John Hoenen schreef:Wmax schreef:John,
Foto 9., echt een hele mooie foto,
Maar dan staat bij de beschrijving van de foto:
Camera model: NIKON D4 • Sluitertijd: 1/50s • Diafragma: f/2.0 • ISO: 1600 • Brandpuntsafstand: 35 mm (35 mm full-frame) • Flash: No Flash • meer info
Flash: No Flash??
Waar komt dat invul-licht dan vandaan op de gezichten en de jas?
Beste Wmax,
We doen nogal regelmatig avondfotografie en dan is er altijd wel iemand die een zaklampje in zijn fototas heeft.

----
Een mooi wit zaklampje?! ... (of bewerkt tot wit)...
Ben zelf erg geïnteresseerd in (invul)flitsen zonder kleur & sfeer verlies (van o.a de achtergrond.)
Op een of andere manier gaat me dat niet goed af...en dan heb ik zo'n SB-900 + D700 maar dan toch... invulflitsen?!
Na ruim 100 pogingen heb ik het toch maar opgegeven, het doet niet wat ik er van had verwacht; als ik telkens zoveel foto's moet maken voor "1" goede;
Remote - effect - flitsen gaat overigens wel weer heel goed, hoewel daar ook vaker overbelichte stukken bij personen fotografie, tenminste als ik detail en kleur wil houden op de minder belichtte stukken. (w.o. de achtergrond). Inmiddels staat de SB-900 als remote flits op -0.3 / -0.6. EV
De camera stel ik hier in op een high speed sync van 1/350 om het licht van de (camera) stuurflits kwijt te raken.
Uiteindelijk toch betere resultaten als menig andere flits foto, maar voor mijzelf niet het gewenste prof resultaat.
Al mijn gepruts leidt dan ook tot de bijzondere interesse in foto's zoals foto 9.
Zo wil je ze hebben, das mooi werk, maar ook hier is dus geen flits gebruikt zo blijkt...
Nu heb ik ook een Coolpix P310 met een ingebouwde flits tot mijn beschikking.
En je gokt het niet, ...maar als ik daar een dergelijke flits-foto mee maak, dan lukt vaak wel wat ik wil...
Hoe frustrerend... dingetje kost ongeveer 200 Euro.
Hoop komend jaar (als nieuw lid) in ieder geval wat van op te pikken van Nikon-SB-flits fotografie via een workshop of een activiteit die ik evt. kan bijwonen o.i.d..
SB-flitsen vind ik niet makkelijk... althans, mijn resultaten zijn niet wat ik er van verwacht had, en dus vind ik dat niet makkelijk.
Groeten
Wilbert Maximus