PanzerFaustNL schreef:
Het niet hebben van een koptelefoon uitgang is echt een gemis. Dat heeft mijn EOS 600D ook niet (wel zo'n scherm trouwens). Je kunt niet met je oren controleren hoe hard het geluid binnen komt.
Met zo'n directe verbinding van de gitaar met nog zo'n kastje ertussen kan ik me inderdaad voorstellen dat je niet zonder kunt. Je bent dan wel heel specifiek bezig vanuit je andere passie als gitarist/muzikant.
Zelf denk ik niet dat ik ooit muziekinstrumenten rechtstreeks zal verbinden, en hooguit het omgevingsgeluid opneem. Met wat die Panasonic tot nu toe met automatische regeling aan geluidsniveau opneemt gaat over het algemeen eigenlijk verbazend goed als ik het geluidsspectrum zie in een programma als bijv.
Audacity Geen oversturing, ook niet te laag.
Heb tot nu toe slechts één keer meegemaakt dat een geluid niet goed wordt opgepakt. Een hotel balie-bel. Die heeft in het begin een harde "tik", maar viel helemaal weg. Heb toen een standaard geluidje via Google opgezocht van zo'n balie-bel. Daarmee was ik er ook.
Straatmuzikanten die ik een keer heb gefilmd, ook daarvan was het geluid beter dan ikzelf had ingeschat. En dat dan nog wel met de ingebouwde (stereo) microfoon in de Panasonic.
Ik denk dat zo'n geluidsregeling op zo'n Nikon vergelijkbaar resultaat oplevert. Wel denk ik een extra "Rode" microfoon erbij te nemen.
Voor dat soort familie-uitjes als dat Hip-Hop gebeuren, lijkt me inderdaad zo'n Nikon veel beter geschikt. Met een vast brandpunt met lichtsterkte F1.4 of F2.0 erop kom je dan aanzienlijk gunstiger uit. Dat soort lenzen hebben dan helaas meestal geen beeldstabilisatie. Echter met een eenbeenstatief kom je ook heel aardig uit. Dat heb ik in mijn geval ook gebruikt. Moest echter toch ook weer een truc verzinnen om de bas "house" trillingen die via de vloer werden doorgegeven aan de camera te dempen (ik stond op een verhoogt houten platform ergens achter de jurytafel). Ik zag het beeld zo op het schermpje meetrillen. Ik liet de onderkant van dat eenbeenstatief toen op mijn "zachte" schoen rusten. Dempte grotendeels de meeste trillingen.
Met een mengtafel en meerdere microfoons in zo'n zaal gaan werken, dat zie ik me nog niet doen. Veel te omslachtig, het moet wel een aardigheidje blijven.
Het meeste wat je dan opneemt is en blijft dan toch het geroezemoes in zo'n hal. Dat heeft niet zoveel zin.
In het geval je zoiets (met goede video- apparatuur) in opdracht voor zo'n organisatie zou doen, kun je beter in de voorbereiding er naar toe met de dansgroepen afspreken, de geluids-tracks die ze op CD moeten aanleveren, even met een laptop over te zetten, en die achteraf dus achter het filmpje te plakken, zoals ik nu ook heb gedaan met het filmpje van mijn dochter. Probleem zou misschien kunnen zijn dat de afspeel
snelheid van de muziek niet helemaal synchroon loopt met hetgeen wordt afgedraaid in de zaal en de snelheid van het filmen rechtstreeks, Daar ben ik nog niet helemaal uit hoe dat zit. Bij digitale data zou dat volgens mij niet uit moeten maken.
Merkte nu niet echt een probleem met het filmpje wat ikzelf heb gemaakt., maar bijvoorbeeld een filmpje die door een ander bij een eerder festijn is gemaakt, waar dezelfde muziek werd gebruikt, kon ik niet synchroon inwisselen met de muziektrack van de CD.
De tweede ingang bij de D5300 is voor een afstandsbediening. Heb op je YouTube kanaal wat meer filmpjes gezien, en daar dus ook wat meer van je andere passie als gitaris/artiest kunnen horen. Vandaar wellicht dat je veel verder je aandacht richt op het goed opnemen van geluid.
Met welk programma maak je die omslag beeldwisselingen van het volgende filmpje?
http://www.youtube.com/watch?v=twOe6WHH ... Urcl6_CaRg" onclick="window.open(this.href);return false;
Je hebt daar foto's gebruikt, maar neem aan dat het ook met flimpjes kan.