Lens met diafragma-ring: nooit te gebruiken?

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Lens met diafragma-ring: nooit te gebruiken?

Bericht door Léon Obers » di mar 11 2014 6:08 pm

Jester schreef:maar bij Canon werkt het in ieder geval wel...
Tja, misschien ook wel met Sony of met Pentax :lol:
Maar we zitten hier op een Nikon forum met typische mogelijkheden of onmogelijkheden met de Nikon apparatuur. :o :wink:
Vriendelijke groet, Léon Obers

Jester
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Jester » di mar 11 2014 6:33 pm

Weet ik Leon, ik heb al sorry gezegd, toch... :D Als ik geweten had dat het niet werkte bij Nikon had ik de opmerking hier niet gemaakt en had ik nooit voor Nikon gekozen, natuurlijk *. Ik ging ervan uit dat het merk-onafhankelijk zou zijn en dacht dat het een handige tip was. Niet voor Nikonians, dus, helaas.

* = ook een grapje

Rob
Een hoop spul waar ik iets mee kan dat ik eerst Nikon:
D7000 | Coolpix S6300 | Nikon FE | Rolleicord
24-70mm f2.8 | 70-200mm VRII f2.8 | 105mm f2.8 Micro | 50mm f1.8D
SB600 | Feisol CT3442 | CS Pro MKII
en nog wat geërfd glas...

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di mar 11 2014 8:42 pm

Nou ja, specifiek voor macro als het echt om flinke vergrotingen gaat zijn er wel een aantal punten waarom mensen daarvoor beter een Canon camera zouden kunnen kiezen dan Nikon. Op specifieke macro fora kun je op gegronde redenen terugvinden waarom mensen werkelijk die keus maken.
Dan gaat het om de mogelijkheid van Canon om de spiegel vooraf op te klappen, de sluiter voor de sensor te openen (LiveView), maar de mechanische sluiter blijft open staan en bij opname wordt de belichtingstijd volledig elektronisch bepaald. Dus de sluiter gaat niet dicht om erna weer opnieuw open te gaan zoals bij Nikon. De belichtingstijd wordt gewoon elektronisch gestart in het sensorsignaal, en ook weer gestopt. Dat is de beste methode om geen last te hebben van trilling. :wink:

bjornc
Forumlid
Forumlid

Bericht door bjornc » di mar 11 2014 9:29 pm

Psst.. een Nikon kan ook gewoon vooraf de spiegel opklappen hoor.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di mar 11 2014 9:35 pm

Dat wel, maar om de opname te starten wordt toch echt de spleetsluiter gebruikt. Bij LiveView, gaat de sluiter eerst dicht, om dan vervolgens weer open te gaan om de belichtingstijd te beginnen. Die actie van die spleetsluiter geeft dus een trilling die te groot is voor extreme vergrotingsmaatstaven. Bij Canon staat die spleetsluiter open, en blijft open staan. Alleen wordt vanuit LiveView simpelweg het signaal van de sensor afgebroken en elektronisch weer gestart om de opname te beginnen. Geen trilling, niets.

LindaLou

Bericht door LindaLou » wo mar 12 2014 10:48 pm

wow, wat een reacties, bedankt!

ik reageer even kort op een paar zaken die genoemd zijn: een andere body (D90 of D7000 ipv D40), zodat je gebruik kunt maken de draaischijf onder de sluiterknop.. welnu dat heeft de D40 ook (aan de achterzijde), maar ik vind die knop ronduit vervelend: je moet tamelijk hard duwen en dan schieten de waardes te hard langs (of is die schijf significant verbeterd bij de nieuwere body's?). Een ring op de lens vind ik iig prettiger.

Een diafragma-koppelnok? Klinkt heel interessant, maar Google levert heel weinig info op. Weet iemand een link van zo'n ding? Of hoe het in het Engels heet?

Die lijst van Roland Vink, geweldig naslagwerk. Bedankt ook voor deze tip.

@ Frank Roelofs : het ging om de af-s 18-55mm F4.5-5.6 dx lens (meer details weet ik niet weer... ik heb hem weggegooid: slijtage van pastic aan de binnenkort waardoor hij bij het zoomen steeds blokkeerde)

Lens omkeren heb ik nog nooit geprobeerd en was ik ook niet direct van plan.

Filmen kan inderdaad niet met de D40, maar een nieuwe body is over een tijd niet ondenkbaar. Voor mij een extra reden om een lens met (werkende) diafragma-ring aan te schaffen.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » wo mar 12 2014 11:05 pm

Een diafragma-koppelnok ken ik ook niet...
Wel de AI-nok op de body, rond de bajonetvatting die koppelt met de uitsparing van de diafragmaring.
De plaats waar die uitsparing begint geeft aan wat de volle opening van een objectief is.

Frank Roelofs
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Frank Roelofs » do mar 13 2014 7:45 am

@ Frank Roelofs : het ging om de af-s 18-55mm F4.5-5.6 dx lens (meer details weet ik niet weer... ik heb hem weggegooid: slijtage van pastic aan de binnenkort waardoor hij bij het zoomen steeds

Ai das jammer, heb het zelfde ook gehad met een 18-55 en een 18-70. Was goed zelf te repareren, er zitten 3 geleidebusjes in die los waren gaan zitten. Komt vaker voor bij deze objectieven.
Wat leuk Fuji spul (X-T1 | X-T3, 14, 23, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Nikon D700 en een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.

iJoost

Bericht door iJoost » do mar 13 2014 7:51 am

Op een D800 kun je met instelling F9 ervoor zorgen dat je bij CPU lenzen de ring kunt gebruiken inplaats van de draaiknop. (Pagina 317 van de handleiding.)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do mar 13 2014 9:14 am

LindaLou schreef:Filmen kan inderdaad niet met de D40, maar een nieuwe body is over een tijd niet ondenkbaar. Voor mij een extra reden om een lens met (werkende) diafragma-ring aan te schaffen.
Alle Nikon camera's met een "dubbele" functie voor overbrengen van de diafragmawaarde naar de camera heeft een instelling in het persoonlijke menu om de diafragmaring te kunnen gebruiken, inplaats van het instelwieltje op de camera.

Met dubbele functie voor overbrengen van de diafragmawaarde wordt bedoeld, enerzijds sturing via de camera met dat instelwieltje als een lens een CPU heeft, anderzijds als overblijfsel van vroegere Nikon objectieven, via mechanische overbrenging van een naar achteren uitstekende rand aan de diafragmaring, die een nokje op de camera beweegt als je aan de diafragmaring draait. (Bijv. alle manuele AIS lenzen).
Een en ander wat @emdeklerk reeds even heeft aangeroerd.

Alleen de duurdere Nikon modellen hebben die dubbele functie. (Alle FX-camera modellen, en voor DX geldt dat voor de D7000 en D7100):
Een lijst van compatibiliteit van camera's en lenzen met wat er overblijft aan functies: http://www.kenrockwell.com/nikon/compatibility-lens.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Bij de camera te zien aan een klein nokje aan een ring rond de objectiefmoond van de camera op pakweg "zes minuten over....." als je voor tegen de camera kijkt als er geen objectief op de camera zit. Bijv. van de D7000
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... era_02.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
(Beeld nog verder uit te vergroten als je erop klikt). Dat nokje zit net boven een schroefje van de bajonetring (flens) rechtsboven.

bjornc
Forumlid
Forumlid

Bericht door bjornc » do mar 13 2014 6:43 pm

LindaLou schreef:wow, wat een reacties, bedankt!

ik reageer even kort op een paar zaken die genoemd zijn: een andere body (D90 of D7000 ipv D40), zodat je gebruik kunt maken de draaischijf onder de sluiterknop.. welnu dat heeft de D40 ook (aan de achterzijde), maar ik vind die knop ronduit vervelend: je moet tamelijk hard duwen en dan schieten de waardes te hard langs (of is die schijf significant verbeterd bij de nieuwere body's?). Een ring op de lens vind ik iig prettiger.
Een dedicated diafragmaring op een objectief zul je op moderne objectieven niet meer aantreffen.
Dit omdat het allemaal via de body geregeld wordt.

Als je de draaischijf te vervelend vindt, zou je eens moeten kijken naar 1 van de opties om tethered te schieten.
Dan kan je bijvoorbeeld vanaf je smartphone alle waardes voor de opname aanpassen. (ISO, Sluitertijd, Diafragma, witbalans etc)

Plaats reactie

Terug naar “Overig objectieven”