner, — operator, scan software, postprocessing, kalibreren, beoordelingsmedium…
- Ook de keuze van de film had beter gekund, een diapositief is eigenlijk, hiervoor althans, beste keuze en is tevens kritischer.
- Welke is de kwaliteit van de ontwikkeling, de behandeling en zelfs de bewaring van de film?
- Welke is de kwaliteit van de analoge opname en dito uitrusting? Analoge camera's zijn meestal oud, wat versleten en, belangrijker, van een vorige technologische generatie. Digitale uitrusting is nieuwer en technologisch verder geëvolueerd.
- Een scanning is uiteindelijk slechts een kopie van het camera origineel (=film), en draagt de onvermijdelijke natuurlijke fouten van het scan procédé met zich mee!
- Het beoordelen, op 100%, van de scanningen, niet de film op zich, is maar zo-zo. Film heeft zeker zijn beperkingen naargelang het opname formaat, dus die bewuste 100% kan eigenlijk de mogelijkheden, inherent aan het film (opname-) formaat, voorbijschieten, maar toch binnen formaat van de digitale file van de scanning blijven.
- Als men een digitaal beeld op 100% beoordeeld, gebeurt dit binnen de (pixel-) capaciteiten van dat beeld en op het camera origineel, niet op een afgeleide kopie op een ander medium.
- Daarbij, de beeldcyclus waar film voor inworpen is en dus dient gebruikt te worden, is in de eerste plaats voor de aanmaak van een opzichtmodel, geen doorzicht. Diapositief is in beperkte mate tweeledig.
Digitaal heeft deze beperking niet, en meer nog, ik vermoed dat dit medium het beste presteert in doorzicht.
Opzicht en doorzicht zijn eigenlijk opponenten.
- En, als als laatste, elk medium heeft zijn eigen karaktervolle eigenschappen, en dat is uiteindelijk wat normaliter telt in de keuze, maar wat is normaal?
Kies je voor film, dan kies je in de eerste plaats voor een werkwijze én vooral een beeldvoordracht die digitaal niet heeft en vice versa…

Analoog en digitaal zijn nu twee zelfstandige en parallelle media, geen concurrenten! Maar ze beïnvloeden melkaar.

Re: Analoog vs Digitaal

Geplaatst: ma nov 25 2013 1:16 am
door Léon Obers
philippe schreef: .....heb ik wel enkele vragen omtrent deze vergelijking, tussen de D800E met 6x9 rolfilm waarvan hier sprake, en digitaal <—> analoog in het algemeen.
Het is een beetje onduidelijk in hetgeen je beschrijft of het daarbij om meer algemene constateringen gaat die je doet, of dat je elke regel expliciet als vraag bedoelt en er dan ook een expliciet antwoord op zou willen hebben aangaande de eerdere vergelijking. Ik vul het dan maar aan op een wijze, waarvan ik denk dat het je meer inzicht geeft, (of juist weer nieuwe vragen oproept :lol: ).
philippe schreef: - Vooreerst de kwaliteiten van de digitalisering van film: scanner, — operator, scan software, postprocessing, kalibreren, beoordelingsmedium…
Bij het scannen van film is de kwaliteit van de scanner belangrijk. Om daarbij de best mogelijke kwaliteit te kunnen bereiken zou je van mogelijkheden gebruik moeten maken wat tegenwoordig eigenlijk nauwelijks meer te vinden is (bijv. een drumscan), of tegen nogal wat kosten bij uitbesteding aan een gespecialiseerd bedrijf (waarvan er nog maar weinig bestaan). Ik ga daarbij wel uit dat een operator bij zo'n bedrijf wel kennis en ervaring heeft met scanner en scansoftware.

Met het scannen "hobbymatig", heb ik dikwijls wel mijn twijfels van wat er nog aan kwaliteit van het beeld overblijft, (of althans wordt gepresenteerd), door gebrek aan goede apparatuur, instelfouten, en de kennis / ervaring om in het meer moeilijke traject daar nog iets goeds van te kunnen maken.

Kalibreren, beoordelingsmedium, is verder eigenlijk weinig anders als de verwerking volledig digitaal.

In de verschillende vergelijkingen en het ontbreken van achterliggende informatie over kennis of kwaliteiten van apparatuur en kunde van degene die de vergelijkingen hebben uitgevoerd, zou je de resultaten dan ook wel met een bepaald voorbehoud moeten benaderen. Het komt voor mij althans wel duidelijk naar voren dat een werkwijze via scan, al snel meer fouten en onregelmatigheden vertoont dan een rechtstreeks digitaal opnameproces.
philippe schreef: - Ook de keuze van de film had beter gekund, een diapositief is eigenlijk, hiervoor althans, beste keuze en is tevens kritischer.
Als filmmateriaal Kodachrome zou zijn, zou dat scherpere resultaten kunnen opleveren door de samenstelling van de film die nogal wat raakvlakken heeft met zwart-wit film. Dat is tegenwoordig echter niet meer voorhanden. Maar of dia (in het E6 procedé) de beste keuze zou zijn tegenover kleurnegatief, ben ik helemaal niet overtuigd. Dat ligt maar net aan het doel, en of je specifiek van de eigenschappen van wat er in de film is vastgelegd je daar gebruik van wilt maken, of juist niet.

Gebruik van dia- of negatief-materiaal kennen elk hun voor- en nadelen bij het scannen. Waar ligt de nadruk? Bij dia heb je wel direct een goede kleurreferentie wat het uitgangspunt is. Bij scannen van dia-materiaal kom je echter makkelijker aan de grenzen van het dynamische bereik van een scanner. (Denk bijv. aan het scannen van bijv. Fuji Velvia). Heb je grote onderwerpscontrasten kun je beter gebruik maken van negatief-materiaal en dat scannen tegenover dia. Idem bij menglicht situaties om tot de beste resultaten te komen. Nadeel van kleurnegatief is dat het voor veel mensen moeilijker op kleur is te brengen door het ontbreken van een kleurreferentie.
philippe schreef: - Welke is de kwaliteit van de ontwikkeling, de behandeling en zelfs de bewaring van de film?
Als het niet goed is bewaard heb je (plaatselijke) kleurafwijkingen, contrastverlies e.d. Bewaar het in de koeling of diepvries.
Verder ga ik wel uit van een correcte ontwikkeling. (Mensen besteden het meestal uit aan printshop of vaklab). Als het niet goed gebeurt is het meestal makkelijk op te merken en kun je een centrale daarop aanspreken. (Alg-vorming, vlekken, strepen, onregelmatige ontwikkeling).
philippe schreef: - Welke is de kwaliteit van de analoge opname en dito uitrusting? Analoge camera's zijn meestal oud, wat versleten en, belangrijker, van een vorige technologische generatie. Digitale uitrusting is nieuwer en technologisch verder geëvolueerd.
De vorige technologische generatie maakt op het "mechanische" vlak IMO niet zoveel uit met betrekking tot vastleggen van beeld. Hooguit het gebruik van oudere objectieven. Maar diezelfde objectieven kun je bij een vergelijk tussen Nikon analoog en Nikon digitaal meestal gewoon op alle twee de systemen gebruiken. Andersom (modern objectief op oude camera), stuit je mogelijk eerder op problemen met het verstellen van het diafragma als het een G-objectief betreft.

De eerdere vergelijking met een Fuji 6x9cm rolfilm camera, betreft een relatief niet eens zo oude camera en objectieven. Desalniettemin zal er best verschil zitten in de optische kwaliteit van een objectief wat is afgestemd op een relatief groot opnameformaat, tegenover een klein opnameformaat, waar hogere eisen worden gesteld aan met name de resolutie van die objectieven. (Vooral tegenwoordig met toenemende pixeldichtheid).

Afbeelding
philippe schreef: - Een scanning is uiteindelijk slechts een kopie van het camera origineel (=film), en draagt de onvermijdelijke natuurlijke fouten van het scan procédé met zich mee!
Als de scanner maar goed genoeg is, vallen fouten steeds minder op ten opzichte van een relatief toch al laag scheidend vermogen van film. Digitaal kent echter ook zijn beperkingen in het systeem wat evenzeer natuurlijke fouten heeft. Dat wordt dikwijls vergeten. Een sensor met Bayer-patroon, om er via < demosaicing > een compleet RGB-beeld uit op te bouwen, brengt per definitie een vermindering in scherpte met zich mee en mogelijk aanvullend artefacten (bijv. moiré).
philippe schreef: - Het beoordelen, op 100%, van de scanningen, niet de film op zich, is maar zo-zo. Film heeft zeker zijn beperkingen naargelang het opname formaat, dus die bewuste 100% kan eigenlijk de mogelijkheden, inherent aan het film (opname-) formaat, voorbijschieten, maar toch binnen formaat van de digitale file van de scanning blijven.
Hoe bedoel je dat?
Een scan van film met een resolutie ingesteld op bijv. 2000 dpi wat niet meer informatie laat zien dan een scan op 5000 dpi, omdat de film simpelweg niet meer detail heeft? Of andersom, je toont een scan van 1000 dpi, wat niet alles aan detail bevat dan de film mogelijk wel in zich heeft?
philippe schreef: - Als men een digitaal beeld op 100% beoordeeld, gebeurt dit binnen de (pixel-) capaciteiten van dat beeld en op het camera origineel, niet op een afgeleide kopie op een ander medium.
Wat beschouw je als origineel?
Digitale data wat we beoordelen geïnterpoleerd uit een Bayer-patroon sensor is beslist niet het origineel in de zin hetgeen we zien tegenover wat er is vastgelegd als data, slechts een afgeleide daarvan. Bovendien elke "projectie" of weergave van de data op een beeldscherm, is reeds een technische voorstelling / omzetting van die data naar een medium "wat licht uitstraalt". Nog afgezien dat die RAW-data eerst nog eens een keer op persoonlijke voorkeuren en software-eigenschappen is bewerkt. In die zin dus altijd een afgeleide als vorm naar een "beeldkopie" toe. Juist het strikt bekijken van een fysiek stukje film of dia (in de hand) is per definitie het origineel, niet een kopie. Afgedrukt kunnen we die film of dia dan tevens ook nog als kopie bekijken.

Film afgedrukt als "kopie" kan net zo variabel zijn in hetgeen we waarnemen, als elke weergave van een digitaal opgenomen bestand. Alleen zijn de tegenwoordige hulpmiddelen, om een beeld meer consistent te verwerken en correct weer te geven makkelijker te realiseren dan vroeger analoog het geval was. Met het makkelijker realiseren van beeld als basis, is de toegang tot een hoge beeldkwaliteit voor een veel grotere groep mensen bereikbaar, dan vroeger analoog het geval was. Besef echter wel dat elke beeldweergave van een digitaal bestand slechts een representatie is van die data. (Dezelfde data zou je ook kunnen gebruiken om in een vreemd patroon daarmee geluid aan te sturen).
philippe schreef: - Daarbij, de beeldcyclus waar film voor inworpen is en dus dient gebruikt te worden, is in de eerste plaats voor de aanmaak van een opzichtmodel, geen doorzicht.
Dat hoeft helemaal niet. Alleen als de drager van de emulsie van de navolgende bewerking "papier" is, heeft het een functie als opzichtmodel. Als de navolgende bewerking een transparante drager heeft (of "melk-achtig" opaal), is het bedoeld voor doorzicht. Denk aan bijv. afbeeldingen van lichtreclames, lichtbakken in snackbars etc. Dat het voornamelijk wel voor opzichtmodellen werd gebruikt, doet daar weinig aan af.
philippe schreef: Diapositief is in beperkte mate tweeledig.
Digitaal heeft deze beperking niet, en meer nog, ik vermoed dat dit medium het beste presteert in doorzicht.
Opzicht en doorzicht zijn eigenlijk opponenten.
Film presenteert (of presteert als je het zo wilt noemen) zich evenzeer het beste in doorzicht (of projectie). Je kunt nu eenmaal grotere contrasten bereiken in doorzicht, wat een grotere dieptewerking, toonschaal aan het beeld geeft, dan in opzicht. Dat wordt doorgaans als een betere "kwaliteit" ervaren.
philippe schreef: - En, als als laatste, elk medium heeft zijn eigen karaktervolle eigenschappen, en dat is uiteindelijk wat normaliter telt in de keuze, maar wat is normaal?
Kies je voor film, dan kies je in de eerste plaats voor een werkwijze én vooral een beeldvoordracht die digitaal niet heeft en vice versa…
Met dien verstande dat je digitaal de beeldkarakteristiek van film wel kunt nabootsen. Andersom gaat dat niet.

Re: Analoog vs Digitaal

Geplaatst: ma nov 25 2013 10:40 am
door philippe
Dag Léon,
Jou reactie kwam wel snel, alsook het verplaatsen van mijn posting, maar op dat laatste heb ik inderdaad geen zeggenschap en heb daar ook geen probleem mee.
Alhoewel, ik haakte gewoon in op wat Maarten schreef.

Inderdaad, mijn formulering was wat gebrekkig: in plaats van 'vragen' had ik 'bedenkingen' moeten schrijven, dit zou beter passen.

- Vooreerst: "De weg der vergelijken is altijd bezaaid met doornen en losliggende plavuizen, behoed u!"

- Wat mijn opmerking over het scannen betreft: ik had het over wat ik zag via de link in de posting van Maarten.
- En inderdaad een drumscanner behoord nu nog slechts tot de afdeling der natte dromen… Alhoewel er apparaten bestaan, in de hobby afdeling te vinden, waarvan de mogelijkheden/resultaten zeker niet te miskennen zijn.
Bijvoorbeeld: met wat kennis van zaken, de nodige handigheid, goede software en een Fluid Mount Accessory kan met de Epson 750 goed werk afgeleverd worden, zelfs geschikt voor fatsoenlijk drukwerk (dat zien jullie halverwege januari '14 wel).
- Met kalibreren bedoelde ik niet alleen de monitor (zeer belangrijk) maar ook de scanner, zelfs, zij het in beperkte mate, de 750.
- Inderdaad, elke werkwijze heeft zijn beperkingen, de ene meer dan de andere, maar ondertussen weten we dat beperkingen wel eens kunnen lijden tot 'meesterschap', dit zonder enige pretentie bedoeld natuurlijk…

- Sta mij toe om een lans te breken voor diapositief, Provia, Ektachrome en zeker niet in het minst de Agfa Scala waren nu wel echt bedoeld om gescand te worden. Niet alleen voor de (kleur-) referentie maar ook de degelijkheid en het gebruiksgemak.
Even terzijde: ik heb deze emulsies jarenlang dagelijks 'tussen de boterham verorberd'! Toegegeven, nu scan ik alleen nog Z/W negatieven, kleur is zonder meer een digitale aangelegenheid.

- De behandeling van (kleur-) filmmateriaal heeft in elk stadium z'n regels, daar kan je nu eenmaal niet onderuit. De strijd tegen Magentatomie zindert nog altijd na. De hoeveelheden Zwavelzuur en/of Natrium Hydroxide die ik destijds erdoor gejaagd heb en de uren besteed aan afstellen van de Colenta, kon ik niet meer bijhouden!

- Ik had het niet in de eerste plaats over de optiek. De camera die je citeert is een meetzoeker, iedereen weet hoe gevoelig dit scherpstel systeem is. Mijn Leica's gingen gemakkelijk jaarlijks alleen maar daarvoor naar Solms, de 'heat of the fight' was soms meedogenloos voor die fijne, maar bloedmooie, mechaniek. Daarbij, naar mijn zeer bescheiden mening, was die Fuji 6x9 niet het beste wat ze toen in hun mars hadden.

- Volledig akkoord met jou opmerkingen over de beperkingen van het digitale gebeuren! Ook het weergeven… Maar ik bedoelde hier eerder het beoordelings medium, bij film wordt uiteindelijk de afdruk beoordeeld, digitaal word bijna meer op scherm beoordeeld en in mindere mate op afdruk, alhoewel!
Ik heb zelden een beeldredacteur op het oorspronkelijke film document zijn beoordeling weten maken, ofwel was het een afdruk, soms een Polaroïd, ofwel een diaduplicaat op de lichtbak, het camera origineel was heilig. Bespaar me de beoordeling van film bij projectie (geen cinema), dan vecht ik nog liever tegen Magentatomie! Ik heb hier ergens nog enkele Kodak Carrousels en Schneider projectie lenzen liggen, dik onder het stof.

- Sta mij ook heel eventjes me toe om fijntjes op te merken dat een weergave van een analoog origineel op een transparante drager eigenlijk ook een afdruk is, in de letterlijke zijn van het woord, alleen wat anders papier is wordt hier translucide kunststof.

- Vergeet het maar om met digitaal de beelvoordracht van film te imiteren, zelfs met de beste software, zeker wat Z/W betreft! Overigens, waarom zou je dat doen, zolang er nog film is? En andersom, wat heb je daar aan, zolang er digitaal is…


Maar, beste Léon, laat het niet aan je hart komen, er zijn inderdaad belangrijker dingen in 't leven, zoals er op uit trekken en fotograferen!

Re: Analoog vs Digitaal

Geplaatst: ma nov 25 2013 12:36 pm
door emdeklerk
"- Vergeet het maar om met digitaal de beeldvoordracht van film te imiteren, zelfs met de beste software, zeker wat Z/W betreft! Overigens, waarom zou je dat doen, zolang er nog film is? En andersom, wat heb je daar aan, zolang er digitaal is…"

Uit het hart gegrepen!

Re: Analoog vs Digitaal

Geplaatst: ma nov 25 2013 2:45 pm
door Léon Obers
philippe schreef: Jou reactie kwam wel snel, alsook het verplaatsen van mijn posting, maar op dat laatste heb ik inderdaad geen zeggenschap en heb daar ook geen probleem mee. Alhoewel, ik haakte gewoon in op wat Maarten schreef.
Verplaatsen van een posting? Ik heb daar evenmin zeggenschap over. Dat is een verworvenheid wat alleen moderators kunnen doen.
Inhaken op wat je schrijft en delen van je bericht aanhalen om specifiek waar het betrekking op heeft een reactie op te geven is iets anders. (Dat doe jezelf ook in het bericht van Marten, wat vervolgens ook weer aanhalingen zijn van stukken tekst welke ik eerder heb geschreven op de vorige pagina :D )
philippe schreef: Met wat kennis van zaken, de nodige handigheid, goede software en een Fluid Mount Accessory kan met de Epson 750 goed werk afgeleverd worden, zelfs geschikt voor fatsoenlijk drukwerk (dat zien jullie halverwege januari '14 wel).
Dat is zeker mogelijk. Rolfim of vlakfilm hebben al gauw een behoorlijk stuk overkill / reserve voor het meeste drukwerk waar niet elke korrel hoeft te worden weergegeven. Het is vaak niet noodzakelijk de hoogste resolutie scan daarvoor in te zetten of een drumscanner. Maar bij een vergelijk tussen analoog vs digitaal (het onderwerp van deze draad), kan ik me voorstellen dat mensen juist wel de grenzen daarvan zouden willen verkennen met wat mogelijk is. Praktisch gezien zou je dat echter evengoed kunnen betrekken in doorgaans meer gebruikelijke en betaalbare oplossingen die voor de meesten nog betrekkelijk eenvoudig realiseerbaar zijn. De eerder gegeven links zijn daar een prima voorbeeld van. De beperkingen daarin komen echter ook naar voren.
philippe schreef: - Ik had het niet in de eerste plaats over de optiek. De camera die je citeert is een meetzoeker, iedereen weet hoe gevoelig dit scherpstel systeem is. Mijn Leica's gingen gemakkelijk jaarlijks alleen maar daarvoor naar Solms, de 'heat of the fight' was soms meedogenloos voor die fijne, maar bloedmooie, mechaniek. Daarbij, naar mijn zeer bescheiden mening, was die Fuji 6x9 niet het beste wat ze toen in hun mars hadden.
Problemen met Leica's betekent niet automatisch dan ook problemen met een Fuji 6x9. Daar zou je specifiek de gebruikservaringen op Fuji forums voor moeten nakijken. Verder wil ik ook geenszins beweren dat die Fuji het beste zou zijn wat Fuji gemaakt zou hebben. Groter opnameformaat, langere brandpunten betekent direct ook groter mogelijke marges in afstellingen voordat een eventueel defect gaat opvallen. Het lijkt me dat met zo'n camera het mogelijk moet zijn gewoon een goed beeld vast te leggen op rolfilm. Fuji objectieven zijn ook niet slecht. De objectieven op de moderne digitale Hasselblads komen ook van Fuji. Aanvullende links op de vorige pagina geven voorbeelden met andere camera's. o.a. met een Contax 645 (met Zeiss 80mm/2.0 objectief),
philippe schreef: ...bij film wordt uiteindelijk de afdruk beoordeeld, digitaal word bijna meer op scherm beoordeeld en in mindere mate op afdruk, alhoewel!
Ik denk inderdaad "alhoewel". Het ligt maar net voor welke doeleinden iemand iets fotografeert. Als er afdrukken worden gemaakt, is het ook specifiek bedoelt om ze als afdruk te beoordelen. Ik heb veel afdrukken geleverd aan mensen, waarbij die afdrukken het enige product is wat die mensen ooit te zien hebben gekregen (frappant juist van digitale bestanden als basis :D ). Ik ken ook fotografen die mensen eerst digitaal op een groot scherm de gemaakte foto's laat zien, en dan kun je enkel afdrukken bestellen. Er worden geen digitale bestanden uitgeleverd. Op tentoonstellingen hangen er geen beeldschermen langs een afdruk om te beoordelen of de afdruk wel goed is.

Alleen bij fotografie voor web-doeleinden of TV krijgen mensen foto's op een scherm gepresenteerd. Het is dan maar afwachten in welk scala aan helderheid, contrast en kleurinstelling iets wordt bekeken. Maar inderdaad, met een overvloed aan beeld en social media wordt het meeste beeld tegenwoordig wel op een schermpje bekeken. Het meest wellicht nog op een klein telefoonschermpje. Maar of je dat "fotografie" moet noemen? Voor de "echt mooie fotografie" wil ik als het kan toch liever een galerie bezoeken met echte afdrukken, dan het beeld op een beeldscherm bekijken.
philippe schreef: - Sta mij ook heel eventjes me toe om fijntjes op te merken dat een weergave van een analoog origineel op een transparante drager eigenlijk ook een afdruk is, in de letterlijke zijn van het woord, alleen wat anders papier is wordt hier translucide kunststof.
Klopt, die verschillen had ik reeds benoemd, alleen een andere bewoording voor "translucide kunststof", wat ik als "melk-achtig" opaal benoem als drager.
Eerder werd expliciet gesproken over opzicht en doorzicht. Dan praat je specifiek over de functie hoe het licht er op moet vallen of er door moet gaan om "een afdruk" op de juiste wijze te bekijken.
philippe schreef: - Vergeet het maar om met digitaal de beelvoordracht van film te imiteren, zelfs met de beste software, zeker wat Z/W betreft! Overigens, waarom zou je dat doen, zolang er nog film is? En andersom, wat heb je daar aan, zolang er digitaal is…
Vergeten hoeft niet, want het is al lang een feit dat zoiets kan en ook gebeurt. Er zijn bijv. bioscoopfilms gemaakt digitaal als basis, maar om de sfeer van een andere tijd weer te geven, is het digitale beeld specifiek met een uitgesproken sfeer overgoten in Technicolor of Kodachrome weergave om de film nog wat cachet te geven in de stijl dat die technieken gebruikt werden. Dan weet je ook gelijk dat er simpelweg creatieve redenen kunnen zijn om een dergelijke sfeer ook digitaal te willen bewerkstelligen. Teruggrijpen naar de originele technieken is er praktisch niet meer bij.

Re: Analoog vs Digitaal

Geplaatst: di nov 26 2013 3:13 am
door Léon Obers
Nagekomen:

Vond een interessante website waar scanners worden getest:
http://www.filmscanner.info/en/EpsonPer ... 50Pro.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.filmscanner.info/en/Hasselbl ... ghtX5.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Daarbij komt duidelijk naar voren dat populaire scanners voor middenformaat film daarin toch wel te kort schieten om een goede scan te kunnen maken (testen met o.a. Epson V700 en V750). Die test-bevindingen sluiten eigenlijk heel goed aan in de wat tegenvallende scanvoorbeelden die eerder in de draad zijn aangehaald.

Een scanner die wel goed scoort, is bijv. een Hasselblad (Imacon) Flextight. Maar dat zijn scanners van een aanzienlijk hoger prijsniveau. En dan nog geven de resultaten ervan mij de indruk dat de maximale kwaliteit nog steeds niet gehaald is, omdat de korrel van de film niet strak scherp getoond wordt.
Flextight X1 http://www.calumetphoto.nl/product/hass ... ner/HASX1/" onclick="window.open(this.href);return false;
Flextight X5 http://www.calumetphoto.nl/product/hass ... ner/HASX5/" onclick="window.open(this.href);return false;


Verschil tussen Hasselblad Flextight X5 versus Nikon Super Coolscan 9000 ED
Crop uit het volgende plaatje (rechthoek 1):

Afbeelding

Afbeelding



Verschil tussen Hasselblad Flextight X5 versus Epson Perfection 10000 XL
Crop uit het volgende plaatje (rode rechthoek):

Afbeelding

Afbeelding