Cyrus schreef:Als je spotmeting op de witte kraag doet, wordt de rest naar mijn idee juist nog meer onderbelicht. Als je het aan de camera wil overlaten, zou je eerder de camera een matrixmeting dienen te laten doen.
Ik bedoelde dat je meet op de grijze gedeelte van de kraag (van zijn cuirass) van de persoon in 't wit, dit komt zo ongeveer uit in 't midden, Zone V, van de tien Zones.
Het is inderdaad altijd een zoekwerk naar een plek/onderdeel (Zone) die ongeveer overeen komt met Zone V!
Voor meer uitleg, zie hoofdstuk 4 van Ansel Adams THE NEGATIVE, op p. 54 staat er een mooi gevisualiseerd voorbeeld, op p. 74 ook overigens.
Dit boek is zowat mijn (belichtings-) bijbel en heb er altijd ergens één in m'n atelier liggen.
Het is een reeks van 3 boeken en ik heb ze in tweevoud, de oorspronkelijk versie, toen nog in 4 delen, en de recentere versie (met de grijze kaft uit 1981) in 3 delen waarvan THE NEGATIVE in tweevoud.
Na het lezen van zijn boeken, en deze van Jack Reznikci (uit 1987), is het met m'n werk echt vooruit gegaan, door die kennis te doorgronden, veelvuldig toe te passen en zodoende tot mijn (onderbewuste) bagage te maken, ben ik systematisch beter gaan fotograferen, waardoor ik beter aan de bak kwam.
Door die uitgebreide technische beheersing, deze werkte uiteindelijk ongemerkt mee in de achtergrond, werd ik bevrijd van al dat technisch gedoe tijdens het (creatief) fotograferen. Op den duur moest ik niet meer zoeken naar al die Zones, ik koos die bijna instinctmatig en reduceerde de meetresultaten bijna op automatische piloot. Mijn camera's hadden in die tijd niet eens ingebouwde lichtmeeting, laat staan automatische. Maar ik had aanvankelijk wel drie lichtmeters mee, in te zetten al naar gelang de omstandigheden: een Sekonic L-398, een Gossen Lunasix en een Pentax spotmeter, tot dat ik deze
bijna, ik zeg duidelijk bijna, niet meer nodig had (met uitzondering van m'n onafscheidelijke spotmeter)...
Een ding is zeker: oefening baart kunst, en A.A. hielp daar bij. Ere wie ere toekomt!
Ondanks dat A.A.'s schrijven dateert uit het analoog tijdperk, het Zone System uit +/- 1940, kan het merendeel toegepast worden in de digitale fotografie, mits de nodige aanpassingen natuurlijk.
Overigens, en ik heb dit hier al eens verteld, is het systeem van matrix meting volledig geïnd op het Zone System. De camera fabrikant die daarin voor het eerst echt slaagde om dit systeem te computeriseren en in te bouwen was Hasselblad met z'n 205 TCC camera!