best lens voor filmen ?

Deze sectie is bedoeld voor vragen en discussies betreffende het filmen met Nikon digitale spiegelreflex camera's.
jessepalsgraaf

Re: best lens voor filmen ?

Bericht door jessepalsgraaf » zo mei 11 2014 12:54 am

Maar is er iemand die duidelijk kan aan geven welke lens geschikt is om deze dingen te kunnen want daar ben ik naar opzoek !

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo mei 11 2014 2:18 am

ATOR schreef:Je bent toch wel met me eens dat een enkel frame van een draaiende vliegtuigpropellor er heel anders uitziet als je hem schiet met 1/50s of met 1/8000s?
Maar als er vervolgens 60 beeldjes in een andere stand per seconde worden weergegeven, weet ik zo net niet precies wat ik te zien krijg? Een langzaam "terugdraaiende" propeller? Of juist vooruit draaiend? Door de elektronische vertraging per "regel" zit er ook nog een verloop in, met wat je onder of boven in beeld ziet. Een propellerblad wordt dan "gebogen" weergegeven. Daar zijn genoeg filmpjes van te vinden op YouTube, maar dan slechts hooguit met 30 beeldjes per seconde opgenomen, niet met 60 beeldjes, want die snelheid wordt niet gevoerd op YouTube.

Maar of een propeller vooruit of achteruit of "vager" in beeld zou komen, zou het laatste zijn waar ik me druk over zou maken om daar mijn instellingen op aan te passen. Hooguit filmbeeldjes van niet eens zo snel voorbijrijdende auto's in een stadsbeeld is het snelste wat ik zou vastleggen, waarbij het prettig is als dat iets soepeler verloopt. Maar zoals gezegd, daar zou ik dan eerst een concreet voorbeeld van moeten zien, wat de verschillen zijn bij 60 beeldjes per seconde, en dat in die filmsnelheid met verschillende sluitertijden per beeldje. Ik denk wel dat de stappen regelmatig moeten zijn in een logisch patroon in de richting als verplaatsing om een correcte illusie als beweging te geven en dat de verplaatsingen met het voorgaande beeldje niet al te sterk moeten zijn.

Ten slotte een animatiefilm op een ouderwetse manier vastgelegd, wordt een ondergrond of tekening telkens in stapjes verschoven en als "still" vastgelegd. Dus elk beeldje is scherp vastgelegd. Maar door de opeenvolging van beeldjes zie je toch een normaal filmisch verloop.

Verder blijft nog steeds de mogelijkheid open het diafragma verder dicht te knijpen. Met die instelling heb je geen verschil tegenover een minder lichtsterk objectief.

Erg korte scherptediepte werkt alleen goed als je volledige beheersing hebt in het focusvlak tijdens het filmen. Autofocus leent zich bij filmen nauwelijks voor deze methode. In de beweging van beeld zit de scherpte telkens op een ander vlak, als de autofocus in film-mode van Nikon reflex camera's al snel genoeg is om het bij te kunnen houden. Dan fietst de scherpte al gauw op en neer als het onderwerp wordt gemist. Heel irritant.
Een methode om het onderwerp te volgen "focus tracking" (zoals bij foto's) is de AF van een Nikon reflex tijdens het filmen ook niet snel genoeg. Dus dat valt ook af.
Manueel scherpstellen op het LCD scherm (om dat op en neer fietsen van AF scherpstelling te voorkomen) tijdens het filmen is niet nauwkeurig genoeg om zonder aanvullende elektronische hulpmiddelen uit te kunnen voeren. Nikon reflexcamera's ontberen die aanvullende hulpmiddelen tijdens het filmen (lees verderop bij het gebruik van manuele lenzen).

Wat bij fotografie heel goed mogelijk is om een onderwerp in een enkel shot te isoleren met een korte scherptediepte, vergt bij filmen in bewegend beeld heel wat meer ervaring en de juiste hulpmiddelen en materialen om in te kunnen zetten. Nikon reflexcamera's lenen zich daar helemaal niet voor om dat op die wijze goed te kunnen gebruiken. Gebruik dan beter wat kleinere diafragma-openingen om de instelfouten en focus-verplaatsingen in scherpstelling minder te laten opvallen / te verdoezelen om nog enigszins aanvaardbare filmbeelden over te houden.
jessepalsgraaf schreef:Maar is er iemand die duidelijk kan aan geven welke lens geschikt is om deze dingen te kunnen want daar ben ik naar opzoek !
Zie eerste reactie na je vraag. Wat wil je meer weten?
Met elke lens die op je camera past is te filmen. Zonder VR heb je meer last van schokkende bewegingen als je uit de hand filmt. Hoe meer tele, hoe moeilijker het wordt uit de hand te filmen. Bij (flinke) groothoek zou je mogelijk nog zonder VR kunnen. Bij weinig licht heb je profijt van een lichtsterk objectief, maar ook daar gelden nog steeds de voordelen van VR tegenover geen VR ten aanzien van beweging in je filmbeelden. Lichtsterke objectieven hebben echter bijna nooit VR aan boord. Dus het is het ene afwegen tegenover het andere. Het ligt ook aan het soort van filmpjes wat je wilt maken. Ben je meer iemand om vanuit vaste standpunten een tafereel te filmen (met statief)? Of juist actief vanuit beweging en verplaatsing van jezelf?
Dat is een heel andere aanpak met andere eisen. Daar kun je alleen zelf een antwoord op geven.

Een mooi lichtsterk zoom-objectief vanuit groothoek naar "normaal" voor het DX-formaat (maar zonder VR) is bijv. een < Sigma AF 18-35mm f/1.8 DC HSM Art >, maar dat is ver boven je budget. Zoomlenzen die lichtsterk zijn (je wens) kosten nu eenmaal best wat geld.

Verder zou je in basis heel goed ook oude manuele lenzen kunnen inzetten om ermee te filmen, zoals Bert van Gastel naar een paar links verwijst. Dat past prima binnen je budget. Alleen lenen Nikon reflexcamera's zoals een D7000 zich er totaal niet voor om zonder elektronische hulpmiddelen tijdens het filmen goed te kunnen scherpstellen. Alleen vóór de filmopname. Diverse andere (spiegelloze) "systeem"-camera's lenen zich daar veel beter voor. Die hebben aanvullende elektronische "focus peaking" hulpmiddelen om tijdens het filmen makkelijk manueel te kunnen scherpstellen of de scherpte bij te regelen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

RobertVH
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door RobertVH » di mei 20 2014 8:33 pm

Met weinig licht en niet al te veel beweging kom je prima weg met 1/25s.
Dat scheelt weer met je ISO.
:)

Verder sluit ik mij qua lenskeuze geheel bij Leon aan. Manuele lenzen zijn prima. Je hebt niet zoveel aan autofocus bij video. Dat wil je echt met de hand doen, in ieder geval tijdens het filmen.

G lenzen vind ik niet fijn. Daarbij kun je niet je diafragma wijzigen in live view. Alleen als je een lens met een diafragmaring hebt.
En die zit nou juist op die 'oude' fijne Nikkor lenzen.

Mijn lenstips:
50mm prime 1.4 of 1.8
20mm prime 2.8, deze kun je niet al te duur scoren op marktplaats of ebay
Nikon D600
Nikon 20mm 2.8 AF-D
Nikon 35mm f/2 AF
Nikon 24-85mm 3.5 AF-SG
Nikon 50mm 1.4 AF-D
Nikon AF-S 105mm f/2.8G
Nikon 70-300mm 1:4.5 AF-SG
Tokina 11-16mm f/2.8
Benro carbon statief