Laat de op- en aanmerkingen maar komen...

John'47
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Laat de op- en aanmerkingen maar komen...

Bericht door John'47 » ma feb 17 2014 8:35 pm

Bij compositie vind ik mooi of mooier toch wel heel subjectief.
Gulden snede vind ik bijvoorbeeld mooi bij lengte/breedte verhoudingen in de architectuur, maar de vertaling die het bij sommige fotografen krijgt is voor mij slaapverwekkend.
Ik probeer liefst al in de zoeker een compositie te maken (mijn analoge verleden met dia's??)
Wat mij betreft is het origineel van foto 1 mede daarom top.

John
Nikon D810, Sony RX1R II. 

Jacob_O
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Jacob_O » ma feb 17 2014 8:52 pm

Dank je John.

Zelf vind ik het origineel uiteindelijk ook mooier dan de cropped versies
De 'afgeknipte' portalen verstoren het beeld voor mijn gevoel.
De kracht zat juist in het repterende van die portalen.
Blijft van kracht dat ik het bepalen van de compositie, zowel door de zoeker op het moment van opname,
dan wel naderhand door een crop, lastig blijf vinden.

ATOR
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ATOR » ma feb 17 2014 11:14 pm

Jacob O schreef:Het beeld is zo idd écht het onderwerp in de foto en niet meer alleen een onderdeel van die foto.
Dank u voor deze verhelderende bewerking!
Graag gedaan :) Dat is precies wat ik bedoelde.

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » ma feb 17 2014 11:29 pm

De bewerking van ATOR is idd helemaal ok, vind ik ook.
Wat betreft de portalen ben ik het (en vond ik al op de 1e pagina) eens met jouw eerste uitsnede, vlak boven het sein.
Niet met de portalen allemaal volledig in beeld. Dan is het inderdaad evenwichtig, maar dus ook slaapverwekkend.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Jacob_O
Forumlid
Forumlid

Bericht door Jacob_O » di feb 18 2014 9:27 am

Smaken blijven en zullen altijd wel blijven verschillen.
De foto met de hele portalen is (en blijft) voor mij de mooiste compositie.
En jij ziet dan anders, prima.
Maar ik zou wel graag willen weten waarom een 'evenwichtige' foto per definitie saai is?

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » di feb 18 2014 3:01 pm

Dat is zeker niet "per definitie" zo. Ik had er dus aan toe moeten voegen "wat mij betreft".
Mijn voorkeur gaat altijd uit naar foto's met veel "spanning" - waar ik geboeid naar kijk omdat er iets in gebeurt, ook al kan ik nog niet ontdekken wát precies - en dat is in foto's het tegenovergestelde van "evenwicht", waar ik hoofdzakelijk bij voel "Ja? En dus?".

Vind ik dus :wink2:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Jacob_O
Forumlid
Forumlid

Bericht door Jacob_O » di feb 18 2014 3:06 pm

Dat 'per definitie' was mijn uitspraak en misschien net even iets té sterk uitgedrukt.
Evenwichtig klinkt voor mij als positief, vandaar mijn vraag.
Maar ik begrijp nu wel zo'n beetje wat je bedoelt.

Dank voor de toelichting.

P.S. Ik ga dus voor evenwichtig in dit geval! ;-)

ATOR
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ATOR » di feb 18 2014 4:22 pm

De kracht van de spoorwegfoto zit hem voor mij in de herhaling van de portalen. De seinpaal staat daarvoor erg in de weg, hij is te aanwezig en doorbreekt het ritme voordat het tot stand komt. De Graffiti op de seinpaal is het punt waarop mijn blik blijft rusten, als dit het hoofdonderwerp zou zijn, omdat Jacob daar net zijn tag op heeft gezet :P is dat precies wat je zou willen. Als dat niet zo is dan heeft de foto wat hulp nodig.

Hier is hij wat bewerkt zodat de aandacht naar de portalen gaat en de blik meer de foto ingetrokken wordt:
Afbeelding

Zonder seinpaal valt wel meer op dat het hoofdonderwerp niet zo sterk is en vind ik de foto wat saai. Een goede foto heeft voor mij contrast. Bij foto's met herhaling is dan lekker om het ritme te onderbreken. Iets kleins maakt het dan meteen een stuk interessanter.

Afbeelding

Bij mij werkt het zo:
Ik kijk naar de eerste versie zonder seinpaal, mijn blik gaat van het eerste naar het laatste portaal en dat was het dan.
Bij de tweede versie gaat mijn blik van het eerste naar het laatste portaal, dan terug naar het gele bord. En dan blijft er een soort spanning hangen tussen het verdelen van de aandacht tussen de rij portalen die mijn blik de foto in wil trekken en het gele bord. Door dat kleine gele vlak wordt de foto voor mij dynamisch.

Jacob_O
Forumlid
Forumlid

Bericht door Jacob_O » wo feb 19 2014 10:55 am

In de eerste bewerking is de foto een stuk rustiger en gaat de blik niet meer naar de seinpaal of het trafohokje in de verte.
Wat dat betreft kan ik mij erin vinden. De bosrand is nu net wat te donker naar mijn smaak, maar over smaak.... :wink:

Het gele bordje in de 2'de bewerking voegt voor mij niet zoveel toe en...
Waar ligt de grens tussen fotografie - de realiteit - én waar begint het fotoshoppen, het manipuleren van de werkelijkheid?
Dat zal voor een ieder anders liggen maar weghalen kan nog net in mijn opinie, er iets aan toevoegen is iets teveel van het goede.

Het blijft leuk om te zien en te lezen hoe verschillend mensen tegen een foto aankijjken.
Maar niet alleen leuk, (voor mij) ook erg leerzaam. De bewerking van het beeld b.v., is voor mij een echte eyeopener.

ATOR
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ATOR » wo feb 19 2014 12:11 pm

Goed om te horen dat het gele bord voor jou geen verschil maakt, ik vraag me soms wel eens af of details die voor mij belangrijk zijn er voor anderen wel toe doen. Ik ben nogal een mierenneuker :mryellow:

Het ging me trouwens niet zozeer om het photoshoppen maar om te illustreren wat voor mij in een compositie beter werkt.

Als ik op jouw plaats had gestaan was ik wat verder naar achteren gelopen om de seinpaal wat minder prominent in beeld te krijgen, als alles per se in camera moet dan met een geel filter. Als ik op jouw plaats had gestaan bij de beelden had ik een groter diafragma gebruikt, anders belicht en een andere witbalans gebruikt.
Achteraf rest slechts photoshop om een andere manier van kijken te laten zien.

Verder is voor mij fotografie als verf uit een tube, daar doe je mee wat nodig is om het beeld dat je wilt maken op het doek te krijgen. Mijn motto: "Als je realiteit wilt kijk je maar uit het raam" :P

Plaats reactie

Terug naar “Overig”